Τετάρτη 21 Μαΐου 2014

Τι μ'αρέσει με την κρίση (προσοχή: είναι χιούμορ!)

Τι μ'αρέσει με την κρίση (προσοχή: είναι χιούμορ!)

Μ'αρέσει που οι σερβιτόροι άρχισαν να λένε πάλι ευχαριστώ όσα λίγα και να είναι τα τιπς και αν τους τα δώσουν και αυτά.
Μ'αρέσει που όταν λέω για αύξηση στο αφεντικό μου δε με αγριοκοιτάζει αλλά γαμιέται στα γέλια.¨Ασε που έδιωξε κανα δυο που δε μου άρεσε η μούρη τους

Μ'αρέσει που πολλοί φίλοι μου μετανάστευσαν για καλύτερο μέλλον,γιατί θα έχω extra προορισμούς διακοπών στο εξωτερικό.¨Ασε που όλο και κάτι θα στέλνουν τις γιορτές.

Μ'αρεσει που ακρίβηνε η βενζίνη και είναι απλησίαστη ,και κουνάω λιγότερο το αμάξι γιατί αυτό σημαίνει ότι θα το έχω για περισσότερα χρόνια,κάνω καλό στην καρδιά μου και είμαι και πολύ μούρη όταν προτείνω σε φίλους να πάμε τσάρκα με το αμάξι στην εθνική.Ασε που όταν πάμε για μπάνιο το καλοκαίρι τσοντάρουν πια όλοι για βενζίνη ενώ παλιά κάναν τον κινέζο.

Μ'αρέσει που τα καφενεία έχουν γεμίσει άνεργους επιστήμονες με 2 μεταπτυχιακά.Πλέον πας για ουζάκι και αντί για μπάλα συζητάς για μαύρες τρύπες και Cern τουλάχιστον.

Επιπλέον για τις γυναίκες ,είσαι σίγουρος πια 100% ότι δε σε θέλουν για τα λεφτά σου.

Μ'αρέσει που ο κουλουρτζής έξω από τα μπουζούκια έχει πιο πολλή δουλειά από τη λουλουδού μέσα στα μπουζουκια.

Μ'αρέσει ο καφές που κερδίζω στο τάβλι με φιλαράκια αποτελεί το 2%του μισθού μου που σημαίνει ότι σε 50 παρτίδες έχω βγάλει ένα μισθό.

Μ'αρέσει που το μέλλον της χώρας είναι αβέβαιο, γιατί σε όλους μας έλειπε λίγο πολύ η περιπέτεια στη ζωή μας.

Μ'αρέσει που μπορώ να έχω κατάθλιψη ελεύθερα.Παλιά μου τα είχαν πρήξει όλοι'Τι σου λείπει ρε μαλάκα? Τη δουλειά σου την έχεις, το αμαξάκι σου,τι άλλο θες?'

Μ'αρέσει που στο σούπερ μάρκετ σπάνια περιμένεις πια τον μπροστά να χτυπήσει 2 καρότσια ψώνια,και αν πέσεις σε τέτοιον,του λες να σε καλέσει και σένα στο πάρτυ.

Μ'αρέσει που γίνονται πιο πολλοί πολιτικοί γάμοι, γιατί σε αυτούς τουλάχιστον δε χρεώνουν για τους πολυέλαιους.

Μ'αρέσει που την έχουν δει ξαφνικά όλοι οικολόγοι, και καλά ότι κάνουν οικονομία γιατί προστατεύουν το περιβάλλον.

Μ'αρέσει που αν πω ότι δουλέυω 2 φορές τη βδομάδα με κοιτούν με συμπάθεια και μου λένε κουράγιο, ενώ πιο παλιά σκεφτόντουσαν 'Ρε τον τεμπέλη'

Μ'αρέσει που θα έχω και γω μία ιστορία πόνου και δυστυχίας να λέω στις επόμενες γενιές για το παρελθόν της χώρας,όπως εμείς ακούγαμε για χούντα και 2ο παγκόσμιο.Αλλιώς θα με πέρναγαν για πολύ φλώρο.

Thessaloniki Arts and Culture  http://www.thessalonikiartsandculture.gr/

Μπορεί μια οικονομολόγος να δώσει συμβουλές για το σωστό "ταίρι"

Μπορεί μια οικονομολόγος να δώσει συμβουλές για το σωστό "ταίρι"

H μέρα των ερωτευμένων πέρασε (αισίως και φέτος). Οι παρακάτω συμβουλές ανήκουν στη Rebekka Grun, η οποία είναι κάτοχος PhD στα οικονομικά και εργάζεται ως διευθύντρια του τμήματος οικονομικών σε μεγάλη διεθνή εταιρία. Έχει πάνω από 15 χρόνια εμπειρία στη συμβουλευτική τόσο σε προσωπικό όσο και σε ευρύτερο κοινωνικό επίπεδο. Όσα γράφει τα αφιερώνει στους μη δεσμευμένους και καταρρίπτει (πανηγυρικά!) μερικούς μύθους.

1. Θα (τον/την) βρεις όταν σταματήσεις να ψάχνεις. Δεν ισχύει ! Κάθε άλλο, καλό θα ήταν να ψάχνετε συνεχώς και προσεκτικά. Αρχικά αποφασίστε τι ψάχνετε και μετά αναζητήστε "το" στα σωστά μέρη (π.χ. οι άντρες ενδιαφέρονται για αυτοκίνητα, ποδόσφαιρο και αθλητισμό γενικότερα, υπολογιστές, ταχύπλοα σκάφη και ό,τι έχει να κάνει με την ταχύτητα, οι γυναίκες για τις τέχνες, φιλανθρωπικές δραστηριότητες, yoga, zumba). Σε κάθε περίπτωση πάντως, είναι πολύ σημαντικό προτού ξεκινήσετε την αναζήτηση να κάνετε μια λίστα 3-8 κριτηρίων που πρέπει να πληροί το προς εύρεση άτομο [π.χ. θέλει παιδιά, έχει μια σταθερή δουλειά, δεν είναι κοντό(ς)].

Couples-love
2. Δεν μπορείτε να βρείτε την ευτυχία σε μια σχέση αν πρώτα δεν τα βρείτε με τον εαυτό σας. Εν μέρει αληθεύει, από την άλλη βέβαια υπάρχουν και πολλοί αδέσμευτοι που είναι πολύ ευχαριστημένοι όπως είναι. Εκείνο που είναι σημαντικό είναι να καθορίσετε τι θα σας κάνει ευτυχισμένους μέσα σε μια σχέση προτού φτάσετε εκεί. Οι άνθρωποι συχνά αναζητούν διαφορετικά πράγματα οπότε ίσως χρειαστεί να κάνετε κάποιους συμβιβασμούς.

3. Είστε ακόμη νέοι, ο χρόνος είναι με το μέρος σας. Οπότε λοιπόν χρησιμοποιήστε αυτόν τον χρόνο. Δεν θα χρειαστεί αιώνες για να βρείτε το σωστό άτομο. Κάνοντας περίπου 12 απόπειρες/δοκιμές το πιθανότερο να έχετε αποτέλεσμα.

4. Αξίζετε κάποιον που θα σας προσφέρει τα πάντα. Τι σημαίνει "τα πάντα"; Ξεκαθαρίστε μέσα σας τι θέλετε, κάντε και μια λίστα και υποσχεθείτε στον εαυτό σας ότι δεν θα βγείτε τρίτη φορά με κάποιον που δεν ανταποκρίνετε στη λίστα.

5. Ψάχνετε σε λάθος μέρη. Το "μέρος" δεν είναι ποτέ λάθος. Εκείνο που έχει σημασία είναι τα ποσοστά παρουσίας του αντίθετου φύλου. Οπότε αν είστε άντρας μη συχνάζετε σε μέρη όπου πλειοψηφούν οι άντρες και το αντίστροφο για τις γυναίκες.Online-Dating

6. Δοκιμάστε το online ραντεβού. Αυτό μας βρίσκει σύμφωνους! Οι παραδοσιακοί τρόποι (προξενήτρες...) ίσως γνωρίζουν πιο σημαντικές λεπτομέρειες από τα διαδικτυακά sites αλλά υπάρχουν και κάποια που συμπεριλαμβάνουν στοιχεία σημαντικά για την αποτελεσματική αναζήτηση.

7. Είστε πολύ δύσκολοι. Κι όμως...όταν τελικά βρείτε το άλλο σας μισό θα νιώθετε πολύ ικανοποιημένοι που υπήρξατε δύσκολοι και δεν συμβιβαστήκατε!!

8. Δεν συμβιβάζεστε. (βλ. 7).

9. Πρέπει να βγαίνετε συχνότερα. Να βγαίνετε πού; Μάλλον είναι σημαντικότερο να κάνετε πράγματα μαζί με άλλους, να μπείτε σε ομάδες όπου οι συμμετέχοντες έχουν ανάλογα πιστεύω με τα δικά σας και έτσι αυξάνονται οι πιθανότητες να βρείτε πρόσωπα που πλησιάζουν στα κριτήριά σας. 

10. Αρραβωνιάζομαι! Ξέρω ότι είναι δύσκολο αλλά σκεφτείτε ότι πρόκειται να αρραβωνιαστείτε σε μερικούς μήνες και δεν θα έχετε ποτέ ξανά τον απόλυτο έλεγχο του χρόνου σας. Γι' αυτό απολαύστε το! Φαντάζεστε πόσο θα σας κάνει να εκμεταλλευτείτε τους τελευταίους μήνες ως αδεσμεύτοι; Όλοι όσοι είναι πλέον σε σχέση θα ήθελαν να έχουν περάσει την περίοδο που δεν είχαν σχέση πιο ήρεμα. 



Μετάφραση /Επιμέλεια κειμένου : Λία Μαλλίδου

Thessaloniki Arts and Culture  http://www.thessalonikiartsandculture.gr/

Πώς θα ήταν η Οδύσσεια αν είχε γραφτεί στο Facebook;

Πώς θα ήταν η Οδύσσεια αν είχε γραφτεί στο Facebook;

Και αν ο Οδυσσέας είχε  facebook στα πελάγη που περιπλανιόταν? Τι θα έγραφε τότε ο Όμηρος;

Τι "ἄνδρα μοι ἔννεπε, μοῦσα, πολύτροπον, ὃς μάλα πολλὰ / πλάγχθη, ἐπεὶ Τροίης ἱερὸν πτολίεθρον ..."  και πράσσειν άλογα...

Γυναίκες και άνδρες, συχνές ιστορίες συναισθηματικής κρίσης

Γυναίκες και άνδρες, συχνές ιστορίες συναισθηματικής κρίσης

Προσοχή, μπορεί να αναγνωρίζουμε προσωπικές καταστάσεις σε όποιο φύλο και αν ανήκουμε, ωστόσο πρόκειται για χιούμορ.

Ένα μικρό διασκεδαστικό κινούμενο σχέδιο τύπου Southpark.




Thessaloniki Arts and Culture  http://www.thessalonikiartsandculture.gr/

21 πραγματα που πρεπει να εχεις κανει μεχρι τα 35

21 πραγματα που πρεπει να εχεις κανει μεχρι τα 35

Τι γράφει ένας 30χρονος για όσα θα πρέπει να έχει κάνει μέχρι τα 35 του.

Ένα άρθρο που αναδημοσιεύουμε και δείχνει τον τρόπο σκέψης μιας (μεγάλης δυστυχώς) μερίδας 30χρονων. Ένας τρόπος ζωής με πολλές διφορούμενες επιλογές. Μια γλώσσα της εποχής μας. Αυτή είναι η κουλτούρα των νέων ανθρώπων; Ποια θα είναι η εξέλιξη στις γενιές που έρχονται; Δεν θέλουμε να γίνουμε ισοπεδωτικοί. Ασφαλώς και δεν είναι όλοι έτσι

Φανταστείτε μία λίστα ενός 16χρονου για όσα θα ήθελε να κάνει μέχρι τα 20 του. Ίσως κάποια να μας σόκαραν. Αυτό που πρέπει ωστόσο να σκεφτούμε είναι ότι οι εποχές αλλάζουν, οι νέες γενιές σκέφτονται διαφορετικά και στο χέρι μας είναι να τροφοδοτήσουμε το μυαλό τους με κάποιες διαχρονικές αξίες, ακόμα και αν αφομοιώσουν μέρος αυτών ή τις αξιοποιήσουν με τον δικό τους διαφορετικό τρόπο.

Ίσως τα νέα αυτά παιδιά διαμορφώσουν αξίες σημαντικότερες από τις δικές μας που ζήσαμε μία εποχή απότομου νεοπλουτισμού και λάιφ στάιλ. Ίσως πολλά από αυτά τα παιδιά έχουν ήδη αυτές τις σημαντικές αξίες και τις ικανότητες που ευχόμαστε. Ευτυχώς θετικά παραδείγματα συναντάμε συνέχεια...

Αφήνουμε αυτούσιο παρακάτω το κείμενο του 30χρονου και τον τρόπο που σκέφτεται:

"Με την κρίση των 30 και κάτι να πλημμυρίζει το κεφάλι μου αποφάσισα να κάνω κάτι. Ύστερα από πολύ σκέψη και περισυλλογή αποφάσισα ότι έπρεπε να συγκεντρωθώ στα θετικά του πράγματος.  Φτάνοντας στα 30 συνειδητοποιείς ότι έχεις κάνει ήδη κάποια πράγματα σε σχέση με τους γύρω σου.

Επίσης φτάνοντας στα 30, εντάξει 30 και κάτι, καταλαβαίνεις ότι έχεις δρόμο μπροστά σου ακόμα και αρχίζεις να βάζεις καινούργιους στόχους. Έτσι λοιπό και εγώ μετά τον αρχικό πανικό αποφάσισα να βάλω κάποιους καινούργιους στόχους, για το άμεσο ελπίζω μέλλον, καθώς και να δώσω την πρέπουσα σημασία σε πράγματα που ήδη έχω κάνει.

Έτσι λοιπόν έφτιαξα μία λίστα με 21 πράγματα που πρέπει ένας άντρας που σέβεται τον εαυτό του να έχει κάνει μέχρι τα 35 του. Δεν θα πω ποια έχω κάνει εγώ και ποια όχι. Πάμε λοιπόν"

1. Να έχεις κάνει τουλάχιστον μία φορά ένα ομαδικό άθλημα σε κανονική ομάδα και όχι με τους κολλητούς. Δεν λογίζεται άντρας κάποιος που δεν έχει γίνει έστω και λίγο αστέρας του ποδοσφαίρου ή του μπάσκετ και λίγο πριν το μεγάλο μπαμ είτε βρήκε γκόμενα, είτε αποφάσισε να επικεντρωθεί στο διάβασμα, είτε τον έφαγαν τα κυκλώματα είτε τέλος τον σταμάτησαν οι τραυματισμοί λόγω των κακών γηπέδων.

2. Να έχεις ερωτευθεί και να φας πόρτα( από αυτές τις μεγάλες που έχουν οι βιβλιοθήκες των σχολών)  Αφήστε τις μαλακίες. Όλοι τα έχουμε κάνει απλά δεν το παραδεχόμαστε όλοι. Τέλος πάντων όσοι πράγματι δεν το έχετε πάθει ακόμα κανονίστε σας παρακαλώ να το πάθετε. Μόνο σε τέτοια σκηνικά καταλαβαίνεις τι άνθρωπος είσαι και ταυτόχρονα πίνεις έχοντας δικαιολογία.

3.Να ζήσεις ή τουλάχιστον να έχεις ταξιδέψει έστω μία φορά στο εξωτερικό. Είναι τέτοιο το πολιτισμικό σοκ που παθαίνεις φεύγοντας από το Ελλαδιστάν που σε σημαδεύει για όλη σου την ζωή. Εκτιμάς πολύ περισσότερο κάποια πράγματα που τα θεωρείς δεδομένα αλλά και καταλαβαίνεις γιατί το καλοκαίρι έρχονται όλοι στην Ελλάδα για διακοπές και διασκέδαση.

4. Να έχεις πάρει επιτέλους πτυχίο. Ξεκόλλα, αν δεν τα έχεις καταφέρει μέχρι τα 35 και όλως περιέργως δεν σε έχουν διαγράψει ακόμα βρες το κουράγιο και παραδέξου ότι δε θα το πάρεις ποτέ.

5. Να μάθεις επιτέλους αγγλικά. Πρέπει επιτέλους να παραδεχτείς ότι αυτό που μιλάς δεν είναι αγγλικά. Είναι ότι θυμάσαι από το σχολείο ή από το φροντιστήριο μαζί με ότι έχεις ακούσει από όλες αυτές τις αμερικάνικες ταινίες που κατά καιρούς έχεις δει. Έλεος πια, ασχολήσου σοβαρά με το άθλημα ή περιορίσου στα βασικά( i fuck you don't speak)

6. Να έχεις καπνίσει έστω μία φορά οτιδήποτε. Τέλος δεν σηκώνω κουβέντα. Δυστυχώς αλλά πρέπει.

7. Να έχεις προσπαθήσει τουλάχιστον μία φορά να κόψεις το κάπνισμα(ανεπιτυχώς). Δεν γίνεται νοήμων άνθρωπος σαν και εσένα να μην έχει καταλάβει πόσο κακό σου κάνει το κάπνισμα. Οπότε το παίρνεις απόφαση και το δοκιμάζεις. Δεν μας ενδιαφέρει η κατάληξη.

8. Να υπάρχουν τουλάχιστον δύο βραδιές της ζωής σου που δεν τις θυμάσαι. Αν όχι ξεκίνα να πίνεις επειγόντως. Δεν κάνω πλάκα σήκω τώρα από τον καναπέ που αράζεις και πιάσε μία μπύρα και κανόνισε  άμεσα να πας για τσίπουρα, ρακές, ούζα ότι σου αρέσει. Θεϊκά αποστάγματα. Ακόμα να σηκωθείς; Άντε...  

9. Να μείνεις επιτέλους μόνος σου. Το ξέρω ότι είναι δύσκολα τα οικονομικά αλλά πρέπει να γίνει και αυτό. Στην αρχή μπορεί να μην έχεις λεφτά ούτε για τσιγάρα αλλά δεν πειράζει. Ούτε μετά θα έχεις απλά σιγά σιγά θα το συνηθίσεις και θα σου αρέσει.

10. Να μάθεις επιτέλους να παίζεις PRO ή FIFA. Όποιος δεν καταλαβαίνει τον λόγο ας σβήσει το τηλέφωνό μου τώρα. Ευχαριστώ και χάρηκα.

11. Να μάθεις να στρίβεις τσιγάρο. Δεν γίνεται να φορτώνεσαι συνέχεια στους φίλους για να σου στρίψουν ένα ρημάδι τσιγάρο. Δεν είναι τόσο δύσκολο όσο φαίνεται. Στην αρχή θα νιώθεις ότι ανοίγεις φύλλο για πίτα, τόσο άσχετος είμαι από μαγειρική, αλλά μετά θα σου φαίνεται αστείο, λίγο υπομονή θέλει.

12. Να μάθεις να οδηγείς. Δεν έχεις ούτε Porsche, ούτε Ferrari ούτε καν Mercedes ή BMW ξεκόλλα και οδήγα σαν άνθρωπος και όχι σαν μαλάκας. Μην τρέχεις άσκοπα, μην κάνεις μανούβρες άσκοπες και μην αλλάζεις λωρίδες σαν μεθυσμένος(εκτός και αν είσαι οπότε μπράβο).

13. Μάθε επιτέλους πως μπαίνει αυτό το γαμημένο το προφυλακτικό. Σε κανέναν δεν αρέσει αλλά είναι αναγκαίο. Είναι πολύ χρήσιμο, πραγματικά σώζει ζωές και υπολήψεις πολλές φορές...

14. Άσε μούσι. Είναι γαμάτο, πάει στους περισσότερους. Οι γυναίκες σε βλέπουν διαφορετικά. Ο ίδιος σε βλέπεις διαφορετικά. Έχεις κάτι να σκαλίζεις το οποίο δεν είναι αηδιαστικό για τους άλλους (μύτη,αυτί κτλ). Αυτοί που δεν έχετε τρίχες για να αφήσετε μούσι πραγματικά σας λυπάμαι.

15. Μάθε να μαγειρεύεις. Σαν την μανούλα δεν υπάρχει κανείς και τίποτα αλλά ρε πούστη ούτε μακαρόνια, έλεος αυτό είναι καθυστέρηση όχι αστεία.

16. Βρες το θάρρος και παραιτήσου από την βαρετή δουλειά σου. Πλέον δεν σου προσφέρει ούτε ασφάλεια. Παραιτήσου και απλά κυνήγα τα όνειρα σου. Τι είναι αυτά; Μόλις παραιτηθείς θα καταλάβεις.

17. Πήγαινε επιτέλους να ψηφίσεις στις εκλογές. Είναι ντροπή η χώρα που γέννησε την δημοκρατία να έχει αποχή στις εκλογές περίπου 50%. Είναι δικαίωμά σου και ταυτόχρονα υποχρέωσή σου. Ακόμα και από αυτό κάτι μπορεί να αλλάξει, θα δεις. Δέκα λεπτά υπόθεση είναι, μετά μπορείς να πας για καφέ δεν τρέχει τίποτα.

18. Να έχεις δει τουλάχιστον μία φορά όλα τα επεισόδια από όλες τις season των "Friends" . Καλά τα game of thrones, two and a half men(θεούλης ο Charlie Sean), big bang theory και το breaking bad αλλά σαν το "Friends" δεν έχει. Ή μάλλον για την ακρίβεια δεν είχε. Αυτή η σειρά αποτέλεσε τον προπομπό όλων των παραπάνω. Χωρίς την επιτυχία . αυτής, λογικά δεν θα είχαν βγει όλα τα υπόλοιπα. Άσε που το "we were on a break" είναι πλέον ιστορική ατάκα.

19. Να σταματήσεις να φοράς μόνο τζιν. Μην το παίρνεις σαν μία ακόμα ένδειξη ότι μεγαλώνεις αλλά όπως και να το κάνουμε σου αξίζει ένα ύφασμα λίγο πιο μαλακό από το καραβόπανο. Άσε που σου πάει κιόλας απλά άργησες να το καταλάβεις.

20. Να μάθεις επιτέλους να πίνεις whiskey. Πρώτον γιατί είναι ωραίο. Δεύτερον γιατί Ο ΑΝΤΡΑΣ ΠΙΝΕΙ WHISKEY ΤΕΛΟΣ. Και τρίτον γιατί οι γκόμενες για κάποιο ανεξήγητο λόγο γουστάρουν πολύ τους άντρες που πίνουν whiskey( γαμώ το οιδιπόδειο μου γαμώ).

21. Σταμάτα να σκέφτεσαι μόνο το sex. Όλοι ξέρουμε πάρα πολύ καλά τι εννοώ. Σταμάτα πια, υπάρχουν και άλλα πράγματα στην ζωή εξίσου ωραία, νομίζω...μάλλον

Πηγή: lifo.gr ,από τον Justthinkingloud

Νόμος 4000 - Τεντιμποϊσμός

Η πινακίδα έγραφε: "Είμαι τεντυμποϊς γιατί γιαούρτωσα μια γυναίκα"...

Το 1958 θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά ένας νόμος που τάραξε την ελληνική κοινωνία επί πολλά χρόνια. Η τότε κυβέρνηση Καραμανλή θα ψηφίσει τον περίφημο νόμο περί τεντυμποϊσμού, δηλ. το Νόμο 4000. Σύμφωνα με αυτόν οι νεαροί ταραχοποιοί που κατηγορούνταν για το αδίκημα της εξύβρισης θα τιμωρούνταν αφού συλλαμβάνονταν με κούρεμα (τους έπαιρναν τα μαλλιά με την ψιλή) και σκίσιμο των ρεβέρ στα παντελόνια τους.
nomos4000tedy1
Το ημερολόγιο έγραφε 4 Σεπτεμβρίου του 1958 όταν η φοβερή αυτή παιδαγωγική διάταξη πρωτοεφαρμόστηκε σε τέσσερις τεντυμποϊς. Οι αστυνομικοί κούρεψαν με την ψιλή τα αγόρια, έσκισαν τα ρεβέρ και τους διαπόμπευσαν ρίχνωντας τους στον δρόμο υποχρεώνοντας τους να κρατάνε μια πινακίδα που έγραφε "Είμαι τεντυμποις γιατί γιάουρτωσα μια γυναίκα". Η διαδικασία υπήρξε αμφιλεγόμενη και δίχασε την ελληνική κοινωνία για χρόνια για τον παιδευτικό της ρόλο.

Σκοπός της πολιτείας ήταν η σύμμορφωση, η πειθαρχία και ο παραδειγματισμός των νέων απέναντι σε απρεπείς συμπεριφορές των συνομιλίκων τους. Μιλάμε βέβαια για μια εποχή που η νεολαία έχει αρχίζει να αμφισβητεί γενικώς την κοινωνία και τους θεσμούς της. Ο όρος τεντυμποις άλλωστε προέρχεται από την αγγλική έκφραση teddy boy, όρος με τον οποίο στην Αγγλία χαρακτηρίζονταν τότε οι νέοι με ακριβό ή μοντέρνο ντύσιμο και κούρεμα. Στην μεταπολεμική και μετεμφυλιακή Ελλάδα βέβαια όλα αυτά είναι σχετικά αλλά η αμφισβήτηση υπήρξε και εδώ κομματάκι ανησυχητική για την συντηριτική κοινωνία της εποχής. Το γιαουρτάκι που έπεφτε (κυρίως σε δασκάλους) άρχισε να γίνεται μόδα και μέτρο έκφρασης αυτής αντίδρασης και ο συγκεκριμένος Νόμος θεωρήθηκε ότι θα νουθετούσε τη νεολαία της εποχής.
nomos4000tedy2
Χαρακτηριστική αναπαράσταση αυτής της αμφιβόλου εκπαιδευτικής διαδικασίας υπάρχει βέβαια στην ταινία του Γιάννη Δαλιανίδη "Νόμος 4000". Εκεί ο σκηνοθέτης παίζει με αυτό το ρεύμα αμφισβήτησης και ανησυχίας της νεολαίας, που ισσοροπεί ανάμεσα στην ανεμελιά, την αθώα πλάκα, την παραβατικότητα, την ηθική της εποχής. Υπάρχει βέβαια μια ολόκληρη σκηνή αναπαράστασης αυτού του Νόμου. Για τον Δαλιανίδη ο Νόμος 4000 υπήρξε πρόεκταση μιας παλιότερης επιτυχίας του, που το 1961 σόκαρε με την τόλμη της για ελληνική ταινία. Ήταν ο "Κατήφορος". Έχοντας σαν βασική επιρροή τους Ζαβολιάρηδες του Μαρσέλ Καρνέ ο Δαλιανίδης χτίζει ένα σκληρό πορτραίτο για τη νεολαία της εποχής.

Παρά την τόλμη της και στην μια και στην δεύτερη ταινία, όπως γενικά ισχύει στον εμπορικό ελληνικό κινηματογράφο της περιόδου 1950-1970 λειτουργούν ακλόνητα στερεότυπα και ηθογραφικές φιγούρες της εποχής. Για το ζήτημα της νεολαίας πάντως έχει ενδιαφέρον με ποιον τρόπο υπήρξε προσέγγιση και ανάλυση στα μέτρα της εποχής. Ζώντας σε ένα περιβάλλον κατά κύριο λόγο αστικό με τις πολιτικές, οικονομικές και κοινωνικές ανησυχίες και ανισότητες της εποχής είναι σαφές πως τέτοια φαινομενα βρίσκουν αιτία εκδήλωσης. Υπάρχει βέβαια και η ανάποδη πλευρά. Παρά τον προσδιορισμό και την εμφάνιση του τεντυμποισμού ωστόσο η αμφισβήτηση και η αντίδραση που υπήρξε συγκριτικά με την υπόλοιπη νεολαία της Δύσης ήταν εμφανώς περιορισμένη ή σε αναντίστοιχο βαθμό τελοσπάντων. Σημειώνει ο Γιάννης Πετρίδης πάνω σε αυτό και σε σχέση με τα πρώτα χρόνια που ξεκίνησε το ραδιόφωνο (μην ξεχνάμε πως η ροκ εν ρολ μουσική υπήρξε λάβαρο αυτής της αμφισβήτησης) :
nomos4000tedy3
"Τη στιγμή που στο εξωτερικό συνέβαινε μια πραγματική μουσική επανάσταση, στη χώρα μας, τους «γιεγιέδες» τους είχαν εντάξει στις ταινίες σαν καρικατούρα μιας εποχής. Ναι, υπήρχε ο νόμος 4000 περί τεντυμποϊσμού και τα γιαουρτώματα και ο χλευασμός σε όποιον τολμηρό έβγαινε με κυκλοφορήσει με μακριά μαλλιά στην Αθήνα. Οι χίπις ατύχησαν στη χώρα μας στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του ’60, να συμπέσουν με τη δικτατορία. Δεν μαθαίναμε τίποτα εδώ…

Τις αναστατώσεις τις κοινωνικοπολιτικές στην Αμερική, με τον Μάρτιν Λούθερ Κινγκ, τις εξεγέρσεις, δεν τις μαθαίναμε. Δούλευα στη Music Box και ήμουν συνδρομητής σε μουσικά περιοδικά από τις ΗΠΑ, που έπαψαν να μου έρχονται επειδή τα λογόκρινε το καθεστώς, για λόγους ασύλληπτους, π.χ. επειδή ένα από αυτά είχε εξώφυλλο τον Gary Packett και τους Union Gap ντυμένους στρατιωτικά και γελοιοποιούσε λέει το στρατό. Τα κείμενα τα στέλναμε στο Υπουργείο Τύπου να τα εγκρίνει η επιτροπή λογοκρισίας… Ωστόσο, τίποτε από τα σπουδαία πράγματα που συνέβαιναν έξω, ακόμη και οι Beatles, δεν έφτασαν στην Ελλάδα στην ώρα τους. Και θυμίζω βέβαια και τα γεγονότα της συναυλίας των Rolling Stones στην Ελλάδα, που διακόπηκε. Ήταν 4 μέρες πριν το πραξικόπημα… Αυτά αποτέλεσαν προάγγελο του τι έμελλε να συμβεί."

ΥΓ: Για την ιστορία να αναφέρουμε πάντως πως το 1958 που εφαρμόστηκε ο Νόμος 4000 κυκλοφόρησε μια ταινία που επέδρασε καταλυτικά στη νεολαία της εποχής (τουλάχιστον στα κοριτσούδια). "Το ξύλο βγήκε από τον παράδεισο" παρουσιάζει ένα κολλέγιο θηλέων της μεγαλοαστικής τάξης. Οι νεαρές μαθήτριες του σπάνε πλάκα με τους καθηγητές τους με την ανοχή τους αλλά και την οικονομική ισχύ των γονιών τους. Μέχρι που θα έρθουν οι αεροπλανικές σφαλιάρες του καθηγητή Φλωρά...
Αξίζει να αναφερθεί ότι ο Νόμος 4000 καταργήθηκε το 1983. Η τελευταία φορά που εφαρμόστηκε ήταν το 1981.


"Δεν υπάρχουν ευτυχισμένοι έρωτες, μωρό μου!", Ντίνος Χριστιανόπουλος

"Δεν υπάρχουν ευτυχισμένοι έρωτες, μωρό μου!", Ντίνος Χριστιανόπουλος

«Εσείς που βρήκατε τον άνθρωπό σας κι έχετε ένα χέρι να σας σφίγγει τρυφερά, έναν ώμο ν’ ακουμπάτε την πίκρα σας, ένα κορμί να υπερασπίζει την έξαψή σας, κοκκινίσατε άραγε για την τόση ευτυχία σας, έστω και μια φορά; είπατε να κρατήσετε ενός λεπτού σιγή για τους απεγνωσμένους;»

Ο σπουδαιότερος ποιητής της Θεσσαλονίκης και ένας από τους σημαντικότερους ποιητές της Ελλάδας, εξηγεί με ποιο τρόπο η τέχνη είναι μεγαλύτερη από την ζωή, ακόμη και όταν την εμπεριέχει.

Η οδός Σκεπαστού, στις Σαράντα Εκκλησιές της Θεσσαλονίκης, είναι η συνέχεια της οδού Καβάφη-όχι του ποιητή, που έχει εικονοστάσι επάνω απ’ το κεφάλι του, στο γραφείο όπου κάθεται, με πλάτη στον έξω δρόμο, δίπλα από τον άλλον «μάρτυρα», τον Βασίλη Τσιτσάνη, ο κύριος Ντίνος-, αλλά ενός εμπόρου, με καταγωγή από τις Σαράντα Εκκλησιές, που πλούτισε στην Αμερική. «Ας είναι», που θα έλεγε και ο ίδιος-όπως, άλλωστε, μου απάντησε και στην επιμονή μου για μία συνέντευξη μαζί του, παρόλο που δεν θέλει πια να εκτίθεται δημόσια. 5:30 το απόγευμα του τελευταίου Σαββάτου του Απρίλη, και κάθομαι απέναντί του, μέσα στο μικρό δωματιάκι του γραφείου του, στο ισόγειο διαμέρισμα όπου ζει τα τελευταία χρόνια. Με κερνάει λεμονάδα φρέσκια. «Να την πιεις όλη!», με παρακινεί.  

Τι καινούργιο κάνετε τελευταία; 
Είμαι έγκλειστος και υπό παρακολούθηση, λόγω κάποιων προβλημάτων υγείας.

Δεν βαριέστε όλη τη μέρα κλεισμένος στο σπίτι; 
Πως δεν βαριέμαι; Αλλά η αντοχή μου και η υπομονή μου να το αντέχω, είναι προς το καλό μου. Και αυτό το ξέρω. Δεν αρνιέμαι αυτό που για άλλους θα ήταν μια καταδίκη. Αλλά, ξέρεις, τραγουδάω!

Εσείς; 
Γιατί σου φαίνεται παράξενο; Τραγουδάω και με φανατικές μάλιστα θαυμάστριες. Συμπτωματικά. Από ‘δω κι από ‘κει. Τις προάλλες, λόγου χάρη, τραγούδησα στον «Ιανό», στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, και έγινε χαμός. Δεν μπορείς να φανταστείς! Ήρθαν για να με ακούσουν από διάφορα μέρη, ακόμη και από το Λουξεμβούργο. Το φαντάζεσαι;

Υποθέτω πως ήδη θα σας προσκάλεσαν οι θαυμαστές σας που ζουν εκεί, για να τους επισκεφθείτε… 
Δεν έχω ταξιδέψει ποτέ. Και δεν θέλω να ταξιδέψω! Είμαι εχθρός των ταξιδιών.
Λένε πως ανοίγει το μυαλό με τα ταξίδια… Ούτε ανοίγει, ούτε κλείνει. Τα έχω ξεπεράσει προ πολλού όλα αυτά τα πράγματα. Δεν περιμένω από πουθενά, παρά μόνο από την αντοχή μου.

Η οποία κρατάει μια χαρά… 
Κρατάει… Αυτό είναι το μυστικό.

Ούτε όταν ήσασταν νέος επιθυμούσατε να ταξιδέψετε; 
Ούτε.

Η μόνη σας αναφορά ήταν η Θεσσαλονίκη; 
Μάλιστα. Παλαιότερα υπήρχε και ένας σοβαρός λόγος, γιατί ήμουνα πάρα πολύ φτωχός. Αλλά και τώρα, που είμαι λίγο καλύτερα, δεν θέλω ούτε να ακούσω για ταξίδια. Τις προάλλες με κάλεσε ο διοικητής του Καναδά, να πάω εκεί και να με φιλοξενήσουν για μία εβδομάδα. Αρνήθηκα.

Για ποιο λόγο; 
Διότι μεσολαβεί η θάλασσα.

Φοβάστε τη θάλασσα; 
Πάρα πολύ! Μόνο μία λέξη μπορεί να αποτυπώσει αυτό που παθαίνω με την θάλασσα: την κλάνω. Σ’ αρέσει δεν σ’ αρέσει έτσι όπως σου το λέω, αυτό συμβαίνει στην κυριολεξία. Αλλά, δεν είναι μόνο η θάλασσα, είναι και το αεροπλάνο.

Δεν μπήκατε ποτέ σε αεροπλάνο; 
Ποτέ. Και ούτε θα μπω βέβαια. Και χαίρομαι πάρα πολύ γι’ αυτό. Ούτε την περιέργεια έχω.

Γιατί ταυτίσατε σε ένα ποίημά σας την θάλασσα με τον έρωτα; «Η θάλασσα είναι σαν τον έρωτα: μπαίνεις και δεν ξέρεις αν θα βγεις…/Η θάλασσα είναι σαν τον έρωτα: χίλιοι τη χαίρονται – ένας την πληρώνει...»… 
Ποιητική αδεία, αλλά και στην πραγματικότητα πιστεύω ότι η απόσταση είναι πάρα πολύ λίγη. Και ο έρωτας και η θάλασσα είναι δύο ίδια πράγματα: πολύ γοητευτικά, αλλά και πολύ επικίνδυνα. Και δεν έχω πέσει έξω σε ό,τι έγραψα σχετικά μ’ αυτά τα πράγματα.

Το ξέρετε ότι πολλοί νέοι άνθρωποι σας «χρησιμοποιούν», επικαλούνται ποιήματά σας, για να κάνουν άλλους να τους ερωτευτούν;
Είμαι το εντελώς αντίθετο: έμενα θα με χρησιμοποιήσουν για να χαλάσουν έναν έρωτα. Γιατί ο έρωτας έχει και τα επικίνδυνά του. Αυτά τα επικίνδυνα, εγώ τα έχω επισημάνει. Και αν ένας είναι έξυπνος μπορεί, διαβάζοντας τα ποιήματά μου, να μπει σε υποψίες μήπως έχει δίκιο αυτός ο τύπος, μήπως είναι έτσι, «να προσέχω, να φυλάγομαι». Αν έχω συμβάλει στο να χαλάσουν κάποιοι έρωτες αυτό συνέβη όχι άδικα, γιατί αργότερα θα χαλούσαν από μόνοι τους.

Δεν υπάρχουν ευτυχισμένοι έρωτες; 
Βεβαίως και δεν υπάρχουν ευτυχισμένοι έρωτες, μωρό μου. Και μάλιστα είμαι σίγουρος και για τη διάρκειά τους. Ένας έρωτας βαστάει το πολύ πολύ δύο χρόνια. Στα δυόμιση δεν αντέχει, δεν πάει ποτέ.

Και πως βλέπουμε τότε τόσα ζευγάρια να είναι αρκετά χρόνια μαζί; 
Υπάρχουν οι εξαιρέσεις, είναι κάποιοι που περνούν μια χαρά. Ο κανόνας όμως είναι να χωρίζουν οι άνθρωποι στο τσάκα τσάκα. Και αν είναι μαζί, πάλι σαν χωρισμένοι να ζουν.

Επομένως είναι συμβιβασμός οι γάμοι που διαρκούν αρκετό καιρό; 
Να κόψουν το κεφάλι τους! Πάντως, όσοι επηρεάζονται από τα ποιήματά μου, επηρεάζονται προς το καλύτερο: στο να είναι δύσπιστοι στα γλυκόλογα.

Εσείς δύσκολα λέγατε «σ’ αγαπώ»; 
Το θεωρώ γελοίο. Δεν δέχτηκα να το πω. Ποτέ δεν έχω πει τέτοιο πράγμα. Η επίδειξη αγάπης είναι και λίγο ενοχλητική.

Δεν ερωτευτήκατε ποτέ τόσο δυνατά; 
Επειδή από τα ποιήματα δίνω την εντύπωση ότι ερωτεύτηκα πολύ, ε τότε ας σας διαψεύσω και μια φορά!

Και πολύ ερωτευτήκατε και βασανισμένα… Αυτό καταλαβαίνουν οι θαυμαστές των ποιημάτων σας. 
Μα με το δικαίωμα αυτό, λέω μερικά λογάκια παραπανίσια.

Ερωτευτήκατε πολλές φορές στη ζωή σας, λοιπόν; 
Το να ερωτεύτηκα είναι πολύ φυσικό. Το θέμα είναι τι είδους έρωτα έκανα. Ήταν σοβαρά πράγματα; Ήταν αστεία πράγματα; Εκεί, το πράγμα παίζει. Άλλωστε, καθετί που αφορά τον έρωτα είναι και θετικό και αρνητικό την ίδια στιγμή.

Οι μεγαλύτεροι έρωτες είναι οι ανεκπλήρωτοι; 
Φοβούμαι ότι μάλλον ναι.

Εσείς δεν επιθυμήσατε ποτέ να είστε μαζί με έναν άνθρωπο για πολύ καιρό; 
Πάρα πολλές φορές! Επιθύμησα. Αλλά δεν ήμουν. Και καλύτερα. Κι’ είμαι απολύτως σίγουρος ότι έχω κερδίσει το παιχνίδι με το να είμαι περισσότερο αρνητικός του δέοντος. Διότι, αργά ή γρήγορα, το πράγμα θα εκφυλιστεί από μόνο του. Δεν έχω καμία αμφιβολία γι’ αυτό. Έρωτες διαρκείας, δεν υπάρχουν!

Μήπως κατά βάθος φοβόμαστε μην πληγωθούμε; 
Ούτε που με νοιάζει! Με την πρώτη ευκαιρία οι άνθρωποι καταλαβαίνουν ότι δεν αγαπιούνται, ότι το πράγμα δεν πάει καλά και βάζουν παραίτηση.

Θα θυσιάζατε δέκα καλά σας ποιήματα για να ζούσατε έναν μεγάλο έρωτα, κύριε Χριστιανόπουλε; 
Όχι βέβαια! Ούτε ένα ποίημα! Ούτε γι’ αστείο να έκανα κάτι τέτοιο. Μα, έχω λίγα ποιήματα, τι νομίζεις;

350 περίπου δεν είναι; 
Ναι, αλλά ο Ρίτσος έχει 20 χιλιάδες! Εν πάση περιπτώσει, έχω 150 υποφερτά ποιήματα και 150 αποκηρυγμένα. Περίπου. Κι’ ό,τι είναι θα μείνει. Και θα μείνει, καλώς ή κακώς.

Πότε γράψατε το τελευταίο σας ποίημα; 
Πριν από 8 χρόνια. Και έκτοτε δεν έγραψα τίποτε απολύτως. Ούτε γραμμή. Και έχω την ελπίδα πως μάλλον έληξε η ιστορία. Και μακάρι.

Γιατί το λέτε «ελπίδα»; Δεν είναι κατάρα για έναν ποιητή να μην μπορεί πια να γράψει; 
Δεν είναι. Ό,τι σοβαρό είχα να γράψω το έγραψα. Τώρα θα αρχίσω τις επαναλήψεις; Να βράσω, λοιπόν, τις επαναλήψεις. Όσο κι αν σου φαίνεται παράξενο, αυτά που σου λέω να τα παίρνεις τοις μετρητοίς.

Μα, αυτό κάνω. Είστε ευτυχισμένος, κύριε Χριστιανόπουλε; 
Είμαι, πράγματι.

Αλήθεια; 
Βεβαίως!

Κι’ αυτοί που επικαλούνται την κατάθλιψη ή την μελαγχολία που κουβαλούν οι ποιητές; 
Αυτοί είναι εκείνοι που θέλουν πιο πολλά από όσα δίνουν. Άμα είναι έτσι, μπορώ να πω κι εγώ παχιά λόγια. Αλλά, δεν λέω.

Εσείς δίνατε πάντα περισσότερα; 
Εγώ δίνω και ταυτόχρονα σκίζω. Κι’ έτσι βγαίνει και μία ισορροπία στα ποιήματά μου. Σκίζω πολλά για το καλό μου. Κι’ είμαι ευχαριστημένος που ξεφορτώθηκα μέτρια ποιήματα. Άμα κάτι το κρατώ, δεν το δημοσιεύσω και έχω αμφιβολίες, χαίρομαι που έχω αυτές τις αμφιβολίες. Ένα ποίημα μισοτελειωμένο και μισοφτιαγμένο, έχει τις πιθανότητες κάποτε να βελτιωθεί και να γίνει ωραίο. Έχω τέτοιες περιπτώσεις. Από εκεί και πέρα όμως, είμαι αδέκαστος να κρατώ αυτά τα ποιήματα-έστω κακογραμμένα, έστω πρόχειρα-και να λέω «δεν ξέρεις καμιά φορά, μπορεί να μου ανοίξει η διάθεση και να τα βελτιώσω». Αλλά, έχω και ακραίες περιπτώσεις: ένα ποίημα το έγραφα 28 χρόνια.
ntinos2 
Ενώ κάποιο άλλο μέσα σε 5 λεπτά; 
Ναι. Και μερικά σε 5 λεπτά. Οι ακραίες περιπτώσεις, συμβαίνουν μέσα μου.

Πως διακρίνατε αν ένα ποίημα που γράψατε είναι καλό ή για τα σκουπίδια; 
Αυτό το πράγμα είναι κάτι που ούτε εγώ το γνωρίζω.

Είναι χάρισμα; 
Είναι. Ξέρω πάντως ποιο είναι καλό και ποιο είναι κακό, από την αρχή. Δεν περιμένω να τελειώσει το πράγμα. Το τελειώνω βέβαια, καλό ή κακό το κρατάω σε μία μπάντα, δεν μου πολυγεμίζει το μάτι, αλλά έρχεται μια στιγμή που λέω «είναι λίγο καλύτερο από ό,τι φοβόμουνα κι’ έλεγα να το πετάξω. Στάσου, μήπως αξίζει τον κόπο να επιμείνω». Και επιμένοντας βγαίνει ένα πράγμα καλό.

Μήπως είναι λίγο ρετρό πια οι ποιητές σήμερα στον κόσμο μας, κύριε Χριστιανόπουλε; 
Αυτά είναι δύσκολα ερωτήματα. Και εγώ, που δεν πρόκειται να σώσω την ποίηση, τα παραμελώ, τα παρακάμπτω. Και έτσι ζήσανε αυτοί καβλά κι’ εμείς καβλύτερα.

Κάνατε ανέκαθεν ένα παιχνίδι με τις λέξεις… 
Με πολλές λέξεις. Όλα αυτά, ξέρεις, βοηθάνε πολύ: και εις το να ζήσω και εις το να κάνω καλαμπούρι. Αλλά και στα ίδια τα ποιήματα που δεν έχουν τίποτε ύποπτο ή πρόστυχο ή ανήθικο, ακόμη και εκεί μέσα χώνω πολλά πράγματα. Έχω μερικά ποιήματα, στα οποία γράφω εναντίον των ποιημάτων. Και βγαίνουν καλά εν τέλει, ενώ τα είχα ξεκινήσει με κακές διαθέσεις. Αυτό το πράγμα το κάνω συστηματικά και για σοβαρότερα ζητήματα. Λόγου χάρη για την μητέρα μου. Έχω ποίημα εναντίον της μητέρας μου. Είχαμε διαφορές, πολλές και μεγάλες, και έφτασα σε μία στιγμή που αγανάκτησα και μου ‘ρθε αυθόρμητα να γράψω ένα ποίημα εναντίον της. Και αυτό το ποίημα, που είναι γραμμένο με κακή διάθεση, βγήκε τελικά σε καλό μου. Είναι ποίημα και ενδιαφέρον.

Μήπως κάνατε και ένα είδος ψυχοθεραπείας γράφοντάς το; 
Αυτές τις ψυχολογίες τις γράφω εκεί που ξέρεις.

Διαβάσατε κανέναν ποιητή τελευταία που να σας άρεσαν τα ποιήματά του; 
Πως! Μερικοί είναι καλοί. Και μάλιστα δεν έχω καμία αντίρρηση να τους παραδεχτώ, όταν είναι αρκετά καλοί. Λόγου χάρη, θαυμάζω πολύ έναν Κύπριο ποιητή, τον Κυριάκο Χαραλαμπίδη. Πρόκειται για μεγάλο ποιητή! Από τους εδώ που ζουν στην Ελλάδα, δεν είμαι και πολύ ευχαριστημένος, αλλά δεν είναι και για τα σκουπίδια. Κάτι σώζεται κι’ από αυτουνούς.

Γιατί αρνηθήκατε τόσες πολλές φορές τα βραβεία και τις διακρίσεις που σας δίνονταν; 
27 φορές αρνήθηκα βραβείο. Από ό,τι σκατά θέλεις. Θέλω να είμαι λίγο ανώτερος, λίγο υπεράνω.

Άρα δεν είναι θέμα σεμνότητας. 
Είναι κάτι άλλο.

Περηφάνια; 
Περηφάνια; Πες το έπαρσις. Δεν χάλασε κι’ ο κόσμος.

Αφού δεν έχετε ταξιδέψει ποτέ, πως φαντάζεστε ότι είναι η Κύπρος;
Πάντως την αποφεύγω. Φοβάμαι ότι άμα δω την Κύπρο θα πεθάνω!

Γιατί το λέτε αυτό; 
Διότι οι Τούρκοι έχουν μία σημαία τεράστια στον Πενταδάχτυλο και εγώ είμαι πάρα πολύ ευαίσθητος για πατριωτικά θέματα. Ενδέχεται, μόλις δω τη σημαία τους στον Πενταδάχτυλο, να κλατάρω και να πεθάνω εκείνη τη στιγμή. Και το λέω σοβαρότατα. Δεν το λέω σε κανέναν βέβαια αυτό, απλούστατα επικαλούμαι μία πιο εύκολη δικαιολογία, ότι δεν μπορώ να ταξιδέψω με αέρα και με θάλασσα.

Γιατί σας πληγώνει αυτό το θέμα; 
Αστειεύεσαι; Το ίδιο έκανα και με την μάνα μου. Είχα μία μάνα, η οποία ήταν απ’ την Κωνσταντινούπολη-μετά ήρθαν με τον μπαμπά μου εδώ, ως πρόσφυγες. Η μάνα μου, λίγο πριν πεθάνει, όταν διαισθάνθηκε ότι τελείωσαν οι μέρες της, με παρακάλεσε και μου είπε: «παιδί μου, σε παρακαλώ πολύ, πάνε με στην Κωνσταντινούπολη, να την δω τελευταία φορά». Και της είπα: «μάνα, ζήτησέ μου ό,τι θέλεις, εκτός από αυτό. Δεν μπορώ. Γιατί, άμα δω την ημισέληνο, επάνω στην Αγιά Σοφιά, φοβούμαι ότι θα πεθάνω εκείνη τη στιγμή». Και η μάνα μου, η οποία καταλάβαινε πολύ καλά τις ευαισθησίες μου, το παραδέχτηκε και δεν δέχτηκε να πάμε. Και τελικά πέθανε, χωρίς να δούμε την Κωνσταντινούπολη.

Αισθάνεστε τύψεις γι’ αυτό; 
Εν μέρει λίγο αισθανόμουνα. Τώρα, λίγο το ξεπέρασα. Καλώς ή κακώς έχω κάποιες υπερευαισθησίες, που οι περισσότεροι κατά κανόνα δεν τις έχουν και δεν μπορούν καν να καταλάβουν γιατί τις έχω. Έτσι που λες. Είτε για την Κύπρο, είτε για την Κωνσταντινούπολη, η αιτία είναι η ίδια. Η μάνα μου μου έλεγε: «ξέρεις τι όμορφη που είναι η Κωνσταντινούπολη;». Και επειδή είναι όμορφη η Κωνσταντινούπολη, πρέπει εγώ να χεστώ;

Όλο μου αναφέρετε τη μητέρα σας. Με τον μπαμπά σας πως ήταν η σχέση σας; 
Με τον μπαμπά μου είχα μία πολύ μεγάλη διαφορά, από την αρχή μέχρι το τέλος. Ο μπαμπάς μου ήταν μπεκρής. Πολύ. Πάρα πολύ. Και εγώ το εντελώς αντίθετο. Ίσως γιατί είχα το κακό παράδειγμα.

Γινόταν και βίαιος κάποιες φορές; 
Αθώο αγγελούδι ήταν. Αλλά, ό,τι και να πεις, ήταν πολύ βαριά η περίπτωση. Πέθανε δε στο τέλος από 5-6 αρρώστιες. Όλα τα συστήματα του οργανισμού του είχαν εκφυλιστεί. Στο τέλος δεν έβλεπε, δεν άκουγε, πήγαινε στην ταβέρνα και γυρνούσε μεσάνυχτα και τον κουβαλούσαν τέσσερις. Φοβερό πράγμα!

Αυτά είναι τραύματα για ένα παιδί. 
Είναι. Μου έλεγαν οι γειτόνισσες: «Ντίνο, βγες έξω, φέραν τον μπαμπά σου!». Και τον φέρναν ένα πτώμα.

Ντρεπόσασταν για εκείνον; 
Ντρεπόμουν. Και όχι μόνο. Ό,τι μπορείς να φανταστείς. Ας είναι. Τέλοσπάντων. Μου φαίνεται ότι σου είπα πολλά, πιο πολλά από ό,τι ήλπιζα ότι θα σου πω. Ας τελειώσουμε μ’ αυτή την ιστορία.

Πάντως, επειδή έχω παρακολουθήσει συνεντεύξεις σας, φοβόμουν ότι θα έφτανε η στιγμή που θα μου κάνατε επίθεση. Προς το παρόν, είμαι τυχερός μου φαίνεται... 
Δε βαριέσαι! Ίσως να φταίει το γεγονός ότι εκοινώνησα πριν από 10 μέρες. Τι σου έλεγα; Α, ναι… Πάντως η μάνα μου ήταν σκληρή γυναίκα.

Δεν είναι λογικό με αυτά που έζησε με τον μπαμπά σας; 
Είναι.

Εσείς πως τα εισπράττατε όλα αυτά όταν ήσασταν παιδί; 
Τα εισπράττω ακόμη και τώρα, στα 84 μου. Διότι από τους γονείς δεν είδα τίποτε καλό. Δηλαδή, δεν μου άφησαν τίποτε σπουδαίο-είτε οικονομικά είτε μη οικονομικά. Τίποτε. Και επομένως, θα έπρεπε να είχα στεναχωρηθεί και να πω: «δες τι άνθρωποι με γέννησαν!». Δεν το είπα, όμως, ποτέ αυτό το πράγμα! Διότι, κακά τα ψέματα, και ο μπαμπάς μου και η μαμά μου, ήταν πολύ καλοί άνθρωποι. Ο μπαμπάς μου έβλαπτε τον εαυτό του, αλλά δεν έβλαπτε τους άλλους… Αυτά δεν τα ‘χω ξαναπεί, αλλά αφού με ρώτησες…

Μήπως γι’ αυτό γίνατε τελικά ποιητής; 
…Αυτό είναι πράγμα μυστήριο.

Πότε γράψατε το πρώτο σας ποίημα; 
Εννέα χρονών.

Το κρατήσατε; 
Μου φαίνεται το πέταξα. Δεν ήταν και τίποτα σπουδαίο. Τότε ήταν γελοία πράγματα. Και μάλιστα το πρώτο αυτό ποίημα ήταν για τον ελληνοιταλικό πόλεμο.

Το είχατε διαβάσει στους γονείς σας; 
Σε κανέναν. Ήταν μάλιστα επηρεασμένο από τα τραγούδια της Σοφίας Βέμπο. Αυτή ήταν η πρώτη που με επηρέασε.

Ακούτε τραγούδια σήμερα στο σπίτι σας; 
Βαριέμαι. Έχω ένα ραδιοφωνάκι και όταν έρχονται φίλοι μπορεί να το ανοίξουν και να ακούσουμε κανένα τραγουδάκι. Τηλεόραση πάντως δεν έχει εδώ μέσα.

Ρεμπέτικα είναι τα τραγούδια που ακούτε; 
Ρεμπέτικα φυσικά! Με το ρεμπέτικο ασχολούμαι ήδη από 7 ετών. Η μάνα μου ούτε που να τα ακούσει δεν ήθελε-ήταν «πρόστυχα», ήταν «βρόμικα», ήταν «χασικλίδικα», δεν ξέρω κι εγώ τι. Όσο κι’ αν σου φαίνεται αστείο αυτή η πρωιμότητα με ωφέλησε, διότι εγώ όταν λέω «ρεμπέτικο» το λέω σαν να ακούω ρεμπέτικα του 1940 ή και λίγο νωρίτερα. Μετά κάνανε κάτι αηδίες.

Πότε καταλάβατε ότι είστε υπερευαίσθητος, κύριε Χριστιανόπουλε; 
…Αυτόματα και από πολύ νωρίς.

Η μοναξιά σας, σας είναι απαραίτητη; 
Η μοναξιά μου είναι δύναμη! Το φαντάζεσαι; Τέλοσπάντων. Ο καημός μου δεν είναι τόσο η ζωή, όσο η τέχνη. Αστείο μεν, αλλά γεγονός.

Γελάτε εύκολα; 
Δεν ξέρω. Μήπως δεν γελώ ποτέ; Μάλλον γελώ.

Κλαίτε το ίδιο εύκολα; 
Είτε γελώ είτε κλαίω, είναι το ίδιο πράγμα.

Αν σας έλεγα να θυμηθείτε ένα ποίημά σας, ποιο θα σας ερχόταν τώρα στο μυαλό; 
Σε βεβαιώνω, τα έχω ξεχάσει. Και μην σου φαίνεται καθόλου παράξενο. Δεν είμαι καλός στο να θυμάμαι ποιήματά μου. Αντίθετα, άμα τα δω τυπωμένα ή γραμμένα, αμέσως τα θυμάμαι.

Αν τελείωνε η ζωή σας ξαφνικά, θα λέγατε ότι φύγατε πλήρης, κύριε Χριστιανόπουλε; 
Αν είναι πεθάνω, θα πεθάνω ευχαριστημένος. Διότι, εκείνο που ήταν να γράψω, το ‘γραψα.

Κι’ η ζωή σας; 
Η ζωή μου πήγε θυσία στην ποίηση…

…Σας κούρασα; 
Όχι. Να είσαι ευχαριστημένος που με πέτυχες στις καλές μου και κάναμε μία καλή κουβέντα… Και ζήσανε αυτοί καβλά κι εμείς καβλύτερα.

Η κάβλα είναι σημαντική, λοιπόν; 
Γιατί όχι; Και με το παραπάνω. Κάτι χειρότερο: την εκτιμώ.

Τι ώρα ξυπνάτε το πρωί; 
Στις οκτώ. Γιατί; Ενδιαφέρεσαι για το ακανόνιστο;

Και τι ώρα κοιμάστε; 
Στις οκτώ. Οκτώ κοιμάμαι, οκτώ ξυπνώ.

Βλέπετε όνειρα τα βράδια; 
Καθόλου.

Κάποιοι εμπνέονται απ’ αυτά. 
Αυτοί είναι γελοίοι. Εγώ ό,τι έγραψα, το έγραψα με πλήρη συνείδηση, μωρό μου.  


Συνέντευξη-Φωτογραφίες: Γιάννης Χατζηγεωργίου
Πηγή philenews.com

Νονοι και δωρα (ιδεες)

  Ένα από τα πιο σημαντικά  δώρα  που πρέπει να κάνετε στα βαφτιστήρια σας είναι η πασχαλινή λαμπάδα. Συμβολίζει την Ανάσταση του Κυρίου, τη...