Τετάρτη 11 Μαρτίου 2015

13 Τρόποι να ενισχύσω την ομιλία του παιδιού μου… μαζί με το παιδί μου!

CHILD-SAYINGΣυχνά οι γονείς αναρωτιούνται πώς θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην ανάπτυξη του λόγου του παιδιού τους χωρίς συνεχώς να το ρωτάνε «τι είναι αυτό;» σύμφωνα με τηνΛογοθεραπεύτρια Μαρίκα Μπαντανά .
Ο καλύτερος τρόπος είναι να δώσετε ερεθίσματα στο παιδί μέσα από καθημερινές ρουτίνες. Πολλές φορές λέμε «πες μπάλα» αλλά εκείνη τη στιγμή το παιδί όχι μόνο δεν παίζει μπάλα αλλά μπορεί και να μην βρίσκεται καν στο οπτικό του πεδίο ή λέμε «πες γεια» ενώ δεν είναι η ώρα να φύγουμε.. Τα παιδιά τα καταφέρνουν πολύ καλύτερα όταν δεν πιέζονται για να μιλήσουν αλλά οι λέξεις απορρέουν μέσα από καθημερινές δραστηριότητες .
Μοντελοποίηση.: Μη ξεχνάτε πως εσείς είστε το πρότυπο ομιλίας για το παιδί σας. Τα παιδιά έχουν ανάγκη να ακούσουν και να μιμηθούν την ομιλία. Κατά τη διάρκεια οποιασδήποτε δραστηριότητας πάντα να μιλάτε στο παιδί σας και να εξηγείτε αυτό που κάνετε. Σε αυτή τη φάση δε μας ενδιαφέρει ο σωστός τρόπος άρθρωσης αλλά το να εμπλουτίσουμε το λεξιλόγιο του παιδιού, οπότε δε διορθώνουμε τυχόν λάθη του. Επίσης αποφεύγουμε τη μωρουδιακή ομιλία.
Εμπλουτισμός: Όταν το παιδάκι σας πει μία λεξούλα εσείς εμπλουτίστε την πρόταση χρησιμοποιώντας περισσότερες λέξεις (π.χ. εάν το παιδί πει «μπάλα» μπορείτε να πείτε «ναι παίζουμε μπάλα»
Μίμηση: Τα παιδιά λατρεύουν να μιμούνται σε μικρές ηλικίες. Ξεκινήστε μιμόμενοι κάτι που ήδη γνωρίζει το παιδί σας, μία απλή φράση, μία έκφραση. Συνεχίστε με εκφράσεις και χειρονομίες από τραγουδάκια όπως το «Χαρωπά» ή μιμηθείτε ήχους από το περιβάλλον ή ήχους ζώων.
Επιλογές: Πάντα να του δίνετε επιλογές κατά τη διάρκεια του γεύματος/ του παιχνιδιού ώστε να του παρέχουμε την ευκαιρία να επικοινωνήσει είτε λεκτικά είτε εξωλεκτικά. Για παράδειγμα αν το παιδί διψάει κρατήστε το ποτήρι και δείχνοντάς του το χυμό και το νερό ρωτήστε το: «Διψάς; Θέλεις νερό ή χυμό».
Παράλληλη ομιλία: όταν το παιδί παίζει ή τρώει ή κάνει μπάνιο μιλήστε για αυτό που κάνετε. Για παράδειγμα: « τρως μπανάνα, οι μπανάνες είναι κίτρινες.»
Περιμένετε: Όταν ξέρετε ότι το παιδάκι σας γνωρίζει κάποια λέξη, το καλύτερο που μπορείτε να κάνετε είναι όταν ζητάει κάτι να του δώσετε χρόνο ώστε να χρησιμοποιήσει την λέξη – στόχο.
Νοήματα: Ενισχύουμε το λόγο σε συνδυασμό με τη χρήση κάποιων νοημάτων. Τα νοήματα μπορούν να ηρεμήσουν το παιδί.
Εικόνες: μπορείτε να χρησιμοποιήσετε εικόνες ώστε το παιδί σαςνα σας δείχνει αυτό που επιθυμεί. Φτιάξτε ένα τετράδιο επικοινωνίας με εικόνες από τις καθημερινές σας ρουτίνες, κολλήστε Velcro ή μαγνήτη από πίσω ώστε να μπορεί εύκολα να ξανακολλάει και έτοιμο!
Ερωτήσεις: Κάντε ερωτήσεις ανοιχτού τύπου, χωρίς να περιμένετε πάντα απάντηση ναι/όχι. Για παράδειγμα: «Πού είναι ο μπαμπάς;» Εάν το παιδί δεν απαντήσει, τότε απαντήστε εσείς για αυτό «Ο μπαμπάς είναι στη δουλειά».
Ας ξεχάσουμε: Κατά τη διάρκεια ενός γνωστού τραγουδιού δοκιμάστε να “ξεχάσετε” τα λόγια σας ώστε το παιδάκι σας να σας διορθώσει ή να κάνει προσπάθεια να θυμηθεί τα λόγια.
Παραμιλητό: αυτό είναι κάτι που θα πρέπει να κάνετε συχνά. Να λέτε τα πάντα που κάνετε χρησιμοποιώντας πολλά ρήματα π.χ.: «Η μαμά βάζει πλυντήριο. Μετά θα διπλώσει τα ρούχα» ή «Τώρα φτιάχνουμε σαλάτα, κόβουμε το καρότο»
Απλά Νοήματα: χρησιμοποιείστε απλές και μικρές εκφράσεις και νοήματα, Αντί να πείτε: «Πρέπει να βάλεις το παλτό σου γιατί έξω κάνει κρύο και θα πάμε στο σπίτι της γιαγιάς» απλά πείτε «Βάλε το παλτό σου». Το να χρησιμοποιούμε μικρές φράσεις όταν ζητάμε κάτι από τα παιδιά τους το κάνει πιο εύκολο.
Τοποθετήστε τα αντικείμενα μακρυά: Απομακρύνεται κάποια αντικείμενα που χρησιμοποιεί συχνά. Να παραμείνουν στο οπτικό του πεδίο αλλά να μη του είναι εύκολο να τα πλησιάσει, ώστε να επικοινωνήσει για να τα ζητήσει.
Μπαντανά Μαρίκα, Λογοθεραπεύτρια
Κέντρο Παιδιού Εφήβου Οικογένειας Βούλας     Τ. 2130-367239

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Γιατί οι άνθρωποι δυσκολεύονται να αποδεχτούν το διαφορετικό;

  Είναι γεγονός ότι οι άνθρωποι έχουν μία έμφυτη τάση να φοβούνται οτιδήποτε διαφορετικό, φοβούνται το άγνωστο, φοβούνται αυτό που δεν ξέρου...