Τετάρτη, 19 Μαρτίου 2014

Μήπως είστε τελειομανής;

Θέλετε τα πάντα να είναι τέλεια κι όμως τις περισσότερες φορές αδυνατείτε να τα καταφέρετε; Αναρωτιέστε τι μπορεί να φταίει…
Η τελειομανία είναι ένα χαρακτηριστικό της προσωπικότητας, όμως, υπάρχει μια ποιοτική διαφορά που την διαφοροποιεί από τον κλινικό όρο. Θα μπορούσαμε, λοιπόν, να πούμε ότι η μία παράμετρος είναι η θετική τελειομανία. Είναι αυτή που μας προτρέπει να είμαστε επιμελείς, συνεπείς, προσεκτικοί έτσι ώστε να έχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα σε κάθε προσπάθειά μας. Δεν έχει να κάνει με το αυξημένο άγχος για τις επιδόσεις μας και δεν επηρεάζει την απόδοσή μας παρά μόνο θετικά!
Όταν, όμως, η τελειομανία ξεφύγει από τα όρια του φυσιολογικού τότε μπορεί να δημιουργήσει πολλά προβλήματα δυσκολεύοντας πραγματικά τη ζωή μας. Κι αυτό γιατί τα τελειομανή άτομα συνήθως αναλώνονται άσκοπα στις λεπτομέρειες προκειμένου να κάνουν κάτι τέλεια. Το χειρότερο, όμως, είναι ότι η αυτοεκτίμησή τους εξαρτάται άμεσα από τις επιδόσεις τους. Έτσι ένα λάθος ή ένα μέτριο αποτέλεσμα αρκεί για να καταλήξουν στην αυταπόρριψη. Πολύ συχνά μάλιστα υποθέτουν ότι για τον ίδιο ακριβώς λόγο θα τους απορρίψουν και οι άλλοι πράγμα που τους ρίχνει ψυχολογικά ακόμα περισσότερο.
Υπάρχουν ορισμένα σημάδια που μας βοηθούν να αναγνωρίσουμε έναν τελειομανή ο οποίος έχει ξεπεράσει τα όρια του φυσιολογικού:
1. Κάθε φορά που προσπαθεί να φέρει σε πέρας μια αποστολή είναι υπερβολικά αγχωμένος.
2. Δεν έχει συνέπεια στο χρόνο, πράγμα που σημαίνει ότι αναλώνεται στις λεπτομέρειες με αποτέλεσμα να ξοδεύει άσκοπα πολύ χρόνο.
3. Δεν είναι αποδοτικός ακριβώς επειδή χάνει πολύτιμο χρόνο.
4. Δεν αναλαμβάνει να ξεκινήσει κάτι καινούργιο εξαιτίας του φόβου της αποτυχίας.
5. Το άγχος της επίδοσης και η κριτική των άλλων επηρεάζουν άμεσα την ψυχολογική του διάθεση.
6. Χαρακτηρίζεται από αναποφασιστικότητα στη λήψη σοβαρών αποφάσεων και αναβλητικότητα.
Σε λογικά πλαίσια!
Η αλήθεια είναι ότι οι περισσότεροι από εμάς έχουμε μάθει να θεωρούμε την τελειομανία ως ένα θετικό χαρακτηριστικό που βοηθάει το άτομο να προοδεύσει. Και εν μέρει αυτό είναι σωστό. Όταν, όμως, η τελειομανία ξεπερνάει τα όρια του φυσιολογικού έχει ως αποτέλεσμα να κάνει τη ζωή μας πιο δύσκολη. «Η συνειδητοποίηση και αποδοχή του προβλήματος είναι το πρώτο ουσιαστικό βήμα για να ελέγξουμε τα όποια παθολογικά συμπτώματα της τελειομανίας», επισημαίνει η κ. Μακαρώνη.
Εφόσον συνειδητοποιήσετε το πρόβλημα, μπορείτε να κάνετε τις πρώτες προσπάθειες για να μάθετε να ελέγχετε τις συχνά ασυνείδητες κινήσεις που πηγάζουν από την τελειομανία, έχοντας υπόψη τα έξης:
Προσπαθήστε να συγκεντρώνεστε κάθε φορά σ’ έναν στόχο αντί ν’ αναλώνετε τις δυνάμεις σας σε πολλές δραστηριότητες ταυτόχρονα οι οποίες θ’ ανεβάσουν τα επίπεδα του στρες.
Μάθετε να βάζετε προτεραιότητες όσον αφορά στις υποχρεώσεις σας ξεκινώντας πρώτα μ’ εκείνες που θεωρείτε πιο σημαντικές ή επείγουσες.
Προσπαθήστε να μείνετε πιστοί σε ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα και στα deadlines που οι άλλοι, ή, ακόμα κι εσείς η ίδια έχετε θέσει στον εαυτό σας.
Εξοικειωθείτε με το αίσθημα της αποτυχίας. Αν μάθετε να αξιολογείτε τα πράγματα ρεαλιστικά,θα συνειδητοποιήσετε γρήγορα ότι η αποτυχία και τα λάθη δεν χρειάζεται να σας πτοούν αφού αποτελούν μέρος της ζωής.
Info:
Της Φλώρας Κασσαβέτη
Με τη συνεργασία της κλινικής ψυχολόγου Βάσως Μακαρώνη
www.e-fungus.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου