Προτάσεις για αναγνώσματα από Έλληνες και ξένους δημιουργούς που ταιριάζουν στο καλοκαίρι.
Χρωματιστό μαύρο
Δημήτρης Αντωνίου
Κέδρος
Δημήτρης Αντωνίου
Κέδρος
Μια διακοπή ρεύματος γίνεται η αιτία για να ξετυλιχθεί το κουβάρι.
Ιστορίες παράλληλες, βαθιά ανθρώπινες ή εξωφρενικές, που αποκαλύπτουν κρυφές πτυχές της ζωής των ηρώων ή τα πρωτόγονα ένστικτά τους.
Οι χαρακτήρες, καθημερινοί άνθρωποι που φαινομενικά δεν έχουν καμία σχέση μεταξύ τους.
Όνειρα, επιδιώξεις, αποδοχή ή μη της νέας πραγματικότητας, προσωπικές πεποιθήσεις ή μοιρολατρική συναίνεση, αποξένωση και φόβος.
Μια ιδιαίτερη παρτίδα σκάκι, με ετερόκλητα πιόνια, ασφυκτικά χρονικά περιθώρια και αμφίβολη έκβαση.
Ένα πολύχρωμο παζλ, που αποτυπώνει γεγονότα και συμβάντα από τη ζωή των κατοίκων των δυτικών συνοικιών της Θεσσαλονίκης.
Καταιγιστικό, επίκαιρο, ανθρώπινο, χιουμοριστικό, δραματικό, κοινωνικό, μυστηριώδες.
Ιστορίες παράλληλες, βαθιά ανθρώπινες ή εξωφρενικές, που αποκαλύπτουν κρυφές πτυχές της ζωής των ηρώων ή τα πρωτόγονα ένστικτά τους.
Οι χαρακτήρες, καθημερινοί άνθρωποι που φαινομενικά δεν έχουν καμία σχέση μεταξύ τους.
Όνειρα, επιδιώξεις, αποδοχή ή μη της νέας πραγματικότητας, προσωπικές πεποιθήσεις ή μοιρολατρική συναίνεση, αποξένωση και φόβος.
Μια ιδιαίτερη παρτίδα σκάκι, με ετερόκλητα πιόνια, ασφυκτικά χρονικά περιθώρια και αμφίβολη έκβαση.
Ένα πολύχρωμο παζλ, που αποτυπώνει γεγονότα και συμβάντα από τη ζωή των κατοίκων των δυτικών συνοικιών της Θεσσαλονίκης.
Καταιγιστικό, επίκαιρο, ανθρώπινο, χιουμοριστικό, δραματικό, κοινωνικό, μυστηριώδες.
Η κορφή του κήπου
Μαργαρίτα Σκουμπουρδή
Γαβριηλίδης
Μαργαρίτα Σκουμπουρδή
Γαβριηλίδης
Όταν έφτασα στην κορφή του κήπου, το πρώτο που έκανα ήταν να γυρίσω στους παιδικούς τόπους κρατώντας παλιές φωτογραφίες. Ήθελα να δω τις αλλαγές γύρω και μέσα μου.
Παρατηρούσα προσπερνώντας με τα βήματα τον χρόνο. Τι να έγιναν ο κύριος Αντώνης, το παιδί με τα ξυλοπόδαρα, η μάνα, ο Τάσος και όλοι εκείνοι που αν τους παρατηρούσες μάντευες από μία ιστορία; Ίσως να χάθηκαν στον δρόμο σαν απλοί περιπατητές, αφήνοντας πίσω τους το νήμα της περιέργειάς μου για τις προθέσεις τους. Διότι όλοι στην κοινή τους πορεία ήταν μοναδικοί και με βλέμμα διαφορετικό.
Άνεμος φλεβαριάτικος κρύωνε τον νου και το σώμα μου. Ντυμένος σχεδόν ανοιξιάτικα, έπαιζα με την υγεία μου. Καυτές οι σκέψεις στο κεφάλι μου καθώς κουκουλωνόμουν και στο τέλος, που ένιωθα σαν να ήταν όλα ευχάριστα, δαιμονικά σχεδόν με φίλησε στο μάγουλο η βροχή. Ύστερα τα σύννεφα διαλύθηκαν.
Φύλαξα τρυφερά τις αηδονοφωλιές και σφύριξα χαρωπά καλωσορίζοντας την άνοιξη. "Πατρίδα! Με χώμα ξερό, θάλασσα, ηλιαχτίδα!" αναφώνησα και χαμογέλασα.
Μ. Σ.
Μ. Σ.
Τα διηγήματα
Πέτρος Τατσόπουλος
Οξύ
Πέτρος Τατσόπουλος
Οξύ
Όλα τα διηγήματα του Πέτρου Τατσόπουλου, διασκορπισμένα μέχρι σήμερα σε τέσσερις συλλογές - "Κινούμενα σχέδια" (1984), "Ανάλαφρες ιστορίες" (1995), "Κομεντί" (1999), "Πικάντικες ιστορίες" (2005)-, είναι συγκεντρωμένα πλέον στον τόμο που κρατάτε στα χέρια σας. Μια αιχμηρή ματιά στον σύγχρονο τραγέλαφο.
Τα κεντρομόλα αισθήματα έχουν τη δική τους παθολογία. Η μάσκα του πρώτου προσώπου πιο συγκεκριμένα, ελιξίριο της πειστικής αφήγησης, έχει τρόπους να βάζει τη ζωή να μιλάει από τα μύχια της σάμπως να βρίσκεται στο όριο της ειλικρίνειας. Σε αυτή την τέχνη της παραπειστικής παρέλασης ενός κυνισμού που έχει δική του πρακτική αισθητική και στην ανάγκη καλιγώνει τον ψύλλο, ο Πέτρος Τατσόπουλος μπορεί να θεωρείται δεξιοτέχνης.
Τα κεντρομόλα αισθήματα έχουν τη δική τους παθολογία. Η μάσκα του πρώτου προσώπου πιο συγκεκριμένα, ελιξίριο της πειστικής αφήγησης, έχει τρόπους να βάζει τη ζωή να μιλάει από τα μύχια της σάμπως να βρίσκεται στο όριο της ειλικρίνειας. Σε αυτή την τέχνη της παραπειστικής παρέλασης ενός κυνισμού που έχει δική του πρακτική αισθητική και στην ανάγκη καλιγώνει τον ψύλλο, ο Πέτρος Τατσόπουλος μπορεί να θεωρείται δεξιοτέχνης.
Με πρόσφορες μουτσούνες διάφορα πρόσωπα που έχουν εξασφαλισμένη την έξωθεν κακή μαρτυρία, κατορθώνει ένα κλίμα κομψής εξαχρείωσης που ταλαντεύεται αυτάρεσκα ανάμεσα στα τεκταινόμενα του αστυνομικού δελτίου και στις εμμονές μιας δοκιμασμένης διηγηματογραφίας η οποία σπουδάζει την αξία μέσα στο ευτελές. Κωστής Παπαγιώργης
Ντιάλιθ' ιμ, Χριστάκη
Σωτήρης Δημητρίου
Εκδόσεις Πατάκη
Σωτήρης Δημητρίου
Εκδόσεις Πατάκη
«Λέγεται ότι το πρώτο βιβλίο εκβάλλει µε ορµή. Ίσως γιατί ο συγγραφέας ενδιαφέρεται πρωτίστως για την ιστορία του. Πιθανώς αυτή η ορµή αφήνει βαθύτερα ίχνη στον αναγνώστη.
Τουλάχιστον στον τότε συγκαιρινό του.
Ο τρόπος χτίζεται λιθαράκι λιθαράκι µε τα χρόνια. Το "τίποτα" πλέον µπορεί να γίνει διήγηµα. Και ίσως είναι πιο πιθανόν -κι από την έλλειψη προθέσεως- να φωτίσει, κατά τι, κάτι.
Ίσως η αλήθεια -αν υπάρχει- ταυτίζεται µε την παρηγορία των µορφών. Όπως ίσως συµβαίνει και µε τις όψεις της -εσαεί κρυβοµένης- φύσεως». Σ. Δ.
Το "Ντιάλιθ’ ιµ, Χριστάκη" έχει τιµηθεί µε το βραβείο διηγήµατος της εφηµερίδας Τα Νέα (1987).
Ο τρόπος χτίζεται λιθαράκι λιθαράκι µε τα χρόνια. Το "τίποτα" πλέον µπορεί να γίνει διήγηµα. Και ίσως είναι πιο πιθανόν -κι από την έλλειψη προθέσεως- να φωτίσει, κατά τι, κάτι.
Ίσως η αλήθεια -αν υπάρχει- ταυτίζεται µε την παρηγορία των µορφών. Όπως ίσως συµβαίνει και µε τις όψεις της -εσαεί κρυβοµένης- φύσεως». Σ. Δ.
Το "Ντιάλιθ’ ιµ, Χριστάκη" έχει τιµηθεί µε το βραβείο διηγήµατος της εφηµερίδας Τα Νέα (1987).
Το 2014 συγκαταλέχθηκε στα 100 καλύτερα βιβλία της νέας ελληνικής λογοτεχνίας, σύµφωνα µε έρευνα του περιοδικού bookpress και του βιβλιοπωλείου Πολιτεία.
Μέρες δίχως τέλος
Sebastian Barry
μετάφραση: Μαρία Αγγελίδου
Ίκαρος, 2018
Sebastian Barry
μετάφραση: Μαρία Αγγελίδου
Ίκαρος, 2018
Ο Τόμας ΜακΝάλτι, μόλις δεκαεπτά ετών, και ο σύντροφός του Τζον Κόουλ κατατάσσονται στον αμερικανικό στρατό τη δεκαετία του 1850 και παίρνουν μέρος στους ινδιάνικους πολέμους και στη συνέχεια στον αμερικανικό εμφύλιο. Ορφανοί, έχοντας βιώσει και οι δυο τρομερές κακουχίες, και παρά τις φρικαλεότητες που αντικρίζουν, βρίσκουν τις μέρες που διανύουν γεμάτες φως και ζωντάνια. Στη συνέχεια συναντούν μια μικρή Ινδιάνα, και μια πιθανότητα ευτυχίας διαφαίνεται, αρκεί να μπορέσουν να επιβιώσουν. Παρά τη βία που κυριαρχεί, διαμορφώνεται το πορτρέτο μιας απρόσμενης και συγκινητικής οικογένειας.
Κινούμενο από τις πεδιάδες της αμερικανικής Δύσης μέχρι το Τενεσί, το μυθιστόρημα του Sebastian Barry είναι ένα αριστούργημα ατμόσφαιρας και γλώσσας που μας προκαλεί να δούμε αυτά που έχουν πραγματική σημασία, ακόμη και τις μέρες που μοιάζουν ατελείωτες και χωρίς ελπίδα.
Το βιβλίο τιμήθηκε με τα Costa Book Award for Novel 2016 και Walter Scott Prize 2017, και επιπλέον βρέθηκε στη μακρά λίστα των The Man Booker Prize 2017, HWA Endeavour Ink Gold Crown 2017 και Andrew Carnegie Medals for Excellence in Fiction 2018.
Τον Φεβρουάριο του 2018 ο Sebastian Barry τιμήθηκε με την ανώτατη διάκριση των Ιρλανδικών Γραμμάτων (Laureate for Irish Fiction).
Κινούμενο από τις πεδιάδες της αμερικανικής Δύσης μέχρι το Τενεσί, το μυθιστόρημα του Sebastian Barry είναι ένα αριστούργημα ατμόσφαιρας και γλώσσας που μας προκαλεί να δούμε αυτά που έχουν πραγματική σημασία, ακόμη και τις μέρες που μοιάζουν ατελείωτες και χωρίς ελπίδα.
Το βιβλίο τιμήθηκε με τα Costa Book Award for Novel 2016 και Walter Scott Prize 2017, και επιπλέον βρέθηκε στη μακρά λίστα των The Man Booker Prize 2017, HWA Endeavour Ink Gold Crown 2017 και Andrew Carnegie Medals for Excellence in Fiction 2018.
Τον Φεβρουάριο του 2018 ο Sebastian Barry τιμήθηκε με την ανώτατη διάκριση των Ιρλανδικών Γραμμάτων (Laureate for Irish Fiction).
Τα πάντα γίνονται κομμάτια
Τσινούα Ατσέμπε
μετάφραση: Κατερίνα Χαλμούκου
Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη
Τσινούα Ατσέμπε
μετάφραση: Κατερίνα Χαλμούκου
Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη
Στη νιγηριανή φυλή των Ίμπο, ο Οκόνκουο είναι σεβαστός. Δυναμικός -έως βίαιος-, αυτοδημιούργητος, περήφανος, ενσαρκώνει τις αξίες ενός πολιτισμού όπου νόμος είναι οι παραδόσεις της φυλής. Σαν ήρωας αρχαίας τραγωδίας, ο Οκόνκουο γραπώνεται από την εξουσία που έχει πάνω στην οικογένειά του και στη φυλή, γιατί αδυνατεί να αποδεχτεί το μύχιο φόβο του για την αποτυχία και την αδυναμία, ένα φόβο που τον βασάνιζε σε όλη του τη ζωή, με ενδεχόμενο να ακυρώσει την ίδια του την ύπαρξη. Μια σειρά ατυχών περιστατικών τον υποχρεώνει σε εξορία· αυτό ορίζουν οι απαράβατοι νόμοι, κι εκείνος, πρώτος απ' όλους, οφείλει να τους σεβαστεί. Όταν όμως φτάνει η στιγμή που του επιτρέπεται να επιστρέψει, ο Οκόνκουο βρίσκεται αντιμέτωπος με μια νέα πραγματικότητα: οι Ευρωπαίοι έχουν φτάσει στο χωριό, οι ιεραπόστολοι έχουν φέρει το διχασμό, όλα έχουν αλλάξει, τα πάντα γίνονται κομμάτια κι ο Οκόνκουο αγανακτεί, αγωνίζεται, μα έχει χάσει κάθε ελπίδα σε μια κοινωνία που δεν αναγνωρίζει πλέον.
[...] Το BBC Culture απευθύνθηκε σε ειδικούς ανά τον κόσμο για να προτείνουν πέντε φανταστικές ιστορίες που θεωρούσαν ότι είχαν διαμορφώσει τρόπους σκέψης ή επηρεάσει την ιστορία. Σε αυτό το πλαίσιο, απάντησαν 108 συγγραφείς, ακαδημαϊκοί, δημοσιογράφοι, κριτικοί και μεταφραστές σε 35 χώρες, που επέλεξαν βιβλία, ποιήματα, παραμύθια, θεατρικά έργα κ.α. σε 33 διαφορετικές γλώσσες. Στην κορυφή βρέθηκε η "Οδύσσεια" του Ομήρου και ακολουθεί στη δεύτερη θέση η "Καλύβα του μπαρμπα-Θωμά". Ακολουθεί η πρώτη δεκάδα:
1- "Οδύσσεια" (Όμηρος, 8ος αιώνας πΧ)
2- "Η Καλύβα του μπαρμπα-Θωμά" (Χάριετ Μπίτσερ Στόου, 1852)
3- "Φρανκενστάιν" (Μαίρη Σέλεϊ, 1818)
4- "1984" (Τζορτζ Όργουελ, 1949)
5- "Τα πάντα γίνονται κομμάτια" (Τσινούα Ατσέμπε, 1958)
[...]
πηγή : HuffingtonpostBestselling book
[...] Το BBC Culture απευθύνθηκε σε ειδικούς ανά τον κόσμο για να προτείνουν πέντε φανταστικές ιστορίες που θεωρούσαν ότι είχαν διαμορφώσει τρόπους σκέψης ή επηρεάσει την ιστορία. Σε αυτό το πλαίσιο, απάντησαν 108 συγγραφείς, ακαδημαϊκοί, δημοσιογράφοι, κριτικοί και μεταφραστές σε 35 χώρες, που επέλεξαν βιβλία, ποιήματα, παραμύθια, θεατρικά έργα κ.α. σε 33 διαφορετικές γλώσσες. Στην κορυφή βρέθηκε η "Οδύσσεια" του Ομήρου και ακολουθεί στη δεύτερη θέση η "Καλύβα του μπαρμπα-Θωμά". Ακολουθεί η πρώτη δεκάδα:
1- "Οδύσσεια" (Όμηρος, 8ος αιώνας πΧ)
2- "Η Καλύβα του μπαρμπα-Θωμά" (Χάριετ Μπίτσερ Στόου, 1852)
3- "Φρανκενστάιν" (Μαίρη Σέλεϊ, 1818)
4- "1984" (Τζορτζ Όργουελ, 1949)
5- "Τα πάντα γίνονται κομμάτια" (Τσινούα Ατσέμπε, 1958)
[...]
πηγή : HuffingtonpostBestselling book
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου