Τετάρτη 6 Φεβρουαρίου 2013

Δυσλεξία: Όταν τα γράμματα... χορεύουν


Δυσλεξία
Μήπως το παιδί σου, παρά τις εντατικές προσπάθειες που (ακόμα κι εσύ βλέπεις ότι) καταβάλλει, δεν καταφέρνει να αντεπεξέλθει στις απαιτήσεις του σχολείου; Για παράδειγμα, μήπως δυσκολεύεται να γράψει τα γράμματα των λέξεων στη σωστή σειρά, του είναι σχεδόν αδύνατον να απομνημονεύσει ένα ποίημα και δεν μπορεί να βρει το αποτέλεσμα μιας απλής αριθμητικής πράξης; Αν απάντησες «ναι» στις περισσότερες από τις παραπάνω ερωτήσεις, δεν σημαίνει ούτε ότι το παιδί σου... βαριέται ούτε ότι έχει χαμηλό δείκτη ευφυΐας. Το πιθανότερο είναι ότι πάσχει από το σύνδρομο της δυσλεξίας. Θέλεις να μάθεις περισσότερα; Διάβασε τι μας πάντησε η ψυχολόγος, ειδική παιδαγωγός-λογοθεραπεύτρια, Νίκη Βαλσάμη σε 5 κοινά ερωτήματα σχετικά με αυτή τη μαθησιακή δυσκολία. 
«Έχω παρατηρήσει πως ο γιος μου κάνει πολλά συντακτικά λάθη και δυσκολεύεται στην αντιγραφή. Αυτό σημαίνει ότι είναι δυσλεκτικός;» 
Αλεξάνδρα Τ., Ηλιούπολη
Τα παραπάνω πράγματι αποτελούν ενδείξεις δυσλεξίας. Δεν είναι όμως τα μοναδικά σημάδια που πρέπει να σε βάλουν σε υποψία. Στο γραπτό λόγο, άλλα συχνά συμπτώματα είναι:
- συντόμευση λέξεων (π.χ., «στάτης» αντί «στρατιώτης»)
- αντικατάσταση γραμμάτων που μοιάζουν φωνητικά ή οπτικά μεταξύ τους και ιδιαίτερα των β-φ, γ-χ, δ-θ και α-ο, α-ε, ε-ι (για παράδειγμα. «αδερβός» αντί για «αδερφός»).
- παράλειψη ή επανάληψη γραμμάτων στην ίδια λέξη (για παράδειγμα «λιμούλα» αντί «λιμνούλα» ή «τοτόπι» αντί «τόπι»).
- αντιστροφή και μετάθεση γραμμάτων και συλλαβών μέσα στην ίδια λέξη (για παράδειγμα, «φρένω» αντί «φέρνω», «πέρτα» αντί «πέτρα»).
- σύγχυση με τα συμφωνικά συμπλέγματα (για παράδειγμα, «πάτσα» αντί «πάστα»). 
- Αγνόηση των σημείων στίξης. 
- «Παρατονισμός» λέξεων.
- Παράλειψη ή επανάληψη μικρών, λειτουργικών λέξεων (όπως «και», «να», «θα»).
- Ακατάστατη γραφή.
- Καθρεπτική γραφή (π.χ.., «χα» αντί «αχ», «αν» αντί «να»).
«Η κόρη μου, η οποία φέτος πήγε στο νηπιαγωγείο, γράφει το όνομά της ανάποδα. Υπάρχει πιθανότητα να είναι δυσλεκτική;» 
Στέλλα Κ., Κολωνός 
Δεν μπορούμε να γνωρίζουμε από αυτή την ηλικία. Συνήθως αντιλαμβανόμαστε τη δυσλεξία αφού το παιδί φοιτήσει για ένα διάστημα στην Α' δημοτικού και εμφανίσει μια ανεξήγητη και απροσδόκητη δυσκολία στην εκμάθηση της ανάγνωσης ή της γραφής ή και των δύο. Πάντως, είναι αναπτυξιακά φυσιολογικό για τα παιδιά να αντιστρέφουν γράμματα και αριθμούς, όταν για πρώτη φορά μαθαίνουν να γράφουν. Αυτή η δυσχέρεια φυσιολογικά εξαφανίζεται στη δεύτερη τάξη. Επειδή λοιπόν στο τέλος της Β' τάξης του δημοτικού ολοκληρώνεται ο μηχανισμός ανάγνωσης και γραφής, τότε μπορεί να γίνει η διαγνωστική εξέταση. Το σύνδρομο της δυσλεξίας αφορά και περιορίζεται μόνο στο γραπτό λόγο και όχι τον προφορικό.
«Η 8χρονη κόρη μου ακόμα δεν έχει καταφέρει να μάθει την προπαίδεια. Υπάρχει πιθανότητα αυτό να αποτελεί ένδειξη δυσλεξίας;» 
Ιουλία Δ., Κορωπί   
Ενδεχομένως. Εκτός από το γραπτό λόγο, το Σύνδρομο Δυσλεξίας συχνά σχετίζεται και με προβλήματα στην αριθμητική. Για παράδειγμα, ένα δυσλεκτικό παιδί δεν κατανοεί εύκολα τους μαθηματικούς όρους και δεν συγκρατεί την προπαίδεια (ιδιαίτερα του 6, του 7 και του 8). Παράλληλα, είναι πιθανό να συγχέει τα αλγεβρικά σύμβολα, να αντιστρέφει γράμματα-αριθμούς (για παράδειγμα να γράφει ε αντί για 3) και, μεταξύ άλλων, να δυσκολεύεται ν αντιληφθεί έννοιες σχετικές με τη σειρά και τη διαδοχή (όπως οι μέρες της εβδομάδας, οι μήνες του χρόνου κι οι τηλεφωνικοί αριθμοί).
«Υποψιάζομαι ότι το παιδί μου είναι δυσλεκτικό. Τι μπορώ να κάνω εγώ για να το βοηθήσω; Πρέπει να υποβληθεί σε κάποια ειδική εξέταση;»  
Σταυρούλα Π., Ναύπλιο
Τα περισσότερα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες αισθάνονται μειονεκτικά (πολλές φορές ακόμη και «άχρηστα»), γιατί δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις προσδοκίες των γονέων τους. Το πρωταρχικό σου μέλημα, λοιπόν, είναι να στηρίζεις το παιδί σου, να το ενθαρρύνεις και φυσικά να το επιβραβεύεις, για κάθε μικρό ή μεγάλο επίτευγμά του. Επιπλέον, επειδή συχνά τα παιδιά αυτά είναι (υπερ)ευαίσθητα, μην παραλείπεις να του εκδηλώνεις την αγάπη σου με τρόπο κατανοητό από εκείνο. Όπως συμβουλεύει η ψυχολόγος, ειδική παιδαγωγός-λογοθεραπεύτρια Νίκη Βαλσάμη: «Σε κάθε περίπτωση, για μια ουσιαστική διάγνωση απαιτούνται η λήψη λεπτομερούς ιστορικού του παιδιού και η φυσική εξέτασή του, συμπεριλαμβανομένης και της νευρολογικής». Σου προτείνουμε να απευθυνθείς είτε στο Νοσοκομείο Παίδων «Αγία Σοφία» - Τμήμα Ψυχολογικής Παιδιατρικής (τηλ.: 210 7467780-1) είτε στα Κέντρα Διάγνωσης, Αξιολόγησης και Υποστήριξης του Υπουργείου Παιδείας (τηλ.: 210 3443626).
«Το παιδί μου έχει διαγνωσμένη δυσλεξία και φέτος πήγε στην Α' γυμνασίου. Πώς πρέπει να εξετάζεται;»  
Ηλιάννα Τ., Λήμνος 
Καταρχάς, ένας δυσλεκτικός μαθητής πρέπει να εξετάζεται προφορικά. Επιπλέον,  έχει το δικαίωμα να ζητά διευκρινήσεις καθώς και να του δίνεται επιπλέον χρόνος αν τον χρειάζεται.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Νονοι και δωρα (ιδεες)

  Ένα από τα πιο σημαντικά  δώρα  που πρέπει να κάνετε στα βαφτιστήρια σας είναι η πασχαλινή λαμπάδα. Συμβολίζει την Ανάσταση του Κυρίου, τη...