Τετάρτη 19 Μαρτίου 2014

Φράσεις που ...έγραψαν!


Εδώ θα βρείτε μια συλλογή από διάφορες φράσεις, παλιές και σύγχρονες που έμειναν παροιμιώδεις και τις  χρησιμοποιούμε στον καθημερινό μας λόγο μαζί με το ποιος τις πρωτοείπε:

    1. «Άμμες δε γ΄ εσσόμεθα πολλώ κάρονες»(Εμείς θα γίνουμε πολύ καλύτεροι από εσάς) Το τραγουδούσε ο κύκλος των παιδιών στη Σπάρτη.
    2. «Αν μπορείς να το ονειρευτείς, μπορείς να το κάνεις». Walt Disney
    3. «Αργία μήτηρ πάσης κακίας». Σόλων
    4. «Αυτοί που κάνουν πως ξέρουν τα πάντα εκνευρίζουν εμάς που τα ξέρουμε» Αρκάς
    5. «Για δες καιρό που διάλεξε ο Χάρος να με πάρει, τώρα που ανθίζουν τα κλαδιά και βγάζει η γη χορτάρι».  Αθανάσιος Διάκος
    6. «Για την Ελλάδα ρε γ@μώτο!» Βούλα Πατουλίδου στους Ολυμπιακούς της Βαρκελώνης το 1992.
    7. «Γνωθι σαυτον» Χειλων ο Λακεδαιμονιος
    8. «Δε γεννήθηκα για να μισώ, αλλά για να αγαπώ» Αντιγόνη
    9. «Δε θα πεθάνουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη» Βασίλης Παπακωνσταντίνου
    10. «Δε μας χ#ζεις ρε Νταλάρα…» Χάρρυ Κλύνν
    11. «Δεν είναι αρκετό το να πετύχω. Όλοι οι άλλοι πρέπει να αποτύχουν» Τζενκινς Χαν
    12. «Δεν ελπίζω τίποτα. Δεν φοβάμαι τίποτα. Είμαι ελεύθερος» Νίκος Καζαντζάκης
    13. «Δεν μπορώ να δεχθώ ότι ο Θεός παίζει ζάρια με το σύμπαν» Albert Einstein
    14. «Δεν ξέρω με τι όπλα θα γίνει ο 3ος Παγκόσμιος Πόλεμος, αλλά ο 4ος θα γινει με πετρες και ροπαλα» Albert Einstein
    15. «Δόξα τω Θεώ, είμαι άθεος» Salvador Dali
    16. «Δύο πράγματα είναι άπειρα, το σύμπαν και η ανθρώπινη βλακεία. Και για το σύμπαν δεν είμαι απόλυτα σίγουρος …» Albert Einstein
    17. «Εάλω η Πόλις!» Για την άλωση της Κωνσταντινούπολης απο τον Μωαμεθ τον Β’.
    18. «Εδώ μέσα γίνονται Σόδομα και Γόμορρα» Σαπφώ Νοταρά, Αχ αυτή η γυναίκα μου
    19. «Είναι λυπηρό το να μην έχεις φίλους, αλλά ακόμη πιο λυπηρό είναι το να μην έχεις εχθρούς» Ernesto Che Guevara
    20. «Είναι πολλά τα λεφτά Άρη» Σπύρος Καλογήρου, Λόλα
    21. «Είναι τρελοί αυτοί οι Ρωμαίοι» Οβελίξ
    22. «Εις οιωνός άριστος αμύνεσθαι περί πάτρης» Έκτορας
    23. «Είτε η ταπετσαρία ξεθωριάζει είτε εγώ» Τα τελευταία λόγια του Oscar Wilde
    24. «Ελευθερία ή Θάνατος» σύνθημα της επανάστασης του 1821
    25. «Εν οίδα ότι ουδέν οίδα» Σωκράτης
    26. «Εν τούτω Nίκα» Μέγας Κωνσταντίνος
    27. «Ένα μικρό βήμα για τον άνθρωπο, ένα τεράστιο βήμα για την ανθρωπότητα» Νηλ Άρμστρονγκ
    28. «Ένας για όλους και όλοι για έναν». Οι τρεις Σωματοφύλακες
    29. «Έρως ανίκατε μάχαν» Σοφοκλής
    30. «Ες αύριον τα σπουδαία» Αρχίας, Θηβαίος ηγέτης αρνούμενος να ασχοληθεί με την προειδοποίηση ότι κινδυνεύει η ζωή του. Δολοφονήθηκε το ίδιο βράδυ.
    31. «ΕΤ, phone home!» Από την ταινία «E.T. o εξωγηινος»
    32. «Εύρηκα!» Αρχιμήδης
    33. «Ή ταν, ή, επί τας». Οι Σπαρτιάτισσες μανάδες παραδίνοντας την ασπίδα στους γιους τους.
    34. «Η φαντασία στην εξουσία» Μάης του ‘68
    35. «Ήξεις αφήξεις ουκ εν τω πολέμω θνήξεις» Πυθια
    36. «Θα μυρίσουμε τα νύχια μας» Από την Πυθία που βουτούσε τα χέρια της σε υγρό με δαφνέλαιο και το έφερνε στη μύτη για να πέσει σε έκσταση και να δώσει χρησμό
    37. «Θάλαττα, θάλαττα!» Μύριοι, Κύρου Ανάβασις
    38. «Ίδε ο άνθρωπος». Πόντιος Πιλάτος για τον Ιησού
    39. «Ιδού η Ρόδος, ιδού και το πήδημα» Αίσωπος
    40. «Και γιατί δεν τρώνε παντεσπάνι;» Μαρία Αντουανέτα, όταν της είπαν ότι ο λαός φωνάζει γιατί δεν έχει να φάει ψωμί
    41. «Καλοι μου ανθρωποι» Θανάσης Βέγγος
    42. «Καλύτερα μιας ώρας ελεύθερη ζωή παρά σαράντα χρόνια σκλαβιά και φυλακή». Ρήγας Φεραίος, Θούριος
    43. «Κάτθανε Διαγόρα ούκ είς Όλυμπον αναβήσει» ένας σπαρτιάτης στον Ολυμπιονίκη Διαγόρα που τον σήκωναν στις πλάτες οι δυο Ολυμπιονίκες γιοι του. Σημαίνει, πέθανε Διαγόρα, δε θα ανέβεις και στον Ολυμπο.
    44. «Κάτσε κάτω από τη μπάρα» Χρήστος Ιακώβου
    45. «Κι εσύ Βρούτε;» Ιουλιος Καισαρας
    46. «Κι όμως κινείται!» Γαλιλαίος
    47. «Κύριοι, δυστυχώς επτωχεύσαμεν». Χαρίλαος Τρικούπης 1889.
    48. «Μη μου τους κύκλους τάραττε». Αρχιμήδης
    49. «Μη ρωτάς για ποιόν χτυπάει η καμπάνα. Χτυπάει για σένα». Ernest Hemingway
    50.  «Μηδένα προ του τέλους μακάριζε» Σόλων
    51. «Μην κρίνετε ίνα μην κριθήτε». Κατά Ματθαίον Ζ’
    52. «Μια εικόνα, χίλιες λέξεις» Μέγας Ναπολέων.
    53. «Μολών λαβέ!» Λεωνίδας, Θερμοπύλες
    54. «Μπορεί να τρέξει αλλά δεν μπορεί να κρυφτεί» Joe Louis, πυγμάχος
    55. «Να ζει κανείς ή να μη ζει; Ιδού η απορία» Άμλετ, Σαίξπηρ
    56. «Νενίκηκά σε, Σολομώντα» Αυτοκράτορας Ιουστινιανός
    57. «Νενικήκαμεν!» Η αναγγελία της νίκης του Μαραθώνα το 490 π.Χ
    58. «Νίπτω τας χείρας μου» Πόντιος Πιλάτος
    59. «Νους υγιής εν σώματι υγιεί»
    60. «Ο αναμάρτητος πρώτος τον λίθον βαλέτω» Ιησούς
    61. «Ο κύβος ερρίφθη» Ιούλιος Καίσαρας
    62. «Ο σκοπός αγιάζει τα μέσα» Μακιαβέλι
    63. «Ο χρόνος είναι χρήμα» Βενιαμίν Φραγκλίνος
    64. «Ό,τι δεν με σκοτώνει με κάνει πιο δυνατό» Φρήντριχ Νίτσε
    65. «Οξω πουστ# απ’ την παράγκα» Μαλβίνα Κάραλη
    66. «Όταν ο Μωάμεθ δεν πάει στο βουνό, το βουνό πάει στο Μωάμεθ» Βάκων
    67. «Ουαί τοις ηττημένοις» Βρέννος, αρχηγός των Γαλατών
    68. «Ουδέν κακόν αμιγές καλού»
    69. «Ούκ άν λάβοις παρά του μη έχοντος» Μέννιπος στον Χάροντα
    70. «Οχι αλλο καρβουνο» Κούρκουλος, Ορατότης Μηδεν
    71. «Οψόμεθα εις Φιλίππους» Πλούταρχος
    72.  «Σιγά τον πολυέλαιο» Στον Κολοκοτρώνη όταν τον κάλεσαν στα ανάκτορα, όπου χόρευε με ενθουσιασμό και πέταγε τα τσαρούχια του ψηλά.
    73. «Σκέφτομαι, άρα υπάρχω» Καρτέσιος
    74. «Στέλλα κρατάω μαχαίρι» Γιώργος Φούντας, “Στέλλα”
    75. «Στο εξής πρέπει να λέμε όχι ότι οι Έλληνες πολεμούν σας ήρωες, αλλά ότι οι ήρωες πολεμούν σαν Έλληνες.» Τσώρτσιλ
    76. «Στους γονείς μου οφείλω το ζην, στους δασκάλους το ευ ζην» Μεγας Αλεξανδρος
    77. «Συν Αθηνά και χείρα κίνει». Αίσωπος
    78. «Τα πάντα ρει και ουδέν μένει». Ηράκλειτος
    79. «Τετέλεσται» Ιησους Χριστος
    80. «Το βασίλειό μου για ένα άλογο». Ριχάρδος ο Γ΄
    81. «Το δις εξαμαρτείν ουκ ανδρός σοφού» Θαλής ο Μιλήσιος
    82. «Το λακωνίζειν εστί φιλοσοφείν» Πλάτων
    83. «Το μόνο που φοράω στο κρεβάτι μου είναι Channel No 5» Marilyn Monroe
    84. «το όνομά μου είναι "Κανένας"» Οδυσσέας
    85. «Τυχαίο; Δε νομίζω!» Από διαφήμιση τηλεφωνικής υπηρεσίας
    86. «Φοβού τους Δαναούς και δώρα φέροντας. Βιργίλιος, “Αινειάδα”
    87. «Χαίρε Καίσαρ, οι μελλοθάνατοι σε χαιρετούν». Μονομάχοι προς τον Καίσαρα.
    88. «Χακούνα Ματάτα» Timon & Pumba
    89. «χάσαμε μια μάχη, όχι τον πόλεμο» στρατηγός Ντε Γκωλ
    90. «Χιούστον, έχουμε ένα πρόβλημα». Το πλήρωμα του Apollo 13
    91. «Ωραία, θα πολεμάμε υπό σκιά» Διηνέκης, Θερμοπύλες
    92. «Ώστε λοιπόν, πόλεμος!» Η πραγματική διατύπωση του "ΌΧΙ" από τον Ιωάννη Μεταξά προς τον Ιταλό πρέσβη τα ξημερώματα της 28ης Οκτωβρίου 1940.
    93. «Dum spiro spero» Οσο αναπνέω ελπίζω
    94. «Hasta la vista baby!» Εξολοθρευτής
    95. «How you doin’ ?» Joey Tribbiani από τα φιλαράκια
    96. «I have a dream» Martin Luther King
    97. «May the Force be with you» Master Yoda στον Πόλεμο των Αστρων.
    98. «Mea culpa» (Λάθος μου) Aνδρεας Παπανδρεου
    99. «Merde!» Cambronne, Γάλλος στρατηγός όταν τραυματίστηκε θανάσιμα στο Βατερλώ είπε αυτό ακριβώς: "σκατά!"
    100. «My precioussss!» Goloum στον Αρχοντα των Δαχτυλιδιών
    101. «O tempora! Ο mores!» (Ω καιροί, ώ ήθη) Κικέρων
    102. «Veni, Vidi, Vici». (Ήρθα, Είδα, Νίκησα) Ιούλιος Καίσαρ

    Info:
    Τις φράσεις αυτές βρήκαμε από εγκυκλοπαίδειες, από την μνήμη μας, από το διαδίκτυο και πολλές από αυτές στην ιστοσελίδαΓνωμικολογικόν.

    Σε τι ωφέλησαν λοιπόν τα ποιήματα;


    Σε τι ωφέλησαν λοιπόν τα ποιήματα;
    Μήπως σκεπάστηκαν οι άστεγοι κι ανάσαναν οι άποροι
    ή μήπως κόπασε ο φόβος του θανάτου;
    Γι’ αυτό σου λέω: κάψε σημαίες και ποιήματα
    και μίλα μου για σένα
    Για την μοναδική πατρίδα που σε έστερξε
    Την παιδική σου ηλικία 
    Τάκης Τσαντήλας
    Info:
    Ο ποιητής Τάκης Τσαντήλας, ζει, εργάζεται και δραστηριοποιείται στην πόλη της Λαμίας. Έχουν κυκλοφορήσει οι ποιητικές συλλογές του:
    · "Ενδελεχή κι απόκρυφα ατοπήματα" - 2006
    · "Ανιχνεύοντας ουρανό" - 2007 - εκδόσεις "Οιωνός"
    · "Προ-αιρετικά και ατημέλητα" - 2007 - εκδόσεις "Αρμός" - Με τη Μαρία Ροδοπούλου
    · "Ιχνηλατώντας τη σιωπή" - 2008 - εκδόσεις "Οιωνός"
    · "Υδρίες ανάσες" - 2010 - εκδόσεις "Οιωνός"
    · "Αλκυονίδες μνήμες" - Απρίλιος 2011 - εκδόσεις "Οιωνός"
    · "Της ροής και της τέφρας" - Οκτώβριος 2011 - εκδόσεις "Άνεμος εκδοτική"
    www.e-fungus.gr

    Μήπως είστε τελειομανής;

    Θέλετε τα πάντα να είναι τέλεια κι όμως τις περισσότερες φορές αδυνατείτε να τα καταφέρετε; Αναρωτιέστε τι μπορεί να φταίει…
    Η τελειομανία είναι ένα χαρακτηριστικό της προσωπικότητας, όμως, υπάρχει μια ποιοτική διαφορά που την διαφοροποιεί από τον κλινικό όρο. Θα μπορούσαμε, λοιπόν, να πούμε ότι η μία παράμετρος είναι η θετική τελειομανία. Είναι αυτή που μας προτρέπει να είμαστε επιμελείς, συνεπείς, προσεκτικοί έτσι ώστε να έχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα σε κάθε προσπάθειά μας. Δεν έχει να κάνει με το αυξημένο άγχος για τις επιδόσεις μας και δεν επηρεάζει την απόδοσή μας παρά μόνο θετικά!
    Όταν, όμως, η τελειομανία ξεφύγει από τα όρια του φυσιολογικού τότε μπορεί να δημιουργήσει πολλά προβλήματα δυσκολεύοντας πραγματικά τη ζωή μας. Κι αυτό γιατί τα τελειομανή άτομα συνήθως αναλώνονται άσκοπα στις λεπτομέρειες προκειμένου να κάνουν κάτι τέλεια. Το χειρότερο, όμως, είναι ότι η αυτοεκτίμησή τους εξαρτάται άμεσα από τις επιδόσεις τους. Έτσι ένα λάθος ή ένα μέτριο αποτέλεσμα αρκεί για να καταλήξουν στην αυταπόρριψη. Πολύ συχνά μάλιστα υποθέτουν ότι για τον ίδιο ακριβώς λόγο θα τους απορρίψουν και οι άλλοι πράγμα που τους ρίχνει ψυχολογικά ακόμα περισσότερο.
    Υπάρχουν ορισμένα σημάδια που μας βοηθούν να αναγνωρίσουμε έναν τελειομανή ο οποίος έχει ξεπεράσει τα όρια του φυσιολογικού:
    1. Κάθε φορά που προσπαθεί να φέρει σε πέρας μια αποστολή είναι υπερβολικά αγχωμένος.
    2. Δεν έχει συνέπεια στο χρόνο, πράγμα που σημαίνει ότι αναλώνεται στις λεπτομέρειες με αποτέλεσμα να ξοδεύει άσκοπα πολύ χρόνο.
    3. Δεν είναι αποδοτικός ακριβώς επειδή χάνει πολύτιμο χρόνο.
    4. Δεν αναλαμβάνει να ξεκινήσει κάτι καινούργιο εξαιτίας του φόβου της αποτυχίας.
    5. Το άγχος της επίδοσης και η κριτική των άλλων επηρεάζουν άμεσα την ψυχολογική του διάθεση.
    6. Χαρακτηρίζεται από αναποφασιστικότητα στη λήψη σοβαρών αποφάσεων και αναβλητικότητα.
    Σε λογικά πλαίσια!
    Η αλήθεια είναι ότι οι περισσότεροι από εμάς έχουμε μάθει να θεωρούμε την τελειομανία ως ένα θετικό χαρακτηριστικό που βοηθάει το άτομο να προοδεύσει. Και εν μέρει αυτό είναι σωστό. Όταν, όμως, η τελειομανία ξεπερνάει τα όρια του φυσιολογικού έχει ως αποτέλεσμα να κάνει τη ζωή μας πιο δύσκολη. «Η συνειδητοποίηση και αποδοχή του προβλήματος είναι το πρώτο ουσιαστικό βήμα για να ελέγξουμε τα όποια παθολογικά συμπτώματα της τελειομανίας», επισημαίνει η κ. Μακαρώνη.
    Εφόσον συνειδητοποιήσετε το πρόβλημα, μπορείτε να κάνετε τις πρώτες προσπάθειες για να μάθετε να ελέγχετε τις συχνά ασυνείδητες κινήσεις που πηγάζουν από την τελειομανία, έχοντας υπόψη τα έξης:
    Προσπαθήστε να συγκεντρώνεστε κάθε φορά σ’ έναν στόχο αντί ν’ αναλώνετε τις δυνάμεις σας σε πολλές δραστηριότητες ταυτόχρονα οι οποίες θ’ ανεβάσουν τα επίπεδα του στρες.
    Μάθετε να βάζετε προτεραιότητες όσον αφορά στις υποχρεώσεις σας ξεκινώντας πρώτα μ’ εκείνες που θεωρείτε πιο σημαντικές ή επείγουσες.
    Προσπαθήστε να μείνετε πιστοί σε ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα και στα deadlines που οι άλλοι, ή, ακόμα κι εσείς η ίδια έχετε θέσει στον εαυτό σας.
    Εξοικειωθείτε με το αίσθημα της αποτυχίας. Αν μάθετε να αξιολογείτε τα πράγματα ρεαλιστικά,θα συνειδητοποιήσετε γρήγορα ότι η αποτυχία και τα λάθη δεν χρειάζεται να σας πτοούν αφού αποτελούν μέρος της ζωής.
    Info:
    Της Φλώρας Κασσαβέτη
    Με τη συνεργασία της κλινικής ψυχολόγου Βάσως Μακαρώνη
    www.e-fungus.gr

    Το πείραμα της Συμμόρφωσης


    Αστικός μύθος, ή πραγματική διδακτική ιστορία; Λίγη σημασία έχει. Διαβάστε και αποφύγετέ το!
    Μια ομάδα επιστημόνων έβαλε πέντε πιθήκους σε ένα κλουβί, στο οποίο τοποθέτησαν στην μέση μια σκάλα και πάνω από την σκάλα ένα κλαδί από μπανάνες. Όταν κάποιος πίθηκοςανέβαινε την σκάλα για να πάρει τις μπανάνες, οι επιστήμονες κατάβρεχαν με παγωμένο νερό τους υπόλοιπους πιθήκους που είχαν μείνει στο έδαφος!
    Μετά από κάποιο καιρό, όταν ένας πίθηκος πήγαινε να ανεβεί την σκάλα, οι άλλοι, προκειμένου να γλιτώσουν την ψυχρολουσία, του έκαναν επίθεση και τον ξυλοφόρτωναν.
    Μετά από λίγο καιρό, καμία μαϊμού δεν ανέβαινε τις σκάλες παρά τον πειρασμό που είχανμπροστά τους και την τεράστια λαχτάρα τους να φάνε τις μπανάνες. Είχαν συμμορφωθεί.
    Τότε, οι επιστήμονες αντικατέστησαν έναν από τους πιθήκους. Το πρώτο πράγμα που πήγε να κάνει ο νεοφερμένος, ήταν φυσικά να ανεβεί την σκάλα για να πάρει τις μπανάνες.
    Αμέσως πέσανε πάνω του οι υπόλοιποι τέσσερεις “παλιοί” που ήξεραν πως είχαν τα πράγματακαι τον ξυλοφόρτωσαν. Μετά από αρκετές φορές που ο καινούργιος προσπάθησε να ανέβει στη σκάλα και έτρωγε κάθε φορά ξύλο σταμάτησε πια να προσπαθεί κι ας μην ήξερε για ποιον λόγο ακριβώς δεν έπρεπε να πάει στις μπανάνες.
    Αφού συμμορφώθηκε κι αυτός, οι επιστήμονες έφεραν και δεύτερη καινούργια μαϊμού και αφαίρεσαν πάλι μια από τις παλιές. Και φυσικά έγιναν πάλι τα ίδια. Τα ίδια έγιναν και με την τρίτη και με την τέταρτη, μέχρι που αντικαταστάθηκαν όλοι οι παλιοί πίθηκοι από νέους.
    Αυτό που είχε απομείνει πλέον στο κλουβί ήταν μια ομάδα πιθήκων που δεν είχαν καταβρεχτεί ποτέ, εντούτοις όμως, ξυλοκοπούσαν άγρια οποιονδήποτε επιχειρούσε να φτάσει στις μπανάνες «γιατί έτσι είχαν τα πράγματα σε αυτό το κλουβί» χωρίς κανείς να γνωρίζει το λόγο για τον οποίο επιτίθεται στην καινούργια μαϊμού, χωρίς κανείς να ξέρει για ποιον λόγο δεν έπρεπε να φάνε τις μπανάνες και χωρίς κανείς να θυμάται ότι κι εκείνος είχε προσπαθήσει να ανέβει στο κλαδί...
    Αν νομίζετε ότι αυτό το πείραμα πιάνει μόνο σε μαϊμούδες είστε γελασμένοι. Είναι πολλοί οι τρόποι με τους οποίους επιχειρούν να μας κατευθύνουν και να μας κάνουν να συμμορφωθούμε "επειδή έτσι έχουν τα πράγματα." Χωρίς αντίρρηση, χωρίς σκέψη, χωρίς λογική.
    ΚΑΚΟ ΓΙΑ ΣΚΕΠΤΟΜΕΝΑ ΑΤΟΜΑ.
    www.e-fungus.gr



    Το Σούπερ Μάρκετ του Μέλλοντος

    Της Δέσποινας Μεργιάνη
    Η εποχή του High Tech Μάρκετινγκ είναι πλέον γεγονός! Μια καινούργια γενιά καταστημάτων αρχίζει να γεννιέται. Ένα κατάστημα αγοράς τροφίμων (σούπερ μάρκετ), όπου ο πελάτης χρήζει μιας ατομικής εξυπηρέτησης, όπου οι υπηρεσίες και τα προϊόντα είναι προσαρμοσμένα στις δικές του ανάγκες. Μια φαντασίωση; Ένα κατάστημα επιστημονικής φαντασίας; Κι όμως, όλες οι απαραίτητες τεχνολογικές καινοτομίες υπάρχουν ήδη!
    Έχει περάσει ήδη μισός αιώνας από την ίδρυση του πρώτου σούπερ μάρκετ στην Ευρώπη. Εκείνη την περίοδο η επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ αποτελούσε την οικογενειακή απογευματινή έξοδο του Σαββάτου. Τι ευχαρίστηση για τις γιαγιάδες μας το να χρησιμοποιούν ένα καρότσι και να βρίσκουν τα πάντα σε μερικές δεκάδες τετραγωνικά μέτρα και να εξυπηρετούνται μόνες τους (self service). Για εκείνη την εποχή ο τρόπος αυτός ήταν απλός, οικονομικός και γρήγορος. Ένα σύμβολο εξέλιξης!
    Στις μέρες μας η σαββατιάτικη απογευματινή έξοδος είναι πολύ διαφορετική.
    Τα σούπερ μάρκετ μετατράπηκαν σε υπερμάρκετ. Τεράστιες εκτάσεις, οι οποίες συχνά ξεπερνούν τα 10.000 τ.μ., χιλιόμετρα ραφιών και χιλιάδες είδη τροφίμων! Όμως, οι καλές τιμές και η πληθώρα αγαθών δεν είναι πλέον αρκετά. Οι καταναλωτές αναζητούν από το κατάστημα αγοράς τροφίμων τους νέες υπηρεσίες και όμορφη ατμόσφαιρα, που δημιουργείται με τη χρήση «σκηνικών». Το σούπερ μάρκετ χωρίς «σκηνογραφία» δε θα μπορέσει να επιζήσει στο προσεχές μέλλον.
    Τα διάφορα «σκηνικά» ελκύουν τον πελάτη και τον προτρέπουν να παραμείνει στο χώρο του καταστήματος. Σκοπός των προαναφερθέντων σκηνικών ή αλλιώς τεχνολογικών καινοτομιών είναι η μετατροπή του βαρετού και συχνά καταναγκαστικού χρόνου παραμονής του πελάτη στο κατάστημα σε μια μοναδική και αξέχαστη εμπειρία για αυτόν!
    Κάποιες από τις τεχνολογικές καινοτομίες που θα παρουσιάσουμε στη συνέχεια χρησιμοποιούνται ήδη με μεγάλη επιτυχία στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής καθώς και στην Ιαπωνία.
    Τα τελευταία χρόνια έχουν κάνει την εμφάνισή τους και στην Ευρώπη, σε χώρες όπως η Αγγλία, η Γαλλία και η Γερμανία. Κάποιες από αυτές χρησιμοποιούνται ήδη στα γειτονικά μας σούπερ μάρκετ και άλλες βρίσκονται ακόμα σε πειραματικό στάδιο. Μα ας δούμε πώς ακριβώς εφαρμόζονται οι τεχνολογικές καινοτομίες στο χώρο των σούπερ μάρκετ και πώς μετατρέπονται σε «εργαλεία μάρκετινγκ».
    Με την είσοδό σας στο «σούπερ μάρκετ του μέλλοντος» παρατηρείτε αμέσως την πρώτη αισθητή αλλαγή, η οποία βρίσκεται κάτω από τα πόδια σας. Το πάτωμα του σούπερ μάρκετ έχει αλλάξει.
    Γίνεται πλέον ψηφιακό, δίνοντας μια άλλη διάσταση και μια επιπλέον χρήση στη μέχρι πρότινος υποχρησιμοποίηση του πατώματος. Ενυδρείο για το «τμήμα ιχθυοπωλείου», γήπεδο ποδοσφαίρου για το «τμήμα βιντεοπαιχνίδια», το ψηφιακό πάτωμα είναι ικανό να εντοπίσει τα βήματα των πελατών.
    το έξυπνο καρότσι
    Στην είσοδο του καταστήματος σας περιμένει η δεύτερη τεχνολογική καινοτομία (τεχνολογία Business Intelligence), το ονομαζόμενο «έξυπνο καρότσι» (smart trolley), το οποίο είναι εξοπλισμένο με ένα είδος ηλεκτρονικού υπολογιστή (personal shopping assistant), ο οποίος διαθέτει μια οθόνη αφής.

    Ο personal shopping assistant θα σας βοηθήσει να δαιχειριστείτε τις αγορές σας.
    Το πρώτο πράγμα που έχετε να κάνετε είναι να εισάγετε την προσωπική σας μαγνητική κάρτα (future card), στην οποία έχετε αποθηκεύσει όλα τα δεδομένα σας, στον ηλεκτρονικό υπολογιστή.
    Με το που εισάγετε τη μαγνητική κάρτα ο υπολογιστής σάς αναγνωρίζει αμέσως, σας καλωσορίζει και εμφανίζει τη λίστα αγορών σας (electronic shopping list), την οποία έχετε ετοιμάσει στο σπίτι σας και έχετε μεταφέρει στην κάρτα μέσω μιας σύνδεσης Internet.
    Εάν δεν έχετε προλάβει να αποθηκεύσετε τη λίστα σας, ο personal shopping assistant είναι ικανός να σας προτείνει μια εναλλακτική, βασισμένη στις προηγούμενες αγορές που είναι καταχωρισμένες στη μνήμη της κάρτας.
    Έπειτα στην οθόνη του υπολογιστή σας εμφανίζεται το πλάνο του καταστήματος, το σύνολο των πόντων που έχετε συλλέξει μέχρι στιγμής στο πλαίσιο του προγράμματος πιστότητας του καταστήματος ή, ακόμα, σας ενημερώνει για τις τρέχουσες προσφορές πάνω στα αγαπημένα σας προϊόντα.
    Παράλληλα, με το smart trolley μπορείτε να ενημερωθείτε ανά πάσα στιγμή για το πού ακριβώς βρίσκεται το προϊόν που ψάχνετε.
    Το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να εισάγετε το όνομα ή τη μάρκα του προϊόντος στην οθόνη αφής του υπολογιστή κι εκείνος θα σας οδηγήσει προς το ράφι όπου βρίσκεται το συγκεκριμένο προϊόν.
    Στο σημείο αυτό θα πρέπει να αναφέρουμε ότι το «έξυπνο καρότσι» λειτουργεί με την τεχνολογία RFID.
    Το RFID είναι τα αρχικά του όρου Radio Frequency Identification, που στα ελληνικά μεταφράζεται ως «ταυτοποίηση μέσω ραδιοσυχνοτήτων».
    Στην ουσία είναι ένα σύστημα ασύρματης αναγνώρισης αντικειμένων και έρχεται να αντικαταστήσει το γνώστο σε όλους bar code.
    Στα προϊόντα αντικατοπτρίζονται ως συρμάτινες ταινίες, τα λεγόμενα RFID tags. Σε κάθε RFID tag είναι αποθηκευμένος ο σειριακός αριθμός του αντικειμένου και οποιαδήποτε άλλη πληροφορία είναι απαραίτητη για την αναγνώρισή του.
    Συνεπώς, αφού όλα τα προϊόντα είναι εξοπλισμένα με τα μικροτσίπ RFID (RFID tags), το «έξυπνο καρότσι» μπορεί να αναγνωρίζει κάθε προϊόν, κι έτσι, κάθε φορά που τοποθετείτε μέσα σε αυτό ένα αντικείμενο, εκείνο προσθέτει τη χρηματική του αξία στο σύνολο των αγορών σας και παράλληλα το αφαιρεί από την ηλεκτρονική λίστα αγορών. Επιπλέον, το smart trolley έχει την ικανότητα να σας δώσει επιπρόσθετες πληροφορίες για το κάθε προϊόν, όπως συστατικά, θρεπτική αξία ή ακόμα και συνταγές, εφόσον το ζητήσετε.
    Αν περιπλανηθείτε λίγο μέσα στο χώρο του σούπερ μάρκετ, θα εντοπίσετε διάσπαρτους πόλους, οι οποίοι μπορούν να διαχέουν τη μυρωδιά του προϊόντος που έχετε επιλέξει πάνω στην οθόνη αφής με την οποία είναι εξοπλισμένος κάθε πόλος.
    σκάνερ
    Αν πειστείτε από τη μυρωδιά και θελήσετε να το αγοράσετε, δεν έχετε παρά να εισάγετε το όνομα του προϊόντος στον personal shopping assistant κι εκείνος θα σας οδηγήσει στο ράφι όπου βρίσκεται το συγκεκριμένο προϊόν.

    Παράλληλα, σε κεντρικά σημεία του καταστήματος οι γνωστές σε όλους χάρτινες αφίσες που παρουσιάζουν διάφορες προσφορές έχουν αντικατασταθεί από ηλεκτρονικές. Μέσα στο χώρο του σούπερ μάρκετ έχουν τοποθετηθεί διάφοροι αισθητήρες, οι οποίοι δίνουν τη δυνατότητα παρακολούθησης του κάθε πελάτη μέσω πάντα της τεχνολογίας RFID.
    Καθώς λοιπόν περνάτε με το καρότσι σας μπροστά από έναν τέτοιο αισθητήρα, ο οποίος βρίσκεται κοντά σε μία ηλεκτρονική αφίσα, εκείνος αναγνωρίζει το προφίλ σας, που είναι καταγεγραμμένο, όπως είδαμε παραπάνω, μέσα στη μαγνητική σας κάρτα, η οποία βρίσκεται τοποθετημένη μέσα στον ηλεκτρονικό υπολογιστή του «έξυπνου καροτσιού».
    Αν το προφίλ του πελάτη είναι γένους θηλυκού, η ηλεκτρονική αφίσα θα προβάλλει μια προσφορά για κάποιο γυναικείο προϊόν.
    Αν είναι γένους αρσενικού, θα προβάλλει αντίστοιχα ένα αντρικό προϊόν.
    Στο σούπερ μάρκετ του μέλλοντος η «έξυπνη αφίσα» δεν είναι μόνο ικανή να διακρίνει το φύλο σας, αλλά και να εντοπίζει το βλέμμα σας.
    Μπορεί δηλαδή να υπολογίσει τον ακριβή αριθμό των ατόμων που την κοιτάζουν.
    Αν σταματήσετε να την κοιτάζετε, εκείνη δεν σας εντοπίζει πια. Ακόμη πιο εντυπωσιακό, η «έξυπνη αφίσα» μπορεί να αντιληφθεί τη διάθεσή σας μέσω μιας αποκωδικοποίησης και ανάλυσης των γραμμών του προσώπου σας. Λυπημένος ή χαρούμενος, ξαφνιασμένος ή θυμωμένος, μη θεωρείτε αδύνατη την πιθανότητα κάποια μέρα να σας προτείνουν μια υπηρεσία ή ένα προϊόν ανάλογα με την ψυχολογική σας κατάσταση τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή.
    Εκτός όμως από τις «έξυπνες αφίσες», τα ίδια τα προϊόντα γίνονται επίσης έξυπνα με τη βοήθεια του ηλεκτρονικού μικροτσίπ (RFID tag), με το οποίο, όπως ήδη αναφέραμε, είναι εξοπλισμένα.
    Με το που ο πελάτης διαλέγει ένα προϊόν, εκείνο δίνει την εντολή να μεταδοθεί στην κοντινότερη ηλεκτρονική οθόνη αφής (advertising display) ένα μικρό βίντεο, στη διάρκεια του οποίου γίνεται μια σύντομη παρουσίαση του προϊόντος. Για παράδειγμα, εάν ο πελάτης διαλέξει ένα DVD, το βιντεάκι θα παρουσιάσει το trailer της ταινίας καθώς και την τιμή του.
    Συνεχίζοντας την πλοήγηση στο σούπερ μάρκετ του μέλλοντος, στο «τμήμα οπωροκηπευτικών» συναντάμε ακόμη μία τεχνολογική καινοτομία.
    Η γνωστή μας ζυγαριά έχει αντικατασταθεί από την ονομαζόμενη «έξυπνη ζυγαριά» (intelligent scale), η οποία είναι εξοπλισμένη με μια κάμερα και μπορεί να αναγνωρίζει το κάθε φρούτο ή λαχανικό από τη μορφολογία και το χρώμα του.
    Έπειτα από εντολή του πελάτη στην οθόνη της «έξυπνης ζυγαριάς» μπορούν να εμφανιστούν πληροφορίες όπως η θρεπτική αξία του προϊόντος, καθώς και ο τρόπος παραγωγής και συντήρησής του.
    Στο «τμήμα ένδυσης» η τεχνολογία Business Intelligence κάνει αισθητή την παρουσία της με την εμφάνιση του «έξυπνου δοκιμαστηρίου ρούχων» (smart dressing room).
    Διαλέγετε ένα προϊόν από το ράφι, έπειτα το τοποθετείτε πάνω σε ένα είδος κρεμάστρας, η οποία βρίσκεται ακριβώς δίπλα από έναν «εικονικό καθρέφτη» (virtual mirror), ο οποίος με τη σειρά του εμφανίζει το είδωλό σας ντύμενο με το ρούχο που διαλέξατε.
    Στη συνέχεια ο εικονικός καθρέφτης σας δίνει τη δυνατότητα να διαλέξετε ποιο χρώμα και ποιο νούμερο σας ταιριάζει καλύτερα, καθώς και να «γνωρίσετε» τα προϊόντα που μπορούν να συνδυαστούν με το ρούχο που έχετε επιλέξει. Καθώς κάνετε τις επιλογές σας, το είδωλό σας ντύνεται σταδιακά με τα διάφορα ρούχα ή αξεσουάρ τα οποία εσείς έχετε διαλέξει.
    Αφού ολοκληρώσετε τις επιλογές σας, γίνεται η ηλεκτρονική αποστολή τους στη λίστα αγορών.
    Στο «τμήμα καλλυντικών» συναντάμε τον «έξυπνο καθρέφτη» (smart mirror) που είναι εξοπλισμένος με μια κάμερα και επιτρέπει στους καταναλωτές να δοκιμάσουν διάφορα είδη μεϊκάπ. Το πρώτο βήμα για να ξεκινήσει η διαδικασία είναι η τοποθέτησή σας στην κατάλληλη θέση, ώστε η κάμερα να μπορεί να φωτογραφίσει το πρόσωπό σας. Στη συνέχεια η φωτογραφία σας εμφανίζεται στον «έξυπνο καθρέφτη» κι εσείς μπορείτε να διαλέξετε μέσα από μια λίστα μακιγιάζ εκείνο που σας ταιριάζει καλύτερα. Αφού κάνετε την τελική σας επιλογή, μπορείτε να εκτυπώσετε τη φωτογραφία και παράλληλα να προσθέσετε τα προϊόντα που επιλέξατε στην ηλεκτρονική λίστα αγορών.
    στο μέλλον...
    Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας αγοράς έρχεται η στιγμή της πληρωμής. Στο σούπερ μάρκετ του μέλλοντος η διαδικασία πληρωμής γίνεται εύκολα και γρήγορα. Με το future check out το μόνο που χρειάζεται να κάνετε είναι να περάσετε με το «έξυπνο καρότσι» σας ανάμεσα από δύο αισθητήρες RFID, οι οποίοι αναγνωρίζουν αυτόματα τα προϊόντα, καθώς και τις τιμές τους.

    Ο υπάλληλος που βρίσκεται πίσω από το ταμείο είναι εκεί απλώς για να παραλάβει την κάρτα πληρωμής σας και να σας παραδώσει την απόδειξη αγορών.
    Έπειτα από το πέρας της διαδικασίας πληρωμής έχετε τη δυνατότητα να απενεργοποιήσετε τα μικροτσίπ (smart chips) των προϊόντων σας από την τεχνολογία RFID, περνώντας το καρότσι σας ανάμεσα από μια πύλη απενεργοποίησης (RFID De-Activator).
    Με αυτόν τον τρόπο μετά την έξοδό σας από το κατάστημα τα προϊόντα είναι αδύνατον να εντοπιστούν.
    Συνεπώς, τα έξυπνα προϊόντα σας μετατρέπονται ξανά σε απλά, κοινά προϊόντα, εξαλείφοντας τον κίνδυνο έμμεσης παρακολούθησής σας έξω από το χώρο του σούπερ μάρκετ.
    Εάν και ο τελικός στόχος του μάρκετινγκ παραμένει ο ίδιος, δηλαδή, η προσπάθεια προσέλκυσης όσο το δυνατόν περισσότερων πελατών με σκοπό την αύξηση των κερδών της επιχείρησης, οι τεχνολογικές καινοτομίες «οδηγούν» την κάθε επιχείρηση στην αναδιαμόρφωση, όχι μόνο του μάρκετινγκ και της οργάνωσής της, αλλά και του οικονομικού της μοντέλου.
    Οι μέχρι τώρα πρακτικές μάρκετινγκ των διάφορων αλυσίδων καταστημάτων αγοράς τροφίμων είναι ικανές να μελετήσουν τη συμπεριφορά του καταναλωτή πριν και μετά τη διαδικασία αγοράς.
    Με τις παραπάνω πρακτικές (τεχνολογικές καινοτομίες) είναι πλέον δυνατό να αναγνωρίσουμε και να αναλύσουμε τη συμπεριφορά του καταναλωτή και κατά τη διάρκεια της διαδικασίας αγοράς.
    Με αυτόν τον τρόπο θα μπορέσουμε να αναπτύξουμε και να βελτιώσουμε τη σχέση καταστήματος-πελάτη με σκοπό να του προτείνουμε προϊόντα και υπηρεσίες προσαρμοσμένες στις προσωπικές του ανάγκες (personalization).
    Info:
    Η Δέσποινα Μεργιάνη είναι Υποψήφια Διδάκτωρ Μάρκετινγκ, Βοηθός Καθηγητή Μάρκετινγκ και Διοίκησης Επιχειρήσεων, Γαλλία, Παρίσι.
    Το άρθρο βρήκαμε στο site του περιοδικού ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ MARKETINGMANAGEMENT Ιούλιος – Αύγουστος 2009
    www.e-fungus.gr

    Νονοι και δωρα (ιδεες)

      Ένα από τα πιο σημαντικά  δώρα  που πρέπει να κάνετε στα βαφτιστήρια σας είναι η πασχαλινή λαμπάδα. Συμβολίζει την Ανάσταση του Κυρίου, τη...