Τετάρτη, 13 Απριλίου 2016

Τα 5 κλειδιά της συναισθηματικής νοημοσύνης

Τα 5 κλειδιά της συναισθηματικής νοημοσύνης
Η συναισθηματική νοημοσύνη (EQ) μπορεί να οριστεί ως η ικανότητα κατανόησης, διαχείρισης και αποτελεσματικής έκφρασης των συναισθημάτων, καθώς και η ικανότητα αλληλεπίδρασης με τα συναισθήματα των άλλων.
Σύμφωνα με το Talent Smart, το 90% των υπαλλήλων με υψηλές επιδόσεις στον χώρο εργασίας έχουν υψηλό EQ, ενώ το 80% των μαθητών με χαμηλές επιδόσεις έχουν χαμηλό EQ.
Η συναισθηματική νοημοσύνη είναι απολύτως απαραίτητη για τον σχηματισμό, την ανάπτυξη, τη διατήρηση και την ενίσχυση των στενών προσωπικών σχέσεων.
Σε αντίθεση με το IQ, το οποίο δεν μεταβάλλεται σημαντικά κατά τη διάρκεια της ζωής, το EQ μας μπορεί να εξελιχθεί και να αυξηθεί με την επιθυμία μας να μάθουμε και να αναπτυχθούμε.
Ποια είναι, λοιπόν, τα πέντε κλειδιά για να αυξήσετε τη συναισθηματική σας νοημοσύνη;
1. Η ικανότητα μείωσης των αρνητικών συναισθημάτων
Ίσως καμία πτυχή του EQ δεν είναι πιο σημαντική από την ικανότητά μας να διαχειριζόμαστε αποτελεσματικά τα δικά μας αρνητικά συναισθήματα, έτσι ώστε να μην μας συντρίψουν και να μην επηρεάσουν την κρίση μας.
Για να αλλάξουμε τον τρόπο που αισθανόμαστε για μια κατάσταση, θα πρέπει πρώτα να αλλάξουμε τον τρόπο που σκεφτόμαστε.
Μείωση του φόβου απόρριψης. Ένας αποτελεσματικός τρόπος για να διαχειριστείτε τον φόβο της απόρριψης είναι να παράσχετε στον εαυτό σας πολλαπλές επιλογές και εναλλακτικές λύσεις σε σημαντικές καταστάσεις, έτσι ώστε να μην έχει σημασία τι θα συμβεί. Αποφεύγετε να βάζετε όλα τα αυγά σε ένα καλάθι (συναισθηματικά), εντοπίζοντας ένα βιώσιμο σχέδιο Β, καθώς επίσης και ένα Σχέδιο Γ. Για παράδειγμα:
Αυξημένος φόβος απόρριψης: «Έστειλα βιογραφικό για τη δουλειά των ονείρων μου. Αν δεν με προσλάβουν, θα καταστραφώ».
Μείωση φόβου απόρριψης: «Έστειλα αιτήσεις για τρεις συναρπαστικές θέσεις. Αν κάποιος με απορρίψει, υπάρχουν δύο ακόμη.»
2. Η ικανότητα διαχείρισης στρες
Οι περισσότεροι από εμάς βιώνουν ένα ορισμένο επίπεδο στρες στη ζωή. Ο τρόπος διαχείρισης αγχωτικών καταστάσεων μπορεί να κάνει τη διαφορά μεταξύ του να είσαι θετικός και όχι αντιδραστικός.
Κάτω από συνθήκες πίεσης, το πιο σημαντικό πράγμα που πρέπει να θυμάστε είναι να μείνετε ψύχραιμοι. Πιο ειδικά, εάν είστε νευρικοί και ανήσυχοι, βάλτε κρύο νερό στο πρόσωπό σας και πάρτε λίγο καθαρό αέρα. Η δροσερή θερμοκρασία μπορεί να μειώσει το επίπεδο του άγχους. Παράλληλα, αποφύγετε τα καφεϊνούχα ποτά, τα οποία μπορεί να τονώσουν τη νευρικότητά σας.
3. Η ικανότητα διεκδικητικότητας και έκφρασης συναισθημάτων
Υπάρχουν στιγμές στη ζωή όλων μας που είναι σημαντικό να καθοριστούν τα όρια μας κατάλληλα, έτσι ώστε οι άνθρωποι να γνωρίζουν πού βρισκόμαστε. Αυτά μπορεί να περιλαμβάνουν την άσκηση του δικαιώματός μας να διαφωνούμε (χωρίς να είναι δυσάρεστο), λέγοντας "όχι" χωρίς ενοχές, θέτοντας τις δικές μας προτεραιότητες, να παίρνουμε ό, τι αξίζουμε και να προστατεύουμε τον εαυτό μας από την απειλή και το κακό.
Μια μέθοδος για να εξετάσουμε, όταν χρειάζεται να εκφράσουμε δύσκολα συναισθήματα είναι η τεχνική XYZ. Αισθάνομαι Χ, όταν κάνεις το Υ, σε κατάσταση Ζ. Για παράδειγμα:
«Πιστεύω ακράδαντα ότι θα πρέπει να λάβω αναγνώριση από την εταιρεία με βάση τη συνεισφορά μου.»
«Νιώθω άβολα που περιμένετε από μένα να σας βοηθήσω ξεπερνώντας τις δικές μου προτεραιότητες.»
«Νιώθω απογοητευμένος όταν δεν πραγματοποιείτε τις υποσχέσεις σας.»
Αποφεύγετε να χρησιμοποιείτε φράσεις που αρχίζουν με το "εσείς" και ακολουθούνται με καταγγελία. Λόγος που ακολουθείται από τέτοιες οδηγίες θέτει τον ακροατή σε αμυντική θέση και καθιστά λιγότερο πιθανό να είναι ανοικτός σε ό,τι έχετε να πείτε.
4. Η ικανότητα να ξεπεράσετε τις αντιξοότητες
«Έχω χάσει περισσότερο από 9000 βολές στην καριέρα μου. Έχω χάσει σχεδόν 300 παιχνίδια... Έχω αποτύχει ξανά και ξανά και ξανά στη ζωή μου. Και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο έχω πετύχει.» (Μάικλ Τζόρνταν)
Η ζωή δεν είναι πάντα εύκολη. Όλοι το γνωρίζουμε. Ο τρόπος που σκεφτόμαστε, αισθανόμαστε και ενεργούμε σε σχέση με τις προκλήσεις της ζωής μπορεί να κάνει τη διαφορά ανάμεσα στην ελπίδα και την απελπισία, την αισιοδοξία και την απογοήτευση τη νίκη και την ήττα.
Με κάθε δύσκολη κατάσταση που αντιμετωπίζουμε, οφείλουμε να θέσουμε τις εξής ερωτήσεις όπως: «Ποιο είναι το δίδαγμα εδώ;», «Πώς μπορώ να μάθω από αυτή την εμπειρία;», «Τι είναι πιο σημαντικό τώρα;». Όσο υψηλότερη είναι η ποιότητα των ερωτήσεων, τόσο καλύτερη είναι η ποιότητα των απαντήσεων που λαμβάνουμε. Θέστε εποικοδομητικά ερωτήματα που βασίζονται στη μάθηση και τις προτεραιότητες και αντιμετωπίστε αποτελεσματικά την κατάσταση.
«Ο Αβραάμ Λίνκολν έχασε οκτώ εκλογές, απέτυχε δύο φορές σε επιχειρήσεις και υπέστη νευρικό κλονισμό πριν γίνει πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών.»
5. Η ικανότητα έκφρασης μύχιων συναισθημάτων στις σχέσεις
Η ικανότητα για την αποτελεσματική έκφραση αγάπης και συναισθημάτων είναι απαραίτητη για τη διατήρηση στενών προσωπικών σχέσεων.
Σε αυτή την περίπτωση «αποτελεσματική» σημαίνει να μοιράζεσαι μύχια συναισθήματα με κάποιον σε μια κατάλληλη σχέση, με έναν τρόπο εποικοδομητικό και να είστε σε θέση να ανταποκρίνεστε θετικά όταν το άλλο πρόσωπο κάνει το ίδιο.

Σάννα Νάνου
Πηγή: flowmagazine.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Πώς είναι το παιδάκι Αιγόκερως (tη κορη μου..)

Αν το μωράκι σας γεννήθηκε μεταξύ 22 Δεκεμβρίου και 20 Ιανουαρίου, τότε ανήκει στο ζώδιο του ...