Τετάρτη 19 Μαρτίου 2014

Σε τι ωφέλησαν λοιπόν τα ποιήματα;


Σε τι ωφέλησαν λοιπόν τα ποιήματα;
Μήπως σκεπάστηκαν οι άστεγοι κι ανάσαναν οι άποροι
ή μήπως κόπασε ο φόβος του θανάτου;
Γι’ αυτό σου λέω: κάψε σημαίες και ποιήματα
και μίλα μου για σένα
Για την μοναδική πατρίδα που σε έστερξε
Την παιδική σου ηλικία 
Τάκης Τσαντήλας
Info:
Ο ποιητής Τάκης Τσαντήλας, ζει, εργάζεται και δραστηριοποιείται στην πόλη της Λαμίας. Έχουν κυκλοφορήσει οι ποιητικές συλλογές του:
· "Ενδελεχή κι απόκρυφα ατοπήματα" - 2006
· "Ανιχνεύοντας ουρανό" - 2007 - εκδόσεις "Οιωνός"
· "Προ-αιρετικά και ατημέλητα" - 2007 - εκδόσεις "Αρμός" - Με τη Μαρία Ροδοπούλου
· "Ιχνηλατώντας τη σιωπή" - 2008 - εκδόσεις "Οιωνός"
· "Υδρίες ανάσες" - 2010 - εκδόσεις "Οιωνός"
· "Αλκυονίδες μνήμες" - Απρίλιος 2011 - εκδόσεις "Οιωνός"
· "Της ροής και της τέφρας" - Οκτώβριος 2011 - εκδόσεις "Άνεμος εκδοτική"
www.e-fungus.gr

Μήπως είστε τελειομανής;

Θέλετε τα πάντα να είναι τέλεια κι όμως τις περισσότερες φορές αδυνατείτε να τα καταφέρετε; Αναρωτιέστε τι μπορεί να φταίει…
Η τελειομανία είναι ένα χαρακτηριστικό της προσωπικότητας, όμως, υπάρχει μια ποιοτική διαφορά που την διαφοροποιεί από τον κλινικό όρο. Θα μπορούσαμε, λοιπόν, να πούμε ότι η μία παράμετρος είναι η θετική τελειομανία. Είναι αυτή που μας προτρέπει να είμαστε επιμελείς, συνεπείς, προσεκτικοί έτσι ώστε να έχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα σε κάθε προσπάθειά μας. Δεν έχει να κάνει με το αυξημένο άγχος για τις επιδόσεις μας και δεν επηρεάζει την απόδοσή μας παρά μόνο θετικά!
Όταν, όμως, η τελειομανία ξεφύγει από τα όρια του φυσιολογικού τότε μπορεί να δημιουργήσει πολλά προβλήματα δυσκολεύοντας πραγματικά τη ζωή μας. Κι αυτό γιατί τα τελειομανή άτομα συνήθως αναλώνονται άσκοπα στις λεπτομέρειες προκειμένου να κάνουν κάτι τέλεια. Το χειρότερο, όμως, είναι ότι η αυτοεκτίμησή τους εξαρτάται άμεσα από τις επιδόσεις τους. Έτσι ένα λάθος ή ένα μέτριο αποτέλεσμα αρκεί για να καταλήξουν στην αυταπόρριψη. Πολύ συχνά μάλιστα υποθέτουν ότι για τον ίδιο ακριβώς λόγο θα τους απορρίψουν και οι άλλοι πράγμα που τους ρίχνει ψυχολογικά ακόμα περισσότερο.
Υπάρχουν ορισμένα σημάδια που μας βοηθούν να αναγνωρίσουμε έναν τελειομανή ο οποίος έχει ξεπεράσει τα όρια του φυσιολογικού:
1. Κάθε φορά που προσπαθεί να φέρει σε πέρας μια αποστολή είναι υπερβολικά αγχωμένος.
2. Δεν έχει συνέπεια στο χρόνο, πράγμα που σημαίνει ότι αναλώνεται στις λεπτομέρειες με αποτέλεσμα να ξοδεύει άσκοπα πολύ χρόνο.
3. Δεν είναι αποδοτικός ακριβώς επειδή χάνει πολύτιμο χρόνο.
4. Δεν αναλαμβάνει να ξεκινήσει κάτι καινούργιο εξαιτίας του φόβου της αποτυχίας.
5. Το άγχος της επίδοσης και η κριτική των άλλων επηρεάζουν άμεσα την ψυχολογική του διάθεση.
6. Χαρακτηρίζεται από αναποφασιστικότητα στη λήψη σοβαρών αποφάσεων και αναβλητικότητα.
Σε λογικά πλαίσια!
Η αλήθεια είναι ότι οι περισσότεροι από εμάς έχουμε μάθει να θεωρούμε την τελειομανία ως ένα θετικό χαρακτηριστικό που βοηθάει το άτομο να προοδεύσει. Και εν μέρει αυτό είναι σωστό. Όταν, όμως, η τελειομανία ξεπερνάει τα όρια του φυσιολογικού έχει ως αποτέλεσμα να κάνει τη ζωή μας πιο δύσκολη. «Η συνειδητοποίηση και αποδοχή του προβλήματος είναι το πρώτο ουσιαστικό βήμα για να ελέγξουμε τα όποια παθολογικά συμπτώματα της τελειομανίας», επισημαίνει η κ. Μακαρώνη.
Εφόσον συνειδητοποιήσετε το πρόβλημα, μπορείτε να κάνετε τις πρώτες προσπάθειες για να μάθετε να ελέγχετε τις συχνά ασυνείδητες κινήσεις που πηγάζουν από την τελειομανία, έχοντας υπόψη τα έξης:
Προσπαθήστε να συγκεντρώνεστε κάθε φορά σ’ έναν στόχο αντί ν’ αναλώνετε τις δυνάμεις σας σε πολλές δραστηριότητες ταυτόχρονα οι οποίες θ’ ανεβάσουν τα επίπεδα του στρες.
Μάθετε να βάζετε προτεραιότητες όσον αφορά στις υποχρεώσεις σας ξεκινώντας πρώτα μ’ εκείνες που θεωρείτε πιο σημαντικές ή επείγουσες.
Προσπαθήστε να μείνετε πιστοί σε ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα και στα deadlines που οι άλλοι, ή, ακόμα κι εσείς η ίδια έχετε θέσει στον εαυτό σας.
Εξοικειωθείτε με το αίσθημα της αποτυχίας. Αν μάθετε να αξιολογείτε τα πράγματα ρεαλιστικά,θα συνειδητοποιήσετε γρήγορα ότι η αποτυχία και τα λάθη δεν χρειάζεται να σας πτοούν αφού αποτελούν μέρος της ζωής.
Info:
Της Φλώρας Κασσαβέτη
Με τη συνεργασία της κλινικής ψυχολόγου Βάσως Μακαρώνη
www.e-fungus.gr

Το πείραμα της Συμμόρφωσης


Αστικός μύθος, ή πραγματική διδακτική ιστορία; Λίγη σημασία έχει. Διαβάστε και αποφύγετέ το!
Μια ομάδα επιστημόνων έβαλε πέντε πιθήκους σε ένα κλουβί, στο οποίο τοποθέτησαν στην μέση μια σκάλα και πάνω από την σκάλα ένα κλαδί από μπανάνες. Όταν κάποιος πίθηκοςανέβαινε την σκάλα για να πάρει τις μπανάνες, οι επιστήμονες κατάβρεχαν με παγωμένο νερό τους υπόλοιπους πιθήκους που είχαν μείνει στο έδαφος!
Μετά από κάποιο καιρό, όταν ένας πίθηκος πήγαινε να ανεβεί την σκάλα, οι άλλοι, προκειμένου να γλιτώσουν την ψυχρολουσία, του έκαναν επίθεση και τον ξυλοφόρτωναν.
Μετά από λίγο καιρό, καμία μαϊμού δεν ανέβαινε τις σκάλες παρά τον πειρασμό που είχανμπροστά τους και την τεράστια λαχτάρα τους να φάνε τις μπανάνες. Είχαν συμμορφωθεί.
Τότε, οι επιστήμονες αντικατέστησαν έναν από τους πιθήκους. Το πρώτο πράγμα που πήγε να κάνει ο νεοφερμένος, ήταν φυσικά να ανεβεί την σκάλα για να πάρει τις μπανάνες.
Αμέσως πέσανε πάνω του οι υπόλοιποι τέσσερεις “παλιοί” που ήξεραν πως είχαν τα πράγματακαι τον ξυλοφόρτωσαν. Μετά από αρκετές φορές που ο καινούργιος προσπάθησε να ανέβει στη σκάλα και έτρωγε κάθε φορά ξύλο σταμάτησε πια να προσπαθεί κι ας μην ήξερε για ποιον λόγο ακριβώς δεν έπρεπε να πάει στις μπανάνες.
Αφού συμμορφώθηκε κι αυτός, οι επιστήμονες έφεραν και δεύτερη καινούργια μαϊμού και αφαίρεσαν πάλι μια από τις παλιές. Και φυσικά έγιναν πάλι τα ίδια. Τα ίδια έγιναν και με την τρίτη και με την τέταρτη, μέχρι που αντικαταστάθηκαν όλοι οι παλιοί πίθηκοι από νέους.
Αυτό που είχε απομείνει πλέον στο κλουβί ήταν μια ομάδα πιθήκων που δεν είχαν καταβρεχτεί ποτέ, εντούτοις όμως, ξυλοκοπούσαν άγρια οποιονδήποτε επιχειρούσε να φτάσει στις μπανάνες «γιατί έτσι είχαν τα πράγματα σε αυτό το κλουβί» χωρίς κανείς να γνωρίζει το λόγο για τον οποίο επιτίθεται στην καινούργια μαϊμού, χωρίς κανείς να ξέρει για ποιον λόγο δεν έπρεπε να φάνε τις μπανάνες και χωρίς κανείς να θυμάται ότι κι εκείνος είχε προσπαθήσει να ανέβει στο κλαδί...
Αν νομίζετε ότι αυτό το πείραμα πιάνει μόνο σε μαϊμούδες είστε γελασμένοι. Είναι πολλοί οι τρόποι με τους οποίους επιχειρούν να μας κατευθύνουν και να μας κάνουν να συμμορφωθούμε "επειδή έτσι έχουν τα πράγματα." Χωρίς αντίρρηση, χωρίς σκέψη, χωρίς λογική.
ΚΑΚΟ ΓΙΑ ΣΚΕΠΤΟΜΕΝΑ ΑΤΟΜΑ.
www.e-fungus.gr



Το Σούπερ Μάρκετ του Μέλλοντος

Της Δέσποινας Μεργιάνη
Η εποχή του High Tech Μάρκετινγκ είναι πλέον γεγονός! Μια καινούργια γενιά καταστημάτων αρχίζει να γεννιέται. Ένα κατάστημα αγοράς τροφίμων (σούπερ μάρκετ), όπου ο πελάτης χρήζει μιας ατομικής εξυπηρέτησης, όπου οι υπηρεσίες και τα προϊόντα είναι προσαρμοσμένα στις δικές του ανάγκες. Μια φαντασίωση; Ένα κατάστημα επιστημονικής φαντασίας; Κι όμως, όλες οι απαραίτητες τεχνολογικές καινοτομίες υπάρχουν ήδη!
Έχει περάσει ήδη μισός αιώνας από την ίδρυση του πρώτου σούπερ μάρκετ στην Ευρώπη. Εκείνη την περίοδο η επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ αποτελούσε την οικογενειακή απογευματινή έξοδο του Σαββάτου. Τι ευχαρίστηση για τις γιαγιάδες μας το να χρησιμοποιούν ένα καρότσι και να βρίσκουν τα πάντα σε μερικές δεκάδες τετραγωνικά μέτρα και να εξυπηρετούνται μόνες τους (self service). Για εκείνη την εποχή ο τρόπος αυτός ήταν απλός, οικονομικός και γρήγορος. Ένα σύμβολο εξέλιξης!
Στις μέρες μας η σαββατιάτικη απογευματινή έξοδος είναι πολύ διαφορετική.
Τα σούπερ μάρκετ μετατράπηκαν σε υπερμάρκετ. Τεράστιες εκτάσεις, οι οποίες συχνά ξεπερνούν τα 10.000 τ.μ., χιλιόμετρα ραφιών και χιλιάδες είδη τροφίμων! Όμως, οι καλές τιμές και η πληθώρα αγαθών δεν είναι πλέον αρκετά. Οι καταναλωτές αναζητούν από το κατάστημα αγοράς τροφίμων τους νέες υπηρεσίες και όμορφη ατμόσφαιρα, που δημιουργείται με τη χρήση «σκηνικών». Το σούπερ μάρκετ χωρίς «σκηνογραφία» δε θα μπορέσει να επιζήσει στο προσεχές μέλλον.
Τα διάφορα «σκηνικά» ελκύουν τον πελάτη και τον προτρέπουν να παραμείνει στο χώρο του καταστήματος. Σκοπός των προαναφερθέντων σκηνικών ή αλλιώς τεχνολογικών καινοτομιών είναι η μετατροπή του βαρετού και συχνά καταναγκαστικού χρόνου παραμονής του πελάτη στο κατάστημα σε μια μοναδική και αξέχαστη εμπειρία για αυτόν!
Κάποιες από τις τεχνολογικές καινοτομίες που θα παρουσιάσουμε στη συνέχεια χρησιμοποιούνται ήδη με μεγάλη επιτυχία στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής καθώς και στην Ιαπωνία.
Τα τελευταία χρόνια έχουν κάνει την εμφάνισή τους και στην Ευρώπη, σε χώρες όπως η Αγγλία, η Γαλλία και η Γερμανία. Κάποιες από αυτές χρησιμοποιούνται ήδη στα γειτονικά μας σούπερ μάρκετ και άλλες βρίσκονται ακόμα σε πειραματικό στάδιο. Μα ας δούμε πώς ακριβώς εφαρμόζονται οι τεχνολογικές καινοτομίες στο χώρο των σούπερ μάρκετ και πώς μετατρέπονται σε «εργαλεία μάρκετινγκ».
Με την είσοδό σας στο «σούπερ μάρκετ του μέλλοντος» παρατηρείτε αμέσως την πρώτη αισθητή αλλαγή, η οποία βρίσκεται κάτω από τα πόδια σας. Το πάτωμα του σούπερ μάρκετ έχει αλλάξει.
Γίνεται πλέον ψηφιακό, δίνοντας μια άλλη διάσταση και μια επιπλέον χρήση στη μέχρι πρότινος υποχρησιμοποίηση του πατώματος. Ενυδρείο για το «τμήμα ιχθυοπωλείου», γήπεδο ποδοσφαίρου για το «τμήμα βιντεοπαιχνίδια», το ψηφιακό πάτωμα είναι ικανό να εντοπίσει τα βήματα των πελατών.
το έξυπνο καρότσι
Στην είσοδο του καταστήματος σας περιμένει η δεύτερη τεχνολογική καινοτομία (τεχνολογία Business Intelligence), το ονομαζόμενο «έξυπνο καρότσι» (smart trolley), το οποίο είναι εξοπλισμένο με ένα είδος ηλεκτρονικού υπολογιστή (personal shopping assistant), ο οποίος διαθέτει μια οθόνη αφής.

Ο personal shopping assistant θα σας βοηθήσει να δαιχειριστείτε τις αγορές σας.
Το πρώτο πράγμα που έχετε να κάνετε είναι να εισάγετε την προσωπική σας μαγνητική κάρτα (future card), στην οποία έχετε αποθηκεύσει όλα τα δεδομένα σας, στον ηλεκτρονικό υπολογιστή.
Με το που εισάγετε τη μαγνητική κάρτα ο υπολογιστής σάς αναγνωρίζει αμέσως, σας καλωσορίζει και εμφανίζει τη λίστα αγορών σας (electronic shopping list), την οποία έχετε ετοιμάσει στο σπίτι σας και έχετε μεταφέρει στην κάρτα μέσω μιας σύνδεσης Internet.
Εάν δεν έχετε προλάβει να αποθηκεύσετε τη λίστα σας, ο personal shopping assistant είναι ικανός να σας προτείνει μια εναλλακτική, βασισμένη στις προηγούμενες αγορές που είναι καταχωρισμένες στη μνήμη της κάρτας.
Έπειτα στην οθόνη του υπολογιστή σας εμφανίζεται το πλάνο του καταστήματος, το σύνολο των πόντων που έχετε συλλέξει μέχρι στιγμής στο πλαίσιο του προγράμματος πιστότητας του καταστήματος ή, ακόμα, σας ενημερώνει για τις τρέχουσες προσφορές πάνω στα αγαπημένα σας προϊόντα.
Παράλληλα, με το smart trolley μπορείτε να ενημερωθείτε ανά πάσα στιγμή για το πού ακριβώς βρίσκεται το προϊόν που ψάχνετε.
Το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να εισάγετε το όνομα ή τη μάρκα του προϊόντος στην οθόνη αφής του υπολογιστή κι εκείνος θα σας οδηγήσει προς το ράφι όπου βρίσκεται το συγκεκριμένο προϊόν.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να αναφέρουμε ότι το «έξυπνο καρότσι» λειτουργεί με την τεχνολογία RFID.
Το RFID είναι τα αρχικά του όρου Radio Frequency Identification, που στα ελληνικά μεταφράζεται ως «ταυτοποίηση μέσω ραδιοσυχνοτήτων».
Στην ουσία είναι ένα σύστημα ασύρματης αναγνώρισης αντικειμένων και έρχεται να αντικαταστήσει το γνώστο σε όλους bar code.
Στα προϊόντα αντικατοπτρίζονται ως συρμάτινες ταινίες, τα λεγόμενα RFID tags. Σε κάθε RFID tag είναι αποθηκευμένος ο σειριακός αριθμός του αντικειμένου και οποιαδήποτε άλλη πληροφορία είναι απαραίτητη για την αναγνώρισή του.
Συνεπώς, αφού όλα τα προϊόντα είναι εξοπλισμένα με τα μικροτσίπ RFID (RFID tags), το «έξυπνο καρότσι» μπορεί να αναγνωρίζει κάθε προϊόν, κι έτσι, κάθε φορά που τοποθετείτε μέσα σε αυτό ένα αντικείμενο, εκείνο προσθέτει τη χρηματική του αξία στο σύνολο των αγορών σας και παράλληλα το αφαιρεί από την ηλεκτρονική λίστα αγορών. Επιπλέον, το smart trolley έχει την ικανότητα να σας δώσει επιπρόσθετες πληροφορίες για το κάθε προϊόν, όπως συστατικά, θρεπτική αξία ή ακόμα και συνταγές, εφόσον το ζητήσετε.
Αν περιπλανηθείτε λίγο μέσα στο χώρο του σούπερ μάρκετ, θα εντοπίσετε διάσπαρτους πόλους, οι οποίοι μπορούν να διαχέουν τη μυρωδιά του προϊόντος που έχετε επιλέξει πάνω στην οθόνη αφής με την οποία είναι εξοπλισμένος κάθε πόλος.
σκάνερ
Αν πειστείτε από τη μυρωδιά και θελήσετε να το αγοράσετε, δεν έχετε παρά να εισάγετε το όνομα του προϊόντος στον personal shopping assistant κι εκείνος θα σας οδηγήσει στο ράφι όπου βρίσκεται το συγκεκριμένο προϊόν.

Παράλληλα, σε κεντρικά σημεία του καταστήματος οι γνωστές σε όλους χάρτινες αφίσες που παρουσιάζουν διάφορες προσφορές έχουν αντικατασταθεί από ηλεκτρονικές. Μέσα στο χώρο του σούπερ μάρκετ έχουν τοποθετηθεί διάφοροι αισθητήρες, οι οποίοι δίνουν τη δυνατότητα παρακολούθησης του κάθε πελάτη μέσω πάντα της τεχνολογίας RFID.
Καθώς λοιπόν περνάτε με το καρότσι σας μπροστά από έναν τέτοιο αισθητήρα, ο οποίος βρίσκεται κοντά σε μία ηλεκτρονική αφίσα, εκείνος αναγνωρίζει το προφίλ σας, που είναι καταγεγραμμένο, όπως είδαμε παραπάνω, μέσα στη μαγνητική σας κάρτα, η οποία βρίσκεται τοποθετημένη μέσα στον ηλεκτρονικό υπολογιστή του «έξυπνου καροτσιού».
Αν το προφίλ του πελάτη είναι γένους θηλυκού, η ηλεκτρονική αφίσα θα προβάλλει μια προσφορά για κάποιο γυναικείο προϊόν.
Αν είναι γένους αρσενικού, θα προβάλλει αντίστοιχα ένα αντρικό προϊόν.
Στο σούπερ μάρκετ του μέλλοντος η «έξυπνη αφίσα» δεν είναι μόνο ικανή να διακρίνει το φύλο σας, αλλά και να εντοπίζει το βλέμμα σας.
Μπορεί δηλαδή να υπολογίσει τον ακριβή αριθμό των ατόμων που την κοιτάζουν.
Αν σταματήσετε να την κοιτάζετε, εκείνη δεν σας εντοπίζει πια. Ακόμη πιο εντυπωσιακό, η «έξυπνη αφίσα» μπορεί να αντιληφθεί τη διάθεσή σας μέσω μιας αποκωδικοποίησης και ανάλυσης των γραμμών του προσώπου σας. Λυπημένος ή χαρούμενος, ξαφνιασμένος ή θυμωμένος, μη θεωρείτε αδύνατη την πιθανότητα κάποια μέρα να σας προτείνουν μια υπηρεσία ή ένα προϊόν ανάλογα με την ψυχολογική σας κατάσταση τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή.
Εκτός όμως από τις «έξυπνες αφίσες», τα ίδια τα προϊόντα γίνονται επίσης έξυπνα με τη βοήθεια του ηλεκτρονικού μικροτσίπ (RFID tag), με το οποίο, όπως ήδη αναφέραμε, είναι εξοπλισμένα.
Με το που ο πελάτης διαλέγει ένα προϊόν, εκείνο δίνει την εντολή να μεταδοθεί στην κοντινότερη ηλεκτρονική οθόνη αφής (advertising display) ένα μικρό βίντεο, στη διάρκεια του οποίου γίνεται μια σύντομη παρουσίαση του προϊόντος. Για παράδειγμα, εάν ο πελάτης διαλέξει ένα DVD, το βιντεάκι θα παρουσιάσει το trailer της ταινίας καθώς και την τιμή του.
Συνεχίζοντας την πλοήγηση στο σούπερ μάρκετ του μέλλοντος, στο «τμήμα οπωροκηπευτικών» συναντάμε ακόμη μία τεχνολογική καινοτομία.
Η γνωστή μας ζυγαριά έχει αντικατασταθεί από την ονομαζόμενη «έξυπνη ζυγαριά» (intelligent scale), η οποία είναι εξοπλισμένη με μια κάμερα και μπορεί να αναγνωρίζει το κάθε φρούτο ή λαχανικό από τη μορφολογία και το χρώμα του.
Έπειτα από εντολή του πελάτη στην οθόνη της «έξυπνης ζυγαριάς» μπορούν να εμφανιστούν πληροφορίες όπως η θρεπτική αξία του προϊόντος, καθώς και ο τρόπος παραγωγής και συντήρησής του.
Στο «τμήμα ένδυσης» η τεχνολογία Business Intelligence κάνει αισθητή την παρουσία της με την εμφάνιση του «έξυπνου δοκιμαστηρίου ρούχων» (smart dressing room).
Διαλέγετε ένα προϊόν από το ράφι, έπειτα το τοποθετείτε πάνω σε ένα είδος κρεμάστρας, η οποία βρίσκεται ακριβώς δίπλα από έναν «εικονικό καθρέφτη» (virtual mirror), ο οποίος με τη σειρά του εμφανίζει το είδωλό σας ντύμενο με το ρούχο που διαλέξατε.
Στη συνέχεια ο εικονικός καθρέφτης σας δίνει τη δυνατότητα να διαλέξετε ποιο χρώμα και ποιο νούμερο σας ταιριάζει καλύτερα, καθώς και να «γνωρίσετε» τα προϊόντα που μπορούν να συνδυαστούν με το ρούχο που έχετε επιλέξει. Καθώς κάνετε τις επιλογές σας, το είδωλό σας ντύνεται σταδιακά με τα διάφορα ρούχα ή αξεσουάρ τα οποία εσείς έχετε διαλέξει.
Αφού ολοκληρώσετε τις επιλογές σας, γίνεται η ηλεκτρονική αποστολή τους στη λίστα αγορών.
Στο «τμήμα καλλυντικών» συναντάμε τον «έξυπνο καθρέφτη» (smart mirror) που είναι εξοπλισμένος με μια κάμερα και επιτρέπει στους καταναλωτές να δοκιμάσουν διάφορα είδη μεϊκάπ. Το πρώτο βήμα για να ξεκινήσει η διαδικασία είναι η τοποθέτησή σας στην κατάλληλη θέση, ώστε η κάμερα να μπορεί να φωτογραφίσει το πρόσωπό σας. Στη συνέχεια η φωτογραφία σας εμφανίζεται στον «έξυπνο καθρέφτη» κι εσείς μπορείτε να διαλέξετε μέσα από μια λίστα μακιγιάζ εκείνο που σας ταιριάζει καλύτερα. Αφού κάνετε την τελική σας επιλογή, μπορείτε να εκτυπώσετε τη φωτογραφία και παράλληλα να προσθέσετε τα προϊόντα που επιλέξατε στην ηλεκτρονική λίστα αγορών.
στο μέλλον...
Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας αγοράς έρχεται η στιγμή της πληρωμής. Στο σούπερ μάρκετ του μέλλοντος η διαδικασία πληρωμής γίνεται εύκολα και γρήγορα. Με το future check out το μόνο που χρειάζεται να κάνετε είναι να περάσετε με το «έξυπνο καρότσι» σας ανάμεσα από δύο αισθητήρες RFID, οι οποίοι αναγνωρίζουν αυτόματα τα προϊόντα, καθώς και τις τιμές τους.

Ο υπάλληλος που βρίσκεται πίσω από το ταμείο είναι εκεί απλώς για να παραλάβει την κάρτα πληρωμής σας και να σας παραδώσει την απόδειξη αγορών.
Έπειτα από το πέρας της διαδικασίας πληρωμής έχετε τη δυνατότητα να απενεργοποιήσετε τα μικροτσίπ (smart chips) των προϊόντων σας από την τεχνολογία RFID, περνώντας το καρότσι σας ανάμεσα από μια πύλη απενεργοποίησης (RFID De-Activator).
Με αυτόν τον τρόπο μετά την έξοδό σας από το κατάστημα τα προϊόντα είναι αδύνατον να εντοπιστούν.
Συνεπώς, τα έξυπνα προϊόντα σας μετατρέπονται ξανά σε απλά, κοινά προϊόντα, εξαλείφοντας τον κίνδυνο έμμεσης παρακολούθησής σας έξω από το χώρο του σούπερ μάρκετ.
Εάν και ο τελικός στόχος του μάρκετινγκ παραμένει ο ίδιος, δηλαδή, η προσπάθεια προσέλκυσης όσο το δυνατόν περισσότερων πελατών με σκοπό την αύξηση των κερδών της επιχείρησης, οι τεχνολογικές καινοτομίες «οδηγούν» την κάθε επιχείρηση στην αναδιαμόρφωση, όχι μόνο του μάρκετινγκ και της οργάνωσής της, αλλά και του οικονομικού της μοντέλου.
Οι μέχρι τώρα πρακτικές μάρκετινγκ των διάφορων αλυσίδων καταστημάτων αγοράς τροφίμων είναι ικανές να μελετήσουν τη συμπεριφορά του καταναλωτή πριν και μετά τη διαδικασία αγοράς.
Με τις παραπάνω πρακτικές (τεχνολογικές καινοτομίες) είναι πλέον δυνατό να αναγνωρίσουμε και να αναλύσουμε τη συμπεριφορά του καταναλωτή και κατά τη διάρκεια της διαδικασίας αγοράς.
Με αυτόν τον τρόπο θα μπορέσουμε να αναπτύξουμε και να βελτιώσουμε τη σχέση καταστήματος-πελάτη με σκοπό να του προτείνουμε προϊόντα και υπηρεσίες προσαρμοσμένες στις προσωπικές του ανάγκες (personalization).
Info:
Η Δέσποινα Μεργιάνη είναι Υποψήφια Διδάκτωρ Μάρκετινγκ, Βοηθός Καθηγητή Μάρκετινγκ και Διοίκησης Επιχειρήσεων, Γαλλία, Παρίσι.
Το άρθρο βρήκαμε στο site του περιοδικού ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ MARKETINGMANAGEMENT Ιούλιος – Αύγουστος 2009
www.e-fungus.gr

Επίκουρος: Ο παρεξηγημένος φιλόσοφος

Οποιες κι αν είναι οι θρησκευτικές ή οι φιλοσοφικές μας πεποιθησεις περί των αιωνίων υπαρξιακών ερωτημάτων, καλό είναι να γνωρίζουμε τις απόψεις του φιλοσόφου για τον οποίο ο Νίτσε είπε: "Η επιστήμη έχει βαλθεί να επιβεβαιώσει τον Επίκουρο"
Το παρακάτω κείμενο είναι από τα πιο συμπυκνωμένα και αποδίδει με συντομία και σαφήνεια την Επικούρεια κοσμοθεωρία: 
Ο φιλόσοφος Επίκουρος που γεννήθηκε στη Σάμο, γιος του Αθηναίου Νεοκλή, ήταν ιδρυτής της Σχολής των Επικουρείων στην Αθήνα. Σε ηλικία 14 ετών άκουσε μαθήματα από τον πλατωνιστή Πάμφιλο. Για τη φιλοσοφική του εξέλιξη έπαιξε ρόλο η σπουδή του (327-324) με δάσκαλο τον Ναυσιφάνη, ο οποίος του δίδαξε την Ατομιστική του Δημόκριτου και τη θεωρία της ηδονής της Κυρηναϊκής Σχολής. Αργότερα ο ίδιος έλεγε ότι όλα όσα ήξερε τα έμαθε μόνος του, γιατί οι δάσκαλοι δεν μπορούσαν να του εξηγήσουν, τί υπήρχε πριν από το χάος, από το οποίο προέκυψε η ζωή.
Στα έτη 323-321 ο Επίκουρος ήταν στρατιώτης στην Αθήνα. Το 323 πέθανε ο Μεγαλέξανδρος στη Βαβυλώνα, με αποτέλεσμα το 322 να ξεσηκωθούν οι Αθηναίοι ενάντια στους Μακεδόνες. Ταυτόχρονα ο Αριστοτέλης, φοβούμενος λιντσάρισμα, εγκατέλειψε το «Λύκειο», τη Σχολή που είχε στην Αθήνα και διέφυγε στη Χαλκίδα όπου, μετά από λίγο καιρό, πέθανε. Η προσπάθεια των Αθηναίων για απεξάρτηση από τους Μακεδόνες κατέληξε σε ήττα, οπότε ο πατέρας του Επίκουρου εξεδιώχθη με άλλους Αθηναίους από τη Σάμο και κατέφυγε στον ιωνικό Κολοφώνα. Εκεί εγκαταστάθηκε και ο Επίκουρος, όπου εμβάθυνε σε φιλοσοφικά προβλήματα, στη συνέχεια δίδαξε δε στη Μυτιλήνη και στη Λάμψακο (Ελλήσποντος).
Αρκετοί φίλοι και μαθητές από τη Μυτιλήνη και τη Λάμψακο ακολούθησαν τον Επίκουρο στην Αθήνα, όταν αυτός ίδρυσε τη σχολή του «Κήπου», κάπου στο σημερινό Βοτανικό, μεταξύ Διπύλου και Ακαδημίας. Περίπου την ίδια εποχή ίδρυσε σχολή στην «Ποικίλη Στοά» και ο Ζήνων ο Κιτιεύς. Η επικούρεια Σχολή του «Κήπου» καλλιεργούσε φιλοσοφικό ανταγωνισμό με τους ακαδημαϊκούς (πλατωνικούς) και τους περιπατητικούς (αριστοτελικούς). Στον «Κήπο» δίδαξε ο Επίκουρος περίπου 40 χρόνια.
Οι επικούρειοι είχαν φυσιοκρατικές αντιλήψεις και μίλαγαν ενάντια στις δεισιδαιμονίες, τη μαντική, τα θρησκευτικά ιερατεία και τους δημοκόπους πολιτευτές, προκαλώντας έτσι την αντιπάθεια των κατεστημένων ολιγαρχικών κύκλων. Τα κυριότερα έργα του ίδιου του Επίκουρου γέμιζαν περί τους 300 παπύρους, έχουν όμως διασωθεί ελάχιστα, γιατί τα περισσότερα καταστράφηκαν κατά τις συστηματικές πυρπολήσεις βιβλιοθηκών από τον 4ο αιώνα μ.Χ. και μετά.
Στην επικούρεια διδασκαλία διαιρείται η φιλοσοφία, η οποία θεωρείται «φάρμακο της ψυχής», σε τρεις τομείς, τη φυσική, τη λογική και την ηθική. Υπέρτατο αγαθό κατά τον Επίκουρο είναι η ευχαρίστηση στη ζωή, για την απόλαυση της οποίας πρέπει να επιστρατεύονται όλες οι προσπάθειες του ανθρώπου. Η επικούρεια ευχαρίστηση (ηδονή) αφορούσε όλες τις ψυχικές απολαύσεις, την καλλιέργεια του πνεύματος και την άσκηση της αρετής, χωρίς έπαρση και αυτοπροβολή. Σε επιστολή του προς τον Μενοικέα ο Επίκουρος γράφει:
«Όταν λέμε ότι σκοπός είναι η ηδονή, δεν εννοούμε τις ηδονές του ασώτου και αυτές που βρίσκονται μέσα στις απολαύσεις, όπως νομίζουν μερικοί που το αγνοούν και δεν το παραδέχονται ή είναι κακώς πληροφορημένοι. Αλλά εννοούμε να μην πονάει το σώμα και να μην ταράσσεται η ψυχή
Οι ιδανικές καταστάσεις για τον άνθρωπο είναι, αρνητικά μεν η αταραξία, η αφοβία και η απονία και θετικά, η ευθυμία, η χαρά, η ευφροσύνη και η απαλλαγή από το φόβο του θανάτου. Κύρια προσπάθεια του ανθρώπου πρέπει να είναι η απολύτρωση από τον πόνο, η οποία εξασφαλίζει μία παθητική ηδονή. Η φιλοσοφία του Επίκουρου για τον τρόπο διαβίωσης των ανθρώπων συμπυκνώνεται στο «λάθε βιώσας» (= να ζεις απαρατήρητος, να μην επιδιώκεις την προβολή). Στην ίδια επιστολή του προς Μενοικέα γράφει ο Επίκουρος:
«Το πιο φρικτό από τα κακά, ο θάνατος, δεν είναι τίποτα για μας (τους επικούρειους), επειδή όταν υπάρχουμε εμείς, αυτός δεν υπάρχει, και όταν επέλθει ο θάνατος, τότε δεν υπάρχουμε εμείς.»
Για το δίλημμα πεπερασμένη – αιώνια ζωή που εισάγουν τεχνητά οι θρησκείες ώστε να προσφέρουν υπηρεσίες με διάφορες αυθαίρετες κατασκευές περί αιωνιότητας της ζωής, έγραφε:
«Η σωστή γνώση πως ο θάνατος δεν είναι τίποτα για μας, κάνει απολαυστική τη θνητότητα της ζωής, όχι επειδή της προσθέτει άπειρο χρόνο, αλλά επειδή την απαλλάσσει από τον πόθο της αθανασίας.»
Ενώ ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης θεωρούσαν τα ουράνια σώματα θεϊκές μονάδες με αυτοτελή βούληση, τα οποία παρακολουθούσαν τους ανθρώπους, ο Επίκουρος γράφει ότι αυτά τα σώματα πήραν από την αρχή, μαζί με το σφαιρικό τους σχήμα, την αναγκαιότητα και περιοδικότητα των κινήσεών τους και δεν πρόκειται για μακάριες και άφθαρτες οντότητες.
Αναφέρει ο Επίκουρος για τη θεωρία του
Ηδονή είναι να μην πονάει το σώμα και να μην ταράσσεται η ψυχή.
Η αξία της γνώσης, υποστηρίζει ο Επίκουρος, αντίθετα με τον Αριστοτέλη, μετριέται με τη χρησιμότητά της. Η γνώση πρέπει να βοηθάει για να εκλείψουν οι δεισιδαιμονίες και οι πλάνες και για να κατακτήσει ο άνθρωπος το ανώτερο αγαθό που είναι η ψυχική γαλήνη. Δεν υπάρχει και δεν χρειαζόμαστε γνώση που δεν έχει σχέση με τη ζωή, που δεν μεγαλώνει την ευτυχία μας, που δεν μειώνει τον πόνο μας – επικούρειες αντιλήψεις που επικράτησαν οριστικά από την Αναγέννηση και εντεύθεν.
Επίσης έγραψε
«Η σωστή γνώση πως ο θάνατος δεν είναι τίποτα για μας, κάνει απολαυστική τη θνητότητα της ζωής, όχι επειδή της προσθέτει άπειρο χρόνο, αλλά επειδή την απαλλάσσει από τον πόθο της αθανασίας.»
Επίσης αντίθετα με τον Αριστοτέλη, ο Επίκουρος θεωρεί τις γυναίκες ισότιμες στην κοινωνική ζωή με τους άνδρες και τις δέχεται ως μαθήτριες στη Σχολή. Εξ ίσου ισότιμη ανθρώπινη αντιμετώπιση αξίζουν οι δούλοι, οι οποίοι μπορούσαν να παρακολουθούν μαθήματα στον Κήπο και να αναδειχθούν σε φιλοσόφους. Το όνομα ενός εξ αυτών, Μυς, διασώθηκε σε μας από τον ιστορικό Λαέρτιο. Για τις γυναίκες έγραψε ο Επίκουρος:
«Η γυναίκα σου να σε σέβεται πρέπει και όχι να σε φοβάται, διότι δεν την πήρες για υπηρέτρια, αλλά για σύντροφο στη ζωή
Μια σύγκριση αυτών των αντιλήψεων με αντίστοιχες μεταγενέστερες που επικράτησαν στον ελληνόφωνο χώρο, δείχνει ποια ανατολίτικη οπισθοδρομικότητα επεβλήθη στον Ελληνισμό με τις μεσανατολικές δοξασίες.
Μέσα σε ένα περιβάλλον πολεμικών και πολιτικών ανακατατάξεων των ελληνιστικών κρατών, όπου τίθενται ερωτήματα για ανεξαρτησία (από τους Μακεδόνες) και αυτονομία των πόλεων, οι Επικούρειοι έχουν σαφή άποψη για το θέμα των πατρίδων, όχι με την ιδιοκτησιακή έννοια που δημιουργούν στους ανθρώπους, μέχρι των ημερών μας, οι κυβερνήτες για λόγους διατήρησης της εξουσίας και διακίνησης εξοπλισμών, αλλά με την έννοια του ενιαίου περιβάλλοντος, της κοινής πατρίδας και της αδελφοσύνης επί Γης. Έγραφε ο επικούρειος Διογένης Οινοανδέας (2ος αιώνα π.Χ.):
«Με το κάθε κομμάτιασμα της γης βέβαια άλλη είναι η πατρίδα για τον καθένα. Αλλά εάν δούμε όλη την επιφάνεια αυτού του κόσμου, τότε μία είναι η πατρίδα όλων μας, όλη η Γη, και μία η κατοικία μας, όλος ο κόσμος
Αντιλήψεις, οι οποίες επανέρχονται τον 21ο αιώνα ως νέες σοφίες, μπροστά στα πολλαπλά προβλήματα που προέκυψαν, είτε από τις φυσικές αλλαγές, είτε από τις δραστηριότητες του ανθρώπου, π.χ. επιβάρυνση περιβάλλοντος, πυρηνικά όπλα, διατροφικά προβλήματα, ενεργειακή ανεπάρκεια, αμάθεια και οπισθοδρομικότητα κ.ά.
Οι θεοί, κατά την επικούρεια αντίληψη, δεν ανακατεύονται στα ανθρώπινα, δεν κάνουν χάρες και δεν δέχονται δώρα. Αν έκαναν δε πράγματι οι θεοί όσα τους ζητούσαν οι άνθρωποι, θα εξαφανιζόταν η ανθρωπότητα, γιατί όλοι επιζητούν και εύχονται το κακό των άλλων… Για κάθε στιγμή και κάθε δυσκολία της ανθρώπινης ζωής, οι επικούρειοι φιλόσοφοι είχαν διατυπώσει ως πνευματικό βοήθημα την τετραφάρμακον, τέσσερις φράσεις για συνεχή χρήση:
«Δεν μας φοβίζει ο θεός, δεν μας ανησυχεί ο θάνατος, εύκολα αποκτιέται το Καλό, εύκολα υποφέρεται το Κακό
Αυτό δηλώνει ότι, πέρα από τις φυσικές δυνάμεις και τους νόμους του σύμπαντος,
  • δεν υπάρχουν θεοί τιμωροί και μπαμπούλες, όπως επαναλαμβάνουν καταπιεστικά 
    οι θρησκείες, οπότε και δεν χρειάζεται κάποιος να ζει με το φόβο τους
  • δεν μας ανησυχεί ο θάνατος που δεν μας αφορά, εφόσον εμείς δεν υπάρχουμε πια
  • το καλό που χρειάζεται για να ζήσει κάποιος, σύμφωνα με τις πνευματικές, ψυχικές και σωματικές ανάγκες του, αποκτάται  για έναν ολιγαρκή άνθρωπο εύκολα και τέλος,
  • με την επικούρεια αταραξία αντιμετωπίζεται κάθε κακό, κάθε δυσάρεστη κατάσταση και κάθε φόβος.
Ένας σημαντικός τομέας που απασχόλησε εντατικά τον Επίκουρο, από τον οποίο έχουμε όμως λίγες πληροφορίες, είναι η φυσική του φιλοσοφία. Η επιρροή του ατομισμού του Λεύκιππου και του Δημόκριτου είναι παραπάνω από εμφανής στο έργο του Επίκουρου. Ο μεγάλος αυτός φιλόσοφος έγραψε, μεταξύ άλλων, και ένα τεράστιο συναφές σύγγραμμα, «Περί Φύσεως», το οποίο είχε έκταση 37 τόμων. Τα λίγα αποσπάσματα που έχουν διασωθεί από αυτό το έργο, είναι κυρίως κείμενα του Λουκρήτιου και του Διογένη Οινοανδέα, αλλά και λίγα του ίδιου του Επίκουρου.
Μερικές από τις βασικές αρχές της φυσικής φιλοσοφίας του Επίκουρου
* Τίποτα δεν δημιουργείται ποτέ από το τίποτα. 
* Ο κόσμος δεν δημιουργήθηκε από θεία παρέμβαση. 
* Ακόμα και αν υπάρχουν θεοί, αυτοί δεν επιδρούν στο φυσικό κόσμο. 
* Η ύλη δεν καταστρέφεται σε τίποτα. 
* Πρωταρχικά στοιχεία της ύλης δεν είναι τα αριστοτελικά στοιχεία πυρ, αήρ, γη και ύδωρ, αλλά μικρά αδιαίρετα άφθαρτα σωματίδια (άτμητα σωμάτια = άτομα). 
* Τίποτα δεν μπορεί να γίνει αισθητό αν δεν έχει υλική υπόσταση. 
* Τίποτα δεν υπάρχει εκτός από τα άτομα και το κενό ανάμεσά τους. 
* Όλα τα σώματα, είτε είναι άτομα, είτε προέρχονται από ένωση ατόμων. 
* Το σύμπαν είναι αχανές. Δεν βρισκόμαστε στο κέντρο του σύμπαντος, αλλά είμαστε ένας από τους αναρίθμητους κόσμους του σύμπαντος. 
* Τα άτομα βρίσκονται σε διαρκή κίνηση μέσα στο κενό. Μπορούν να συνεχίσουν σε ευθεία, να συγκρουστούν, να αλλάξουν κατεύθυνση, να ενωθούν με άλλα άτομα στη δημιουργία σύνθετων σωμάτων. 
* Οι κόσμοι και τα έμβια όντα δημιουργούνται από τυχαία γεγονότα λόγω της χαοτικής 
κίνησης των ατόμων. 
* Αυτό που αποκαλούμε «ψυχή» είναι σωματική οντότητα με υλικά χαρακτηριστικά και 
δεν συνεχίζει να υπάρχει μετά τον θάνατο. 
* Η αίσθηση είναι αξιόπιστη, διότι δεν μπορεί να αμφισβητηθεί από κάτι άλλο πιο αξιόπιστο από αυτήν.
Σήμερα γνωρίζουμε ότι αυτές οι απόψεις, τις οποίες είχε προσεγγίσει διαισθητικά ο Επίκουρος, δεν απέχουν σημαντικά από τα επιστημονικά ευρήματα και τη σημερινή γνώση μας για τα ουράνια σώματα και τη φύση γενικότερα. Δεν είχε, λοιπόν, άδικο ο Νίτσε που διαπίστωνε στα τέλη του 19ου αιώνα ότι: «Η επιστήμη έχει βαλθεί να επιβεβαιώσει τον Επίκουρο
Είναι πασιφανές, πόσο αρνητική ήταν για την πρόοδο της ανθρωπότητας η αποσιώπηση αυτού του μεγάλου διανοητή κατά την ύστερη Αρχαιότητα και το Μεσαίωνα. Μπορούμε δε εύκολα να σκεφτούμε, πόσο θα είχαν προωθηθεί η επιστήμη, η τεχνολογία και γενικότερα ο (ελληνικός) πολιτισμός, αν είχε εξελιχθεί ομαλά η επιστήμη των ελληνορωμαϊκών και ελληνιστικών χρόνων και δεν είχε παρεμβληθεί ο οπισθοδρομικός Μεσαίωνας με την υποστήριξη της εισροής στις πολιτισμένες κοινωνίες βαρβάρων από Βορρά και Ανατολή και της άνωθεν επιβολής σκοτεινών δεσποτικών και θεόπληκτων αντιλήψεων.
Από τα προηγούμενα είναι επίσης κατανοητό, γιατί οι πλατωνιστές και αριστοτελιστές απεχθάνονταν αυτόν τον μεγάλο φιλόσοφο, τους μαθητές του και τη φιλοσοφία τους και γιατί συνεχίζεται αυτή η εχθρότητα μέχρι των ημερών μας από όλους τους ελιτίστικους μηχανισμούς.
Περίπου 300 χρόνια μετά την εποχή του Επίκουρου, γράφει ο Πλούταρχος (~50 – 125 μ.Χ.) ότι ο ιδρυτής της Σχολής του «Κήπου» προσπάθησε να ανατρέψει τους «θεσμούς της πόλης» και ότι θεωρούσε τον εαυτό του «σοφότερο από τον Πλάτωνα» – έγκλημα καθοσιώσεως για τους ολιγαρχικούς. Γι’ αυτές λοιπόν τις αντιλήψεις έπρεπε, σύμφωνα με τον Πλούταρχο που είχε ο ίδιος ολιγαρχικές προτιμήσεις, να μαστιγωθούν όλοι οι επικούρειοι, όχι με το απλό μαστίγιο αλλά με το αστραγωτό! Αυτή η εκδήλωση αντιπάθειας και εκδικητικότητας δείχνει, πόση επιρροή πρέπει να είχαν ακόμα κατά το 2ο μ.Χ. αιώνα στην κοινωνία της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας οι επικούρειοι φιλόσοφοι.
Ο Επίκουρος δεν έτυχε μέχρι σήμερα, λόγω των δημοκρατικών και φυσιοκρατικών του αντιλήψεων, οποιασδήποτε προβολής μέσα από τα σύγχρονα εκπαιδευτικά συστήματα, τα οποία κατά κύριο λόγο στηρίζουν ακόμα ολιγαρχικές και θεοκρατικές αντιλήψεις. Μόλις τα τελευταία χρόνια παρουσιάζεται στα ελληνικά σχολικά βιβλία δειλά η βιογραφία του Επίκουρου και αναπτύσσεται η φιλοσοφία του. Μερικοί σύγχρονοι δυσφημιστές εξηγούν δε, κάνοντας μεταφραστικά άλματα, ότι το λάθε βιώσας (= να ζεις απαρατήρητος) του σπουδαίου αυτού φιλοσόφου σημαίνει πως κάποιος ζει λαθραία, σε βάρος των άλλων – ένα ακόμα δείγμα της διαχρονικής οπισθοδρομικής αθλιότητας που υποστηρίζεται κατά κανόνα από μηχανισμούς προπαγάνδας, θεσμοποιημένους και άτυπους.
Info:
Το κείμενο ανήκει στον Στ. Φραγκόπουλο και το διαβάσαμε στο sciencearchives.wordpress.com

Νονοι και δωρα (ιδεες)

  Ένα από τα πιο σημαντικά  δώρα  που πρέπει να κάνετε στα βαφτιστήρια σας είναι η πασχαλινή λαμπάδα. Συμβολίζει την Ανάσταση του Κυρίου, τη...