Για να κάνει ένας επιχειρηματίας μάρκετινγκ στην επιχείρησή του απαιτείται κάποια επένδυση, όχι όμως και απαραίτητα μεγάλη. Η έννοια του no budget μάρκετινγκ δεν υπάρχει καθώς οι ενέργειες (κυρίως online) που θα προκύψουν δεν θα είναι ολοκληρωμένες και δεν θα είναι αποτελεσματικές.
Εκτός από τις γνωστές προωθητικές ενέργειες (above/below the line.) η βιβλιογραφία αλλά και η πράξη μιλούν για την δύναμη των γνωριμιών και των επαφών στο πλάνο μάρκετινγκ μιας επιχείρησης, δηλαδή για το networking. Η ικανότητά μας να έχουμε ένα πλήρες δίκτυο γνωριμιών στηρίζεται πολύ στη σωστή επαγγελματική εικόνα μας καθώς εκείνη είναι αυτή που θα αυξήσει την πιστότητα των πελατών μας και θα δημιουργήσει θετική προσέγγιση από πλευράς τους σε πιθανά μας λάθη.
Η έννοια του networking ενισχύθηκε τα τελευταία χρόνια με την δημιουργία και την αυξημένη χρήση του Linkedin, της ηλεκτρονικής πλατφόρμας δικτύωσης. Χιλιάδες Έλληνες χρήστες (και όχι μόνο) έχουν δημιουργήσει τα ηλεκτρονικά τους προφίλ, προωθώντας τους εαυτούς τους με σκοπό την ανεύρεση δουλειάς ή την ανεύρεση πελατών. Το Linkedin από μόνο του είναι μια ολόκληρη μέθοδος και έχει συγκεκριμένους κώδικες λειτουργίας (και επιτυχίας!). Σήμερα πλέον, είναι αρκετοί εκείνοι που έχουν βρει εργασία μέσω αυτής της πλατφόρμας ή και πελάτες ή έχουν δημιουργήσει στρατηγικές συνεργασίες. Έτσι η έννοια της δικτύωσης έγινε ευρέως γνωστή και έγινε μέρος της online καθημερινότητάς μας.
Όμως το networking ξεπερνάει τον online κόσμο και έχει άμεση εφαρμογή στην offline καθημερινότητά μας. Η ικανότητα μας να έχουμε χτίσει ένα δίκτυο επαφών, τέτοιο ώστε να γίνουμε "πομποί" σωστής, έγκυρης και χρήσιμης πληροφόρησης γίνεται καθημερινά περισσότερο αναγκαία λόγω του κορεσμού των περισσοτέρων τεχνικών μάρκετινγκ. Έτσι η δικτύωση μας μπορεί να γίνει ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο για εμάς και την επιχείρησή μας. Τα βασικότερα οφέλη της offline δικτύωσης είναι: α) Έχετε πρόσβαση πρώτοι σε πληροφορίες που θα αργούσατε να έχετε ή δεν θα είχατε ποτέ. Αυτό είναι λογικό, καθώς εάν έχετε στο δίκτυο επαφών σας τους σωστούς ανθρώπους και έχετε χτίσει μαζί τους τη σωστή σχέση θα σας πληροφορούν για ό,τι καινούριο προκύπτει όπως νέα προϊόντα, νέες υπηρεσίες, επενδύσεις κ.α. β) Ενισχύετε τις ικανότητές σας. Έχοντας γύρω σας ειδικούς από διάφορους κλάδους, θα μπορείτε να εκμεταλλευτείτε θετικά την γνώση τους και να βοηθηθείτε στη δική σας δουλειά γ) Αποκτάτε δύναμη γιατί ως brokers πληροφοριών μπορείτε να αντιδράτε πρώτη και άμεσα στις πληροφορίες και να ξεπερνάτε τον ανταγωνισμό σας ή τις εξελίξεις στον κλάδο σας.
Όπως είναι προφανές υπάρχουν δύο τύποι δικτύωσης: η επίσημη δικτύωση και η ανεπίσημη. Στην επίσημη δικτύωση είμαστε προετοιμασμένοι και γνωρίζουμε πως θέλουμε να κινηθούμε. Έχουμε φτιάξει το πλάνο μας, έχουμε βρει ποιος άνθρωπος είναι σημαντικός και θέλουμε να «δικτυωθούμε» μαζί του. Έτσι τον προσεγγίζουμε με διάφορες τεχνικές για να γνωριστούμε. Από την άλλη, υπάρχει και η ανεπίσημη δικτύωση που εφαρμόζουμε συνήθως σε δημόσια events στα οποία συμμετέχουμε πχ συνέδρια, πάρτι, συγκεντρώσεις, σε κάθε κοινωνική μας επαφή. Σ' αυτή τη μορφή δικτύωσης δεν έχουμε πλάνο... και αυτό είναι το λάθος! Το μυστικό είναι να αντιμετωπίζουμε την ανεπίσημη δικτύωση σαν να ήταν επίσημη, να δρούμε με τεχνική και να μην αφήνουμε καμία γνωριμία και επαφή μας να περνάει ανεκμετάλλευτη.
Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τη δικτύωση ως εργαλείο μάρκετινγκ στην επιχείρησή μας! Ο στόχοι μας σήμερα πρέπει να είναι: η δημιουργία ενός μοναδικού δικτύου επαφών, η γνωριμία νέο με κόσμο, η ανάπτυξη των σχέσεων με τους γύρους μας και η εξέλιξή τους ώστε να γίνουμε σημείο αναφοράς. Έτσι θα προσελκύουμε περισσότερους πελάτες και νέες συνεργασίες στην επιχείρησή μας. Η σημερινή επιχειρηματικότητα έχει ανάγκη από έξυπνα και πρωτότυπα εργαλεία μάρκετινγκ (και πάντα ηθικά)!
Εκπαιδευτείτε πάνω στις Τεχνικές Offline Επαγγελματικής Δικτύωσης εδώ.
Θέμης Σαρανταένας
Ο Θέμης Σαρανταένας είναι Σύμβουλος Μάρκετινγκ και Ανάπτυξης Μικρών / Μεσαίων Επιχειρήσεων & Επιχειρηματιών στην Ελλάδα και στην Κύπρο (www.marketingconsultant.gr) και ασχολείται ενεργά στο χώρο τα τελευταία δέκα τέσσερα χρόνια. Εργάστηκε για πολλά χρόνια στην L' Oreal Hellas σε θέσεις επικοινωνιακού (marketing) και εμπορικού μαρκετινγκ (Trade Marketing) στις μάρκες με τις περισσότερες πωλήσεις όπως: Biotherm (Homme), L' Oreal Professionnel, Lancome και τη νέα μάρκα για την Ελλάδα Kiehl's. Ακόμα με την πολυετή εμπειρία του στο εμπορικό μάρκετινγκ (δημιουργία μηχανισμών πώλησης στα καταστήματα), έχει εξειδικευτεί στην ψυχολογία του καταναλωτή και αναγνωρίζει τους μηχανισμούς για την εμπλοκή του στη διάδραση της πώλησης με μεγαλύτερη επιτυχία.
Σήμερα ειδικεύεται στην ανάπτυξη των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων ειδικά στην περίοδο της κρίσης με πλούσιο πελατολόγιο από πολλούς και διαφορετικούς κλάδους. Ακόμα εκπαιδεύει στελέχη και ιδιοκτήτες μικρών επιχειρήσεων με Σεμινάρια Μάρκετινγκ και Επιχειρηματικών Δεξιοτήτων. Παράλληλα, είναι εκπαιδευμένος Business & Personal Coach, μέλος του HCA (Hellenic Coaching Association), του EMCC (European Mentoring & Coaching Council) & του ICF (International Coaching Federation). Τέλος, επιμελείται και παρουσιάζει την θεματική εκπομπή Marketing in Practice που προβάλλεται κάθε Πέμπτη 21.30 στο SBC, το μοναδικό οικονομικό τηλεοπτικό κανάλι της χώρας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου