Τετάρτη 19 Μαρτίου 2014

Το Σούπερ Μάρκετ του Μέλλοντος

Της Δέσποινας Μεργιάνη
Η εποχή του High Tech Μάρκετινγκ είναι πλέον γεγονός! Μια καινούργια γενιά καταστημάτων αρχίζει να γεννιέται. Ένα κατάστημα αγοράς τροφίμων (σούπερ μάρκετ), όπου ο πελάτης χρήζει μιας ατομικής εξυπηρέτησης, όπου οι υπηρεσίες και τα προϊόντα είναι προσαρμοσμένα στις δικές του ανάγκες. Μια φαντασίωση; Ένα κατάστημα επιστημονικής φαντασίας; Κι όμως, όλες οι απαραίτητες τεχνολογικές καινοτομίες υπάρχουν ήδη!
Έχει περάσει ήδη μισός αιώνας από την ίδρυση του πρώτου σούπερ μάρκετ στην Ευρώπη. Εκείνη την περίοδο η επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ αποτελούσε την οικογενειακή απογευματινή έξοδο του Σαββάτου. Τι ευχαρίστηση για τις γιαγιάδες μας το να χρησιμοποιούν ένα καρότσι και να βρίσκουν τα πάντα σε μερικές δεκάδες τετραγωνικά μέτρα και να εξυπηρετούνται μόνες τους (self service). Για εκείνη την εποχή ο τρόπος αυτός ήταν απλός, οικονομικός και γρήγορος. Ένα σύμβολο εξέλιξης!
Στις μέρες μας η σαββατιάτικη απογευματινή έξοδος είναι πολύ διαφορετική.
Τα σούπερ μάρκετ μετατράπηκαν σε υπερμάρκετ. Τεράστιες εκτάσεις, οι οποίες συχνά ξεπερνούν τα 10.000 τ.μ., χιλιόμετρα ραφιών και χιλιάδες είδη τροφίμων! Όμως, οι καλές τιμές και η πληθώρα αγαθών δεν είναι πλέον αρκετά. Οι καταναλωτές αναζητούν από το κατάστημα αγοράς τροφίμων τους νέες υπηρεσίες και όμορφη ατμόσφαιρα, που δημιουργείται με τη χρήση «σκηνικών». Το σούπερ μάρκετ χωρίς «σκηνογραφία» δε θα μπορέσει να επιζήσει στο προσεχές μέλλον.
Τα διάφορα «σκηνικά» ελκύουν τον πελάτη και τον προτρέπουν να παραμείνει στο χώρο του καταστήματος. Σκοπός των προαναφερθέντων σκηνικών ή αλλιώς τεχνολογικών καινοτομιών είναι η μετατροπή του βαρετού και συχνά καταναγκαστικού χρόνου παραμονής του πελάτη στο κατάστημα σε μια μοναδική και αξέχαστη εμπειρία για αυτόν!
Κάποιες από τις τεχνολογικές καινοτομίες που θα παρουσιάσουμε στη συνέχεια χρησιμοποιούνται ήδη με μεγάλη επιτυχία στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής καθώς και στην Ιαπωνία.
Τα τελευταία χρόνια έχουν κάνει την εμφάνισή τους και στην Ευρώπη, σε χώρες όπως η Αγγλία, η Γαλλία και η Γερμανία. Κάποιες από αυτές χρησιμοποιούνται ήδη στα γειτονικά μας σούπερ μάρκετ και άλλες βρίσκονται ακόμα σε πειραματικό στάδιο. Μα ας δούμε πώς ακριβώς εφαρμόζονται οι τεχνολογικές καινοτομίες στο χώρο των σούπερ μάρκετ και πώς μετατρέπονται σε «εργαλεία μάρκετινγκ».
Με την είσοδό σας στο «σούπερ μάρκετ του μέλλοντος» παρατηρείτε αμέσως την πρώτη αισθητή αλλαγή, η οποία βρίσκεται κάτω από τα πόδια σας. Το πάτωμα του σούπερ μάρκετ έχει αλλάξει.
Γίνεται πλέον ψηφιακό, δίνοντας μια άλλη διάσταση και μια επιπλέον χρήση στη μέχρι πρότινος υποχρησιμοποίηση του πατώματος. Ενυδρείο για το «τμήμα ιχθυοπωλείου», γήπεδο ποδοσφαίρου για το «τμήμα βιντεοπαιχνίδια», το ψηφιακό πάτωμα είναι ικανό να εντοπίσει τα βήματα των πελατών.
το έξυπνο καρότσι
Στην είσοδο του καταστήματος σας περιμένει η δεύτερη τεχνολογική καινοτομία (τεχνολογία Business Intelligence), το ονομαζόμενο «έξυπνο καρότσι» (smart trolley), το οποίο είναι εξοπλισμένο με ένα είδος ηλεκτρονικού υπολογιστή (personal shopping assistant), ο οποίος διαθέτει μια οθόνη αφής.

Ο personal shopping assistant θα σας βοηθήσει να δαιχειριστείτε τις αγορές σας.
Το πρώτο πράγμα που έχετε να κάνετε είναι να εισάγετε την προσωπική σας μαγνητική κάρτα (future card), στην οποία έχετε αποθηκεύσει όλα τα δεδομένα σας, στον ηλεκτρονικό υπολογιστή.
Με το που εισάγετε τη μαγνητική κάρτα ο υπολογιστής σάς αναγνωρίζει αμέσως, σας καλωσορίζει και εμφανίζει τη λίστα αγορών σας (electronic shopping list), την οποία έχετε ετοιμάσει στο σπίτι σας και έχετε μεταφέρει στην κάρτα μέσω μιας σύνδεσης Internet.
Εάν δεν έχετε προλάβει να αποθηκεύσετε τη λίστα σας, ο personal shopping assistant είναι ικανός να σας προτείνει μια εναλλακτική, βασισμένη στις προηγούμενες αγορές που είναι καταχωρισμένες στη μνήμη της κάρτας.
Έπειτα στην οθόνη του υπολογιστή σας εμφανίζεται το πλάνο του καταστήματος, το σύνολο των πόντων που έχετε συλλέξει μέχρι στιγμής στο πλαίσιο του προγράμματος πιστότητας του καταστήματος ή, ακόμα, σας ενημερώνει για τις τρέχουσες προσφορές πάνω στα αγαπημένα σας προϊόντα.
Παράλληλα, με το smart trolley μπορείτε να ενημερωθείτε ανά πάσα στιγμή για το πού ακριβώς βρίσκεται το προϊόν που ψάχνετε.
Το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να εισάγετε το όνομα ή τη μάρκα του προϊόντος στην οθόνη αφής του υπολογιστή κι εκείνος θα σας οδηγήσει προς το ράφι όπου βρίσκεται το συγκεκριμένο προϊόν.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να αναφέρουμε ότι το «έξυπνο καρότσι» λειτουργεί με την τεχνολογία RFID.
Το RFID είναι τα αρχικά του όρου Radio Frequency Identification, που στα ελληνικά μεταφράζεται ως «ταυτοποίηση μέσω ραδιοσυχνοτήτων».
Στην ουσία είναι ένα σύστημα ασύρματης αναγνώρισης αντικειμένων και έρχεται να αντικαταστήσει το γνώστο σε όλους bar code.
Στα προϊόντα αντικατοπτρίζονται ως συρμάτινες ταινίες, τα λεγόμενα RFID tags. Σε κάθε RFID tag είναι αποθηκευμένος ο σειριακός αριθμός του αντικειμένου και οποιαδήποτε άλλη πληροφορία είναι απαραίτητη για την αναγνώρισή του.
Συνεπώς, αφού όλα τα προϊόντα είναι εξοπλισμένα με τα μικροτσίπ RFID (RFID tags), το «έξυπνο καρότσι» μπορεί να αναγνωρίζει κάθε προϊόν, κι έτσι, κάθε φορά που τοποθετείτε μέσα σε αυτό ένα αντικείμενο, εκείνο προσθέτει τη χρηματική του αξία στο σύνολο των αγορών σας και παράλληλα το αφαιρεί από την ηλεκτρονική λίστα αγορών. Επιπλέον, το smart trolley έχει την ικανότητα να σας δώσει επιπρόσθετες πληροφορίες για το κάθε προϊόν, όπως συστατικά, θρεπτική αξία ή ακόμα και συνταγές, εφόσον το ζητήσετε.
Αν περιπλανηθείτε λίγο μέσα στο χώρο του σούπερ μάρκετ, θα εντοπίσετε διάσπαρτους πόλους, οι οποίοι μπορούν να διαχέουν τη μυρωδιά του προϊόντος που έχετε επιλέξει πάνω στην οθόνη αφής με την οποία είναι εξοπλισμένος κάθε πόλος.
σκάνερ
Αν πειστείτε από τη μυρωδιά και θελήσετε να το αγοράσετε, δεν έχετε παρά να εισάγετε το όνομα του προϊόντος στον personal shopping assistant κι εκείνος θα σας οδηγήσει στο ράφι όπου βρίσκεται το συγκεκριμένο προϊόν.

Παράλληλα, σε κεντρικά σημεία του καταστήματος οι γνωστές σε όλους χάρτινες αφίσες που παρουσιάζουν διάφορες προσφορές έχουν αντικατασταθεί από ηλεκτρονικές. Μέσα στο χώρο του σούπερ μάρκετ έχουν τοποθετηθεί διάφοροι αισθητήρες, οι οποίοι δίνουν τη δυνατότητα παρακολούθησης του κάθε πελάτη μέσω πάντα της τεχνολογίας RFID.
Καθώς λοιπόν περνάτε με το καρότσι σας μπροστά από έναν τέτοιο αισθητήρα, ο οποίος βρίσκεται κοντά σε μία ηλεκτρονική αφίσα, εκείνος αναγνωρίζει το προφίλ σας, που είναι καταγεγραμμένο, όπως είδαμε παραπάνω, μέσα στη μαγνητική σας κάρτα, η οποία βρίσκεται τοποθετημένη μέσα στον ηλεκτρονικό υπολογιστή του «έξυπνου καροτσιού».
Αν το προφίλ του πελάτη είναι γένους θηλυκού, η ηλεκτρονική αφίσα θα προβάλλει μια προσφορά για κάποιο γυναικείο προϊόν.
Αν είναι γένους αρσενικού, θα προβάλλει αντίστοιχα ένα αντρικό προϊόν.
Στο σούπερ μάρκετ του μέλλοντος η «έξυπνη αφίσα» δεν είναι μόνο ικανή να διακρίνει το φύλο σας, αλλά και να εντοπίζει το βλέμμα σας.
Μπορεί δηλαδή να υπολογίσει τον ακριβή αριθμό των ατόμων που την κοιτάζουν.
Αν σταματήσετε να την κοιτάζετε, εκείνη δεν σας εντοπίζει πια. Ακόμη πιο εντυπωσιακό, η «έξυπνη αφίσα» μπορεί να αντιληφθεί τη διάθεσή σας μέσω μιας αποκωδικοποίησης και ανάλυσης των γραμμών του προσώπου σας. Λυπημένος ή χαρούμενος, ξαφνιασμένος ή θυμωμένος, μη θεωρείτε αδύνατη την πιθανότητα κάποια μέρα να σας προτείνουν μια υπηρεσία ή ένα προϊόν ανάλογα με την ψυχολογική σας κατάσταση τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή.
Εκτός όμως από τις «έξυπνες αφίσες», τα ίδια τα προϊόντα γίνονται επίσης έξυπνα με τη βοήθεια του ηλεκτρονικού μικροτσίπ (RFID tag), με το οποίο, όπως ήδη αναφέραμε, είναι εξοπλισμένα.
Με το που ο πελάτης διαλέγει ένα προϊόν, εκείνο δίνει την εντολή να μεταδοθεί στην κοντινότερη ηλεκτρονική οθόνη αφής (advertising display) ένα μικρό βίντεο, στη διάρκεια του οποίου γίνεται μια σύντομη παρουσίαση του προϊόντος. Για παράδειγμα, εάν ο πελάτης διαλέξει ένα DVD, το βιντεάκι θα παρουσιάσει το trailer της ταινίας καθώς και την τιμή του.
Συνεχίζοντας την πλοήγηση στο σούπερ μάρκετ του μέλλοντος, στο «τμήμα οπωροκηπευτικών» συναντάμε ακόμη μία τεχνολογική καινοτομία.
Η γνωστή μας ζυγαριά έχει αντικατασταθεί από την ονομαζόμενη «έξυπνη ζυγαριά» (intelligent scale), η οποία είναι εξοπλισμένη με μια κάμερα και μπορεί να αναγνωρίζει το κάθε φρούτο ή λαχανικό από τη μορφολογία και το χρώμα του.
Έπειτα από εντολή του πελάτη στην οθόνη της «έξυπνης ζυγαριάς» μπορούν να εμφανιστούν πληροφορίες όπως η θρεπτική αξία του προϊόντος, καθώς και ο τρόπος παραγωγής και συντήρησής του.
Στο «τμήμα ένδυσης» η τεχνολογία Business Intelligence κάνει αισθητή την παρουσία της με την εμφάνιση του «έξυπνου δοκιμαστηρίου ρούχων» (smart dressing room).
Διαλέγετε ένα προϊόν από το ράφι, έπειτα το τοποθετείτε πάνω σε ένα είδος κρεμάστρας, η οποία βρίσκεται ακριβώς δίπλα από έναν «εικονικό καθρέφτη» (virtual mirror), ο οποίος με τη σειρά του εμφανίζει το είδωλό σας ντύμενο με το ρούχο που διαλέξατε.
Στη συνέχεια ο εικονικός καθρέφτης σας δίνει τη δυνατότητα να διαλέξετε ποιο χρώμα και ποιο νούμερο σας ταιριάζει καλύτερα, καθώς και να «γνωρίσετε» τα προϊόντα που μπορούν να συνδυαστούν με το ρούχο που έχετε επιλέξει. Καθώς κάνετε τις επιλογές σας, το είδωλό σας ντύνεται σταδιακά με τα διάφορα ρούχα ή αξεσουάρ τα οποία εσείς έχετε διαλέξει.
Αφού ολοκληρώσετε τις επιλογές σας, γίνεται η ηλεκτρονική αποστολή τους στη λίστα αγορών.
Στο «τμήμα καλλυντικών» συναντάμε τον «έξυπνο καθρέφτη» (smart mirror) που είναι εξοπλισμένος με μια κάμερα και επιτρέπει στους καταναλωτές να δοκιμάσουν διάφορα είδη μεϊκάπ. Το πρώτο βήμα για να ξεκινήσει η διαδικασία είναι η τοποθέτησή σας στην κατάλληλη θέση, ώστε η κάμερα να μπορεί να φωτογραφίσει το πρόσωπό σας. Στη συνέχεια η φωτογραφία σας εμφανίζεται στον «έξυπνο καθρέφτη» κι εσείς μπορείτε να διαλέξετε μέσα από μια λίστα μακιγιάζ εκείνο που σας ταιριάζει καλύτερα. Αφού κάνετε την τελική σας επιλογή, μπορείτε να εκτυπώσετε τη φωτογραφία και παράλληλα να προσθέσετε τα προϊόντα που επιλέξατε στην ηλεκτρονική λίστα αγορών.
στο μέλλον...
Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας αγοράς έρχεται η στιγμή της πληρωμής. Στο σούπερ μάρκετ του μέλλοντος η διαδικασία πληρωμής γίνεται εύκολα και γρήγορα. Με το future check out το μόνο που χρειάζεται να κάνετε είναι να περάσετε με το «έξυπνο καρότσι» σας ανάμεσα από δύο αισθητήρες RFID, οι οποίοι αναγνωρίζουν αυτόματα τα προϊόντα, καθώς και τις τιμές τους.

Ο υπάλληλος που βρίσκεται πίσω από το ταμείο είναι εκεί απλώς για να παραλάβει την κάρτα πληρωμής σας και να σας παραδώσει την απόδειξη αγορών.
Έπειτα από το πέρας της διαδικασίας πληρωμής έχετε τη δυνατότητα να απενεργοποιήσετε τα μικροτσίπ (smart chips) των προϊόντων σας από την τεχνολογία RFID, περνώντας το καρότσι σας ανάμεσα από μια πύλη απενεργοποίησης (RFID De-Activator).
Με αυτόν τον τρόπο μετά την έξοδό σας από το κατάστημα τα προϊόντα είναι αδύνατον να εντοπιστούν.
Συνεπώς, τα έξυπνα προϊόντα σας μετατρέπονται ξανά σε απλά, κοινά προϊόντα, εξαλείφοντας τον κίνδυνο έμμεσης παρακολούθησής σας έξω από το χώρο του σούπερ μάρκετ.
Εάν και ο τελικός στόχος του μάρκετινγκ παραμένει ο ίδιος, δηλαδή, η προσπάθεια προσέλκυσης όσο το δυνατόν περισσότερων πελατών με σκοπό την αύξηση των κερδών της επιχείρησης, οι τεχνολογικές καινοτομίες «οδηγούν» την κάθε επιχείρηση στην αναδιαμόρφωση, όχι μόνο του μάρκετινγκ και της οργάνωσής της, αλλά και του οικονομικού της μοντέλου.
Οι μέχρι τώρα πρακτικές μάρκετινγκ των διάφορων αλυσίδων καταστημάτων αγοράς τροφίμων είναι ικανές να μελετήσουν τη συμπεριφορά του καταναλωτή πριν και μετά τη διαδικασία αγοράς.
Με τις παραπάνω πρακτικές (τεχνολογικές καινοτομίες) είναι πλέον δυνατό να αναγνωρίσουμε και να αναλύσουμε τη συμπεριφορά του καταναλωτή και κατά τη διάρκεια της διαδικασίας αγοράς.
Με αυτόν τον τρόπο θα μπορέσουμε να αναπτύξουμε και να βελτιώσουμε τη σχέση καταστήματος-πελάτη με σκοπό να του προτείνουμε προϊόντα και υπηρεσίες προσαρμοσμένες στις προσωπικές του ανάγκες (personalization).
Info:
Η Δέσποινα Μεργιάνη είναι Υποψήφια Διδάκτωρ Μάρκετινγκ, Βοηθός Καθηγητή Μάρκετινγκ και Διοίκησης Επιχειρήσεων, Γαλλία, Παρίσι.
Το άρθρο βρήκαμε στο site του περιοδικού ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ MARKETINGMANAGEMENT Ιούλιος – Αύγουστος 2009
www.e-fungus.gr

Επίκουρος: Ο παρεξηγημένος φιλόσοφος

Οποιες κι αν είναι οι θρησκευτικές ή οι φιλοσοφικές μας πεποιθησεις περί των αιωνίων υπαρξιακών ερωτημάτων, καλό είναι να γνωρίζουμε τις απόψεις του φιλοσόφου για τον οποίο ο Νίτσε είπε: "Η επιστήμη έχει βαλθεί να επιβεβαιώσει τον Επίκουρο"
Το παρακάτω κείμενο είναι από τα πιο συμπυκνωμένα και αποδίδει με συντομία και σαφήνεια την Επικούρεια κοσμοθεωρία: 
Ο φιλόσοφος Επίκουρος που γεννήθηκε στη Σάμο, γιος του Αθηναίου Νεοκλή, ήταν ιδρυτής της Σχολής των Επικουρείων στην Αθήνα. Σε ηλικία 14 ετών άκουσε μαθήματα από τον πλατωνιστή Πάμφιλο. Για τη φιλοσοφική του εξέλιξη έπαιξε ρόλο η σπουδή του (327-324) με δάσκαλο τον Ναυσιφάνη, ο οποίος του δίδαξε την Ατομιστική του Δημόκριτου και τη θεωρία της ηδονής της Κυρηναϊκής Σχολής. Αργότερα ο ίδιος έλεγε ότι όλα όσα ήξερε τα έμαθε μόνος του, γιατί οι δάσκαλοι δεν μπορούσαν να του εξηγήσουν, τί υπήρχε πριν από το χάος, από το οποίο προέκυψε η ζωή.
Στα έτη 323-321 ο Επίκουρος ήταν στρατιώτης στην Αθήνα. Το 323 πέθανε ο Μεγαλέξανδρος στη Βαβυλώνα, με αποτέλεσμα το 322 να ξεσηκωθούν οι Αθηναίοι ενάντια στους Μακεδόνες. Ταυτόχρονα ο Αριστοτέλης, φοβούμενος λιντσάρισμα, εγκατέλειψε το «Λύκειο», τη Σχολή που είχε στην Αθήνα και διέφυγε στη Χαλκίδα όπου, μετά από λίγο καιρό, πέθανε. Η προσπάθεια των Αθηναίων για απεξάρτηση από τους Μακεδόνες κατέληξε σε ήττα, οπότε ο πατέρας του Επίκουρου εξεδιώχθη με άλλους Αθηναίους από τη Σάμο και κατέφυγε στον ιωνικό Κολοφώνα. Εκεί εγκαταστάθηκε και ο Επίκουρος, όπου εμβάθυνε σε φιλοσοφικά προβλήματα, στη συνέχεια δίδαξε δε στη Μυτιλήνη και στη Λάμψακο (Ελλήσποντος).
Αρκετοί φίλοι και μαθητές από τη Μυτιλήνη και τη Λάμψακο ακολούθησαν τον Επίκουρο στην Αθήνα, όταν αυτός ίδρυσε τη σχολή του «Κήπου», κάπου στο σημερινό Βοτανικό, μεταξύ Διπύλου και Ακαδημίας. Περίπου την ίδια εποχή ίδρυσε σχολή στην «Ποικίλη Στοά» και ο Ζήνων ο Κιτιεύς. Η επικούρεια Σχολή του «Κήπου» καλλιεργούσε φιλοσοφικό ανταγωνισμό με τους ακαδημαϊκούς (πλατωνικούς) και τους περιπατητικούς (αριστοτελικούς). Στον «Κήπο» δίδαξε ο Επίκουρος περίπου 40 χρόνια.
Οι επικούρειοι είχαν φυσιοκρατικές αντιλήψεις και μίλαγαν ενάντια στις δεισιδαιμονίες, τη μαντική, τα θρησκευτικά ιερατεία και τους δημοκόπους πολιτευτές, προκαλώντας έτσι την αντιπάθεια των κατεστημένων ολιγαρχικών κύκλων. Τα κυριότερα έργα του ίδιου του Επίκουρου γέμιζαν περί τους 300 παπύρους, έχουν όμως διασωθεί ελάχιστα, γιατί τα περισσότερα καταστράφηκαν κατά τις συστηματικές πυρπολήσεις βιβλιοθηκών από τον 4ο αιώνα μ.Χ. και μετά.
Στην επικούρεια διδασκαλία διαιρείται η φιλοσοφία, η οποία θεωρείται «φάρμακο της ψυχής», σε τρεις τομείς, τη φυσική, τη λογική και την ηθική. Υπέρτατο αγαθό κατά τον Επίκουρο είναι η ευχαρίστηση στη ζωή, για την απόλαυση της οποίας πρέπει να επιστρατεύονται όλες οι προσπάθειες του ανθρώπου. Η επικούρεια ευχαρίστηση (ηδονή) αφορούσε όλες τις ψυχικές απολαύσεις, την καλλιέργεια του πνεύματος και την άσκηση της αρετής, χωρίς έπαρση και αυτοπροβολή. Σε επιστολή του προς τον Μενοικέα ο Επίκουρος γράφει:
«Όταν λέμε ότι σκοπός είναι η ηδονή, δεν εννοούμε τις ηδονές του ασώτου και αυτές που βρίσκονται μέσα στις απολαύσεις, όπως νομίζουν μερικοί που το αγνοούν και δεν το παραδέχονται ή είναι κακώς πληροφορημένοι. Αλλά εννοούμε να μην πονάει το σώμα και να μην ταράσσεται η ψυχή
Οι ιδανικές καταστάσεις για τον άνθρωπο είναι, αρνητικά μεν η αταραξία, η αφοβία και η απονία και θετικά, η ευθυμία, η χαρά, η ευφροσύνη και η απαλλαγή από το φόβο του θανάτου. Κύρια προσπάθεια του ανθρώπου πρέπει να είναι η απολύτρωση από τον πόνο, η οποία εξασφαλίζει μία παθητική ηδονή. Η φιλοσοφία του Επίκουρου για τον τρόπο διαβίωσης των ανθρώπων συμπυκνώνεται στο «λάθε βιώσας» (= να ζεις απαρατήρητος, να μην επιδιώκεις την προβολή). Στην ίδια επιστολή του προς Μενοικέα γράφει ο Επίκουρος:
«Το πιο φρικτό από τα κακά, ο θάνατος, δεν είναι τίποτα για μας (τους επικούρειους), επειδή όταν υπάρχουμε εμείς, αυτός δεν υπάρχει, και όταν επέλθει ο θάνατος, τότε δεν υπάρχουμε εμείς.»
Για το δίλημμα πεπερασμένη – αιώνια ζωή που εισάγουν τεχνητά οι θρησκείες ώστε να προσφέρουν υπηρεσίες με διάφορες αυθαίρετες κατασκευές περί αιωνιότητας της ζωής, έγραφε:
«Η σωστή γνώση πως ο θάνατος δεν είναι τίποτα για μας, κάνει απολαυστική τη θνητότητα της ζωής, όχι επειδή της προσθέτει άπειρο χρόνο, αλλά επειδή την απαλλάσσει από τον πόθο της αθανασίας.»
Ενώ ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης θεωρούσαν τα ουράνια σώματα θεϊκές μονάδες με αυτοτελή βούληση, τα οποία παρακολουθούσαν τους ανθρώπους, ο Επίκουρος γράφει ότι αυτά τα σώματα πήραν από την αρχή, μαζί με το σφαιρικό τους σχήμα, την αναγκαιότητα και περιοδικότητα των κινήσεών τους και δεν πρόκειται για μακάριες και άφθαρτες οντότητες.
Αναφέρει ο Επίκουρος για τη θεωρία του
Ηδονή είναι να μην πονάει το σώμα και να μην ταράσσεται η ψυχή.
Η αξία της γνώσης, υποστηρίζει ο Επίκουρος, αντίθετα με τον Αριστοτέλη, μετριέται με τη χρησιμότητά της. Η γνώση πρέπει να βοηθάει για να εκλείψουν οι δεισιδαιμονίες και οι πλάνες και για να κατακτήσει ο άνθρωπος το ανώτερο αγαθό που είναι η ψυχική γαλήνη. Δεν υπάρχει και δεν χρειαζόμαστε γνώση που δεν έχει σχέση με τη ζωή, που δεν μεγαλώνει την ευτυχία μας, που δεν μειώνει τον πόνο μας – επικούρειες αντιλήψεις που επικράτησαν οριστικά από την Αναγέννηση και εντεύθεν.
Επίσης έγραψε
«Η σωστή γνώση πως ο θάνατος δεν είναι τίποτα για μας, κάνει απολαυστική τη θνητότητα της ζωής, όχι επειδή της προσθέτει άπειρο χρόνο, αλλά επειδή την απαλλάσσει από τον πόθο της αθανασίας.»
Επίσης αντίθετα με τον Αριστοτέλη, ο Επίκουρος θεωρεί τις γυναίκες ισότιμες στην κοινωνική ζωή με τους άνδρες και τις δέχεται ως μαθήτριες στη Σχολή. Εξ ίσου ισότιμη ανθρώπινη αντιμετώπιση αξίζουν οι δούλοι, οι οποίοι μπορούσαν να παρακολουθούν μαθήματα στον Κήπο και να αναδειχθούν σε φιλοσόφους. Το όνομα ενός εξ αυτών, Μυς, διασώθηκε σε μας από τον ιστορικό Λαέρτιο. Για τις γυναίκες έγραψε ο Επίκουρος:
«Η γυναίκα σου να σε σέβεται πρέπει και όχι να σε φοβάται, διότι δεν την πήρες για υπηρέτρια, αλλά για σύντροφο στη ζωή
Μια σύγκριση αυτών των αντιλήψεων με αντίστοιχες μεταγενέστερες που επικράτησαν στον ελληνόφωνο χώρο, δείχνει ποια ανατολίτικη οπισθοδρομικότητα επεβλήθη στον Ελληνισμό με τις μεσανατολικές δοξασίες.
Μέσα σε ένα περιβάλλον πολεμικών και πολιτικών ανακατατάξεων των ελληνιστικών κρατών, όπου τίθενται ερωτήματα για ανεξαρτησία (από τους Μακεδόνες) και αυτονομία των πόλεων, οι Επικούρειοι έχουν σαφή άποψη για το θέμα των πατρίδων, όχι με την ιδιοκτησιακή έννοια που δημιουργούν στους ανθρώπους, μέχρι των ημερών μας, οι κυβερνήτες για λόγους διατήρησης της εξουσίας και διακίνησης εξοπλισμών, αλλά με την έννοια του ενιαίου περιβάλλοντος, της κοινής πατρίδας και της αδελφοσύνης επί Γης. Έγραφε ο επικούρειος Διογένης Οινοανδέας (2ος αιώνα π.Χ.):
«Με το κάθε κομμάτιασμα της γης βέβαια άλλη είναι η πατρίδα για τον καθένα. Αλλά εάν δούμε όλη την επιφάνεια αυτού του κόσμου, τότε μία είναι η πατρίδα όλων μας, όλη η Γη, και μία η κατοικία μας, όλος ο κόσμος
Αντιλήψεις, οι οποίες επανέρχονται τον 21ο αιώνα ως νέες σοφίες, μπροστά στα πολλαπλά προβλήματα που προέκυψαν, είτε από τις φυσικές αλλαγές, είτε από τις δραστηριότητες του ανθρώπου, π.χ. επιβάρυνση περιβάλλοντος, πυρηνικά όπλα, διατροφικά προβλήματα, ενεργειακή ανεπάρκεια, αμάθεια και οπισθοδρομικότητα κ.ά.
Οι θεοί, κατά την επικούρεια αντίληψη, δεν ανακατεύονται στα ανθρώπινα, δεν κάνουν χάρες και δεν δέχονται δώρα. Αν έκαναν δε πράγματι οι θεοί όσα τους ζητούσαν οι άνθρωποι, θα εξαφανιζόταν η ανθρωπότητα, γιατί όλοι επιζητούν και εύχονται το κακό των άλλων… Για κάθε στιγμή και κάθε δυσκολία της ανθρώπινης ζωής, οι επικούρειοι φιλόσοφοι είχαν διατυπώσει ως πνευματικό βοήθημα την τετραφάρμακον, τέσσερις φράσεις για συνεχή χρήση:
«Δεν μας φοβίζει ο θεός, δεν μας ανησυχεί ο θάνατος, εύκολα αποκτιέται το Καλό, εύκολα υποφέρεται το Κακό
Αυτό δηλώνει ότι, πέρα από τις φυσικές δυνάμεις και τους νόμους του σύμπαντος,
  • δεν υπάρχουν θεοί τιμωροί και μπαμπούλες, όπως επαναλαμβάνουν καταπιεστικά 
    οι θρησκείες, οπότε και δεν χρειάζεται κάποιος να ζει με το φόβο τους
  • δεν μας ανησυχεί ο θάνατος που δεν μας αφορά, εφόσον εμείς δεν υπάρχουμε πια
  • το καλό που χρειάζεται για να ζήσει κάποιος, σύμφωνα με τις πνευματικές, ψυχικές και σωματικές ανάγκες του, αποκτάται  για έναν ολιγαρκή άνθρωπο εύκολα και τέλος,
  • με την επικούρεια αταραξία αντιμετωπίζεται κάθε κακό, κάθε δυσάρεστη κατάσταση και κάθε φόβος.
Ένας σημαντικός τομέας που απασχόλησε εντατικά τον Επίκουρο, από τον οποίο έχουμε όμως λίγες πληροφορίες, είναι η φυσική του φιλοσοφία. Η επιρροή του ατομισμού του Λεύκιππου και του Δημόκριτου είναι παραπάνω από εμφανής στο έργο του Επίκουρου. Ο μεγάλος αυτός φιλόσοφος έγραψε, μεταξύ άλλων, και ένα τεράστιο συναφές σύγγραμμα, «Περί Φύσεως», το οποίο είχε έκταση 37 τόμων. Τα λίγα αποσπάσματα που έχουν διασωθεί από αυτό το έργο, είναι κυρίως κείμενα του Λουκρήτιου και του Διογένη Οινοανδέα, αλλά και λίγα του ίδιου του Επίκουρου.
Μερικές από τις βασικές αρχές της φυσικής φιλοσοφίας του Επίκουρου
* Τίποτα δεν δημιουργείται ποτέ από το τίποτα. 
* Ο κόσμος δεν δημιουργήθηκε από θεία παρέμβαση. 
* Ακόμα και αν υπάρχουν θεοί, αυτοί δεν επιδρούν στο φυσικό κόσμο. 
* Η ύλη δεν καταστρέφεται σε τίποτα. 
* Πρωταρχικά στοιχεία της ύλης δεν είναι τα αριστοτελικά στοιχεία πυρ, αήρ, γη και ύδωρ, αλλά μικρά αδιαίρετα άφθαρτα σωματίδια (άτμητα σωμάτια = άτομα). 
* Τίποτα δεν μπορεί να γίνει αισθητό αν δεν έχει υλική υπόσταση. 
* Τίποτα δεν υπάρχει εκτός από τα άτομα και το κενό ανάμεσά τους. 
* Όλα τα σώματα, είτε είναι άτομα, είτε προέρχονται από ένωση ατόμων. 
* Το σύμπαν είναι αχανές. Δεν βρισκόμαστε στο κέντρο του σύμπαντος, αλλά είμαστε ένας από τους αναρίθμητους κόσμους του σύμπαντος. 
* Τα άτομα βρίσκονται σε διαρκή κίνηση μέσα στο κενό. Μπορούν να συνεχίσουν σε ευθεία, να συγκρουστούν, να αλλάξουν κατεύθυνση, να ενωθούν με άλλα άτομα στη δημιουργία σύνθετων σωμάτων. 
* Οι κόσμοι και τα έμβια όντα δημιουργούνται από τυχαία γεγονότα λόγω της χαοτικής 
κίνησης των ατόμων. 
* Αυτό που αποκαλούμε «ψυχή» είναι σωματική οντότητα με υλικά χαρακτηριστικά και 
δεν συνεχίζει να υπάρχει μετά τον θάνατο. 
* Η αίσθηση είναι αξιόπιστη, διότι δεν μπορεί να αμφισβητηθεί από κάτι άλλο πιο αξιόπιστο από αυτήν.
Σήμερα γνωρίζουμε ότι αυτές οι απόψεις, τις οποίες είχε προσεγγίσει διαισθητικά ο Επίκουρος, δεν απέχουν σημαντικά από τα επιστημονικά ευρήματα και τη σημερινή γνώση μας για τα ουράνια σώματα και τη φύση γενικότερα. Δεν είχε, λοιπόν, άδικο ο Νίτσε που διαπίστωνε στα τέλη του 19ου αιώνα ότι: «Η επιστήμη έχει βαλθεί να επιβεβαιώσει τον Επίκουρο
Είναι πασιφανές, πόσο αρνητική ήταν για την πρόοδο της ανθρωπότητας η αποσιώπηση αυτού του μεγάλου διανοητή κατά την ύστερη Αρχαιότητα και το Μεσαίωνα. Μπορούμε δε εύκολα να σκεφτούμε, πόσο θα είχαν προωθηθεί η επιστήμη, η τεχνολογία και γενικότερα ο (ελληνικός) πολιτισμός, αν είχε εξελιχθεί ομαλά η επιστήμη των ελληνορωμαϊκών και ελληνιστικών χρόνων και δεν είχε παρεμβληθεί ο οπισθοδρομικός Μεσαίωνας με την υποστήριξη της εισροής στις πολιτισμένες κοινωνίες βαρβάρων από Βορρά και Ανατολή και της άνωθεν επιβολής σκοτεινών δεσποτικών και θεόπληκτων αντιλήψεων.
Από τα προηγούμενα είναι επίσης κατανοητό, γιατί οι πλατωνιστές και αριστοτελιστές απεχθάνονταν αυτόν τον μεγάλο φιλόσοφο, τους μαθητές του και τη φιλοσοφία τους και γιατί συνεχίζεται αυτή η εχθρότητα μέχρι των ημερών μας από όλους τους ελιτίστικους μηχανισμούς.
Περίπου 300 χρόνια μετά την εποχή του Επίκουρου, γράφει ο Πλούταρχος (~50 – 125 μ.Χ.) ότι ο ιδρυτής της Σχολής του «Κήπου» προσπάθησε να ανατρέψει τους «θεσμούς της πόλης» και ότι θεωρούσε τον εαυτό του «σοφότερο από τον Πλάτωνα» – έγκλημα καθοσιώσεως για τους ολιγαρχικούς. Γι’ αυτές λοιπόν τις αντιλήψεις έπρεπε, σύμφωνα με τον Πλούταρχο που είχε ο ίδιος ολιγαρχικές προτιμήσεις, να μαστιγωθούν όλοι οι επικούρειοι, όχι με το απλό μαστίγιο αλλά με το αστραγωτό! Αυτή η εκδήλωση αντιπάθειας και εκδικητικότητας δείχνει, πόση επιρροή πρέπει να είχαν ακόμα κατά το 2ο μ.Χ. αιώνα στην κοινωνία της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας οι επικούρειοι φιλόσοφοι.
Ο Επίκουρος δεν έτυχε μέχρι σήμερα, λόγω των δημοκρατικών και φυσιοκρατικών του αντιλήψεων, οποιασδήποτε προβολής μέσα από τα σύγχρονα εκπαιδευτικά συστήματα, τα οποία κατά κύριο λόγο στηρίζουν ακόμα ολιγαρχικές και θεοκρατικές αντιλήψεις. Μόλις τα τελευταία χρόνια παρουσιάζεται στα ελληνικά σχολικά βιβλία δειλά η βιογραφία του Επίκουρου και αναπτύσσεται η φιλοσοφία του. Μερικοί σύγχρονοι δυσφημιστές εξηγούν δε, κάνοντας μεταφραστικά άλματα, ότι το λάθε βιώσας (= να ζεις απαρατήρητος) του σπουδαίου αυτού φιλοσόφου σημαίνει πως κάποιος ζει λαθραία, σε βάρος των άλλων – ένα ακόμα δείγμα της διαχρονικής οπισθοδρομικής αθλιότητας που υποστηρίζεται κατά κανόνα από μηχανισμούς προπαγάνδας, θεσμοποιημένους και άτυπους.
Info:
Το κείμενο ανήκει στον Στ. Φραγκόπουλο και το διαβάσαμε στο sciencearchives.wordpress.com

1821. Μαυρομιχάλης προς Ευρώπη: “Βοηθήστε μας να βρούμε το δίκιο μας”.


"Προειδοποίησις εις τας Ευρωπαϊκάς Αυλάς, εκ μέρους του φιλογενούς αρχιστρατήγου των Σπαρτιατικών στρατευμάτων Πέτρου Μαυρομιχάλη και της Μεσσηνιακής Συγκλήτου.
Ο ανυπόφορος ζυγός της Οθωμανικής τυραννίας εις το διάστημα ενός και απέκεινα αιώνος, κατήντησεν εις μίαν ακμήν, ώστε να μην μείνη άλλο εις τους δυστυχείς Πελοποννησίους Γραικούς, ει μη μόνον πνοή και αυτή δια να ωθή κυρίως τους εγκαρδίους των αναστεναγμούς.
Εις τοιαύτην όντες κατάστασιν στερημένοι από όλα τα δίκαιά μας, με μίαν γνώμην ομοφώνως απεφασίσαμεν να λάβωμεν τα άρματα, και να ορμήσωμεν κατά των τυράννων. Πάσα προς αλλήλους μας φατρία και διχόνοια, ως καρποί της τυραννίας απερρίθφησαν εις τον βυθόν της λήθης, και άπαντες πνέομεν πνοήν ελευθερίας.
H προκύρηξη της Επανάστασης
Αι χείρες ημών αι δεδεμέναι μέχρι του νυν από τας σιδηράς αλύσσους της βαρβαρικής τυραννίας, ελύθησαν ήδη, και υψώθηκαν μεγαλοψύχως και έλαβον τα όπλα προς μηδενισμόν της βδελυράς τυραννίας.

Οι πόδες ημών οι περιπατούντες εν νυκτί και ημέρα εις τας εναγκαρεύσεις τας ασπλάγχνους τρέχουν εις απόκτησιν των δικαιωμάτων μας.
Η κεφαλή μας η κλίνουσα τον αυχένα υπό τον ζυγόν τον απετίναξε και άλλο δεν φρονεί, ει μη την ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΝ.
Η γλώσσα μας η αδυνατούσα εις το να προφέρη λόγον, εκτός των ανωφελών παρακλήσεων, προς εξιλέωσιν των βαρβάρων τυράννων, τώρα μεγαλοφώνως φωνάζει και κάμνει να αντηχή ο αήρ το γλυκύτατον όνομα της Ελευθερίας.
Εν ενί λόγω απεφασίσαμεν, ή να ελευθερωθώμεν, ή να αποθάνωμεν. Τούτου ένεκεν προσκαλούμεν επιπόνως την συνδρομήν και βοήθειαν όλων των εξευγενισμένων Ευρωπαίων γενών, ώστε να δυνηθώμεν να φθάσωμεν ταχύτερον εις τον Ιερόν και δίκαιον σκοπόν μας και να λάβωμεν τα δίκαιά μας.
Να αναστήσωμεν το τεταλαιπωρημένον Ελληνικόν γένος μας. Δικαίω τω λόγω η μήτηρ μας Ελλάς, εκ της οποίας και υμείς εφωτίσθητε, απαιτεί ως εν τάχει την φιλάνθρωπον συνδρομήν σας, και ευέλπιδες, ότι θέλει αξιωθώμεν, και ημείς θέλομεν σας ομολογή άκραν υποχρέωσιν, και εν καιρώ θέλομεν δείξη πραγματικώς την υπέρ της συνδρομής σας ευγνωμοσύνην μας.
1821: Μαρτίου 23: Εν Καλαμάτα.
Εκ του Σπαρτιατικού Στρατοπέδου.
Πέτρος Μαυρομηχάλης, αρχιστράτηγος του Σπαρτιατικού και Μεσσηνιακού στρατού.
Αντίγραφον από της εν Λονδίνω επιστολής."
Info:
Από τα ιστορικά στοιχεία γνωρίζουμε ότι η Επανάσταση ξεκίνησε από την Πελοπόννησο και εξαπλώθηκε και στην υπόλοιπη Ελλάδα. Η επιστολή που υπογράφει ο Αγωνιστής του 1821 Πετρόμεπης Μαυρομιχάλης υπογράφτηκε και εστάλη την 23.ΜΑΡ.1821, ημέρα της απελευθέρωσης της Καλαμάτας.
www.e-fungus.gr

Πώς να καθαρίσεις τα αγαπημένα σου CD (με υλικό που βρίσκεται στο μπάνιο!)

Πώς να καθαρίσεις τα αγαπημένα σου CD (με υλικό που βρίσκεται στο μπάνιο!)
Μια απίστευτα εύκολη λύση.

Αν τα αγαπημένα CD σου έχουν γρατζουνιστεί τότε, αντί να τα πετάξεις, μπορείς να κάνεις ένα πολύ απλό κόλπο! Πάρε λίγη ποσότητα λευκής οδοντόπαστας και άπλωσέ την στην επιφάνεια του CD. Τρίψε ελαφρά και σκούπισε στη συνέχεια με ένα πανάκι. Τo CD θα είναι καθαρό και θα παίζει χωρίς να «πηδάει».

Γιατί τα Goji berries θεωρούνται top στο αδυνάτισμα

Γιατί τα Goji berries θεωρούνται top στο αδυνάτισμα
Η νέα σούπερ τροφή κάνει καλό και στη γραμμή μας!

Τον τελευταίο καιρό γίνονται πολλές αναφορές στα goji berries, τα κόκκινα αποξηραμένα μούρα που προέρχονται από την Κίνα, τη Μογγολία και το Θιβέτ και είναι γνωστά για τις θρεπτικές, θεραπευτικές και αποτοξινωτικές τους ιδιότητες.
Τα Gogi berries είναι πλούσια σε βιταμίνη C, βιταμίνες Β1 και Β2, μέταλλα, πολλά αντιοξειδωτικά στοιχεία και αμινοξέα. Αυτά τα μικρά «θαυματουργά» φρούτα θεωρούνται οι καλύτεροι σύμμαχοι για καλή υγεία και αδυνάτισμα. Συγκεκριμένα η μεγάλη τους αδυνατιστική δράση οφείλεται σε 4 παράγοντες:
1. Έχουν χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη που σημαίνει ότι δεν αυξάνουν τα επίπεδα σακχάρων και γλυκόζης στο αίμα ,όπως τα περισσότερα φρούτα. ( Τα goji berries έχουν δείκτη 25, τα μήλα 38 και το καρπούζι 72)
2. Είναι πλούσια σε φυτικές ίνες, για την ακρίβεια έχουν περιεκτικότητα 21% όπως και οι μπανάνες. Αυτό σημαίνει ότι σε χορταίνουν για περισσότερη ώρα και βοηθούν στην καλύτερη λειτουργία του εντέρου.
3. Τα μέταλλα που περιέχουν, όπως το χρώμιο και το ασβέστιο έχουν την ιδιότητα να ελέγχουν την απορρόφηση γλυκόζης από το αίμα, να αυξάνουν την καύση λίπους και να ενεργοποιούν τον μεταβολισμό.
4. Τα goji berries θεωρούνται «ανταπτογενή» φρούτα, επειδή περιέχουν πολλά φυσικά συστατικά που αυξάνουν τις επιδόσεις, την αντοχή, την κυκλοφορία του αίματος και του οξυγόνου στο σώμα κατά τη διάρκεια της άσκησης. Αυτό σημαίνει περισσότερη άσκηση, άρα μεγαλύτερη απώλεια θερμίδων και λίπους.

Ο ερωτας, το ρίσκο και η εγκυμοσύνη, σύμφωνα με τις έρευνες

Όταν δεν υπάρχει εύκαιρο προφυλακτικό, αρκετά ζευγάρια καταφεύγουν στην παραδοσιακή μέθοδο της… έγκαιρης απόσυρσης προκειμένου να αποφύγουν μια ανεπιθύμητη εγκυμοσύνη. Πόσο ασφαλής είναι όμως αυτή η πρακτική;

 Στο χώρο της Ιατρικής, αυτή η μέθοδος είναι γνωστή ως coitus interruptus (διακοπτόμενη συνουσία). Είναι μια αποτελεσματική μέθοδος πρόληψης της εγκυμοσύνης όταν εφαρμόζεται τέλεια. Μελέτη που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση Contraception υποδεικνύει ότι το ποσοστό επιτυχίας φτάνει το 96% όταν η μέθοδος εφαρμόζεται με συνέπεια και με σωστό τρόπο σε κάθε σεξουαλική συνεύρεση. Το ποσοστό αυτό φτάνει σχεδόν την αποτελεσματικότητα των περισσότερων προφυλακτικών (98%).

 Προσοχή! Μην παρασύρεστε από τα παραπάνω δεδομένα, καθώς η ιδανική εφαρμογή επιτυγχάνεται σπάνια. Για να εφαρμοστεί σωστά η τεχνική, πρέπει και οι δύο σύντροφοι να επιδείξουν απόλυτο αυτοέλεγχο και να τερματίσουν την ερωτική πράξη αρκετά νωρίς. Πρακτικά, κάτι τέτοιο είναι σχεδόν αδύνατο, δεδομένου ότι το πάθος της στιγμής θολώνει τη λογική και την αίσθηση της πραγματικότητας.

 Το βάρος της ευθύνης πέφτει κυρίως στον άνδρα, καθώς πρέπει να γνωρίζει πότε πρέπει να τραβηχτεί. Ακόμη κι έτσι όμως, ο κίνδυνος
γονιμοποίησης του ωαρίου παραμένει μεγάλος. Τα λεγόμενα προσπερματικά υγρά συχνά περιέχουν ενεργά σπερματοζωάρια. Οι άνδρες δεν μπορούν να ελέγξουν και πολλές φορές δεν αντιλαμβάνονται την έκκριση αυτών των υγρών.

 Μελέτη που δημοσιεύεται στο επιστημονικό περιοδικό Human Fertility έδειξε ότι στο 41% των περιπτώσεων τα προσπερματικά υγρά περιέχουν ενεργά σπερματοζωάρια. Ο μόνος τρόπος να αποφευχθεί η εγκυμοσύνη σε αυτήν την περίπτωση είναι η χρήση προφυλακτικού.

 Το συμπέρασμα λοιπόν είναι ότι η «μέθοδος της έγκαιρης απόσυρσης» ουσιαστικά δεν παρέχει προστασία από μια ανεπιθύμητη εγκυμοσύνη – και φυσικά δεν προστατεύει από τα σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα, τονίζει ο Δρ. Justin Lehmiller (The Psychology of Human Sexuality).

Το βήμα του άνδρα αλλάζει δίπλα στη σύντροφο του

Μια νέα μελέτη αποκαλύπτει πως τα ρομαντικά συναισθήματα ενός άνδρα μπορεί να κάνουν την καρδιά του να χτυπάει πιο γρήγορα, κάνει όμως τα πόδια του πιο αργά.

 Πιο συγκεκριμένα, οι ερευνητές βρήκαν ότι οι άνδρες περπατούσαν με σημαντικά μικρότερη ταχύτητα δίπλα στις συντρόφους τους, αλλά όχι δίπλα σε άλλες γυναίκες. Ο συγγραφέας της μελέτης εξηγεί πως ο άνδρας αλλάζει το βήμα του, έτσι ώστε να μοιάζει με αυτό της συντρόφου
του.

 Οι ερευνητές ισχυρίζονται ότι το φαινόμενο αυτό μπορεί να έχει τις εξελικτικές του ρίζες στην προσπάθεια των ζευγαριών στους νομαδικούς πληθυσμούς να διαφυλάξουν τη γονιμότητα των γυναικών.

 Στη μελέτη συμμετείχαν 22 άνδρες. Οι ερευνητές εκτίμησαν την ταχύτητα του βαδίσματος τους όταν περπατούσαν μόνοι τους, όταν περπατούσαν στο πλάι της ρομαντική συντρόφου τους , καθώς και όταν περπατούσαν μαζί με φιλικά πρόσωπα του ίδιου, ή του αντίθετου φίλου.

 Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι επιβράδυναν κατά 7% το βηματισμό τους όταν περπατούσαν με τη σύντροφο τους, ενώ στην περίπτωση που περπατούσαν με φίλους η ταχύτητα του βαδίσματος τους δε διέφερε σημαντικά από αυτή που διατηρούσαν όταν βάδιζαν μόνοι.

 Οι ερευνητές τόνισαν ότι αυτό το φαινόμενο έχει παρατηρηθεί και σε άλλα είδη τα οποία εξοικονομούν ενέργεια από την κίνηση για να ενισχύσουν τη γονιμότητα.

 Κάθε άνθρωπος έχει μια ιδανική ταχύτητα, η οποία βοηθά την ελαχιστοποίηση της ενεργειακής δαπάνης. Στους άνδρες η ταχύτητα αυτή είναι μεγαλύτερη, σε σύγκριση με τις γυναίκες. Έτσι λοιπόν, όταν ένας άνδρας και μια γυναίκα περπατούν μαζί, ο ένας θα πρέπει να αλλάξει την ιδανική του ταχύτητα με το ανάλογο αντίκτυπο στην ενεργειακή δαπάνη και συνήθως, βέβαια, αυτός που κάνει τη «θυσία» είναι ο άνδρας. Με τον τρόπο αυτό η γυναίκα δε χρειάζεται να δαπανήσει επιπλέον ενέργεια για τη μετακίνηση, αλλά να τη διαθέσει στην αναπαραγωγική λειτουργία.

Γιατί οι ευσυνείδητοι ζουν περισσότερο.

Τους… ευσυνείδητους φαίνεται πως προτιμά η… μακροζωία, καθώς, παρά το γεγονός ότι «φορτώνονται» πολλές ευθύνες, φαίνεται πως βρίσκουν και το χρόνο να φροντίζουν καλύτερα την υγεία τους και επομένως να ζουν περισσότερο.
Αυτό, τουλάχιστον, είναι το συμπέρασμα μίας νέας έρευνας, που πραγματοποίησαν επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο Duke, στη Βόρεια Καρολίνα.

 Για τις ανάγκες της έρευνας, οι επιστήμονες αξιολόγησαν τα ιατρικά δεδομένα 1.037 ανθρώπων από τη Νέα Ζηλανδία, που ήταν γεννημένοι το διάστημα από τον Απρίλιο του 1972 έως τον Μάρτιο του 1973. Επιπλέον, έλαβαν υπόψη τους στοιχεία που αφορούσαν το εισόδημα, το επίπεδο εκπαίδευσης, το σωματικό βάρος, καθώς και το ιατρικό οικογενειακό ιστορικό
του κάθε υποψηφίου.

 Όπως εξηγούν, σε θέματα υγείας η προσωπικότητα αποδεικνύεται εξίσου σημαντική με το ιατρικό οικογενειακό ιστορικό και το κάπνισμα.

 Συγκεκριμένα, διαπιστώθηκε πως ο χαρακτήρας καθορίζει, μεταξύ άλλων, το πόσο καλά θα προσέξει κάποιος την υγεία του σε όλη τη διάρκεια της ζωής του.

 Όπως προέκυψε από τα αποτελέσματα, οι άνθρωποι, οι οποίοι είναι έντιμοι στην ηλικία των 26 ετών, όταν φτάνουν στα 38, έχουν καλύτερη υγεία σε σχέση με όσους δεν είναι ευσυνείδητοι, αφού είχαν υιοθετήσει πιο υγιεινό τρόπο ζωής και ήταν περισσότερο εγκρατείς απέναντι σε κακές συνήθειες.

 Αντιθέτως, η πλειοψηφία των «επιπόλαιων» ήταν υπέρβαροι, είχαν υψηλή χοληστερίνη και υπέρταση, υπέφεραν από ασθένειες στα ούλα και γενικότερα εμφάνιζαν περισσότερες φλεγμονές.

 Οι ερευνητές θεωρούν ότι τα νέα ευρήματα θα βοηθήσουν τους νέους ανθρώπους να αποφύγουν σοβαρά προβλήματα υγείας αργότερα στη ζωή τους.

Πώς βάζουμε όρια σε έναν έφηβο;

Η στάση, η προσωπικότητα των γονέων και η οικογενειακή δομή είναι καθοριστικοί παράγοντες στην εξέλιξη της κρίσης της εφηβείας.

Απέναντι στον έφηβο που...... προχωράει στην ενηλικίωση ο γονιός δεν διαθέτει την άνεση και την κυριαρχία που είχε απέναντι στο παιδί του. Νοιώθει να χάνει το παιδί του οριστικά, νιώθει εγκαταλελειμμένος, ξεχασμένος και κινδυνεύει να εμπλακεί σε ένα επιθετικό ανταγωνισμό με τον έφηβο.

 Γράφει η Eπίκουρη Καθηγήτρια Παιδοψυχιατρικής του Πανεπιστημίου Αθηνών, κυρία Ελένη Λαζαράτου. 

 Πολλοί γονείς αναβιώνουν στο παρόν τις συγκρούσεις του είχαν εκείνοι στην εφηβεία. Διαπιστώνουν στα παιδιά τα
δικά τους χαρακτηριστικά, τα θεωρούν προέκταση του εαυτού τους και προσπαθούν μέσω του παιδιού να εκπληρώσουν τα δικά τους ανεκπλήρωτα όνειρα. Έρχονται έτσι σε αναπόφευκτη σύγκρουση με τον έφηβο που πάνω απ’όλα θέλει να βρει τον εαυτό του.

 Όσο πιο ικανοποιημένοι είναι οι γονείς από τον εαυτό τους και από το γάμο τους τόσο πιο εύκολα θα επιτρέψουν στον έφηβο να ολοκληρώσει τις διεργασίες που θα τον οδηγήσουν στην αυτονομία του.

 Το πεδίο όπου οι γονείς θα δοκιμαστούν περισσότερο κατά τη διάρκεια της εφηβείας είναι εκείνο της επιβολής της γονεϊκής εξουσίας. Οι έφηβοι απαιτούν την κατάργηση των απαγορεύσεων και του ελέγχου, διεκδικούν την απεριόριστη ελευθερία τους για το που θα πάνε, με ποιον θα πάνε , τι ώρα θα γυρίσουν.

 Ο γονέας μπορεί να καθορίσει το όριο της επιστροφής συνυπολογίζοντας την ηλικία του εφήβου, το είδος της εξόδου, αν είναι σε σχολική περίοδο ή σε διακοπές, την παρέα η οποία συμμετέχει και διάφορες άλλες παραμέτρους. Τα όρια του πλαισίου τα οποία ο ενήλικας επιβάλλει μπορεί λίγο ως πολύ να είναι αυθαίρετα αλλά μαρτυρούν το συμβατικό κύρος των γονέων. Η έλλειψη ορίων π.χ. να μην καθοριστεί ορισμένη ώρα επιστροφής, μπορεί να θεωρηθεί έλλειψη περιορισμού αλλά και αδιαφορία (δεν με νοιάζει αν θα γυρίσεις).

 Οι περισσότεροι γονείς όμως επιθυμούν να ελέγχουν το παιδί τους, επιθυμία που εντείνεται όλο και περισσότερο καθώς το παιδί μεγαλώνει. Ο έλεγχος επεκτείνεται στο κοινωνικό περιβάλλον, στις σχέσεις του εφήβου αλλά και στην καθημερινή του ζωή, στο ντύσιμο, στη διατροφή, στην απόδοση του στο σχολείο. Όταν ο έφηβος υποτάσσεται οι γονείς είναι καθησυχασμένοι αλλά δεν βλέπουν ότι έτσι ανακόπτεται η πορεία του προς την αυτονόμηση όχι μόνο στο επίπεδο της υλικής πραγματικότητας αλλά και της ψυχικής.

 Ο γονέας πρέπει να είναι έτοιμος να βιώσει τον αποχωρισμό και ανάλογα με την αποχή του στο άγχος να δεχθεί κάποιες στιγμές να μην γνωρίζει που είναι ο έφηβος, με ποιον είναι και τι κάνει. Οι γονείς που δεν αντέχουν την άγνοια είναι εκείνοι που έχουν ανάγκη να διατηρήσουν με τον έφηβο ένα δεσμό παρόμοιο με εκείνο της παιδικής ηλικίας και να μην του επιτρέψουν τον αποχωρισμό.

 Όσο μεγαλύτερες όμως είναι οι απαγορεύσεις τόσο μεγαλώνει ο κίνδυνος βιαίας αντίδρασης εκ μέρους του εφήβου και πραγματικής φυγής για να αποφύγει την επιβολή της εξουσίας. Η ρήξη επέρχεται κυρίως σε οικογένειες με αυστηρούς μηχανισμούς που δεν επιτρέπεται η αμφισβήτηση και η διαλεκτική της σύγκρουση.

 Στον αντίποδα βρίσκονται οι γονείς που αναζητούν μια διαρκή επικοινωνία με τον έφηβο. Δηλώνουν ότι είναι φίλοι , προσπαθούν να έχουν τα ίδια ενδιαφέροντα και τους ίδιους τρόπους διασκέδασης.

 Είναι οι γονείς που προσπαθούν να αναιρέσουν την διαφορά μιας γενιάς που τους χωρίζει από το παιδί τους βιώνουν την ψευδαίσθηση μιας παρατεταμένης δικής τους εφηβείας αλλά αδυνατούν να επωμισθούν τον γονεϊκό ρόλο και να θέσουν όρια στον έφηβο.

 Οι γονείς όταν το παιδί τους φθάνει στην εφηβεία περνούν την κρίση της μέσης ηλικίας. Έχουν φθάσει στην ηλικία των 50, διαπιστώνουν ότι τους έχει μείνει λίγος χρόνος για την πραγμάτωση των φιλοδοξιών τους και ότι η σεξουαλικότητά τους μειώνεται, ενώ βλέπουν τα όνειρα για ζωή και η σεξουαλικότητα του εφήβου να ανατέλλουν. Ο πατέρας αρχίζει να ανησυχεί για τη σεξουαλική του ισχύ όταν ο γιος αποδεικνύει με τη σωματική του δύναμη και τη σεξουαλικότητα του ότι είναι πιο ισχυρός.

 Οι γυναίκες υποφέρουν από τα συμπτώματα της εμμηνόπαυσης όταν η κόρη τους αρχίζει να έχει περίοδο και πρέπει να την ενημερώσουν για τις δυσκολίες αλλά και τις ικανοποιήσεις της σεξουαλικής ζωής.

 Ο διάλογος εφήβων και γονέων αναδεικνύεται μια καθοριστική παράμετρος που διευκολύνει το πέρασμα από την παιδική στην ενήλικη ζωή.

 Ενώ αυτός ο διάλογος είναι απαραίτητος, σπάνια βιώνεται από τον έφηβο με τρόπο θετικό και ικανοποιητικό. Μπαίνει σ’ αυτό το διάλογο υποστηρίζοντας ακόμη και με παράλογο τρόπο τις απόψεις του, ακούγοντας ελάχιστα τα επιχειρήματα των γονιών του και τον κλείνει επιβεβαιώνοντας ακόμη μια φορά την έλλειψη αμοιβαίας κατανόησης.

 Αυτός ο αδύνατος διάλογος δείχνει την ανάγκη του εφήβου να προκαλέσει τους γονείς του, να επιδείξει τη διαφορά του, να σταθεί ίσος συνομιλητής απέναντί τους. Σ’ ένα λιγότερο συνειδητό επίπεδο αποδεικνύει την ανάγκη του να κρατήσει τον δεσμό και να συνεχίσει να εξαρτάται από τους γονείς του.

 Οι γονείς με τη σειρά τους θα πρέπει να συνεχίσουν ή να συμμετέχουν σ’ αυτό το διάλογο αν και γνωρίζουν εκ των προτέρων την αποτυχία του. Ο έφηβος πιθανόν να μην δέχεται τις απόψεις τους αλλά τις έχει ανάγκη για να αντιπαρατεθεί και να μπορέσει να διαμορφώσει τις δικές του.

 Όταν οι οικογένειες έχουν άκαμπτες αυστηρές δομές και προσπαθούν να επιβάλλουν χωρίς να ανατρέχουν σ’ αυτό το διάλογο ο έφηβος έχει δύο λύσεις. Έντονη διαμαρτυρία, απόρριψη όλων των οικογενειακών κανόνων και πέρασμα στην πράξη ή πλήρη αποδοχή, υποταγή και παθητικότητα. Και στη μια και στην άλλη περίπτωση δεν εξελίσσεται ομαλά η διεργασία που θα επέτρεπε στον έφηβο να διαφοροποιηθεί αλλά και να παραμείνει μέλος της οικογενειακής ιστορίας.

 Σ’ αυτή την πορεία που ο έφηβος διακηρύσσει την ανεξαρτησία του αλλά ταυτόχρονα αναζητά τη σιγουριά εξάρτησης από τους γονείς του, οι γονείς πρέπει να σταθούν δυνατοί. Γνωρίζοντας ότι αποτελούν τον πρώτο στόχο επιθετικότητας του εφήβου θα πρέπει να δεχθούν τα χτυπήματα χωρίς να φοβηθούν ή να τα χάσουν και χωρίς να αποποιηθούν τον γονεϊκό τους ρόλο. Οφείλουν να συνεχίσουν με συνέπεια να θέτουν τα όρια γνωρίζοντας ότι ο έφηβος τα χρειάζεται για να συγκρουστεί μαζί τους και να μπορέσει να τους ξεπεράσει. Ο έφηβος έχει ανάγκη να ανήκει σε μια δομή που δεν καταρρέει από την επιθετικότητα του, ούτε αντεκδικείται την αντιπαράθεσή του.

 Ακόμη και οι πιο σίγουροι για τον εαυτό τους γονείς υποφέρουν από την συνεχή επίθεση και την εικόνα του κακού γονέα που τους απευθύνει ο έφηβος. Πρέπει όμως να επιβιώσουν συναισθηματικά, να μην πληγωθούν βαθιά και να συνεχίσουν να ενδιαφέρονται και να προστατεύουν τον έφηβο. Πρέπει να είναι δυνατοί και να αποτελούν καταφύγιο, να εμπεριέχουν, να περιορίζουν και ταυτόχρονα να δίνουν τη δυνατότητα στον έφηβο να ανοίγεται σε νέες εμπειρίες. Μόνο έτσι θα ξεφύγουν από τη σχέση γονέων προς το μικρό παιδί και θα περάσουν προοδευτικά σε μια ισότιμη σχέση ενήλικα προς ενήλικα.

Τρίτη 18 Μαρτίου 2014

Γι' αυτό, για να σε συναντήσω Γι' αυτό έγινε ο κόσμος μάτια μου Γι' αυτό, για να σε συναντήσω ...

ΑΠΟ ΤΑ ΠΙΟ ΟΜΟΡΦΑ,ΕΡΩΤΙΚΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ..ΤΙ ΣΤΙΧΟΙ ΥΠΕΡΟΧΟΙ!! <3 <3




Κάθισε εδώ κοντά μου 
Μου 'λειψες ξαφνικά 
Έτσι όπως πέφτει ο ήλιος 
Χτυπάει η μοναξιά 
Μείνε λιγάκι ακόμα 
Κάτι έχω να σου πω 
Να πάρει ο αέρας χρώμα 

Αχ, για να γεννηθείς εσύ κι εγώ 
Γι' αυτό, για να σε συναντήσω 
Γι' αυτό έγινε ο κόσμος μάτια μου 
Γι' αυτό, για να σε συναντήσω 


Δεν έχει αρχή και τέλος 
Δεν έχει μέτρημα 
θάλασσα που κυλάει 
αυτό το αίσθημα 
στο πιο βαθύ σκοτάδι 
στη δυνατή βροχή 
γιορτάζει η αγάπη, 
γιορτάζει η αγάπη 
της νύχτας το σκοτάδι 
φωτίζει το φιλί

Νονοι και δωρα (ιδεες)

  Ένα από τα πιο σημαντικά  δώρα  που πρέπει να κάνετε στα βαφτιστήρια σας είναι η πασχαλινή λαμπάδα. Συμβολίζει την Ανάσταση του Κυρίου, τη...