Η ένταση του φωτός επηρεάζει τις αποφάσεις μας
Μια νέα έρευνα από το Πανεπιστήμιο του Τορόντο δείχνει ότι τα συναισθήματα μας, είτε είναι αρνητικά είτε θετικά, τα βιώνουμε πολύ πιο έντονα όταν βρισκόμαστε σε φως υψηλής έντασης. Οι ερευνητές μελέτησαν το ασυνήθιστο παράδοξο του φωτισμού και του τρόπου που συνδέεται με το ανθρώπινο συναίσθημα.
«Προηγούμενα στοιχεία δείχνουν ότι τις ηλιόλουστες μέρες οι άνθρωποι είναι πιο αισιόδοξοι για το χρηματιστήριο, αναφέρουν περισσότερη ευεξία και είναι πιο πρόθυμοι να προσφέρουν βοήθεια, ενώ η παρατεταμένη έκθεση στο σκοτάδι και τη συννεφιά μπορεί να οδηγήσει σε εποχιακή συναισθηματική διαταραχή» εξηγεί η επίκουρος καθηγήτρια Alison Jing Xu και συνεχίζει: «εμείς αντιθέτως βρήκαμε ότι τις ηλιόλουστες μέρες οι άνθρωποι με ροπή στην κατάθλιψη ουσιαστικά γίνονται περισσότερο καταθλιπτικοί.» Επισημαίνει ακόμη ότι τα ποσοστά αυτοκτονιών αυξάνονται στο τέλος της άνοιξης και την αρχή του καλοκαιριού.
Στο πλαίσιο του συγκεκριμένου πειράματος ζητήθηκε από τους συμμετέχοντες να αξιολογήσουν πολλά και διαφορετικά πράγματα όπως μια πικάντικη σάλτσα, την επιθετικότητα ενός φανταστικού χαρακτήρα, την ελκυστικότητα ενός προσώπου, τα αισθήματά τους για συγκεκριμένες λέξεις και τη γεύση δυο χυμών κάτω από διαφορετικές συνθήκες φωτισμού.
Το αποτέλεσμα; Κάτω από το έντονο και λαμπερό φως η ένταση των συναισθημάτων ήταν μεγαλύτερη. Στο πιο φωτεινό δωμάτιο οι συμμετέχοντες ήθελαν πιο πικάντικη σάλτσα, πίστευαν ότι ο φανταστικός χαρακτήρας ήταν πιο επιθετικός, βρήκαν τη γυναίκα πιο ελκυστική, ένιωθαν πιο όμορφα με τις θετικές λέξεις και πιο άσχημα με τις αρνητικές και έπιναν περισσότερο από τον νόστιμο χυμό και λιγότερο από τον άλλο.
Δεδομένου ότι η πλειοψηφία των καθημερινών αποφάσεων λαμβάνεται σε συνθήκες δυνατού φωτός, ίσως θα πρέπει να σκεφτούμε υποστηρίζουν οι ερευνητές, ότι η επίλυση μιας διαφωνίας ή η λήψη μιας σωστής απόφασης ίσως να γίνει καλύτερα σε πιο χαμηλό φωτισμό. Η έρευνα δημοσιεύθηκε στην Journal of Consumer Psychology.
«Προηγούμενα στοιχεία δείχνουν ότι τις ηλιόλουστες μέρες οι άνθρωποι είναι πιο αισιόδοξοι για το χρηματιστήριο, αναφέρουν περισσότερη ευεξία και είναι πιο πρόθυμοι να προσφέρουν βοήθεια, ενώ η παρατεταμένη έκθεση στο σκοτάδι και τη συννεφιά μπορεί να οδηγήσει σε εποχιακή συναισθηματική διαταραχή» εξηγεί η επίκουρος καθηγήτρια Alison Jing Xu και συνεχίζει: «εμείς αντιθέτως βρήκαμε ότι τις ηλιόλουστες μέρες οι άνθρωποι με ροπή στην κατάθλιψη ουσιαστικά γίνονται περισσότερο καταθλιπτικοί.» Επισημαίνει ακόμη ότι τα ποσοστά αυτοκτονιών αυξάνονται στο τέλος της άνοιξης και την αρχή του καλοκαιριού.
Στο πλαίσιο του συγκεκριμένου πειράματος ζητήθηκε από τους συμμετέχοντες να αξιολογήσουν πολλά και διαφορετικά πράγματα όπως μια πικάντικη σάλτσα, την επιθετικότητα ενός φανταστικού χαρακτήρα, την ελκυστικότητα ενός προσώπου, τα αισθήματά τους για συγκεκριμένες λέξεις και τη γεύση δυο χυμών κάτω από διαφορετικές συνθήκες φωτισμού.
Το αποτέλεσμα; Κάτω από το έντονο και λαμπερό φως η ένταση των συναισθημάτων ήταν μεγαλύτερη. Στο πιο φωτεινό δωμάτιο οι συμμετέχοντες ήθελαν πιο πικάντικη σάλτσα, πίστευαν ότι ο φανταστικός χαρακτήρας ήταν πιο επιθετικός, βρήκαν τη γυναίκα πιο ελκυστική, ένιωθαν πιο όμορφα με τις θετικές λέξεις και πιο άσχημα με τις αρνητικές και έπιναν περισσότερο από τον νόστιμο χυμό και λιγότερο από τον άλλο.
Δεδομένου ότι η πλειοψηφία των καθημερινών αποφάσεων λαμβάνεται σε συνθήκες δυνατού φωτός, ίσως θα πρέπει να σκεφτούμε υποστηρίζουν οι ερευνητές, ότι η επίλυση μιας διαφωνίας ή η λήψη μιας σωστής απόφασης ίσως να γίνει καλύτερα σε πιο χαμηλό φωτισμό. Η έρευνα δημοσιεύθηκε στην Journal of Consumer Psychology.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου