Δευτέρα 9 Φεβρουαρίου 2015

Πώς να μάθετε στο παιδί να κάνει οικονομία

Η έννοια της οικονομίας είναι πολύ σημαντική για να ένα παιδί που μεγαλώνει και είναι στο χέρι σας να του μάθετε την αξία των χρημάτων στην ζωή. Έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί από το πανεπιστήμιο του Cambridge λένε ότι τα παιδιά έρχονται σε πραγματική επαφή με χρήματα μόλις από την ηλικία των 7 χρόνων. Είναι, λοιπόν, σημαντικό ήδη από αυτή την ηλικία να διδάξετε στο παιδί υγιής τρόπους για να διαχειρίζεται τα χρήματα. Δείτε πώς.

Η σημασία του παιχνιδιού!

Ποια είναι η σκέψη που κυριαρχεί τις περισσότερες ώρες της ημέρας στο μυαλό ενός μικρού παιδιού; Μα φυσικά το παιχνίδι! Τι πιο ωραίο, λοιπόν, από το να ξεκινήσετε να μαθαίνετε στο παιδί την έννοια της οικονομίας μέσω ενός διασκεδαστικού παιχνιδιού μαζί του; Τα παιδιά, από μικρά ακόμη, έχουν αναπτυγμένη αντίληψη και μπορούν να κατανοήσουν ό,τι τους δείξετε με απίστευτη ευκολία. Επιλέξτε έναν χώρο στο σπίτι ή στο δωμάτιο του παιδιού σας και δημιουργήστε εκεί ένα υποτυπώδες κατάστημα με ταμείο! Σε αυτό μπορείτε να προσποιήστε ότι πουλάτε και αγοράζετε προϊόντα. Επίσης, μην ξεχνάτε ότι όσο το παιδί μεγαλώνει μπορείτε να εντάξετε στις δραστηριότητες του και επιτραπέζια παιχνίδια με χρήματα που υπάρχουν στην αγορά όπως η Μονόπολη, στα οποία αντικατοπτρίζεται ο αληθινός κόσμος με εικονικά λεφτά, και να παίζετε όλοι στην οικογένεια.

"Θέλω" ή "χρειάζομαι";

Αρχίστε να οριοθετείτε και συγχρόνως διαφοροποιήστε στο παιδί την έννοια του "θέλω" με αυτή του έχω "χρειάζομαι". Τα παιδιά μιμούνται και αντιγράφουν συμπεριφορές από τότε που είναι μικρά, οπότε το καλύτερο που μπορείτε να κάνετε είναι να δώσετε πρώτοι εσείς το παράδειγμα! Όταν βγαίνετε μαζί για ψώνια εξηγείστε στο παιδί για ποιον λόγο κάνετε τις συγκεκριμένες επιλογές. Μπορεί να φαίνεται απλό αλλά κατ' ουσίαν είναι αρκετά σημαντικό, καθώς το παιδί επεξεργάζεται το κάθε ερέθισμα που λαμβάνει. Η έννοια την αυτοσυγκράτησης είναι αυτή που θα πρέπει να κατανοήσει! Μην διστάσετε να του αρνηθείτε κάτι όταν ζητάει το ένα πράγμα πίσω από το άλλο, δεν δείχνει έλλειψη αγάπης αυτό. Τουναντίον εξηγείστε του για ποιον λόγο δεν μπορείτε να παίρνετε ό,τι σας ζητά και γιατί σημασία έχει να καλύπτονται πρώτα αυτά που χρειάζεστε και έπειτα αυτά που θέλετε.

Αποταμίευση τώρα!

Μυήστε το παιδί στην έννοια της αποταμίευσης! Μπορεί και εσείς να είχατε έναν κουμπαρά μικροί που μαζεύατε λεφτά για ένα ποδήλατο, ένα αγαπημένο σας παιχνίδι κ.λ.π. Κάντε του δώρο έναν κουμπαρά και ρίξτε μέσα το πρώτο του κέρμα εξηγώντας ότι από εδώ και πέρα μπορεί να φυλά τα χρήματα που του δίνει ο παππούς και η γιαγιά, ή άλλα πρόσωπα του οικογενειακού περιβάλλοντος, έτσι ώστε να αγοράσει μόνο του το πρώτο του παιχνίδι! Κάντε το να νιώσει ότι του δίνετε την πρέπουσα σημασία και εμπιστοσύνη σε αυτό που θα κάνει. Η πειθαρχία είναι η λέξη κλειδί σε αυτή την περίπτωση. Γρήγορα θα διαπιστώσετε ότι θα διαχειρίζεται με σύνεση το αποθεματικό του και θα σκέφτεται πριν πράξει.

Αναθέστε στο παιδί μια δουλειά και επιβραβεύστε το αν την κάνει

Ακόμα κι αν θεωρείτε μικρό το παιδί σας, ωστόσο μπορεί να συνδράμει με τον τρόπο του σε κάποιες δουλειές του σπιτιού. Δώστε του μικρές εργασίες ή δουλειές που μπορεί να βγάλει εις πέρας και επιβραβεύστε το στο τέλος της βδομάδας! Η επιβράβευση μπορεί πρώτα να επέλθει με καθημερινές γλυκές κουβέντες και να πάρει τη μορφή δώρου αργότερα, αν σας το επιτρέπει και το οικογενειακό πορτοφόλι, φυσικά! Έτσι το ενθαρρύνετε να βοηθά την οικογένεια και ταυτόχρονα του μαθαίνετε πώς "βγαίνουν τα λεφτά". Γιατί τίποτα στη ζωή δεν αποκτάται χωρίς κόπο και θέληση.

Δώστε του χαρτζιλίκι

Εισάγετε το χαρτζιλίκι στη ζωή του παιδιού σας. Μπορείτε κάθε αρχή της βδομάδας να του δίνετε ένα μικρό χρηματικό ποσό για τις προσωπικές του ανάγκες, εξηγώντας του παράλληλα ότι τα λεφτά αυτά μειώνονται από τον οικογενειακό προϋπολογισμό. Βοηθήστε το να καταλάβει ότι πρέπει να τα διαχειριστεί με σύνεση και όχι άσκοπα, καθώς αν τα εξαντλήσει νωρίτερα δεν θα του δοθούν επιπρόσθετα!
- See more at: http://www.mama365.gr/17682/pos-na-mathete-sto-paidi-na-kanei-oikonomia.html#sthash.VcoJxLgG.dpuf

Καλοί τρόποι συμπεριφοράς που πρέπει να μάθετε στα παιδιά

Όλοι οι γονείς θέλουν να κάνουν την ζωή των παιδιών τους εύκολη και ευτυχισμένη. Άλλωστε, από τους γονείς εξαρτώνται όλα τα παιδιά, από την στιγμή που γεννιούνται μέχρι την στιγμή που θα γίνουν αυτόνομοι άνθρωποι. Οι γονείς, λοιπόν, έχουν να δώσουν και να μάθουν πολλά στα παιδιά. Οι έξι παρακάτω συνήθειες, όμως, εγγυώνται ότι θα κάνουν πιο εύκολη και πιο χαρούμενη την ζωή του παιδιού σας. Μάθετε, λοιπόν, στο παιδί:

Να λέει «ευχαριστώ»

Η εκδήλωση ευγνωμοσύνης είναι μία συνήθεια που θα βοηθήσει τα παιδιά στην ζωή τους. Το να λέει το παιδί «ευχαριστώ» για κάτι το διδάσκει να αναπτύσσει αισθήματα ευγνωμοσύνης. Τα πολύ μικρά παιδιά, βέβαια, δυσκολεύονται να πουν ευχαριστώ, ιδιαίτερα σε άτομα που δεν γνωρίζουν, γι'αυτό δεν χρειάζεται να τα πιέζετε. Όσο εσείς γίνεστε πρότυπο καλής συμπεριφοράς και βοηθάτε τα παιδιά να λένε και να γράφουν «ευχαριστώ», θα μάθουν σιγά-σιγά να εκφράζουν την ευγνωμοσύνη τους. Άλλωστε, οι ευγνώμονες άνθρωποι είναι και πιο χαρούμενοι άνθρωποι.

Να χαμογελούν

Τα χαρούμενα παιδιά χαμογελούν συχνά. Παροτρύνονται, άλλωστε, να το κάνουν αυτό από τους γονείς ήδη από την βρεφική τους ηλικία και τα πρώτα τους γελάκια. Όταν τα παιδιά χαμογελούν στους μεγάλους, τους θυμίζουν ότι μπορεί να υπάρξει και καλό σε αυτόν τον κόσμο. Οι άνθρωποι σέβονται και συμπαθούν περισσότερο ένα χαρούμενο παιδί. Γι'αυτό να παροτρύνετε τα παιδιά σας να είναι φιλικά προς όλους, μικρούς και μεγάλους. Εξηγήστε τους ότι ένα απλό χαμόγελο μπορεί να φτιάξει την διάθεση των άλλων και να τους γεμίζει χαρά κάθε μέρα. Ποιος άνθρωπος δεν χαίρεται κάθε φορά που εισπράττει το χαμόγελο ενός παιδιού;

Να έχουν υπομονή

Η υπομονή είναι δύσκολη υπόθεση για τα παιδιά, όμως μελέτες δείχνουν ότι οι άνθρωποι που μπορούν να κάνουν υπομονή για κάτι που θα τους φέρει ικανοποίηση είναι πιο επιτυχημένοι στην ζωή τους. Ένας καλός τρόπος για να μάθει το παιδί να έχει υπομονή είναι να μάθει να περιμένει: Να περιμένει την σειρά του για την τσουλήθρα, να περιμένει την σειρά του για να πάρει ένα κέρασμα. Επίσης, τα παιδιά δεν είναι δυνατόν να μονοπωλούν την προσοχή των δασκάλων και των ενηλίκων. Για να το εξασκήσετε αυτό, πηγαίνετε τα παιδιά σε μέρη όπου υπάρχουν άλλα παιδιά, όπως πάρκα και μουσεία για παιδιά και ζωολογικούς κήπους. Φροντίστε το παιδί σας να κοινωνικοποιείται συχνά με άλλους και να βρίσκεται σε μέρη όπου οι ανάγκες του δεν μπορούν να καλύπτονται άμεσα. Η υπομονή είναι ένα μάθημα που πρέπει να διδάσκεται συχνά και με... υπομονή!

Να μαζεύουν τα πράγματά τους

Ποια μαμά δεν έχει πει πολλές φορές «εδώ δεν είναι ξενοδοχείο!» και «δεν είμαι η υπηρέτριά σου!», όταν τρέχει πίσω από τα παιδιά για να μαζέψει τα ρούχα και τα παιχνίδια τους. Κάποια στιγμή τα παιδιά σας θα χρειαστεί να μείνουν και με άλλους ανθρώπους, οπότε πρέπει να μάθουν να μαζεύουν τα πράγματά τους, όχι μόνο στο δωμάτιό τους αλλά και στους κοινόχρηστους χώρους του σπιτιού. Με τον τρόπον αυτόν μαθαίνουν τα παιδιά να σέβονται τα πράγματά τους και να ενδιαφέρονται για την άνεση της υπόλοιπης οικογένειας. Τους μαθαίνει, επίσης, ότι όλοι πρέπει να συνεργάζονται για να λειτουργεί ένα σπίτι σωστά.

Να μοιράζονται

Αυτό είναι ένα ακόμα δύσκολο μάθημα, το οποίο όμως θα καλλιεργήσει στο παιδί τις έννοιες του ενδιαφέροντος και της φροντίδας προς τους άλλους. Τα νήπια είναι ιδιαίτερα κτητικά με τα πράγματά τους, ενώ τα μικρά παιδιά δείχνουν να παίρνουν ευχαρίστηση ζητώντας και παίρνοντας τα παιχνίδια των άλλων. Διδάξτε στα παιδιά την έννοια του μοιράσματος όταν παίζετε μαζί τους και πείτε και στα μεγαλύτερα παιδιά να κάνουν το ίδιο. Εξηγήστε τους πως όποτε θέλουν κάτι από κάποιον πρέπει να το ζητούν ευγενικά. Μαθαίνοντας να μοιράζονται τα παιδιά γίνονται πιο γενναιόδωρα, ευγενικά και με ενδιαφέρον προς τους άλλους ανθρώπους.

Να πίνουν νερό

Η υγιεινή συνήθεια του να πίνει νερό θα κάνει το παιδί σας χαρούμενο και θα διατηρήσει το σώμα του υγιές. Το νερό ενισχύει την συνολική διάθεση, την ενέργεια, την καλή πέψη και είναι το καλύτερο ποτό για τα παιδιά. Αν τα παιδιά πίνουν συχνά νερό, δεν θα ζητούν συνέχεια γλυκά, τα οποία οδηγούν στην καταστροφή των δοντιών και στην παιδική παχυσαρκία. Δοκιμάστε να δώσετε νερό στο παιδί όταν παραπονεθεί ότι δεν νιώθει καλά ή ότι έχει πονοκέφαλο και θα δείτε ότι σύντομα θα νιώσει καλύτερα. Μάθετε, επίσης, στο παιδί ότι, πριν πιεί κάποιο αναψυκτικό ή πορτοκαλάδα στο γεύμα, πρέπει να πιεί ένα ποτήρι νερό.
Οι περισσότερες από τις παραπάνω συνήθειες χρειάζονται χρόνια για να τις μάθει ένα παιδί. Όσο πιο νωρίς ξεκινήσετε, όμως, τόσο πιο σύντομα θα δείτε το παιδί σας να ανθίζει και να γίνεται ένας υπέροχος άνθρωπος.
*Το παραπάνω κείμενο προέρχεται από την εκπαιδευτικό και μητέρα τεσσάρων παιδιών Amy Peterson, συντάκτρια του περιοδικού FamilyShare.
- See more at: http://www.mama365.gr/18573/kaloi-tropoi-symperiforas-poy-prepei-na-mathete-sta.html#sthash.uwamV3aO.dpuf

Πειθαρχία: Τα συνηθέστερα λάθη των γονιών

Λίγα πράγματα μπορούν να βγάλουν τους γονείς εκτός ορίων και να διαταράξουν την αυτοπεποίθησή τους περισσότερο από το να προσπαθούν να πειθαρχήσουν τα παιδιά τους. Η πλαστελίνη που για ακόμα μία φορά έχει κολλήσει σε κάθε γωνία του σπιτιού, το γεγονός ότι δεν κάθεται στο καθισματάκι του αυτοκινήτου με τίποτα, το γιαούρτι που εκσφενδονίζεται στο πάτωμα… όλα αυτά τα "σκηνικά" μπορείτε να τα διορθώσετε. Αρκεί να μπορέσετε να επιβληθείτε.

Να είστε συνεπείς

Όταν λέτε στο παιδί ότι δεν θα δει τηλεόραση αν δεν καθαρίσει το δωμάτιό του, ωστόσο μετά από λίγο υποχωρείτε και τελικά το αφήνετε, το μόνο που καταφέρνετε είναι να το μπερδέψετε. Οι ειδικοί επιμένουν ότι οι γονείς πρέπει να είναι συνεπείς στα λεγόμενά τους, γιατί αν δεν είναι, στέλνουν στο το διττό μήνυμα ότι κάποιες φορές εννοούν αυτά που λένε και άλλες όχι. Αν, όμως, τηρούν το λόγο τους, το παιδί θα καταλάβει ότι δεν αστειεύονται όταν λένε κάτι. Γι’αυτό πρέπει να προσέχουν και να μην εκτοξεύουν «απειλές» που δεν θα καταφέρουν να τηρήσουν (π.χ. δεν θα σου φέρει δώρο ο Αϊ Βασίλης φέτος).

Μην ξεχνάτε την ηλικία του παιδιού

Πριν πειθαρχήσετε το παιδί σας θυμηθείτε την ηλικία του. Όταν, για παράδειγμα, το μωρό ρίχνει κάτω το φαγητό του, μην περιμένετε να το καθαρίσει. Όταν το νήπιο αρνείται να φάει το φαγητό του συχνά το κάνει για να παίξετε μαζί του προκειμένου να φάει. Κι όταν το 5χρονο παιδί πετά το φαγητό στο πάτωμα, αντιλαμβάνεστε ότι είναι δείγμα επίδειξης ισχύος. Το πώς θα αντιδράσετε στην κάθε περίπτωση (και ηλικία) διαφέρει: Στα μωρά και τα νήπια η ασφάλεια είναι το πρώτο πράγμα που θα πρέπει να ενδιαφέρει τους γονείς. Ένα δυνατό «όχι», λοιπόν, αρκεί όταν πάνε να κάνουν κάτι που απειλεί την ασφάλειά τους, π.χ. να ακουμπήσουν τον φούρνο. Εκείνη τη στιγμή, μάλιστα, πρέπει να τους δώσετε μία εναλλακτική, π.χ. ένα παιχνίδι. Επίσης, πρέπει να επικροτείτε την καλή συμπεριφορά και να δείχνετε αδιαφορία στην κακή συμπεριφορά όπως οι κρίσεις κλάματος (temper tantrums).
Στα παιδιά προσχολικής ηλικίας η συνέπεια παίζει τον σημαντικότερο ρόλο. Φροντίστε, λοιπόν, οι κανόνες σας να είναι ξεκάθαροι και μείνετε πιστοί σε αυτούς. Επίσης, δώστε χρόνο στα παιδιά αυτά προκειμένου να μεταβούν από μία δραστηριότητα σε μία άλλη και εξηγήστε τους με λεπτομέρεια πώς περιμένετε από αυτά να συμπεριφέρονται και τι θα γίνει αν δεν συμπεριφέρονται σωστά.
Στα παιδιά σχολικής ηλικίας χρειάζονται επίσης κανόνες, αλλά πλέον έχουν ανάγκη να εκφράζουν και εκείνα την άποψή τους. Δίνετε, λοιπόν, πάντα στο παιδί εναλλακτικές για να διαλέξει και αφήστε το να σας βοηθήσει να βρείτε τρόπους να διαχειριστείτε τα διάφορα προβλήματα συμπεριφοράς.

Μην παίζετε τον καλό και κακό αστυνόμο

Πόσες φορές δεν έχουμε πει «περίμενε να έρθει ο πατέρας σου, και θα δεις», προκειμένου να κάνουμε το παιδί να τρομάξει και να σταματήσει κάποια αταξία; Οι ειδικοί, όμως, προειδοποιούν ότι τέτοιες τακτικές όχι μόνο βάζουν τον έναν γονιό στη μαύρη λίστα, στο μυαλό του παιδιού, αλλά στέλνουν και το μήνυμα ότι εσείς δε μπορείτε να χειριστείτε την κατάσταση. Είναι προτιμότερο, την επόμενη φορά που θα βρεθείτε σε αυτή τη θέση να πείτε κάτι του στιλ «όταν επιστρέψει ο πατέρας σου θα συζητήσουμε για τις επιπτώσεις των πράξεών σου» -έτσι το παιδί μαθαίνει πως η μαμά και ο μπαμπάς είναι ομάδα.

Οι φωνές και τα ουρλιαχτά δεν βοηθούν

«Φόρα μπουφάν!», «Βούρτσισε τα δόντια σου!», «Καθάρισε το δωμάτιό σου!», ο αυταρχισμός δεν έκανε ποτέ κανένα παιδί να συμπεριφέρεται καλά. Οι ειδικοί λένε πως όταν διατάζουμε το παιδί να κάνει συνήθως το σώμα του σφίγγεται και ο εγκέφαλός του στέλνει το μήνυμα «αντιστάσου». Προτείνουν, λοιπόν, να απευθυνόμαστε στα παιδιά με ερώτηση, π.χ. «τι θα έπρεπε να φορέσεις για να μην κρυώνεις;» ή «πώς θα εξασφαλίσουμε ότι κανείς δεν θα πέσει πάνω στα παιχνίδια που είναι πεταμένα στο δωμάτιό σου;». Οι ερωτήσεις κάνουν το παιδί να σκεφτεί την απάντηση που θα δώσει και το βοηθούν να νιώσει πιο ικανό και πρόθυμο να συνεργαστεί.

Το «ένα-δύο-τρία»

Οι γονείς συνηθίζουν να μετρούν μέχρι το τρία όταν θέλουν γρήγορα αποτελέσματα. Και παρόλο που μπορεί πράγματι κάποιες φορές να παρακινούν έτσι το παιδί, η μέθοδος αυτή έχει το μειονέκτημα ότι το παιδί μαθαίνει ότι δεν χρειάζεται να ακούσει αυτό που πρέπει να κάνει με την πρώτη φορά –του δίνει δύο, δυόμιση, δύο και τρία τέταρτα, τρεις ευκαιρίες μέχρι να κινητοποιηθεί. Αντίθετα, όταν θέλουμε το παιδί μας να κάνει κάτι άμεσα, οι ειδικοί λένε πως θα πρέπει να το κοιτάζουμε στα μάτια και είναι είμαστε ξεκάθαροι σε αυτό που θα του ζητήσουμε. Επίσης, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε δηλώσεις όπως «αν δεν σταματήσεις να πετάς πέτρες θα φύγουμε από το πάρκο».

Η μέθοδος «χρόνος να σκεφτεί»

Πολλοί γονείς χρησιμοποιούν την «σκεφτούλα» ή την «καρέκλα της σκέψης» για να πειθαρχήσουν ένα παιδί.  Οι ειδικοί, όμως, λένε πως η μέθοδος αυτή θα πρέπει να χρησιμοποιείται μόνο σε ορισμένες αρνητικές συμπεριφορές και για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, ανάλογο με την ηλικία του παιδιού (οι Αμερικανοί παιδίατροι τον προσδιορίζουν σε 1 λεπτό ανά έτος). Η μέθοδος αυτή, βέβαια, δεν είναι πάντα αποτελεσματική. Για παιδιά με ισχυρή θέληση μία τέτοια τιμωρία οδηγεί σε μάχη ισχύος με τον γονιό και δεν πετυχαίνει το επιθυμητό αποτέλεσμα, δηλαδή να βοηθήσει το παιδί να φερθεί καλύτερα στο μέλλον. Ίσως, λοιπόν, οι γονείς να έχουν καλύτερα αποτελέσματα αν αφιερώσουν χρόνο στο να εκπαιδεύσουν το παιδί στις σωστές συμπεριφορές ή αν εφαρμόσουν «τιμωρίες» που το παιδί θα σεβαστεί περισσότερο, π.χ. που εξηγούν ότι κάθε κακή συμπεριφορά έχει κάποια επίπτωση. Σκεφτείτε, λοιπόν, αν η παραπάνω μέθοδος ταιριάζει στο παιδί σας και εφαρμόστε την κατά περίπτωση.

Αποφύγετε τις γενικότητες

Πολλές φορές όταν οι γονείς θέλουν να συμμορφώσουν τα παιδιά λένε μία γενικότητα του στιλ «σταμάτα να είσαι τόσο ζωηρός» και πιστεύουν ότι το παιδί κατάλαβε τι πρέπει να κάνει –ενώ δεν έχει καταλάβει τίποτα. Οι ειδικοί συνιστούν να είναι οι γονείς πιο συγκεκριμένοι όταν ζητούν κάτι από το παιδί, π.χ. μην χτυπάς τα πόδια στο πάτωμα γιατί μπορεί να ενοχλείς αυτούς που μένουν από κάτω ή γιατί με πονάει το κεφάλι μου». Έτσι το παιδί θα καταλάβει ακριβώς τι δεν πρέπει να κάνει.

Μην ξεχνάτε το «μάθημα»

Είναι εύκολο για τον γονιό να λέει «μην» και «όχι» στο παιδί, αλλά οι διαταγές αυτές απλά σταματούν μία πράξη, δεν έχουν εκπαιδευτική αξία. Το παιδί, λοιπόν, μπορεί να μην καταλάβει ότι τι ακριβώς δεν θέλουμε να κάνει και για ποιον λόγο. Έτσι, όταν π.χ. τρέχει μέσα στο σπίτι είναι προτιμότερο να λέτε κάτι όπως «σε παρακαλώ μην τρέχεις μέσα στο σπίτι για να μην πέσεις και χτυπήσεις». Να θυμάστε πάντα πως όταν συμμορφώνετε το παιδί για μία πράξη του, μαθαίνει κάτι για την συμπεριφορά του, π.χ. ότι είναι ανάρμοστη ή επικίνδυνη, και δίνετέ του μία καλύτερη εναλλακτική.

Μην ξεχνάτε την αγάπη

Τα παιδιά πρέπει να ξέρουν ότι ακόμα κι αν θέλουμε να αλλάξουμε την συμπεριφορά τους, τα αγαπάμε άνευ όρων. Δεν πρέπει, λοιπόν, ποτέ να τους λέμε ότι «αν κάνεις αυτό δεν θα σε αγαπάω». Αντίθετα, πρέπει να τους λέμε «σ’αγαπώ, αλλά η απάντηση είναι όχι» ή να ακουμπάμε το χέρι μας στους ώμους όταν τους μιλάμε ή τα μαλώνουμε για κάτι για να νιώθουν ότι είναι σημαντικά για εμάς.

Η δωροδοκία

Πόσες φορές δεν έχουμε στο παιδί ότι αν σταματήσει να κάνει κάτι που μας ενοχλεί θα του αγοράσουμε ένα γλυκό ή ένα δώρο; Το πιθανότερο είναι πως έχει σταματήσει, όμως τέτοιες τεχνικές δεν είναι πολύ αποτελεσματικές μακροπρόθεσμα.  Όπως λένε οι ειδικοί, τα παιδιά μαθαίνουν να σκέφτονται «θα είμαι καλή για να έχω ανταμοιβή» και όχι «θα είμαι καλή γιατί νιώθω ωραία όταν κάνω καλές πράξεις». Επίσης, με την τεχνική αυτή θα έρθει η στιγμή που το παιδί θα θέλει δωροδοκία για να κάνει οτιδήποτε: Να καθαρίσει το δωμάτιό του, να ετοιμαστεί φια το σχολείο. Αντίθετα, προσπαθήστε, όταν το παιδί κάνει μία καλή πράξη να το επιβραβεύετε με τα λόγια και την στάση σας, π.χ. «μπράβο! Είμαι περήφανη για εσένα που καθάρισες το δωμάτιό σου!».

Μην το κάνετε προσωπικό

Όταν λέμε στο παιδί μας «είσαι κακό παιδί» αντί για «η συμπεριφορά αυτή είναι κακή» στέλνουμε λάθος μήνυμα. Σκοπός μας δεν είναι να επιτεθούμε στο ίδιο το παιδί κάνοντας κριτική στον χαρακτήρα του, αλλά να δώσουμε έμφαση στο πόσο λάθος μπορεί να είναι μία συμπεριφορά. Όπως λένε οι ειδικοί, το παιδί θα πρέπει να καταλάβει πως μπορεί να αλλάξει την συμπεριφορά και τις επιλογές του αλλά όχι τον χαρακτήρα του. Και ότι εμείς δεν διαφωνούμε με τον χαρακτήρα του αλλά με τις επιλογές που έκανε σχετικά με μία πράξη.

Δεν δίνουν το καλό παράδειγμα

Πόσες φορές δεν έχουμε φωνάξει στο παιδί να… σταματήσει να φωνάζει. Ακόμα χειρότερα, υπάρχουν γονείς που χτυπούν το παιδί τους, επειδή χτύπησε κάποιο άλλο. Αν οι ίδιοι οι γονείς δεν σέβονται το παιδί τους, πώς περιμένουν το παιδί να σέβεται αυτούς; Όπως τονίζουν οι ειδικοί, τα παιδιά είναι μιμητικά όντα. Αν, λοιπόν, οι γονείς θέλουν να φέρονται σωστά, θα πρέπει και οι ίδιοι να κάνουν το ίδιο.

Διατηρήστε την ψυχραιμία σας

Πολλές φορές, όταν τα παιδιά περνούν μία κρίση νεύρων και κλαμάτων (tantrum), οι γονείς αντιδρούν με τον ίδιο ακριβώς τρόπο: Αρχίζουν, δηλαδή, και οι ίδιοι να ουρλιάζουν και να βγαίνουν εκτός ελέγχου. Αυτό δεν πετυχαίνει τίποτα περισσότερο από το να επιδεινώσει την κατάσταση, λένε οι ειδικοί. Το καλύτερο που έχουμε να κάνουμε κάτι τέτοιες στιγμές είναι να κατανοήσει την πηγή του προβλήματος, π.χ. μήπως το παιδί πεινάει ή είναι κουρασμένο; Στη συνέχεια, αν είμαστε σε δημόσιο χώρο θα πρέπει να απομακρύνουμε το παιδί από το πρόβλημα (π.χ. αν είμαστε στις κούνιες, ίσως έχει έρθει η ώρα να φύγουμε), ενώ αν είμαστε στο σπίτι είναι προτιμότερο να περιμένουμε μέχρι η κρίση του παιδιού να τελειώσει. Εφόσον το παιδί βρίσκεται σε συνθήκες ασφαλείας, ίσως το καλύτερο που έχουμε να κάνουμε είναι να το αφήσουμε να εκτονωθεί –μερικές φορές είναι αυτό ακριβώς που έχει ανάγκη τη δεδομένη στιγμή.
Πηγή: iVillage
- See more at: http://www.mama365.gr/5003/lathh-peitharhias-poy-kanoyn-kai-oi-kalyteroi-gon.html#sthash.bebV4T1P.dpuf

Πειθαρχία: Πώς θα βάλετε όρια στο παιδί με θετικό τρόπο

Δεν υπάρχει ούτε εγχειρίδιο ούτε κάποια μέθοδος εκπαίδευσης γονιών, για το πώς να μεγαλώσουν σωστά τα παιδιά. Ο κάθε γονιός χρησιμοποιεί παραδείγματα από προσωπικές του εμπειρίες ή, αντίθετα, αποφεύγει όσα έκρινε ως λανθασμένα στον τρόπο που τον μεγάλωσαν οι δικοί του γονείς. Και ενώ όλοι γνωρίζουν πως η αγάπη και η τρυφερότητα είναι απαραίτητα στοιχεία για την ομαλή ανάπτυξη του παιδιού, όταν πρέπει να μπουν όρια, τα πράγματα δυσκολεύουν.
Η χρήση απειλών, φωνών και αυταρχικών μεθόδων πειθαρχίας έχουν κριθεί πλέον από τους παιδοψυχολόγους ως αποτυχημένες πρακτικές. Και αυτό γιατί μπορεί μεν να επιτυγχάνουν τον στόχο τους βραχυπρόθεσμα, όμως μακροπρόθεσμα έχει βρεθεί ότι οδηγούν τα παιδιά σε χαμηλή αυτοεκτίμηση και αρνητικούς τρόπους αλληλεπίδρασης με άλλα άτομα. Έτσι, τα τελευταία χρόνια οι ειδικοί συμβουλεύουν τους γονείς να ακολουθούν στρατηγικές με έμφαση στο να προάγουν τη θετική συμπεριφορά του παιδιού –κάποιοι παιδοψυχολόγοι χρησιμοποιούν για τη μέθοδο αυτή τον όρο «θετική πειθαρχία».

Τι είναι η θετική πειθαρχία

Όπως εξηγεί η ψυχολόγος κ. Λαμπρινή Καλαντζή ο όρος «θετική πειθαρχία» έχει να κάνει με τεχνικές και μεθόδους που χαρακτηρίζονται ως «θετικές» και εφαρμόζονται από τους γονείς προς τα παιδιά, δίνοντας έμφαση στην επιδοκιμασία και την επιβράβευση «θετικών» συμπεριφορών εκ μέρους των παιδιών και στη μη ενασχόληση επίδειξης αρνητικών συμπεριφορών.
Η ειδικός εξηγεί ότι η πειθαρχία που οφείλουν οι γονείς να προσφέρουν στα παιδιά αγγίζει πολλά και πολυσήμαντα αναπτυξιακά θέματα του παιδιού. Σχετίζεται, δηλαδή, με:
  • Τα όρια που χρειάζεται να μπουν από νωρίς στα παιδιά προκειμένου να μάθουν τι επιτρέπεται και τι όχι σε επίπεδο συμπεριφοράς, τόσο στο οικογενειακό περιβάλλον όσο και σε εξωτερικούς χώρους, σε συνάντηση με άλλα άτομα.
  • Τους κανόνες που τίθενται σε κάθε οικογένεια, ώστε να υπάρχει μια εύρυθμη λειτουργία στο σύστημά της.
  • Την αυτοπεποίθηση του παιδιού, προκειμένου να τονίζονται ιδιαίτερα τα θετικά του στοιχεία και να ενισχύονται οι κατάλληλες συμπεριφορές που κάθε φορά εκδηλώνει.
Επιπλέον, συμπληρώνει η κ. Καλαντζή, ένα άλλο σημαντικό στοιχείο είναι η σύνδεση της πειθαρχίας με την αυτογνωσία του παιδιού. Αυτό γίνεται διότι μαθαίνοντας ένα παιδί τα επιτρεπτά όρια εντός των οποίων μπορεί να κινηθεί και να ενεργήσει, είναι σε θέση βαθμιαία να κατανοεί και να γνωρίζει περισσότερα χαρακτηριστικά του εαυτού του. Έτσι, οι διάφοροι μέθοδοι που οδηγούν στην πειθαρχία του παιδιού, βοηθούν πολύ και ενισχύουν την ανάπτυξη του στοιχείου της υπευθυνότητας, το οποίο γίνεται εμφανές όσο το παιδί μεγαλώνει και αναλαμβάνει ευθύνες για ορισμένα ζητήματα.

Εφαρμογή ορίων με θετικό τρόπο

Πώς, όμως, θα καταφέρει ο γονιός, τις στιγμές που το παιδί επιδεικνύει μη αποδεκτές συμπεριφορές, να διατηρήσει την ψυχραιμία του και να βάλει όρια με θετικό τρόπο; Η κ. Καλαντζή δίνει στους γονείς τις εξής κατευθύνσεις:
Γονείς πρότυπα
Έχει βρεθεί πως είναι πιο εύκολο για τους γονείς να θέτουν κανόνες και όρια εντός και εκτός σπιτιού αν λειτουργούν και οι ίδιοι ως παραδείγματα και πρότυπα για τα παιδιά. Αυτό διευκολύνει ιδιαίτερα στην εκμάθηση τεχνικών πειθαρχίας, καθώς τα παιδιά δεν θα συναντούν συχνά αντιφάσεις στα λόγια και στις πράξεις των γονέων τους, οπότε θα δέχονται την εκπαίδευση από εκείνους πιο ομαλά.
Γονείς επεξηγηματικοί
Πολλές φορές τα μικρά παιδιά δυσκολεύονται να κατανοήσουν τα αίτια και τις συνέπειες των πράξεών τους, οπότε ο τρόπος που καλούνται να βάλουν όρια οι γονείς στις περιπτώσεις αυτές είναι διαφορετικός. Στις ηλικίες κάτω των 3 ετών η πειθαρχία μπορεί να εφαρμοστεί με απόσπαση της προσοχής του παιδιού με άλλη δραστηριότητα ή με απομάκρυνσή του σε άλλο μέρος του δωματίου ή άλλον χώρο. Σε μεγαλύτερες ηλικίες όμως, άνω των 3 ετών, οι εξηγήσεις καθώς και η κατανόηση των πράξεων και της συμπεριφοράς του παιδιού μπορεί να βοηθήσουν πολύ, τόσο στην καλλιέργεια της επίγνωσης των επιδράσεων της κάθε ενέργειας στο εξωτερικό περιβάλλον εκ μέρους του παιδιού όσο και στην σύνδεση αιτίου-αποτελέσματος.
Δείξτε, λοιπόν, στο παιδί με ποιον τρόπο η πράξη του μπορεί να ενόχλησε ή να έβλαψε και θέστε σαφείς κανόνες αναφορικά με την συγκεκριμένη πράξη (π.χ. δεν χτυπάμε ποτέ κανέναν). Παράλληλα, μην ξεχνάτε να ενισχύετε θετικά και να επιβραβεύετε το παιδί σας κάθε φορά που δρα με τον επιθυμητό τρόπο.
Με τον τρόπο αυτό δημιουργείται θερμή σχέση εμπιστοσύνης και στοργής στους γονείς με τα παιδιά που ελευθερώνει και ησυχάζει τους πρώτους, ενώ παράλληλα τονώνει και δίνει το προβάδισμα στα δεύτερα ώστε να προχωρούν έχοντας μαζί τους πολύτιμα εφόδια που θα τα βοηθήσουν να αναπτύξουν τις ικανότητές τους αλλά και να εμπλουτίσουν το «είναι» τους με την απόκτηση νέων δεξιοτήτων.
Γονείς φορείς αγάπης και στοργής
Τα παιδιά που λαμβάνουν την αμέριστη και άνευ όρων αγάπη και αποδοχή εκ μέρους των γονέων αναπτύσσουν θετική εικόνα και καλή αυτο-αντίληψη στο πέρασμα των χρόνων. Έτσι, είναι σημαντικό οι γονείς να δείχνουν βαθύτερη κατανόηση στους τρόπους συμπεριφοράς των παιδιών, χωρίς να βιάζονται να τα μαλώσουν όταν ξεφεύγουν κάποιες φορές. Είναι, μάλιστα, προτιμότερο οι γονείς να δρουν πριν μία κατάσταση ξεφύγει από τον έλεγχο, παρά να μαλώσουν τα παιδιά μετά. Για παράδειγμα, δώστε στο παιδί σύντομες και σαφείς οδηγίες για το πώς να συμπεριφερθεί εν όψει κάποιας δραστηριότητας και επιβραβεύστε το για την προσπάθειά του.
Δείξτε ενδιαφέρον στις δραστηριότητες και τις πράξεις του παιδιού, για να καταλάβετε τον τρόπο με τον οποίο βλέπει τον κόσμο γύρω του. Δώστε του ευκαιρίες για δραστηριότητες που το ενδιαφέρουν και που είναι κατάλληλες για την ηλικία του και ενθαρρύνετέ το να συμμετέχει ενεργά και θετικά. Δείξτε εμπιστοσύνη και τρυφερότητα στο παιδί, χωρίς απαιτήσεις και αυξημένες προσδοκίες. Τα όρια έτσι θα μπαίνουν βήμα-βήμα, όπως ακριβώς θα κατακτούν και τα παιδιά τις ικανότητές τους.
- See more at: http://www.mama365.gr/13805/peitharhia-pos-tha-valete-oria-sto-paidi-me-thetiko.html#sthash.zvl68ldp.dpuf

Η εγωκεντρική συμπεριφορά των παιδιών: Πώς θα την διαχειριστείτε -

Όταν είστε οι δυο σας, όλα είναι μια χαρά: Παίζετε, συζητάτε... επικρατεί ηρεμία. Μα μόλις χτυπήσει το τηλέφωνο ή τη στιγμή που θα εμφανιστεί ένα τρίτο πρόσωπο, το παιδί αντιδρά λες και το τσίμπησε μύγα! Αρχίζει να φωνάζει, να σκαρφαλώνει πάνω σας, να σας τραβά τα ρούχα, κάνει ό,τι είναι δυνατό για να τραβήξει την προσοχή σας. Σας θυμίζει κάτι; Μπορεί για εσάς το παιδί να αποτελεί το κέντρο του κόσμου, για τον υπόλοιπο κόσμο όμως, είναι ένα παιδί, όπως όλα τα άλλα. Και καλό θα είναι το παιδί να το συνειδητοποιήσει αυτό πριν να είναι πολύ αργά...

Το στάδιο της προ-λογικής νόησης: «Είμαι το κέντρο του κόσμου!»

Το γεγονός ότι τα παιδιά εμφανίζουν στοιχεία εγωκεντρικής συμπεριφοράς μετά τα 1,5-2 χρόνια εξηγείται καταρχήν από το γεγονός ότι από την ηλικία αυτή αρχίζουν να ενδιαφέρονται για όλο και περισσότερα που συμβαίνουν στο περιβάλλον τους, αλλά κυρίως στον εαυτό τους: Ανακαλύπτουν, δηλαδή, τον προσωπικό τους κόσμο και τον κόσμο που τα περιβάλλει.
Ο κορυφαίος φιλόσοφος και αναπτυξιολόγος Jean Piaget ονομάζει χαρακτηριστικά το στάδιο αυτό των παιδιών «στάδιο της προ-λογικής νόησης» (Preoperational Stage), και το τοποθετεί χρονικά μεταξύ των 2 και 6 ετών. Κατά την περίοδο αυτή, όπως ο ίδιος λέει, καταλυτικό ρόλο στο παιδί παίζει η ανάπτυξη της γλώσσας, που σηματοδοτεί την έναρξη της ικανότητας του συμβολισμού και των εσωτερικών αναπαραστάσεων. Έτσι, στη φάση αυτή το νήπιο σκέφτεται με βάση το «αντιληπτικά επικρατέστερο», με αυτό δηλαδή που του είναι πιο εύκολο να καταλάβει. Επίσης, η σκέψη και η επικοινωνία του στη φάση αυτή χαρακτηρίζεται ως εγωκεντρική, καθώς το παιδί αντιλαμβάνεται το περιβάλλον και τους ανθρώπους γύρω του μέσα από την δική του προοπτική, τις δικές του ανάγκες και επιθυμίες.
Έτσι, ένα παιδί 2 ετών δε μπορεί να κατανοήσει τις ανάγκες ή τα συναισθήματα των άλλων –πιστεύει ότι οι άλλοι σκέφτονται και αισθάνονται όπως αυτό. Δε μπορεί, για παράδειγμα, να κατανοήσει την ανάγκη της μαμάς να μιλήσει με τον μπαμπά όταν εκείνος επιστρέφει στο σπίτι μετά τη δουλειά. Ακόμα, όμως, κι αν μεγαλώνοντας μπορέσει να συνειδητοποιήσει ότι η αντίληψη αυτή που έχει είναι εσφαλμένη, δεν είναι ακόμα σε θέση να ελέγξει τον εαυτό του. Έτσι, θα προσπαθήσει να μπει ανάμεσα στη μαμά και τον μπαμπά όταν μιλούν και να θυμίσει ότι «είμαι εδώ!».
Για τον λόγο αυτό, δεν έχει νόημα να πείτε σε ένα παιδί αυτής της ηλικίας «πώς θα ένιωθες αν σου έκανα το ίδιο;» ή «θα σου άρεσε να σε διακόπτω όταν μιλάς;» γιατί δεν θα μπορέσει να το κατανοήσει. Τέτοιες κουβέντες έχουν νόημα μετά τα 6 – 7 χρόνια, οπότε το παιδί είναι σε θέση να καταλάβει πώς σκέφτονται και αισθάνονται οι άλλοι και να ανταποκριθεί ανάλογα.
Στο παρακάτω video μπορείτε να δείτε τη θεωρία αυτή του Piaget στην πράξη: Ζητείται από ένα 4χρονο αγόρι να καθίσει και να πει τι βλέπει μπροστά του όταν κοιτάζει μία κατασκευή που αποτελείται από 3 μεγάλα βουνά, μερικά ζωάκια και μερικά δέντρα. Κατά την περιγραφή του δεν αναφέρει ποτέ τα βουνά και παρατηρεί μόνο τις λεπτομέρειες, δηλαδή τα ζωάκια και τα δέντρα. Όταν η δασκάλα, η οποία κάθεται απέναντί του άρα έχει άλλη οπτική στην κατασκευή, του ζητά να μαντέψει τι βλέπει εκείνη, το παιδί αναφέρει ξανά αυτά που βλέπει αυτό.

Αντίθετα, όταν το ίδιο πείραμα γίνεται σε ένα 7χρονο παιδί, εκείνο αναφέρει καταρχήν ότι βλέπει τα βουνά και στη συνέχεια τις λεπτομέρειες, ενώ μπορεί να περιγράψει τι βλέπει η δασκάλα του από την θέση που κάθεται.

Ο φόβος «μη γίνει κακομαθημένο»!

Είναι λογικό, τις στιγμές που το παιδί έχει αυτή την εγωκεντρική συμπεριφορά να ανησυχείτε μη γίνει κακομαθημένο. Γνωρίζοντας, όμως, ότι η συμπεριφορά αυτή είναι φυσιολογική στο ηλικιακό στάδιο που βρίσκεται το παιδί, μπορείτε να διαχειρίζεστε με περισσότερη κατανόηση τέτοιες καταστάσεις.
«Το ναρκισσιστικό στάδιο, όπως αποκαλεί ο Φρόϋντ την ηλικιακή αυτή φάση, είναι ένα στάδιο κατά το οποίο όσο περισσότερο ταΐσει ο γονιός το παιδί του, τόσο περισσότερη αυτοπεποίθηση θα έχει αυτό στην ενήλικη ζωή του», λέει η παιδοψυχολόγος κ. Μαρία Σαράντη και συνεχίζει εξηγώντας ότι ένα παιδί χρειάζεται την προσοχή του γονιού μεν, αλλά χρειάζεται και όρια.
Για παράδειγμα, όταν η μαμά μιλά στο τηλέφωνο και το παιδί προσπαθεί να της τραβήξει την προσοχή, η μαμά δεν χρειάζεται να κλείσει το τηλέφωνο, παρά να πει στο παιδί με ωραίο τρόπο ότι πολύ σύντομα θα ασχοληθεί μαζί του. «Το παιδί πρέπει να μάθει να διαχειρίζεται τη ματαίωση», λέει η κ. Σαράντη. «Πρέπει να μάθει ότι το 'τώρα' δεν υπάρχει πάντα στη ζωή και ότι κάποιες φορές θα πρέπει να κάνει υπομονή, να περιμένει τη σειρά του. Αντίστροφα, βέβαια, και η μαμά πρέπει να επιβραβεύσει το παιδί που κατάφερε να κάνει υπομονή μέχρι να τελειώσει το τηλεφώνημά της. Επιπλέον, πρέπει να το ενθαρρύνει να εκδηλώνει τις επιθυμίες και τα αιτήματά του, αλλά πάντα μέσα σε όρια.»
Εξηγεί, λοιπόν, η ειδικός ότι «δεν φοβόμαστε να πούμε στο παιδί τι καλό, έξυπνο και όμορφο που είναι για να μην γίνει εγωκεντρικό. Αποφεύγουμε, όμως, να του πούμε ότι είναι το πιο όμορφο ή το πιο έξυπνο και να το βάλουμε σε διαδικασία σύγκρισης με άλλα παιδιά. Τότε υπάρχει κίνδυνος να περάσει το παιδί στην έπαρση».
Το παιδί, ειδικά στις ηλικίες 2-6, θέλει την προσοχή μας –και την θέλει «τώρα». Ο γονιός οφείλει να του δώσει την προσοχή αυτή εφόσον είναι εφικτό, όμως όταν δεν είναι, π.χ. σε ένα οικογενειακό γεύμα που η οικογένεια συζητά και το παιδί προσπαθεί να γίνει το επίκεντρο, ο γονιός πρέπει να βάλει όρια, πάντα χωρίς να προσβάλλει ή να τιμωρήσει το παιδί αλλά και χωρίς όλοι οι συνδαιτυμόνες να σταματήσουν να μιλούν για χάρη του παιδιού. Μπορεί, λοιπόν, να πει «φαίνεται ότι θέλεις την προσοχή μας τώρα, υπάρχει κάτι που χρειάζεσαι;» -αν χρειάζεται κάτι άμεσα ανταποκρινόμαστε, αν όχι εξηγούμε ήρεμα ότι την ώρα του φαγητού κάνουμε ησυχία και ότι περιμένουμε τη σειρά μας για να μιλήσουμε.
Καταλήγουμε, λοιπόν, στο ότι σαφώς πρέπει ο γονιός να δίνει την προσοχή του στο παιδί όταν την χρειάζεται, αλλά πάντα μέσα στα όρια που ο ίδιος έχει θέσει.

- See more at: http://www.mama365.gr/14771/h-egokentrikh-symperifora-ton-paidion-pos-tha-thn.html#sthash.bTBytxNo.dpuf

Οι καλοί τρόποι που κάθε παιδί πρέπει να γνωρίζει

Η αγενής συμπεριφορά που μπορεί κάποιες φορές να επιδεικνύει το παιδί σας, δεν είναι πάντα σκόπιμη. Είναι πολύ δύσκολο για ένα παιδί να συνειδητοποιήσει ότι δεν είναι ευγενικό να διακόπτει τους άλλους όταν μιλούν, να σκαλίζει τη μύτη του ή να σχολιάζει άλλους ανθρώπους μεγαλόφωνα. Στην πολυάσχολη καθημερινότητά σας, μπορεί να μην έχετε πάντα χρόνο για να ασχοληθείτε με κάθε απρεπή φράση ή συμπεριφορά του παιδιού. Υπάρχουν, όμως, ορισμένα απαραίτητα μαθήματα καλών τρόπων που πρέπει οπωσδήποτε να διδάξετε το παιδί, αν θέλετε να γίνει ευγενικό, καλό και αγαπητό.
Ποια είναι αυτά;
- Όταν ζητάμε κάτι, λέμε «παρακαλώ».
- Όταν δεχόμαστε κάτι, λέμε «ευχαριστώ».
- Δεν διακόπτουμε τους μεγάλους όταν μιλούν μεταξύ τους, εκτός κι αν πρόκειται για κάτι επείγον. Οι μεγάλοι θα προσέξουν πότε θέλεις να πεις κάτι και θα ανταποκριθούν μόλις τελειώσουν την συζήτησή τους.
- Αν θέλεις να αποσπάσεις την προσοχή κάποιου οπωσδήποτε, ο πιο ευγενικός τρόπος για να διακόψεις την συζήτησή του είναι λέγοντας «με συγχωρείτε».
- Αν έχεις οποιαδήποτε αμφιβολία πριν κάνεις κάτι, ζήτα την άδεια (π.χ. Μπορώ να φάω ένα ακόμα μπισκότο;). Μπορεί να σε γλυτώσει από πολλή στεναχώρια αργότερα.
- Κράτα τις αρνητικές σου σκέψεις και απόψεις για τον εαυτό σου ή για εσένα και τους φίλους σου. Ο κόσμος δεν ενδιαφέρεται να τις μάθει. (π.χ. Δεν φωνάζουμε στο εστιατόριο: Δεν μου αρέσει καθόλου αυτό το φαγητό!)
Μην σχολιάζεις ποτέ τα εξωτερικά χαρακτηριστικά των άλλων, εκτός κι αν πρόκειται να τους κολακέψεις γι'αυτά. Στην περίπτωση αυτή τα σχόλια είναι πάντα ευπρόσδεκτα.
- Όταν οι άνθρωποι σε ρωτούν «τι κάνεις;», απάντησέ τους και στην συνέχεια ρώτα τους και εσύ.
- Στο τέλος μιας επίσκεψης στο σπίτι του φίλου σου, θυμήσου να ευχαριστήσεις τους γονείς του που σε φιλοξένησαν και για το πόσο καλά πέρασες.
- Πρέπει να χτυπάς μια κλειστή πόρτα -και να περιμένεις να σου απαντήσουν- πριν μπεις μέσα.
- Όταν τηλεφωνείς στο σπίτι κάποιου, πες πρώτα ποιος είσαι και στην συνέχεια ζήτα να μιλήσεις μαζί του.
- Να είσαι ευγνώμων και να λες «ευχαριστώ» για κάθε δώρο που λαμβάνεις. Αν το δώρο αυτό σου σταλεί ταχυδρομικά, μπορείς να στείλεις και εσύ με τη σειρά σου μία ευχαριστήρια κάρτα σε αυτόν που σου έστειλε το δώρο.
- Ποτέ μην χρησιμοποιείς χυδαίο λεξιλόγιο, ούτε μπροστά σε μεγάλους ούτε μπροστά σε άλλα παιδιά. Οι μεγάλοι το βρίσκουν ενοχλητικό, ενώ τα μικρά παιδιά το επαναλαμβάνουν και γίνονται και αυτά ενοχλητικά με την σειρά τους.
- Μην αποκαλείς τους άλλους με άσχημα ψευδώνυμα. Αφενός τους πληγώνεις, αφετέρου μπορεί να αρχίσουν και εκείνοι να σε αποκαλούν έτσι και χειρότερα.
Μην κοροϊδεύεις κανέναν, για κανέναν λόγο. Τα κοροϊδευτικά σχόλια σε κάνουν να δείχνεις αδύναμος και το να σχηματίζεις συμμορίες εναντίον άλλων είναι κακό.
- Ακόμα κι αν ένα παιχνίδι ή μία παράσταση είναι βαρετά, κάθισε ήσυχα και προσποιήσου ότι ενδιαφέρεσαι. Οι διασκεδαστές ή οι ηθοποιοί κάνουν το καλύτερο που μπορούν και αξίζουν τον σεβασμό σου.
- Αν πέσεις πάνω σε κάποιον (π.χ. καθώς περπατάς στον δρόμο), πες αμέσως «με συγχωρείτε».
Κάλυπτε πάντα το στόμα σου όταν βήχεις ή φτερνίζεσαι και μην σκαλίζεις τη μύτη σου μπροστά σε άλλους.
- Αν, όταν περνάς από μια πόρτα, ακολουθεί για να μπει και κάποιος άλλος, κράτησέ την ανοιχτή και για εκείνον.
- Αν συναντήσεις κάποιον γονιό, κάποιον δάσκαλο ή έναν γείτονα, ο οποίος εκείνη την στιγμή κάνει κάτι (π.χ. μαστορεύει), μπορείς αν θες να προσφέρεις την βοήθειά σου. Αν σου πουν «ναι», μπορεί να σου δοθεί μια καλή ευκαιρία για να μάθεις κάτι καινούργιο.
- Όταν ένας ενήλικας ζητά την βοήθειά σου σε κάτι, πρόσφερέ την χωρίς να γκρινιάζεις.
- Όταν κάποιος σε βοηθά σε κάτι, ευχαρίστησέ τον. Έτσι αυξάνεις τις πιθανότητες να σε βοηθήσει ξανά στο μέλλον. Ακόμα περισσότερο αν το άτομο αυτό είναι π.χ. η δασκάλα σου.
- Να χρησιμοποιείς τα μαχαιροπίρουνα σωστά. Αν δεν γνωρίζεις πώς να το κάνεις ζήτα την βοήθεια της μαμάς ή του μπαμπά.
- Όταν τρώμε όλοι μαζί έξω σε ένα εστιατόριο, ακουμπάμε την πετσέτα μας στα πόδια μας και -όταν χρειάζεται- την χρησιμοποιούμε για να σκουπίσουμε το στόμα μας.
- Μην τεντώνεσαι και σκαρφαλώνεις για να πιάσεις πράγματα πάνω στο τραπέζι. Ζήτα από κάποιον δίπλα σου να στα δώσει.
Πηγή: parents.com
- See more at: http://www.mama365.gr/19904/oi-kaloi-tropoi-poy-kathe-paidi-prepei-na-gnorizei.html#sthash.51LBeqvY.dpuf

Πώς να μεγαλώσετε παιδιά με καλό χαρακτήρα

Όλοι οι γονείς ονειρεύονται πως το παιδί τους θα μεγαλώσει και θα εξελιχθεί σ’ έναν καλό, συμπαθή κι ευγενικό ενήλικα. Πώς, όμως, θα μεγαλώσετε ένα παιδί με καλό χαρακτήρα; Ο Roger Allred εκπαιδευτικός, πατέρας εννέα (!) παιδιών και παππούς είκοσι εγγονιών, έχει πολύτιμες απαντήσεις, βασισμένες στην (ομολογουμένως, τεράστια) εμπειρία του!
«Οι καλοί γονείς θέλουν ένα και μόνο πράγμα: τα παιδιά τους να γίνουν άνδρες και γυναίκες με προσωπικότητα. Να γίνουν άνθρωποι ηθικοί, καλοσυνάτοι και ακέραιοι. Ο καλός χαρακτήρας δεν είναι γονιδιακός! Οι περισσότεροι γονείς θα συμφωνήσουν ότι τα παιδιά τους είναι μεν μοναδικά, αλλά είναι υπό διαμόρφωση. Με άλλα λόγια: υπάρχουν στοιχεία έμφυτα, αλλά και στοιχεία επίκτητα.
Ο χαρακτήρας κάθε ανθρώπου είναι το άθροισμα των επιλογών του. Πρέπει λοιπόν κάθε γονιός, να εκμεταλλευτεί την επιρροή που ασκεί στα παιδιά του με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Τα ακόλουθα, είναι μερικές συμβουλές για να βοηθήσετε το παιδί να παίρνει τις σωστές αποφάσεις, ούτως ώστε να εξελιχθεί σε έναν άνδρα ή μια γυναίκα με… αδαμάντινο χαρακτήρα.

Αναγνωρίστε και επιβραβεύστε την καλή συμπεριφορά

Η κοινωνία διδάσκει στα παιδιά ότι το να κερδίζουν στα αθλήματα είναι σχεδόν το παν. Μάθετε στα παιδιά τι πραγματικά σημαίνει «νίκη». Δείξτε τους ότι είναι νικητές όταν προσφέρουν σε κάποιον τη βοήθειά τους ή όταν επιλέγουν να πουν την αλήθεια, ακόμη κι αν είναι δυσάρεστη. Επιβραβεύστε με θέρμη κάθε καλή επιλογή!

Εξηγήστε τον «νόμο των συνεπειών»

Μια αιώνια αλήθεια είναι ότι μπορείς να επιλέξεις τις πράξεις σου, αλλά δεν μπορείς να επιλέξεις τις συνέπειές τους. Ταυτόχρονα, όλοι οι άνθρωποι έχουν ηθικές αναστολές κι ανησυχίες. Είναι στο χέρι των γονιών να διδάξουν τα παιδιά τους να κάνουν επιλογές τέτοιες, που θα επιφέρουν μόνο καλά αποτελέσματα.

Αφήστε τα να κάνουν επιλογές

Προϋπόθεση των ανωτέρω, είναι να αφήσετε να παιδιά να κάνουν επιλογές. Οι εμπειρίες είναι ο καλύτερος δάσκαλος –μέσα απ’ αυτές το παιδί θα μάθει να αξιολογεί τις επιλογές του. Όπως λέει η γυναίκα μου «Αφήστε το παιδί να κάνει επιλογές. Το να διαλέξεις αταίριαστα ρούχα στα 2 ή στα 3 είναι λογικό». Όσο μεγαλώνουν, υπό την καθοδήγησή σας, θα γίνονται όλο και πιο έμπειρα στη διαδικασία της σωστής επιλογής. Εμπιστευτείτε τα και επιτρέψτε τους να κάνουν λάθη.

Διδάξτε τους τις σωστές αρχές

Τα παιδιά πρέπει να μαθαίνουν να ξεχωρίζουν όχι μόνο το καλό από το κακό, αλλά και το καλό από το καλύτερο. Δεν αρκεί να τους μιλήσετε για τις αρχές σας, πρέπει να εμπλουτίσετε την παιδαγωγική διαδικασία με πρότυπα. Γνωρίστε τα παιδιά με ανθρώπους που θεωρείτε σημαντικούς και αξιόλογους ή μιλήστε θετικά για κάποιον κοινό γνωστό σας (την νηπιαγωγό, τον προπονητή τους, κάποιον συγγενή ή γνωστό) που θεωρείτε άρτια και ακέραιη προσωπικότητα.

Γίνετε το σωστό παράδειγμα

Τα παιδιά μιμούνται συμπεριφορές, μικρές συνήθεις και στάσεις ζωής. Η κοινωνία μας είναι πλήρης ατόμων και μικρό-κοινωνιών που επαναλαμβάνουν λάθη που είδαν ή υπέστησαν. Είναι αναγκαίο οι γονείς να έχουν την ωριμότητα να κάνουν το σωστό, ανεξάρτητα με το τι έχουν υποστεί ή βιώσει για χάρη των παιδιών τους!

Μιλήστε τους για τη σημασία του καλού χαρακτήρα

Είναι πολύ σημαντικό το παιδί να κατανοήσει ότι ο καλός χαρακτήρας δεν είναι επιλογή ως προς τον εαυτό του. Είναι καθήκον απέναντι στην οικογένειά του και την κοινωνία. Μιλήστε του με παραδείγματα, πείτε του «Αν ήμουν οξύθυμη και φώναζα συνέχεια, πώς θα ήταν η καθημερινότητά μας;». Εξηγήστε του ότι ένας άνθρωπος γελαστός, ευγενικός και έντιμος είναι χαρά και συνδετικός κρίκος για όλους!
Για να μεγαλώσετε ένα παιδί με καλό, ισορροπημένο χαρακτήρα πρέπει να μπορείτε να το αφήσετε να υποστεί τις συνέπειες των πράξεών του. Με το να σώζετε διαρκώς την κατάσταση, μεγαλώνετε έναν ανεύθυνο ενήλικα. Μην αποκλίνετε από τις αρχές σας και μην σταματάτε να είστε ο άνθρωπος που θέλετε να γίνει το παιδί σας
- See more at: http://www.mama365.gr/21791/pos-na-megalosete-paidia-me-kalo-harakthra.html#sthash.kgIyHl20.dpuf

Έρευνα: Τι επιπτώσεις έχει η γονική γύμνια σε ένα μικρό παιδί;

kids1Πολλές φορές και ασυνείδητα οι περισσότεροι γονείς κυκλοφορούν γυμνοί μπροστά στα παιδιά τους. Είτε γιατί περνούν από το μπάνιο στο δωμάτιο για να ντυθούν, είτε γιατί κάνουν μαζί με τα παιδιά τους μπάνιο, είτε γιατί ζεσταίνονται και κυκλοφορούν με τα εσώρουχά τους. Τι επιπτώσεις όμως έχει η γονική γύμνια σε ένα μικρό παιδί;
Αν το παιδί είναι μικρότερο των 3 ​​ετών, είναι μάλλον ακίνδυνη. Τουλάχιστον, αυτό πιστεύουν οι περισσότεροι ψυχίατροι εφήβων, μετά από μελέτες που έγιναν επί του θέματος. Τα πολύ μικρά παιδιά δεν θα προσέξουν τίποτε το περίεργο πάνω σε έναν γονέα που κυκλοφορεί γυμνός στο σπίτι. Το ίδιο ισχύει και για τα μωρά που θηλάζουν, καθώς το να βλέπουν το στήθος της μαμά μας τους είναι κάτι απόλυτα φυσιολογικό. Οι πιθανότητες είναι οι ίδιες και για ένα παιδί από 2 έως 3 χρονών,καθώς αφού μεγαλώνουν δεν θα μείνουν σαν αναμνήσεις.
Βλέποντας τους γονείς γυμνούς όμως ένα μεγαλύτερο παιδί που είναι πιο περίεργο για το σώμα και την σεξουαλικότητα μπορεί να του προκαλέσει σύγχυση. Ένα παιδί μπορεί να αναρωτηθεί γιατί τα γεννητικά του όργανα διαφέρουν από του γονέα, θα μπορούσε αισθανθεί κατώτερο από τη σύγκριση ή ακόμη και να ζηλέψει. Επίσης θα μπορούσε να το φοβίσει λίγο το μέγεθος και η τριχοφυΐα. Ακόμη η υπερβολική έκθεση θα μπορούσε να το κάνει να νιώσει σεξουαλισμό για αυτό που βλέπει.
Σε μελέτη του Πανεπιστήμιου του Stanford σύμφωνα με το mothersblog.gr διαπιστώθηκε ότι σε περισσότερα από 400 νοικοκυριά στην Καλιφόρνια τα παιδιά «αποκοβόντουσαν» μόνα τους μετά τα 3 έτη. Άρχιζαν να μαθαίνουν το πολιτιστικό πρότυπο για την προστασία της ιδιωτικής ζωής με αποτέλεσμα τα μικρά αγόρια να σταματούν να πηγαίνουν στις γυναικείες τουαλέτες με τις μαμάδες και τα κορίτσια να μην θέλουν τον μπαμπά να τους κάνει μπάνιο.
Έτσι για το εάν κάνει ή όχι το παιδί να σας βλέπει γυμνούς θα το καταλάβετε και μόνοι σας, όταν αρχίσουν να είναι πιο ντροπαλά με την εμφάνισή τους. Τότε θα είναι η ώρα να σταματήσετε να κυκλοφορείτε γυμνοί μπροστά τους. Και τέλος εάν αντιληφθείτε ότι, μόλις σας δουν χωρίς ρούχα, δείχνουν ντροπή, τότε ντύνεστε χωρίς δεύτερη σκέψη!

Γυμνοί μπροστά στο παιδί: Μέχρι πότε;

Αφήνετε το παιδί σας να μπει στο μπάνιο όταν είστε μέσα; Του επιτρέπετε να κοιτάζει πίσω από την κουρτίνα όταν λούζεστε; Και τι γίνεται κάθε φορά που αλλάζετε ρούχα –κλειδώνετε; Όσους γονείς έχω ρωτήσει, τόσες διαφορετικές απαντήσεις έχω πάρει για το συγκεκριμένο θέμα.
Στο σπίτι του φίλου μου του Γιώργου μικροί-μεγάλοι κυκλοφορούν γυμνοί, όποτε το επιθυμούν, ενώ ο ίδιος δεν έχει κανένα πρόβλημα να βρεθεί κάτω από τη μεγάλη ντουζιέρα τους με την 6 ετών κόρη του. «Εγώ έτσι μεγάλωσα και έτσι θέλω τα παιδιά μου να μάθουν: Δεν ντρεπόμαστε για το σώμα μας. Δεν κρυβόμαστε. Γιατί να μένει, δηλαδή, με την περιέργεια ένα κορίτσι για το πώς είναι το ανδρικό όργανο; Πλέον, στην κόρη μου δεν κάνει καμία εντύπωση είτε βλέπει εμένα είτε την μητέρα της γυμνή», μου είπε ο Γιώργος.
Για άλλους γονείς κάτι τέτοιο ακούγεται εξωφρενικό. Η Εύη, για παράδειγμα, μου έχει πει ότι κλειδώνουν τις πόρτες των μπάνιων κάθε φορά που εκείνη ή άνδρας της είναι μέσα, ενώ πολλοί είναι οι γονείς που δεν θέλουν τα παιδιά να τους βλέπουν ούτε με τα εσώρουχα.
Ζητήσαμε από την ψυχολόγο κ. Γώγα Κυριακίδου την γνώμη της ως προς το τι είναι «σωστό» αναφορικά με το θέμα της γυμνότητας των γονιών μπροστά στο παιδί.
«Πρόκειται για μία αρκετά αμφιλεγόμενη κατάσταση: Κάποιοι υποστηρίζουν ότι δεν επηρεάζει το παιδί η εμφάνιση των γονιών τους όταν κυκλοφορούν γυμνοί και ότι αυτό βοηθάει το παιδί να συμφιλιωθεί με το δικό του σώμα και να μην αισθάνεται ντροπή γι'αυτό, και άλλοι ότι από μία ηλικία και μετά η έκθεση του παιδιού σε αυτή την συμπεριφορά μπορεί να του δημιουργήσει προβλήματα.
»Κατά την γνώμη μου, το να μας βλέπει το παιδί μας σε μικρή ηλικία γυμνούς και να γνωρίζει το ανθρώπινο σώμα χωρίς ταμπού και αναστολές θεωρώ ότι είναι κάτι φυσιολογικό για την ανάπτυξή του. Από την άλλη η υπερβολική επίδειξη του γυμνού μπορεί να μπλοκάρει το παιδί και να έχει αντίθετα αποτελέσματα από αυτά που θα θέλαμε.
»Ένας καλός οδηγός είναι η συμπεριφορά του ίδιου του παιδιού: Αν το παρατηρούμε και προσέχουμε την συμπεριφορά του μπορεί να είναι ο καλύτερος οδηγός για την δική μας συμπεριφορά.»

«Ανεπιθύμητες εισβολές»

Παλαιότερα είχα ακούσει μία μαμά να παραπονιέται ότι έχει «πιάσει» τον 8 ετών γιο της να επιδεικνύει το μόριό του σε μία παρέα φίλων του. Αναρωτιόταν αν έχει κάνει κάτι λάθος –αν, για παράδειγμα, δεν πρέπει ο μικρός να βλέπει τον μπαμπά του γυμνό. Από την άλλη, η λίγο μεγαλύτερη κόρη της κλειδώνεται πάντα στο δωμάτιό της, όποτε θέλει να αλλάξει ρούχα.
«Γενικά το παιδί από μία ηλικία, περίπου στην προεφηβική περίοδο, εμφανίζει κάποια σημάδια συστολής, η οποία είναι μία φυσική αντίδραση, προφύλαξης του σώματός του και παράλληλα για καθετί που θεωρεί καθαρά προσωπικό (συρτάρια, ημερολόγια, τσάντες). Αρχίζει, δηλαδή, να αντιλαμβάνεται τον προσωπικό του χώρο -σωματικό και ψυχικό- και έχει την ανάγκη να τον προφυλάξει από οποιαδήποτε 'ανεπιθύμητη εισβολή'», εξηγεί η κ. Κυριακίδου και συμβουλεύει: «αν το δούμε σαν σημάδι μιας φυσικής ανάγκης του ανθρώπου για αυτοσεβασμό και εσωτερικότητα, θα κατανοήσουμε ότι από αυτή την στιγμή το παιδί δεν θα ήθελε να βλέπει και τους άλλους (γονείς, αδέλφια, συγγενείς κ.ο.κ) γυμνούς».
Γι'αυτό είναι απαραίτητο για το παιδί, καθώς μεγαλώνει, όταν ντύνεται να κλείνει την πόρτα του δωματίου του ή όταν είναι στο μπάνιο να μην εισβάλουμε χωρίς να κτυπήσουμε την πόρτα, συμπληρώνει η ίδια. Ας ρωτήσουμε έξω από την πόρτα αυτό που θέλουμε. «Το να μένει η πόρτα του δωματίου του παιδιού κλειστή είναι δείγμα σεβασμού στην προσωπικότητα και στις επιλογές του. Η ανησυχία των γονιών και οι ανοιχτές πόρτες υποδηλώνουν ανάγκη ελέγχου και έλλειψη εμπιστοσύνης στο παιδί αλλά πολύ περισσότερο στον εαυτό τους».
Είναι, βέβαια, αυτονόητο ότι και η δική μας πόρτα θα πρέπει να είναι κλειστή, όταν το παιδί διανύει τη συγκεκριμένη περίοδο, και ότι τα παιδιά θα πρέπει να κτυπούν και να περιμένουν την άδεια για να την ανοίξουν. Αλλά αυτό μαθαίνεται όταν το ακολουθούμε και εμείς.
Και τι γίνεται με τις κατά λάθος εισβολές; Πώς πρέπει ο γονιός να αντιδράσει αν το παιδί του εισβάλλει στο μπάνιο την ώρα που εκείνος σκουπίζεται (ή αντίστροφα); «Καλό είναι να αντιδράσουμε φυσιολογικά χωρίς υπερβολές και αρνητικές αντιδράσεις: Κλείνουμε την πόρτα λέγοντας συγνώμη στο παιδί ή του ζητάμε ευγενικά να βγει εκείνο έξω, αν είμαστε εμείς στο μπάνιο. Είναι ο τρόπος μας και όχι ο λόγος μας στο συγκεκριμένο θέμα που θα βοηθήσει το παιδί να μάθει ό,τι του χρειάζεται για την ζωή του», καταλήγει η ψυχολόγος.
- See more at: http://www.mama365.gr/7324/gymnoi-mprosta-sto-paidi-mehri-pote.html#sthash.VyUp0LB7.dpuf

Παρατηρείστε τα παιδιά σας όσο παίζουν. Υπάρχει λόγος!

magnifier-smaller
Ο Άλμπερτ Αϊνστάιν είχε πει κάποτε πως τα παιδιά μαθαίνουν μέσα από το παιχνίδι. Το παιχνίδι δεν είναι απλά για διασκέδαση αλλά βοηθά τα παιδιά να μάθουν τα πάντα για τον κόσμο που τους περιτριγυρίζει.
Μέσα από την αιτία και το αποτέλεσμα, τον πειραματισμό τα παιδιά εξερευνούν το περιβάλλον τους μέσω των αισθήσεών τους και αναπτύσσουν παρατηρητικές ικανότητες . Ακόμη παίζοντας, τα παιδιά μαθαίνουν να συνεργάζονται, να συντονίζονται και αναπτύσσουν σημαντικές ικανότητες και ταλέντα τα οποία είναι απαραίτητα για την ενήλικη ζωή τους.
Το να γίνουν τα παιδιά μας χαρούμενοι και υγιείς ενήλικες απαιτεί σκληρή δουλειά. Επίσης χρειάζεται συγκεκριμένες διαδικασίες και μεθόδους τις οποίες δυστυχώς παραβλέπουμε και δεν λαβαίνουμε σοβαρά υπόψη μας σαν γονείς.
Η σημασία του παιχνιδιού δεν τελειώνει εδώ. Ναι, το ξέρουμε ότι το παιχνίδι είναι διασκεδαστικό για τα παιδιά και πως είναι βασικό για την σωστή ανάπτυξή του παράλληλα όμως ανοίγει και μια πόρτα επικοινωνίας με το παιδί σας σε ένα βαθύτερο επίπεδο. Το να είστε παρόντες κατά την διάρκεια του παιχνιδιού είναι πολύ σημαντικό και δεν εννοούμε να είστε από πάνω του και να το ελέγχετε αλλά να το παρατηρείτε και να συμμετέχετε σε αυτό όποτε χρειάζεται.
Δυστυχώς όμως ο χρόνος είναι ο χειρότερος εχθρός των γονιών όσον αφορά το παιχνίδι. Είναι λογικό να έχετε δουλειές να κάνετε, να έχετε ρούχα να πλύνετε, να κάνετε θελήματα, να καθαρίσετε , να βοηθήσετε τα παιδιά με τα μαθήματά τους, να τα βάλετε για ύπνο και μέσα σε όλα τα άλλα να τα αφήσετε να παίξουν.
Η επικοινωνία μέσα από το παιχνίδι είναι εύκολη αρκεί να το βάλετε σαν κύρια προτεραιότητα. Πρέπει να βρείτε χρόνο ακόμη και αν αυτό σημαίνει πως πρέπει να σηκώνεστε μισή ώρα νωρίτερα ή να τρώτε βραδινό νωρίτερα αρκεί να βρείτε λίγο χρόνο προκειμένου να επικοινωνήσετε με το παιδί σας μέσα από το παιχνίδι.
Το δέσιμο με το παιδί σας γίνεται πιο ισχυρό αρκεί να του δίνετε την πλήρη προσοχή σας. Δεν είναι αρκετό να το σπρώχνετε στην κούνια ενώ μιλάτε στο κινητό σας. Αντί να το πάτε στην παραλία και να πίνετε τον καφέ σας καλό θα ήταν να το βοηθήσετε να φτιάξει ένα κάστρο στην άμμο. Αντί να κάνετε δουλειές αφήστε έστω κάποιες δουλειές για μετά και καθίστε μαζί του όσο παίζει.
Η επικοινωνία έρχεται μέσα από τις δικές σας αντιδράσεις. Ακούστε τα λοιπόν όσο παίζουν και θα εκπλαγείτε από την τεράστια φαντασία τους. Μιλήστε μαζί τους κάντε τους ερωτήσεις και βάλτε τον εαυτό σας στο παιχνίδι και παίξτε με τους δικούς τους κανόνες και όχι με τους δικούς σας. Παρακολουθείστε τα όσο παίζουν, παρατηρήστε τις ικανότητες που αναπτύσσουν και δεν είχατε προσέξει ποτέ , και αποτελέστε το καλό παράδειγμα για τα παιδιά σας.
Προσπαθήστε να εφαρμόσετε τα παραπάνω έστω για δέκα λεπτά την ημέρα και θα δείτε τεράστιες αλλαγές…
babyradio.gr- dr.albert- Μετάφραση: Γκαλίτσιου Μαριάννα

Νονοι και δωρα (ιδεες)

  Ένα από τα πιο σημαντικά  δώρα  που πρέπει να κάνετε στα βαφτιστήρια σας είναι η πασχαλινή λαμπάδα. Συμβολίζει την Ανάσταση του Κυρίου, τη...