Την πολιτική της δωρεάν παράδοσης κατ οίκον online παραγγελιών έχουν ξεκινήσει να αλλάζουν πολλές από τις μεγάλες αλυσίδες λιανικής πώλησης λόγω της πίεσης που υπάρχει λόγω του αυξημένου κόστος στις ταχυμεταφορές.

Μέχρι τώρα, η συντριπτική πλειοψηφία των online καταστημάτων αλλά και των αλυσίδων δεν χρέωνε για παραδόσεις κατ' οίκον, εφόσον το ποσό της παραγγελίας ξεπερνούσε ένα συγκεκριμένο ποσό.

Αυτό, όμως, έχει ήδη αλλάξει καθώς σταδιακά αναμένεται οι μεγάλες αλυσίδες να αρχίσουν να χρεώνουν -έστω και ένα πολύ μικρό ποσό- για το κόστος των μεταφορικών ακόμη και αν το ύψος της παραγγελίας ξεπερνά τα 50 ευρώ που ήταν το πιο συνηθισμένο όριο.

Για παράδειγμα, τα Public χρεώνουν πλέον 3 ευρώ ανά αποστολή για παραγγελίες κάτω από 50 ευρώ και 1 ευρώ για εκείνες αξίας άνω των 50 ευρώ. Στην κατάργηση των δωρεάν μεταφορικών έχει προχωρήσει και ο Κωτσόβολος, ενώ και άλλες αλυσίδες, όπως η Intersport εξετάζουν το συγκεκριμένο σενάριο και γενικότερα θεωρείται ότι πολύ δύσκολα στο προσεχές μέλλον δεν θα καλείται ο καταναλωτής να μην καταβάλλει έστω ένα μικρό ποσό για να φθάσει η παραγγελία στο σπίτι του. Σημειώνεται πως η Intersport προσφέρει -αυτή τη στιγμή- δωρεάν μεταφορικά για αγορές αξίας πάνω από τα 59 ευρώ.

Ένα άλλο σενάριο είναι να αυξηθεί το «όριο» ώστε τα δωρεάν μεταφορικά να αφορούν παραγγελίες αξίας εκατοντάδων ευρώ αλλά αυτό μάλλον θα εξαρτηθεί από το πως θα κινηθεί ο ανταγωνισμός και οι μεγάλοι «παίκτες» σε κάθε επιμέρους κλάδο του λιανεμπορίου.

Προφανώς, όσοι καταναλωτές προτιμήσουν να παραλάβουν την παραγγελία τους από ένα φυσικό κατάστημα δεν θα χρεώνονται.


Επίσης, πολλές αλυσίδες, κυρίως από το χώρο της ένδυσης, έχουν αρχίσει να σταματούν τις προσφορές για δωρεάν επιστροφές προϊόντων, οι οποίες έχουν ένα σημαντικό κόστος, το οποίο πολύ δύσκολα μπορούν να αναλάβουν οι περισσότερες επιχειρήσεις. Ιδίως, όταν υπάρχουν καταναλωτές που μπορεί να επιστρέψουν δύο και τρεις φορές ένα ρούχο ή ένα ζευγάρι παπούτσια.

Το υψηλό κόστος των μεταφορικών έχει επηρεάσει πολλές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου ιδίως όταν καλούνται να εξυπηρετήσουν παραγγελίες εκτός των μεγάλων αστικών κέντρων. Ειδική περίπτωση είναι αυτή του Skroutz, το οποίο λάνσαρε μία συνδρομητική υπηρεσία για δωρεάν μεταφορικά για παραγγελίες αξίας άνω των 20 ευρώ.

Όμως, μετά από μερικούς μήνες προχώρησε σε αλλαγή των όρων και το όριο των 20 ευρώ αφορά μία αποστολή. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι για την εκπλήρωση μίας παραγγελίας που έχει γίνει μέσω του marketplace απαιτούνται δύο αποστολές (από διαφορετικά καταστήματα) και το κόστος είναι κάτω από 20 ευρώ στην κάθε μία τότε υπάρχει χρέωση για τα μεταφορικά ακόμη και αν ο πελάτης είναι συνδρομητής του Skroutz Plus.


Το παραπάνω παράδειγμα είναι χαρακτηριστικό του ζητήματος που υπάρχει και δεν είναι τυχαίο ότι υπάρχει πλέον μεγάλο ενδιαφέρον για τα smart lockers, τα οποία αναπτύσσονται με ταχύτατους ρυθμούς. Η χρέωση για παραδόσεις σε smart lockers θα είναι σημαντικά μικρότερη από την «κανονική» και αυτό γιατί το κόστος των μεταφορικών είναι χαμηλότερο για τις εταιρείες. Τα smart lockers θα μπορούσαν επίσης να αξιοποιηθούν και όσον αφορά στις επιστροφές προϊόντων.

Πάντως, θα έχει ενδιαφέρον ποια θα είναι η αντίδραση των καταναλωτών σε αυτή την αλλαγή. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Focus Bari, το πρώτο -μετά την τιμή- κριτήριο επιλογής ενός eshop είναι τα δωρεάν μεταφορικά με ένα ποσοστό που έφθασε στο 59%. Οπότε είναι πιθανό να υπάρχει μία δυσαρέσκεια. Βέβαια, όπως επισημαίνουν πολλοί παρατηρητές της αγοράς, το ζητούμενο για πολλούς καταναλωτές είναι να παραλαμβάνουν την παραγγελία τους γρήγορα και στο χρόνο που επιθυμούν και για κάτι τέτοιο είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν.

Γι' αυτό και βλέπουμε τους τελευταίους μήνες να έχει αρχίσει να δίνεται έμφαση σε εναλλακτικούς τρόπους παράδοσης με αλυσίδες να προσφέρουν παράδοση την ίδια μέρα ή ακόμη και μέσα στην επόμενη ώρα, αξιοποιώντας στη δεύτερη περίπτωση τις πλατφόρμες διεκπεραίωσης online παραγγελιών εστίασης.