Δεν υπάρχουν και πολλοί δυτικοί επιχειρηματίες του κόσμου της τεχνολογίας που έχουν τη θαρραλέα θρασύτητα να συγκρίνουν τον εαυτό τους με τον Στιβ Τζομπς και το πνευματικό του παιδί, την Apple.
Και πρέπει να πεταχτούμε μέχρι τη μακρινή Κίνα για να βρούμε κάποιον τόσο τρελό ώστε να το κάνει!
Ώρα να γνωρίσουμε καλύτερα λοιπόν τον Λέι Τζουν, την αναδυόμενη δύναμη της ασιατικής αγοράς που είναι ήδη βαθύπλουτος, όσο κι αν αυτό δεν αποκαλύπτει πλήρως το ποιος είναι ο 45άρης οραματιστής που θέλει να φτιάξει μια ασιατική αυτοκρατορία που θα μείνει γνωστή ως «Apple της Κίνας».
Όγδοος πιο πλούσιος Ασιάτης αυτή τη στιγμή, με το έγκριτο περιοδικό Forbes να τον κατατάσσει (από τον Οκτώβριο του 2014) στην περίβλεπτη αυτή θέση του κόσμου των ισχυρών με τα 9,1 δισ. δολάρια της περιουσίας του(!), το όνομα του Τζουν συνδέεται πλέον με 8 διοικητικά συμβούλια εταιριών που δραστηριοποιούνται σε 11 διαφορετικούς κλάδους.
Αν και το κερασάκι στην τούρτα της μανιασμένης δημιουργικότητάς του δεν είναι άλλο από την Xiaomi Tech, την «καυτή» στην Ασία φίρμα smartphone που θέλει να μετατρέψει σε Αpple της Κίνας. Κι αν το πιστέψουμε, δεν είναι άλλος από τον επόμενο Στιβ Τζομπς.
Πέρα όμως από το να κάνει ό,τι μπορεί για να ομοιάσει στο ίνδαλμά του, όπως το σπορ ντυσιματάκι και τις μεγαλόστομες και σχετικά προκλητικά δηλώσεις, ο Κινέζος Τζομπς στη θέση του Τζομπς είναι πολλά περισσότερα από ένα αντίγραφο του κορυφαίου αμερικανού οραματιστή της τεχνολογικής βιομηχανίας.
Κι αυτό γιατί η φίρμα του πουλά ένα πανίσχυρο διπύρηνο smartphone που τρέχει με Android, το MI-One, το οποίο πωλείται σε ακόμα χαμηλότερες τιμές από τις ήδη πάμφτηνες των αντίστοιχων κινεζικών προϊόντων τεχνολογίας! Ο αρμονικός συνδυασμός κτηνώδους δύναμης και χαμηλής τιμής έχει μαγνητίσει το τεράστιο κινεζικό καταναλωτικό κοινό ήδη από την πρώτη στιγμή: όταν ανακοινώθηκε το smartphone της Xiaomi (που σημαίνει «ριζάκι» στα μανδαρίνικα κινεζικά) πριν από πέντε χρόνια, περισσότερες από 300.000 προπαραγγελίες έλαβαν χώρα στις πρώτες 34 ώρες!
Κι έτσι σε λιγότερο από έναν χρόνο από την ίδρυση της Xiaomi, η εταιρία είχε διαθέσει περισσότερα από 3 εκατομμύρια συσκευές MI-One, κάνοντας το προϊόν στην ασιατική αγορά τόσο «καυτό» όσο και το iPhone της Apple. Και τα υπόλοιπα είναι φυσικά ιστορία, μια ιστορία κατακλυσμιαίας επιτυχίας που στηρίζεται στη σκληρή δουλειά, την αφοσίωση, το όραμα αλλά και την καλώς εννοούμενη αντιγραφή! Κάτι που προσυπέγραφε εξάλλου και το ίνδαλμα του Τζουν, ο Στιβ Τζομπς, όταν έλεγε περίφημα: «Οι καλοί καλλιτέχνες δημιουργούν, οι κορυφαίοι αντιγράφουν».
Και όμοια ακριβώς με τον Τζομπς, είναι πλέον δισεκατομμυριούχος…
Πρώτα χρόνιαΓια την παιδική ηλικία του επιχειρηματία δεν είναι και πολλά γνωστά, καθώς δεν είναι ακόμα Στιβ Τζομπς και η ιστορία του αρχίζει με την ίδρυση της Xiaomi και την κατακλυσμιαία επιτυχία της. Ο Λέι Τζουν γεννήθηκε στις 16 Δεκεμβρίου 1969 σε επαρχία της Κίνας και πήρε πτυχίο στην πληροφορική από το Πανεπιστήμιο Wuhan. Κι αυτά είναι όλα όσα ξέρουμε για τα πρώτα αυτά χρόνια του.
Στο πρώτο μεγάλο του χτύπημα στην αγορά, πούλησε το ηλεκτρονικό κατάστημα λιανεμπορίου Yolo.com που είχε εντωμεταξύ ιδρύσει το 2004 στην Amazon έναντι 75 εκατ. δολαρίων!
Την καριέρα του την ξεκίνησε το 1992 όταν προσλήφθηκε ως τεχνικός στην εταιρία antivirus λογισμικού Kingsoft, στην οποία ανήλθε γρήγορα τις τάξεις της ιεραρχίας, φτάνοντας να γίνει διευθύνοντας σύμβουλος μόλις 6 χρόνια αργότερα! Κάτω από τη διοίκησή του, η φίρμα εντάχθηκε στο Χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ και μέτρησε τη δική της ανοδική πορεία, με τον ίδιο να την εγκαταλείπει το 2007, κι αυτό για να γίνει πια ανεξάρτητος επενδυτής.
Επένδυσε λοιπόν ιδιωτικά στην UC Web, το δημοφιλές πρόγραμμα περιήγησης της Κίνας, αλλά και στην ΥΥ.com, μια κοινωνική πλατφόρμα που παρέχει οπτικό περιεχόμενο σε πραγματικό χρόνο (και είναι ενταγμένη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης), αν και κάποια στιγμή επέστρεψε και πάλι στην Kingsoft (το 2011), ως πρόεδρος πια…
Η ίδρυση της XiaomiΗ μεγάλη κίνηση της καριέρας του θα ερχόταν το 2010, όταν με τον καλό του φίλο Λιν Μπιν, πρώην υπάλληλο τόσο στη Microsoft όσο και την Google, ιδρύουν την εταιρία smartphone Xiao¬mi. Οι δυο άντρες οραματίζονταν από καιρό ένα δυνατό και αξιόπιστο κινητό τηλέφωνο με υποχρεωτικά χαμηλό κόστος, ώστε να έχει απήχηση στην ανερχόμενη ασιατική αγορά.
Η κεντρική ιδέα ήταν εδώ η επιδότηση του κόστους της συσκευής αναγκάζοντας τους καταναλωτές να αγοράζουν τις περιφερειακές υπηρεσίες, με τρόπο αντίστοιχο που οι κάτοχοι του iPhone πληρώνουν για εφαρμογές μέσω του App Store. Ο ίδιος ο Τζουν διατηρεί αμφιθυμική σχέση όταν τον συγκρίνουν με τον αμερικανό εφευρέτη: δέχεται δηλαδή ότι ο Τζομπς και ο τρόπος λειτουργίας της Apple λειτούργησαν ως έμπνευση γι’ αυτόν και τον συνεργάτη του, απορρίπτει όμως την ιδέα του κοπιαρίσματος του casual ντυσίματος του Τζομπς, ισχυριζόμενος ότι ο απλός τρόπος που ντύνεται στις παρουσιάσεις των νέων προϊόντων της φίρμας του είναι μια μέθοδος διαφήμισης του ηλεκτρονικού καταστήματος ένδυσης που κατέχει (Vancl).
«Ήμουν εξοργισμένος στις αρχές, πολύ θυμωμένος. Αλλά δεν με πειράζει πια», είπε για τις συγκρίσεις με τον Τζομπς. Και βέβαια, παραμένοντας πάντα προκλητικός, ρισκάρει τη μήνη των θαυμαστών της Apple όταν δηλώνει αναπάντεχα ότι μπορεί να πετύχει στην ασιατική αγορά με τρόπο που δεν θα φανταζόταν καν ο Τζομπς: «Αν ο Τζομπς ζούσε στην Κίνα, νομίζω ότι δεν θα κατάφερνε τίποτα», είπε στο Forbes ο δαιμόνιος Κινέζος για να συνεχίσει: «Ο Τζομπς ήταν ένας σχολαστικός τελειομανής, την ίδια ώρα που ο κινεζικός πολιτισμός δίνει έμφαση στο μεσαίο μονοπάτι». Κι αυτό γιατί στην Κίνα, όπως λέει, «είσαι αναγκασμένος να κάνεις συμβιβασμούς. Κι αυτό είναι ένα μάθημα το οποίο οι αμερικανικές εταιρίες έχουν μεγάλο πρόβλημα να μάθουν», δηλώνει παραθέτοντας το παράδειγμα της Google, η οποία αναγκάστηκε να αποσυρθεί τελικά από την κινεζική ενδοχώρα υπό την πίεση της επίμονης λογοκρισίας που έθετε στα αποτελέσματα των αναζητήσεών της η κινεζική κυβέρνηση.
Βέβαια, ένα είναι σίγουρο, ότι ο Τζουν κάνει πλέον τόσο θόρυβο στην Κίνα όσο έκανε και ο εκλιπών Τζομπς στις ΗΠΑ. Η κατακλυσμιαία επιτυχία του κινητού του ήρθε χωρίς διαφήμιση και μαρκετίστικα κόλπα, διαδιδόμενο κυρίως από στόμα σε στόμα. Οι τόσες εκατομμύρια συσκευές που έχει πουλήσει μέχρι στιγμής βασίζονται στην αξιοπιστία και την ανώτερη λειτουργία του smartphone, ένα μάθημα που όπως λέει πρέπει να μάθουν οι δυτικοί κολοσσοί της τεχνολογίας.
Ο ίδιος αποδίδει μετριοπαθώς την πρωτοφανή επιτυχία του στην αναδυόμενη κινεζική αγορά και τα αστρονομικά νούμερά της. Η China Mobile, για παράδειγμα, είναι πλέον ο μεγαλύτερος πάροχος κινητής τηλεφωνίας του κόσμου, με περισσότερους από 677 εκατομμύρια χρήστες, την ίδια στιγμή που ο κορυφαίος τηλεπικοινωνιακές πάροχος των ΗΠΑ, η AT&T, διαθέτει πελατολόγιο της τάξης των 100 εκατ. ατόμων. Και βέβαια το Νο 2 και το Νο 3 της κινεζικής αγοράς τηλεπικοινωνιών (China Telecom και China Unicom αντίστοιχα) παραμένουν αρκετά μεγαλύτερες από κάθε άλλη δυτική εταιρία του κλάδου.
Την ίδια στιγμή, η κινεζική αγορά αγκαλιάζει πια ολόψυχα τα smartphone, με τους αριθμούς να ανέρχονται σε πολλές εκατοντάδες εκατομμύρια συσκευές. Και βέβαια η Xiaomi παραμένει ακόμα σχετικά μικρός παίκτης σε σύγκριση με τους γίγαντες της ασιατικής αγοράς, κατέχοντας μόλις το 5% της τεράστιας αγοράς smartphone.
Τα σχέδιά του περιλαμβάνουν πλέον την επέκταση της φίρμας του στη διεθνή αγορά, κατά τα πρότυπα που έχουν ακολουθήσει οι άλλοι κινέζοι κατασκευαστές, Huawei και ZTE. Μέχρι να συμβεί βέβαια αυτό, ο Τζουν έχει πιάσει από τα μαλλιά την ασιατική αγορά, παρέχοντας πανίσχυρα smartphone σε τιμές-«ψίχουλα» και κάνοντας πολλούς να μιλούν για πραγματική τεχνολογική επανάσταση, καθώς οι συσκευές πέφτουν στα χέρια εκατομμυρίων ανθρώπων.
Για το περιοδικό Forbes της Ασίας, ο Λέι Τζουν ήταν ο επιχειρηματίας της χρονιάς 2014: την ώρα που το στοίχημα για την υποδοχή του τηλεφώνου του στην ευρωπαϊκή και αμερικανή αγορά παραμένει ακόμα ανοιχτό, η Ασία και μόνο είναι ικανή να τον στέψει βασιλιά: χωρίς να περιλαμβάνεται η Ιαπωνία, η ασιατική αγορά αντιστοιχεί πλέον στο περισσότερο από το μισό της παγκόσμιας αγοράς smartphone, η οποία μετρά αισίως πωλήσεις 1,5 δισ. συσκευών.
Στην Κίνα μάλιστα, τη μεγαλύτερη αγορά κινητών τηλεφώνων του κόσμου, η Xiaomi έχει ήδη νικήσει κατά κράτος την Apple και είναι στις πρώτες θέσεις, πουλώντας το 2014 περισσότερες από 60 εκατ. συσκευές, ποσό που έχει υπερδιπλασιαστεί μόλις σε έναν χρόνο (από το 2013 δηλαδή)! Η δυναμική της Xiaomi φαίνεται ασταμάτητη και τα νούμερα είναι κάτι παραπάνω από ενδεικτικά: στο πρώτο μισό του 2014, οι πωλήσεις της Xiaomi χτύπησαν τα 5,5 δισ. δολάρια, ξεπερνώντας τις συνολικές πωλήσεις του 2013. «Αν έλεγα πριν από τέσσερα χρόνια ότι θα το κατάφερνα αυτό, κανείς δεν θα με πίστευε», είπε ο Λέι για την κατακλυσμιαία επιτυχία του.
Ο 45χρονος Λέι Τζουν, ο όγδοος πιο πλούσιος άνθρωπος της Ασίας πια με τα 9 δισ. της περιουσίας του, δουλεύει περισσότερες από 100 ώρες την εβδομάδα, ξεκλέβοντας χρόνο από τις οικογενειακές του υποχρεώσεις: είναι παντρεμένος και έχει δύο κόρες. Αντίθετα με το άλλο προβεβλημένο πρόσωπο της κινεζικής τεχνολογικής βιομηχανίας, τον Τζακ Μα της Alibaba, ο Τζουν διατηρεί χαμηλό προφίλ, δεν μιλά καμιά ξένη γλώσσα και σπάνια εγκαταλείπει το Πεκίνο, αποτελώντας σωστό γρίφο για τους δυτικούς αναλυτές.
Στη χώρα του είναι όμως ήδη μύθος, έτσι καθώς ρίχνει το κόστος των προϊόντων τεχνολογίας γρηγορότερα από κάθε άλλο ανταγωνιστή παρέχοντας ταυτοχρόνως στο κοινό του πανίσχυρες και αξιόπιστες συσκευές που απομακρύνουν τον υποτιμητικό όρο «κινέζικο» από τα προϊόντα του. Όσο για τον στόχο του, μόνο ξεκάθαρος είναι: «Ο στόχος μου είναι να κάνω την Xiaomi το μεγάλο όνομα στην Κίνα, να επηρεάσω όλη την κινεζική βιομηχανία και να ωφελήσω τελικά την οικουμένη».
Στόχος που αγκαλιάστηκε θερμά από τους θαυμαστές του, γι’ αυτό και κατάφερε να πουλήσει 100.000 smartphone σε μόλις 90 δευτερόλεπτα! Όταν μάλιστα το Alibaba.com φιλοξένησε το τηλέφωνό του στην ημερήσια προωθητική του ενέργεια «Singles’ Day» τον Νοέμβριο του 2014, η συσκευή πούλησε περισσότερες από 1 εκατ. μονάδες, καταρρίπτοντας έτσι το παγκόσμιο ρεκόρ για τη συνολική online δαπάνη μέσα σε ένα 24ωρο! Και βέβαια όταν το κινητό του λανσαρίστηκε στην Ινδονησία, η Xiaomi πούλησε 10.000 τηλέφωνα στα πρώτα 40 δευτερόλεπτα της διάθεσής τους.
«Το πιο σημαντικό πράγμα είναι να εστιάζεις, να εστιάζεις, να εστιάζεις», λέει ο Τζουν για την επιτυχία του, η οποία παραμοιάζει με την πορεία του ειδώλου του Στιβ Τζομπς. Σε ηλικία 43 ετών, έβγαλε το πρώτο του δισεκατομμύριο, όπως είχε κάνει και ο Τζομπς το 1998, σε λιγότερο από δύο χρόνια δηλαδή από τη στιγμή που επανεντάχθηκε στο δυναμικό της Apple.
Όσο για το αν θα καταφέρει τελικά να ξεπεράσει τον Στιβ Τζομπς και την κληρονομιά του, την Apple, καθώς μιλάμε για άλλα μεγέθη και άλλες αγορές, ο ίδιος διατείνεται: «Η εθνικότητα δεν έχει καμιά δουλειά στα κινητά τηλέφωνα. Εμείς σχεδιάζουμε τηλέφωνα με γνώμονα την παγκόσμια αγορά».
Δεν είναι εύκολο να παρακολουθήσει κανείς τις ασταμάτητες κινήσεις του δαιμόνιου κινέζου επιχειρηματία, αν και ένα είναι απόλυτο σίγουρο: το όνομά του θα το μάθουμε καλά κι εμείς εδώ στη Δύση και μάλιστα σύντομα…