Τετάρτη 24 Ιουνίου 2015

Η χρήση των υπολογιστών με βάση την ηλικία των παιδιών

Η χρήση των υπολογιστών
με βάση την ηλικία των παιδιών

Από 5 έως 6 ετών
Από την ηλικία των 5 ετών, τα παιδιά αρχίζουν να θέλουν, να είναι ανεξάρτητα και να ζητάνε να εξερευνήσουν το διαδίκτυο μόνα τους. Μπορούν να ακολουθήσουν εύκολα εντολές στον υπολογιστή, να χρησιμοποιήσουν το ποντίκι και να παίξουν παιχνίδια στον υπολογιστή.
Τι πρέπει να κάνουν οι γονείς
Μια έρευνα σχετικά με τη χρήση του Διαδικτύου από παιδιά προσχολικής ηλικίας έδειξε ότι είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη ομάδα χρηστών του Διαδικτύου.
Παρόλο που η προσοχή τους διασπάται γρήγορα, οι εικόνες και οι ήχοι του Διαδικτύου μπορούν να διεγείρουν την φαντασία τους και να εμπλουτίσουν τις εμπειρίες τους.
Οι γονείς λοιπόν, μαζί με το παιδί τους, μπορούν να επισκεφτούν διαδικτυακές τοποθεσίες για παιδιά και να παίξουν διαδικτυακά παιχνίδια μαζί τους.
Συμβουλές
  • Ποτέ μην αφήνετε τα παιδιά αυτής της ηλικίας να συνδέονται μόνα τους στο διαδίκτυο, αλλά μόνο μαζί σας.
  • Όλα τα μέλη της οικογένειας πρέπει να αποτελούν πρότυπα για τα μικρά παιδιά, καθώς αρχίζουν να χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο.
Από 6 έως 9 ετών
Τα παιδιά αυτής της ηλικίας μπορούν να ακολουθήσουν εύκολα εντολές στον υπολογιστή, να χρησιμοποιήσουν το ποντίκι και τους αρέσει να κάνουν περιήγηση στο Διαδίκτυο για διασκέδαση και να παίζουν παιχνίδια.
Αν και έχουν ισχυρή την αίσθηση της οικογένειας, αρχίζουν να αναπτύσσουν την δική τους ταυτότητα, γι’ αυτό και συνήθως ενδιαφέρονται για τις δραστηριότητες των μεγαλύτερων παιδιών.
Πιθανόν να χρησιμοποιήσουν το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (e-mail) και ίσως να πειραματιστούν με διαδικτυακές τοποθεσίες που δεν τους επιτρέπουν να επισκεφθούν οι γονείς τους, για να δουν μέχρι που μπορούν να φτάσουν χωρίς τιμωρία.
Τι πρέπει να κάνουν οι γονείς
  • Καλλιεργήσετε ένα πνεύμα ανοιχτής και θετικής επικοινωνίας με τα παιδιά σας, συζητήστε μαζί τους για τους υπολογιστές και να είστε ανοιχτοί στις ερωτήσεις και την περιέργειά τους.
  • Συμμετέχετε ενεργά στη χρήση του Internet μαζί με το παιδί σας.
  • Τοποθετήστε τους υπολογιστές σε ανοικτό χώρο, από όπου μπορείτε εύκολα να επιβλέψετε τις δραστηριότητες του παιδιού σας, για να μην εκτεθούν σ’ ακατάλληλο υλικό.
  • Ορίστε σαφείς κανόνες για τη χρήση του Internet, με τη συμμετοχή του παιδιού σας.
  • Συμβουλεύετε τα παιδιά σας να χρησιμοποιούν κατάλληλες για την ηλικία τους ιστοσελίδες και μόνο διαδικτυακές τοποθεσίες που εσείς έχετε εγκρίνει.
  • Ενθαρρύνετε τα παιδιά σας να σας ενημερώνουν αν κάτι ή κάποιος στο Διαδίκτυο τα κάνει να νιώθουν άβολα ή τα απειλεί, χωρίς να φοβούνται ότι θα τιμωρηθούν.
  • Αρχίστε να μαθαίνετε στα παιδιά σας για το απόρρητο και να μη δίνουν ποτέ προσωπικές πληροφορίες στο Διαδίκτυο.
  • Μην επιτρέπετε στα παιδιά σας να χρησιμοποιούν άμεσα μηνύματα, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, δωμάτια συνομιλίας ή ομάδες μηνυμάτων σε αυτήν την ηλικία.
Συμβουλές
  • Χρησιμοποιήστε τα εργαλεία για την ασφάλεια στο Internet, για να περιορίσετε τη πρόσβαση σε περιεχόμενα, τοποθεσίες Web ή δραστηριότητες.
  • Αποκλείστε αναδυόμενα παράθυρα με προσβλητικό περιεχόμενο, χρησιμοποιώντας τη δυνατότητα που σας δίνει ο Internet Explorer.
  • Προσθέστε αποδεκτές τοποθεσίες στον κατάλογο των αγαπημένων ιστοσελίδων για να δημιουργήσετε ένα προσωπικό διαδικτυακό περιβάλλον για τα παιδιά σας.
  • Διαβάστε περισσότερα σχετικά με την αντιμετώπιση των κακόβουλων χρηστών και των ατόμων που χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο ως μέσο παρενόχλησης.
  • Μάθετε για τα εργαλεία φιλτραρίσματος του υπολογιστή σας για βοήθεια στη γονική επίβλεψη.
  • Χρησιμοποιήστε μηχανές αναζήτησης για παιδιά ή μηχανές αναζήτησης με λειτουργίες γονικού ελέγχου.
  • Χρησιμοποιήστε φίλτρα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) για να αποκλείσετε μηνύματα από συγκεκριμένα πρόσωπα ή μηνύματα που περιέχουν συγκεκριμένες λέξεις ή φράσεις.
  • Δημιουργήστε έναν κοινό οικογενειακό λογαριασμό ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) στον παροχέα υπηρεσιών Διαδικτύου κι όχι να επιτρέπετε στα παιδιά σας να έχουν το δικό τους λογαριασμό (e-mail).
Από 9 έως 12 ετών
Τα προεφηβικά χρόνια είναι μια περίοδος ραγδαίων αλλαγών στη ζωή των παιδιών. Στην ηλικία αυτή τα παιδιά εξαρτώνται από την οικογένειά τους και αναζητούν περισσότερη ανεξαρτησία. Θέλουν να ξέρουν τα πάντα και έχουν ήδη ακούσει τι υπάρχει στο διαδίκτυο, γι’ αυτό είναι φυσιολογικό να προσπαθήσουν να μάθουν περισσότερα.
Χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο για ν’ αναζητήσουν πληροφορίες σχετικά με σχολικές εργασίες, μεταφορτώνουν μουσικά κομμάτια, χρησιμοποιούν το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, παίζουν διαδικτυακά παιχνίδια και ψηφίζουν για την αγαπημένη τους διασημότητα σε τοποθεσίες θαυμαστών. Ο τρόπος επικοινωνίας με τους φίλους που προτιμούν, είναι τα άμεσα μηνύματα.
Τι πρέπει να κάνουν οι γονείς
  • Ορίστε σαφείς κανόνες για τη χρήση του Internet, με τη συμμετοχή του παιδιού σας.
  • Τοποθετήστε τους υπολογιστές σε ανοικτό χώρο, από όπου μπορείτε εύκολα να επιβλέψετε τις δραστηριότητες του παιδιού σας, για να μην εκτεθούν σ’ ακατάλληλο υλικό.
  • Συμβουλεύετε τα παιδιά σας να χρησιμοποιούν ιστοσελίδες κατάλληλες για την ηλικία τους.
  • Επιτρέψτε τους να χρησιμοποιούν μόνο ελεγχόμενα δωμάτια συνομιλίας και ομάδες μηνυμάτων σε αξιόπιστες τοποθεσίες.
  • Μιλήστε στα παιδιά σας για τη διαδικτυακή πορνογραφία και καθοδηγήστε τα σε καλές τοποθεσίες σχετικά με την υγεία και τη σεξουαλικότητα.
  • Ενθαρρύνετε τα παιδιά σας να σας ενημερώνουν αν κάτι ή κάποιος στο Διαδίκτυο τα κάνει να νιώθουν άβολα ή τα απειλεί, χωρίς να φοβούνται ότι θα τιμωρηθούν.
  • Συζητήστε με τα παιδιά σας για τους διαδικτυακούς τους φίλους και τις δραστηριότητές τους, όπως θα συζητούσατε και για τις άλλες δραστηριότητές τους.
  • Επιμείνετε ώστε τα παιδιά σας ποτέ να μη συμφωνήσουν να συναντήσουν κάποιο διαδικτυακό φίλο κατά πρόσωπο.
  • Μάθετε στα παιδιά σας να μην δίνουν ποτέ προσωπικές πληροφορίες (πραγματικό τους όνομα, ο αριθμός τηλεφώνου, η διεύθυνση ή οι κωδικοί πρόσβασης), όταν χρησιμοποιούν το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, στα δωμάτια συνομιλίας, όταν συμπληρώνουν φόρμες εγγραφής και προσωπικά προφίλ, καθώς και όταν συμμετέχουν σε διαδικτυακούς διαγωνισμούς.
  • Μάθετε τα παιδιά σας να μη μεταφορτώνουν προγράμματα χωρίς την άδειά σας, γιατί ίσως να μεταφορτώσουν λογισμικό υποκλοπής ή κάποιον ιό υπολογιστή.
  • Μιλήστε στα παιδιά για την υπεύθυνη και ηθική συμπεριφορά στο Διαδίκτυο.
Συμβουλές
  • Χρησιμοποιήστε τα εργαλεία για την ασφάλεια στο Internet, για να περιορίσετε τη πρόσβαση σε περιεχόμενα, τοποθεσίες Web ή δραστηριότητες.
  • Αποκλείστε αναδυόμενα παράθυρα με προσβλητικό περιεχόμενο, χρησιμοποιώντας τη δυνατότητα που σας δίνει ο Internet Explorer.
  • Προσθέστε αποδεκτές τοποθεσίες στον κατάλογο των αγαπημένων ιστοσελίδων για να δημιουργήσετε ένα προσωπικό διαδικτυακό περιβάλλον για τα παιδιά σας.
  • Διαβάστε περισσότερα σχετικά με την αντιμετώπιση των κακόβουλων χρηστών και των ατόμων που χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο ως μέσο παρενόχλησης.
  • Μάθετε για τα εργαλεία φιλτραρίσματος του υπολογιστή σας για βοήθεια στη γονική επίβλεψη.
  • Χρησιμοποιήστε μηχανές αναζήτησης για παιδιά ή μηχανές αναζήτησης με λειτουργίες γονικού ελέγχου.
  • Χρησιμοποιήστε φίλτρα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) για να αποκλείσετε μηνύματα από συγκεκριμένα πρόσωπα ή μηνύματα που περιέχουν συγκεκριμένες λέξεις ή φράσεις.
  • Δημιουργήστε έναν κοινό οικογενειακό λογαριασμό ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) στον παροχέα υπηρεσιών Διαδικτύου κι όχι να επιτρέπετε στα παιδιά σας να έχουν το δικό τους λογαριασμό (e-mail).
Από 12 έως 14 ετών
Τα παιδιά αυτής της ηλικίας τηρούν γενικά ήπια στάση απέναντι σε συμβουλές. Εξαρτώνται πολύ από τους ενηλίκους ή τα μεγαλύτερα αδέλφια τους για να ερμηνεύσουν τις πληροφορίες στο Internet. Καταλαβαίνουν περισσότερα σχετικά με την εμπειρία τους στο Internet.
Τι πρέπει να κάνουν οι γονείς
  • Τοποθετήστε τους υπολογιστές σε ανοικτό χώρο, από όπου μπορείτε εύκολα να επιβλέψετε τις δραστηριότητες του παιδιού σας, για να μην εκτεθούν σ’ ακατάλληλο υλικό.
  • Ορίστε σαφείς κανόνες για τη χρήση του Internet, με τη συμμετοχή του παιδιού σας.
  • Μάθετε ποια κανάλια συνομιλίας ή ποιες ομάδες μηνυμάτων επισκέπτονται τα παιδιά σας και με ποιους συνομιλούν στο Internet.
  • Βεβαιωθείτε ότι τα παιδιά σας δεν επισκέπτονται τοποθεσίες με προσβλητικό περιεχόμενο και δεν δημοσιεύουν προσωπικά δεδομένα ή φωτογραφίες του εαυτού τους.
  • Ενθαρρύνετε τα παιδιά σας να σας ενημερώνουν αν κάτι ή κάποιος στο Διαδίκτυο τα κάνει να νιώθουν άβολα ή τα απειλεί, χωρίς να φοβούνται ότι θα τιμωρηθούν.
  • Βεβαιωθείτε ότι τα παιδιά αυτής της ηλικίας καταλαβαίνουν ποιες προσωπικές πληροφορίες δεν πρέπει να δίνουν μέσω Internet.
  • Αν κάποια τοποθεσία ενθαρρύνει τα παιδιά να υποβάλουν το όνομά τους, ώστε να προσαρμοστεί το περιεχόμενο Web, βοηθήστε τα παιδιά σας να δημιουργήσουν ένα διαδικτυακό ψευδώνυμο που δεν θα αποκαλύπτει τα προσωπικά τους δεδομένα.
  • Μάθετε στα παιδιά σας να φέρονται στο Internet υπεύθυνα και ηθικά.
Συμβουλές
  • Ρυθμίστε τα εργαλεία για την ασφάλεια της οικογένειας στη μεσαία ρύθμιση ασφαλείας, η οποία πρέπει να εφαρμόζει ορισμένους περιορισμούς στο περιεχόμενο, τις τοποθεσίες Web και τις δραστηριότητες.
  • Αποκλείστε αναδυόμενα παράθυρα με προσβλητικό περιεχόμενο, χρησιμοποιώντας τη δυνατότητα που σας δίνει ο Internet Explorer.
  • Προσθέστε αποδεκτές τοποθεσίες στον κατάλογο των αγαπημένων ιστοσελίδων για να δημιουργήσετε ένα προσωπικό διαδικτυακό περιβάλλον για τα παιδιά σας.
  • Διαβάστε περισσότερα σχετικά με την αντιμετώπιση των κακόβουλων χρηστών και των ατόμων που χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο ως μέσο παρενόχλησης.
  • Μάθετε για τα εργαλεία φιλτραρίσματος του υπολογιστή σας για βοήθεια στη γονική επίβλεψη.
  • Χρησιμοποιήστε μηχανές αναζήτησης για παιδιά ή μηχανές αναζήτησης με λειτουργίες γονικού ελέγχου.
  • Χρησιμοποιήστε φίλτρα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) για να αποκλείσετε μηνύματα από συγκεκριμένα πρόσωπα ή μηνύματα που περιέχουν συγκεκριμένες λέξεις ή φράσεις.
Από 14 έως 18 ετών
Η καθοδήγηση των εφήβων σχετικά με την ασφάλεια στο Διαδίκτυο είναι ιδιαίτερα δύσκολη, καθώς τις περισσότερες φορές γνωρίζουν περισσότερα από τους γονείς σχετικά με το λογισμικό Διαδικτύου.
Συχνά οι νεότεροι έφηβοι περνούν περιόδους χαμηλής αυτοεκτίμησης, αναζητούν την αποδοχή από φίλους και είναι απρόθυμοι να εκπληρώσουν τις προσδοκίες των γονέων.
Οι μεγαλύτεροι έφηβοι χρειάζονται τόσο την αναγνώριση στην ομάδα, όσο και την ανεξαρτησία και συνήθως, συμβιβάζουν τις αξίες της οικογένειας και τις αξίες των συνομηλίκων.
Στα τελευταία στάδια της εφηβείας, τα παιδιά ωριμάζουν και επικοινωνούν με τον κόσμο σε διανοητικό επίπεδο. Οι έφηβοι είναι ανοικτοί σε νέες ιδέες, αλλά δεν διαθέτουν πείρα ώστε να κρίνουν την εγκυρότητά τους. Χρησιμοποιούν αρκετά τις μηχανές αναζήτησης για να βρουν πληροφορίες στο Διαδίκτυο. Μεταφορτώνουν μουσικά κομμάτια, χρησιμοποιούν άμεσα μηνύματα, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και παίζουν διαδικτυακά παιχνίδια.
Οι περισσότεροι έφηβοι έχουν επισκεφθεί δωμάτια συνομιλίας και ενδεχομένως να έχουν συμμετάσχει σε ιδιωτικές συνομιλίες ή συνομιλίες ενηλίκων. Τα αγόρια αυτής της ηλικίας προσπαθούν να ξεπεράσουν τα όρια και να αναζητούν τοποθεσίες με χιούμορ, παιχνίδια ή πολυμέσα, αλλά και τοποθεσίες με ακατάλληλο υλικό. Τα κορίτσια είναι πιθανότερο να δημιουργούν και να συμμετάσχουν σε κοινωνικά δίκτυα.
Τι πρέπει να κάνουν οι γονείς
  • Οι έφηβοι της μεγαλύτερης ηλικίας δεν θα πρέπει να έχουν σχεδόν κανένα περιορισμό στο περιεχόμενο, τις τοποθεσίες Web ή τις δραστηριότητες.
  • Με τους μικρότερους σε ηλικία εφήβους θα πρέπει να συνεργαστείτε με τους έφηβους και δημιουργήστε έναν κατάλογο χρήσης του Διαδικτύου στο σπίτι όπου θα πρέπει να συμπεριλαμβάνονται: οι τοποθεσίες, ώρες χρήσης του Διαδικτύου, καθώς και οδηγίες για την επικοινωνία στο Διαδίκτυο, που περιλαμβάνει την επικοινωνία σε δωμάτια συνομιλίας.
  • Συνεχίστε να διατηρείτε την επικοινωνία στην οικογένεια όσο περισσότερο ανοιχτή και θετική για τους υπολογιστές μπορείτε.
  • Ακόμη και με μεγαλύτερα παιδιά, είναι σημαντικό οι γονείς να έχουν ενεργό ρόλο στην καθοδήγηση του παιδιού τους στη σωστή χρήση του Διαδικτύου.
  • Θα πρέπει να είστε διαθέσιμοι, για να βοηθήσετε να καταλαβαίνουν τα ακατάλληλα μηνύματα και να αποφεύγουν τις επικίνδυνες καταστάσεις.
  • Οι γονείς ενδέχεται να χρειάζεται να θυμίζουν στους εφήβους ποιες προσωπικές πληροφορίες δεν πρέπει να δίνουν μέσω Internet.
  • Ενθαρρύνετε τα παιδιά σας να χρησιμοποιούν ελεγχόμενα κανάλια συνομιλίας και επιμείνετε να παραμένουν στην ανοικτή περιοχή του δωματίου συνομιλίας.
  • Βεβαιωθείτε ότι τα παιδιά σας δεν επισκέπτονται τοποθεσίες με επιθετικό περιεχόμενο και δεν δημοσιεύουν προσωπικά δεδομένα ή φωτογραφίες τους.
  • Μάθετε στα παιδιά σας να φέρονται στο Internet υπεύθυνα και ηθικά.
  • Συζητήστε με τα παιδιά σας για τα τυχερά παιχνίδια στο Διαδίκτυο και τους πιθανούς κινδύνους.
  • Οι γονείς θα πρέπει να φυλάνε σε ασφαλές μέρος το δικό τους κωδικό πρόσβασης, ώστε οι έφηβοι να μη συνδέονται με το λογαριασμό των γονέων.
  • Βεβαιωθείτε ότι τα παιδιά σας θα ζητήσουν την άδειά σας προτού εκτελέσουν κάποια οικονομική συναλλαγή στο Internet, συμπεριλαμβανομένης της παραγγελίας, της αγοράς ή της πώλησης κάποιου αντικειμένου.

Πρακτικές συμβουλές για να μάθει να παίζει μόνο του -


Qubo: Κατασκευή με μεγάλες ελαφριές πλάκες και μαλακά τουβλάκια για να φτιάξουν ψηλούς και σταθερούς πύργους. Τα παιδιά συνδέουν τις μεγάλες πλάκες, τοποθετούν τα τουβλάκια στις υποδοχές τους, μαθαίνουν τα χρώματα και πειραματίζονται στις ισορροπίες.www.letsplay.gr
Όταν ασχολούμαστε υπερβολικά με ένα μικρό παιδί και το κάνουμε επίκεντρο του ενδιαφέροντός μας, τότε του στερούμε μία από τις πιο σημαντικές ικανότητες που πρέπει να διαθέτει: την ικανότητα να παίζει μόνο του. Πως θα καταφέρουμε λοιπόν να τους μάθουμε την τέχνη του «ανεξάρτητου» παιχνιδιού;

Πολλές φορές το μόνο θέλετε είναι το πιτσιρίκι σας να μπορούσε έστω για 10 λεπτά να παίξει μόνο του χωρίς εσάς δίπλα του. Όσο κι αν έχετε την καλή διάθεση, υπάρχουν στιγμές που ο χρόνος και οι καθημερινές υποχρεώσεις είναι τόσο πιεστικές που το μόνο που ζητάτε είναι 10 λεπτά «ελευθερίας» ίσα-ίσα για να τακτοποιήσετε κάποιες εκκρεμότητές σας.  Αλήθεια, πως μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τα παιδιά μας, τα οποία λόγω του υπερβολικού ενδιαφέροντός μας, δεν έχουν μάθει να απασχολούνται μόνα τους; Κατ' αρχάς, αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να προλάβουμε την κατάσταση.  Πως θα το καταφέρουμε; Ο πιο συνηθισμένος τρόπος είναι να διδάξουμε στα παιδιά μας  την τέχνη του παιχνιδιού.  Γιατί τα παιδιά που ξέρουν πώς να παίζουν - είτε μόνα τους, είτε με παρέα - δεν κινδυνεύουν να εξαρτώνται για κάθε δραστηριότητα από τους γονείς.

Παίζει μόνο του με προϋποθέσεις:

-      Επίβλεψη. Κατ' αρχήν, το άτομο που θα επιβλέπει το παιδί την ώρα που παίζει θα πρέπει να έχει να έχει όλη την προσοχή του στραμμένη στο παιδί (ιδιαίτερα αν είναι μικρό). Δεν θα πρέπει να το αφήνει ούτε μια στιγμή μόνο του, παρά μόνο αν υπάρχει επείγουσα ανάγκη. Και σ' αυτή την περίπτωση θα πρέπει να ενημερώσει το παιδί για την «απουσία» του και να επιστρέψει όσο πιο γρήγορα κοντά του, πριν αρχίζει να διαμαρτύρεται. Ένα παιδί που δεν αισθάνεται ασφάλεια να μείνει μόνο του και το οποίο θα έχει διαρκώς το νου του στη μαμά ή στον μπαμπά που βρίσκεται στο διπλανό δωμάτιο, δεν θα μπορεί να συγκεντρωθεί στοπαιχνίδι του. Το μυαλουδάκι του θα είναι απασχολημένο με το πότε θα επιστρέψετε κοντά του.
-      Καλή παρέα «μετράει». Τα περισσότερα παιδιά, για να παίξουν και να απασχοληθούν μόνα τους χρειάζονται κάποιον που θα καθίσει μαζί τους και θα ξεκινήσουν μαζί το παιχνίδι. Για παράδειγμα:  «Θα βάλω εγώ το πρώτο τουβλάκι, μετά εσύ το δικό σου, μετά πάλι εγώ και μετά βάλε τα υπόλοιπα -εσύ που ξέρεις καλύτερα-  μόνος σου.  Εγώ θα κοιτάω να μαθαίνω».  Αυτό θα συνεχιστεί μέχρι το παιδί να βρει την όρεξη να φτιάξει κάτι μόνο του. Μεγάλη βοήθεια στην τέχνη του «ανεξάρτητου» παιχνιδιού μπορεί να προσφέρει και ένα μεγαλύτερο παιδάκι, το οποίο μπορούμε να καλούμε σπίτι μας. Τα μεγαλύτερα παιδιά ευχαρίστως κατεβαίνουν στο «επίπεδο» των μικρότερων και γίνονται πιο εύκολα αποδέκτες ως πρότυπο «παίκτη» απ' ότι εμείς οι ενήλικες.
-      Παιχνίδια ή αντικείμενα εξερεύνησης. Το παιχνίδι το ορίζουν η ευχαρίστηση, η εξερεύνηση, η ανακάλυψη και η επιβεβαίωση.  Αυτό σημαίνει ότι τα παιδιά θέλουν παίζοντας ν' ανακαλύπτουν καινούργια πράγματα και να ανακεφαλαιώνουν τις γνώσεις τους. Δηλαδή, να τσεκάρουν αν αυτό που ανακάλυψαν χτες ή προχτές, ισχύει και σήμερα.  Για παράδειγμα: «Χωράνε ακόμη τα μικρά πλαστικά κυβάκια στα μεγαλύτερα;» Γι' αυτό λοιπόν, κατάλληλα παιχνίδια είναι εκείνα που τους προσφέρουν το δέλεαρ του καινούργιου και την σιγουριά του οικείου.  Επίσης, όσον αφορά τα παιχνίδια, αυτό που μετρά δεν είναι μόνο το είδος αλλά και η ποσότητά τους. Αν βάλουμε ένα παιδάκι στη μοκέτα και του αδειάσουμε μπροστά του άπειρα παιχνίδια, μην εκπλαγούμε να το δούμε να απομακρύνεται με την πρώτη ευκαιρία απ' όλο αυτό το χάος των παιχνιδιών.
-      Ενθάρρυνση. Ακόμη κι ένα παιδάκι που του αρέσει να παίζει μόνο του, χρειάζεται και ένα διάλειμμα απ' τις δραστηριότητές του για λίγα χάδια και αρκετή ενθάρρυνση από μας.

Λόγοι για τους οποίους είναι ιδιαίτερα σημαντικό το παιδί να μάθει να παίζει και μόνο του:
2.      Γίνεται πιο αυτόνομο. Κάτι που αργότερα (πρώτη μέρα στον παιδικό σταθμό ή στο νηπιαγωγείο) θα του φανεί πολύτιμο.
3.      Αποκτά και εξασκεί δεξιότητες που θα το κάνουν να νιώσει ωραία για τον εαυτό του και να αποκτήσει αυτοπεποίθηση. Με αυτόν τον τρόπο, καλύπτει τις ανάγκες του για εκτίμηση και διάκριση.
4.      Δοκιμάσει διάφορους ρόλους και καταστάσεις. Αυτό το βοηθά να αντιμετωπίσει τους φόβους του και να βιώσει την επιτυχία.
5.      Ανακαλύψει τα όρια του εαυτού του, ενισχύσει τον αυτοέλεγχό του και την αίσθηση της επάρκειάς του.
6.      Βελτιώνει την ικανότητα συγκέντρωσης και προσοχής.
7.      Γίνεται πιο ισορροπημένο, έχοντας αναπτύξει από μικρή ηλικία τα δικά του ενδιαφέροντα /χόμπι για δημιουργική απασχόληση.
8.      Εξασφαλίζεται «απελευθέρωση», κάτι που σας χαρίζει ηρεμία  που είναι απαραίτητη για να έχετε ουσιαστική αλληλεπίδραση με το παιδί.


Με απλά λόγια, όταν το μωρό σας είναι περίπου…
Ενός έτους
-      Δυο φορές την μέρα, αφήστε το στην κούνια του, για  περίπου 10 λεπτά, τοποθετώντας μερικά παιχνιδάκια (όχι πολλά) για να απασχοληθεί.
-      Ορίστε μια περιοχή του σπιτιού που θα είναι ο χώρος παιχνιδιού, τον οποίο θα έχετε διαμορφώσει ανάλογα.  Σ' αυτή την περιοχή επιλέξτε την δική σας γωνιά, επισημαίνοντας του ότι «Τώρα που θα παίξεις για λίγο μόνος σου, εγώ θα κάτσω εδώ δίπλα σου να τελειώσω αυτή την δουλειά που έχω.  Σιγά σιγά αυτό θα αποτελέσει και ένα είδος ρουτίνας.
-      Όταν βλέπετε το μωρό απασχολημένο με κάποιο παιχνίδι του, ακόμα και αν έχετε τον χρόνο και την διάθεση, αποφύγετε να ασχοληθείτε μαζί του. Αφήστε το μόνο του για να εξοικειώνεται με την κατάσταση αυτή.
-      Αν πάλι κάποια στιγμή κλάψει ή παραπονεθεί, ασχοληθείτε για λίγο μαζί του, δώστε του κάποιο άλλο παιχνίδι ή αντικείμενο ν' ασχοληθεί και προσπαθήστε διακριτικά να απέχετε.

Δύο ετών
-      Αρχίστε να μιλάτε στο παιδί και να του εξηγείτε πόσο πολύ σας αρέσει να κάνετε πράγματα μόνη σας, όπως το μαγείρεμα, ή το σκούπισμα.  Προτρέψτε το να δοκιμάσει και εκείνο μόνο του με τα παιχνίδια του.
-      Συνδέστε τις δικές σας δραστηριότητες με το παιχνίδι του.  Για παράδειγμα, μπορείτε να του πείτε «Πήγαινε να παίξεις για λίγο μόνος σου, μέχρι να τελειώσω το μαγείρεμα και μετά θα έρθω να μου δείξεις πως παίζεται αυτό το παιχνίδι.  Αλλά πρέπει πρώτα η μανούλα να τελειώσει την δουλειά της».
-      Μην κάνετε το σαλόνι σας έναν απέραντο παιδότοπο.  Αν το παιδί δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί σε ένα παιχνίδι, θα του είναι ακόμα δυσκολότερο στην θέα των πολλών.
-      Αφιερώστε λίγα λεπτά για να εισάγετε το παιδί στο νέο παιχνίδι και αν χρειαστεί να του εξηγήσετε πως μπορεί να παίξει μόνο του.
-      Αποφύγετε να ζητάτε από το παιδί να παίξει για λίγο μόνο του, όταν γυρίζετε από την δουλειά. Καταλαβαίνουμε ότι είστε κουρασμένη και ότι θα θέλατε να κάνετε κάποιες δουλειές πρώτα, αλλά σκεφτείτε ότι του έχετε λείψει όλη μέρα και το μόνο που ζητά είναι την παρουσία σας και την προσοχή σας. Γι' αυτό φροντίστε να ασχοληθείτε μαζί του τουλάχιστον μισή ώρα και μετά προτείνετέ του είτε να σας βοηθήσει σε μερικές δουλειές, είτε να παίξει μόνο του.
-      Επιβραβεύστε το λέγοντάς του «Τι όμορφα πράγματα φτιάχνεις μόνος σου» και όχι «τι καλά που παίζεις μόνο σου».

3 ετών και πάνω
-  Φροντίστε απλά να στέκεστε παραδίπλα και να το παρακολουθείτε χωρίς παρεμβάσεις και σχόλια.
-  Αποφύγετε τον πληθυντικό όταν του απευθύνεστε… «Τι χρώμα θα κάνεις το λουλούδι σου;» και όχι «τι χρώμα θα το κάνουμε;»
-  Σταδιακά προσπαθήστε όλο και περισσότερο να μην βρίσκεστε δίπλα του κάθε φορά που παίζει. Δεν εξαφανιζόμαστε απ' το δωμάτιο αμέσως μόλις ξεκινήσει να παίζει το παιδί. Αντίθετα το επιβλέπουμε, μπαινοβγαίνουμε ανά τακτά χρονικά διαστήματα έτσι ώστε η παρουσία μας να είναι αισθητή, για να νιώθει ασφάλεια.
-  Δοκιμάστε να φύγετε για λίγο από το δωμάτιο με μία πρόφαση «Χτυπάει το τηλέφωνο, πάω να δω ποιος είναι και έρχομαι».  Αυτή η «απουσία» σας φροντίστε να είναι ολιγόλεπτη και σταδιακά αυξάνετε τον χρόνο ώσπου κάποια στιγμή να μπορείτε να πείτε «είμαι δίπλα, ότι χρειαστείς φώναξε με».

Όταν προκαλεί
Σε ορισμένες περιπτώσεις το πρόβλημα δεν έχει σχέση μόνο με την δυσκολία των παιδιών να παίζουν μόνα τους, αλλά και με την ικανότητά τους να προκαλούν.  Τα μικρά προκαλούν με διάφορους τρόπους:  Κάποια πετούν κάτω τα παιχνίδια τους όταν νιώθουν ότι δεν έχουν όλη την προσοχή στραμμένη πάνω τους ή χτυπούν την μαμά - μπαμπά όταν δεν τα παρακολουθεί.
-      Αν το παιδί σας χτυπήσει κατά την διάρκεια του παιχνιδιού: Μην του δείξετε ότι πονέσατε, γιατί η αντίδραση αυτή θα το ιντριγκάρει ακόμη περισσότερο.  Απομακρυνθείτε από κοντά του, πείτε του ότι δεν σας αρέσει το ξύλο και η βία και επιστρέψτε στις δραστηριότητές σας.
-      Αν το παιδί πετάει τα παιχνίδια του: Οι φωνές σας και οι νουθετήσεις, πιστέψτε μας, δεν θα φέρουν αποτέλεσμα. Σκεφτείτε ότι αυτό που επιδιώκει ουσιαστικά είναι να τραβήξει τη προσοχή σας. Αντιδράστε όσο το δυνατόν πιο αδιάφορα.  Αντί να το τιμωρήσετε, αναθέστε του μια δουλειά η οποία θα το απασχολήσει και θα του αλλάξει τα σχέδια.  Επιβραβεύστε το μόλις την κάνει.
- See more at: http://www.imommy.gr/nipia/anaptiksi/article/4076/praktikes-symboyles-gia-na-mathei-na-paizei-mono-toy/#sthash.y0r2gwcQ.dpuf

Νονοι και δωρα (ιδεες)

  Ένα από τα πιο σημαντικά  δώρα  που πρέπει να κάνετε στα βαφτιστήρια σας είναι η πασχαλινή λαμπάδα. Συμβολίζει την Ανάσταση του Κυρίου, τη...