Τρίτη 4 Σεπτεμβρίου 2018

Ίρβιν Γιάλομ - «Να μετατρέψεις το ‘‘έτσι συνέβη’’ σε ‘‘έτσι το θέλησα’’ – αυτό και μόνο ονομάζω λύτρωση».

Ίρβιν Γιάλομ - «Να μετατρέψεις το ‘‘έτσι συνέβη’’ σε ‘‘έτσι το θέλησα’’ – αυτό και μόνο ονομάζω λύτρωση».
Τι μεγάλο ξάφνιασμα, να συνειδητοποιεί ξαφνικά πως δεν αποτελούσε πια την ανώτερη μορφή ζωής. Παράτησε το διάβασμα. Είχε περάσει πάνω από μια βδομάδα, κι είχε έρθει η ώρα να προχωρήσει πέρα απ’ τον αντιπερισπασμό. Είχε έρθει η στιγμή να δει κατάματα τι ακριβώς του συνέβαινε. Κάτσε κάτω, Τζούλιους, είπε στον εαυτό του. Κάτσε κάτω κι αναλογίσου ότι πεθαίνεις. Έκλεισα τα μάτια.

Έτσι λοιπόν, σκέφτηκε, ο θάνατος είχε τελικά κάνει την εμφάνισή του στη σκηνή. Και τι μπανάλ εμφάνιση – ν’ ανοίγει απότομα η αυλαία μ’ έναν μπουλούκο δερματολόγο που έχει μια μύτη σαν αγγούρι, που κρατάει μεγεθυντικό φακό στο χέρι και φοράει λευκή ιατρική μπλούζα με τ’ όνομα του γραμμένο με μπλε γράμματα στη δεξιά πάνω τσέπη.
Του ήρθε στον νου μία σκηνή που είχε δει πριν από λίγους μήνες στις διακοπές του στη Χαβάη. Κάνοντας έναν περίπατο έφτασε τυχαία σε ένα μεγάλο βουδιστικό κέντρο διαλογισμού, κι είδε μία νέα γυναίκα να περπατάει σ’ έναν κυκλικό λαβύρινθο, φτιαγμένο από μικρές πέτρες λάβας. Όταν έφτασε στο κέντρο του λαβύρινθου σταμάτησε και έμεινε ακίνητη σ’ έναν όρθιο μακρύ διαλογισμό. Η αντανακλαστική αντίδραση του Τζούλιους σε κάτι τέτοιες θρησκευτικές τελετουργίες ήταν πολύ αρνητική, κυμαινόταν συνήθως ανάμεσα στην αίσθηση του γέλιου και τον αποτροπιασμό.
Τώρα όμως τα συναισθήματά του για ‘κείνη τη νέα γυναίκα ήταν πιο ήπια - τον πλημμύριζε η συμπόνια, όχι μόνο γι’ αυτήν αλλά και για όλους τους συνανθρώπους του, τα θύματα αυτής της παράξενης εξελικτικής διαστροφής που, ενώ σου χαρίζει τη συνειδητότητα, δε σου δίνει τον απαραίτητο ψυχολογικό εξοπλισμό, για ν’ αντιμετωπίσεις την οδύνη για το εφήμερο της ύπαρξης. Κι έτσι μέσα στα χρόνια, στους αιώνες, στις χιλιετίες κατασκευάζουμε ακούραστα πρόχειρες αρνήσεις της θνητότητάς μας. Θα πάψουμε ποτέ, θα πάψει κανένας από μας ν’ αναζητάει μία ανώτερη δύναμη, με την οποία να μπορεί να συγχωνευτεί, ώστε να υπάρχει για πάντα, ή κάποιο θεόσταλτο εγχειρίδιο οδηγιών, ή ένα ίχνος ότι είμαστε μέρος ενός ευρύτερου σχεδίου, ή την ιεροτελεστία και την τελετουργία;
Κι όμως, καθώς αναλογιζόταν τ’ όνομά του στον κατάλογο του θανάτου, ο Τζούλιους αναρωτήθηκε μήπως λίγη τελετουργία δεν είναι τελικά τόσο κακό πράγμα. Εγκατέλειψε αμέσως την ίδια του τη σκέψη, σαν να τον έκαψε - τέτοια ήταν η παραφωνία της με τον αγώνα που έκανε σ’ όλη του τη ζωή ενάντια στην ιεροτελεστία. Περιφρονούσε πάντα τα εργαλεία με τα οποία οι θρησκείες απογυμνώνουν τους οπαδούς τους από κάθε λογική κι ελευθερία: τα τελετουργικά κοστούμια, τα λιβάνια, τα ιερά βιβλία, τους υπνωτιστικούς ψαλμούς, τα κομποσκοίνια, τα χαλιά της προσευχής, τις εσάρπες και τα καλπάκια, τις μίτρες και τις ράβδους των επισκόπων, τις όστιες και τα ιερά κρασιά, την τελευταία κοινωνία, τα κεφάλια που χαμηλώνουν και τα κορμιά που λικνίζονται στον ρυθμό αρχαίων ψαλμών, - όλα εξαρτήματα αυτού που θεωρούσε το ισχυρότερο και μακροβιότερο παιχνίδι εξαπάτησης στην ιστορία, ένα παιχνίδι που δίνει ακόμη περισσότερη ισχύ στους ηγέτες και ικανοποιεί τη δίψα των εκκλησιασμάτων για υποταγή.
Τώρα όμως, έχοντας πλάι του τον θάνατο, διαπίστωνε ότι δεν ένιωθε πια το ίδιο μένος. Ίσως αυτό που δεν του άρεσε να ήταν η επιβεβλημένη τελετουργία. Ίσως μπορούσε να πει κανείς μια καλή κουβέντα για τις μικρές προσωπικές τελετουργίες. Τον είχαν συγκινήσει οι περιγραφές των εφημερίδων για ‘κείνον τον πυροσβέστη στη Νέα Υόρκη, στο Σημείο Μηδέν, που σταματούσε, σηκωνόταν κι έβγαζε το καπέλο του προς τιμήν των νεκρών, κάθε φορά που έφερνε στην επιφάνεια άλλη μια σορό μέσα απ’ τα ερείπια. Δεν είναι κακό να τιμάς τους νεκρούς… όχι, όχι τους νεκρούς, αλλά τη ζωή όσων έχουν πεθάνει. Ή μήπως ήταν κάτι παραπάνω από τιμή, μήπως ήταν κάτι περισσότερο από ιερή χειρονομία; Μήπως η τελετουργία των πυροσβεστών σήμαινε σύνδεσμο; Την αναγνώριση της σχέσης τους, της ταύτισής τους με το κάθε θύμα;
[…]Κι ίσως να ήταν ένας τρόπος για να τιμήσουν και τις δικές τους τις ζωές, σκέφτηκε. Τι άλλο έχουμε; Τι άλλο εκτός απ’ αυτό το θαυμαστό, το ευλογημένο διάλειμμα ύπαρξης και συνειδητότητας; Αν υπάρχει κάτι να τιμήσει και να ευλογήσει κανείς, είναι αυτό – το ανεκτίμητο δώρο της ύπαρξης και μόνο. Να ζεις μέσα στην απόγνωση, επειδή η ζωή έχει ένα τέλος ή επειδή δεν έχει ανώτερο σκοπό ή κάποιο εγγενές σχέδιο, είναι σκέτη αχαριστία. Να οραματιστείς έναν παντογνώστη δημιουργό και ν’ αφιερώσεις τη ζωή σου σε ατελείωτη γονυκλισία, μοιάζει ματαιότητα. Και σπατάλη, επίσης: γιατί να πετάξεις τόση αγάπη σε μια φαντασίωση, όταν έτσι κι αλλιώς φαίνεται να υπάρχει τόσο μεγάλο έλλειμμα αγάπης στη γη; Καλύτερα ν’ ασπαστείς τη λύση του Σπινόζα και του Αινστάιν: να κλίνεις λίγο το κεφάλι, ν’ αγγίξεις το καπέλο σου σε αναγνώριση των κομψών νόμων και του μυστηρίου της φύσης και να συνεχίσεις το εγχείρημα του ζην.
[…]Έπειτα από μερικές μέρες που ένιωσε πιο ήρεμος, και που λιγόστεψαν τα κύματα του πανικού, οι σκέψεις του στράφηκαν στο μέλλον. «Μια καλή χρονιά», είχε πει ο Μπομπ Κίνγκ, «δεν υπάρχει εγγύηση, αλλά δεν είναι παράλογο να ελπίζει κανείς πως θα ζήσει μια χρονιά με καλή υγεία». Πώς να περάσει όμως αυτήν τη χρονιά; Ένα πράγμα που αποφάσισε ήταν να μη μετατρέψει αυτήν την καλή χρονιά σε κακή, πενθώντας που είναι μόνο μία.
Μια νύχτα, μη μπορώντας να κοιμηθεί κι αναζητώντας παρηγοριά, έψαξε πολλή ώρα στη βιβλιοθήκη του. Στα βιβλία που είχαν σχέση με τη δουλειά του δεν έβρισκε τίποτα που να πλησιάζει έστω και ελάχιστα τη δική του τωρινή κατάσταση, τίποτα που ν’ αφορά το πώς να ζήσει κανείς, ή πώς να δώσει ένα νόημα στις μέρες που του απομένουν. Τότε όμως το μάτι του έπεσε σ’ ένα ταλαιπωρημένο αντίτυπο του Τάδε έφη Ζαρατούστρα του Νίτσε. Αυτό το βιβλίο το γνώριζε πολύ καλά: πριν από πολλές δεκαετίες, γράφοντας ένα άρθρο για τη σημαντική αλλά παραγνωρισμένη επιρροή του Νίτσε στον Φρόυντ, το είχε μελετήσει διεξοδικά. Ο Ζαρατούστρα είναι ένα γενναίο βιβλίο που σε διδάσκει, όσο κανένα άλλο, πώς να σέβεσαι και να γιορτάζεις τη ζωή, σκέφτηκε. Ναι, ίσως αυτό να ήταν το εισιτήριο. Έχοντας πάρα πολύ άγχος για να το διαβάσει απ’ την αρχή, το ξεφύλλισε τυχαία και διάβασε επιλεκτικά κάποια κομμάτια που είχε υπογραμμίσει.
«Να μετατρέψεις το ‘‘έτσι συνέβη’’ σε ‘‘έτσι το θέλησα’’ – αυτό και μόνο ονομάζω λύτρωση».
Αυτό που καταλάβαινε ο Τζούλιους σ’ αυτά τα λόγια του Νίτσε ήταν ότι έπρεπε να επιλέξει τη ζωή του – έπρεπε να τη ζήσει κι όχι να την αφήσει να τον ζήσει εκείνη. Μ’ άλλα λόγια έπρεπε ν’ αγαπήσει τη μοίρα του. Και πάνω απ’ όλα υπήρχε εκείνο το ερώτημα που έθετε κάθε τόσο ο Ζαρατούστρα,αν θα ήμασταν πρόθυμοι να επαναλάβουμε αυτούσια τη ζωή που ζήσαμε ξανά και ξανά στον αιώνα τον άπαντα. Παράξενο διανοητικό πείραμα – κι όμως, όσο περισσότερο το σκεφτόταν, τόσο πιο πολλή καθοδήγηση του πρόσφερε: Το μήνυμα που μας στέλνει ο Νίτσε είναι να ζήσουμε με τέτοιον τρόπο, ώστε να είμαστε πρόθυμοι να επαναλαμβάνουμε την ίδια ζωή αενάως.
Συνέχισε να ξεφυλλίζει το βιβλίο και σταμάτησε σε δυό φράσεις έντονα υπογραμμισμένες με τον ροζ φωσφορίζοντα μαρκαδόρο του: «Ανάλωσε τη ζωή σου». «Πέθανε τη σωστή στιγμή».
Αυτές τον αφορούσαν. Ζήσε τη ζωή σου στον υπέρτατο βαθμό. Και τότε, μόνο τότε, πέθανε. Μην αφήσεις αβίωτη ζωή πίσω σου. Ο Τζούλιους παρομοίαζε τα λόγια του Νίτσε με μια ψυχολογική δοκιμασία Rorschach. Πρόσφεραν και τα δυό τόσο πολλές αντίθετες οπτικές γωνίες, ώστε το τι θα έπαιρνε απ’ αυτά ο αναγνώστης καθοριζόταν απ’ την προσωπική του κατάσταση. Τώρα διάβαζε με μια πολύ διαφορετική διάθεση. Η παρουσία του θανάτου τον ωθούσε σε μια άλλη, πιο φωτισμένη ανάγνωση: σελίδα τη σελίδα, έβρισκε ενδείξεις για έναν πανθεϊστικό σύνδεσμο που παλιότερα δεν του είχε δώσει μεγάλη σημασία. Όσο και να εξυμνούσε, ακόμα και να δόξαζε, ο Ζαρατούστρα τη μοναξιά, όσο και να αναζητούσε την απομόνωση για να δώσει ζωή σε μεγάλες σκέψεις, παρ’ όλ’ αυτά ήταν αφοσιωμένος στο ν’ αγαπά και να εξυψώνει τους άλλους, να τους βοηθάει να τελειοποιήσουν και να υπερβούν τον εαυτό τους, να μοιράζεται μαζί τους την ωριμότητά του – αυτό μάλιστα.
Ξανάβαλε τον Ζαρατούστρα στη θέση του και κάθισε στο σκοτάδι κοιτάζοντας τα φώτα των αυτοκινήτων που διέσχιζαν τη γέφυρα Γκόλντεν Γκέητ. Σκεφτόταν τα λόγια του Νίτσε και προσπαθούσε να ξεκαθαρίσει τα πράγματα. Σε λίγα λεπτά συνήλθε: ήξερε ακριβώς τι να κάνει και πώς να ξοδέψει την τελευταία του χρονιά. Θα ζούσε ακριβώς όπως είχε ζήσει την περασμένη χρονιά – και την προηγούμενη και τη χρονιά πριν από ‘κείνη. Λάτρευε τη δουλειά του ψυχοθεραπευτή. Λάτρευε να συνδέεται με άλλους ανθρώπους και να βοηθάει να ζωντανέψει κάτι μέσα τους. Ίσως η δουλειά του να ήταν μια μετουσίωση του χαμένου του συνδέσμου με τη γυναίκα του. Ίσως να είχε ανάγκη τον θαυμασμό, την επιβεβαίωση και την ευγνωμοσύνη όσων βοηθούσε. Ακόμα κι έτσι, ας έπαιζαν τον ρόλο τους και κάποια σκοτεινά κίνητρα, ήταν ευγνώμων που ήταν αυτή η δουλειά του. Ευλογημένη δουλειά.
***
Irvin D. Yalom - Η Θεραπεία του Schopenhauer
www.o-klooun.com

Μελαγχολία του Σεπτέμβρη


Κι ενώ εσείς κάνετε ακόμη τα μπάνια σας, αφού στάζει ο ιδρώτας από τη ζέστη, σε λίγο θα αρχίσει να στάζει … κρύος ιδρώτας. Μαζί με τον Σεπτέμβρη έρχονται τα ΕΝΦΙΑ. Ο πιο άδικος φόρος της μνημονιακής εποχής είναι εδώ. Ένας στους δέκα θα δει αυτό το ραβασάκι αρκετά πιο "φουσκωμένο".
Πλέον τα διαδικαστικά σας είναι γνωστά: η πληρωμή της πρώτης δόσης είναι προγραμματισμένη για τις 30 Σεπτεμβρίου. Εφέτος ο ΕΝΦΙΑ θα πληρωθεί σε πέντε μηνιαίες δόσειςμε την τελευταία να είναι για τις 31 Ιανουαρίου.
Η λυπητερή προβλέπει πως σχεδόν 1 εκατομμύριο ιδιοκτήτες ακινήτων θα κληθούν να πληρώσουν μεγαλύτερα ποσά φόρου σε σχέση με πέρυσι λόγω των νέων αντικειμενικών αξιών.
Αφήστε που στην περίπτωση που ο φορολογούμενος έχει στην κατοχή του και άλλα περιουσιακά στοιχεία, τότε το φετινό ραβασάκι του ΕΝΦΙΑ θα είναι καυτό.
Είστε ιδιοκτήτης ακινήτου; Ο εφιάλτης του ΕΝΦΙΑ παραμονεύει. Μάλιστα, το επόμενο έτος σχεδιάζεται να υπαχθούν στον συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ και τα αγροτεμάχια.
Και δεν φτάνει μόνο αυτό. Πολλοί ιδιόκτητες ακινήτων θα πρέπει να πληρώσουν για πρώτη φορά συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ, καθώς η αξία των αγροτεμαχίων θα ανεβάσει πάνω από το αφορολόγητο όριο τη συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας τους.
Δεν τελειώσαμε εδώ. Οι φορολογούμενοι τον Ιανουάριο του 2020 θα έρθουν αντιμέτωπιο με έναν ακόμη εφιάλτη. Το αφορολόγητο θα μειωθεί κατά 3.000 ευρώ και από τα 8.636 ευρώ που ανέρχεται σήμερα για έναν φορολογούμενο χωρίς παιδιά θα προσγειωθεί απότομα στα 5.682 ευρώ. Το κούρεμα στο αφορολόγητο όριο θα φέρει έξτρα φόρο έως 650 ευρώ σε νοικοκυριά με πενιχρά εισοδήματα, χαμηλόμισθους και χαμηλοσυνταξιούχους που προσπαθούν να επιβιώσουν με 500 ή 600 ευρώ τον μήνα.
Ύστερα είναι και το άλλο: το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης προωθεί σχέδιο για την αντικατάσταση του ΕΝΦΙΑ από έναν γενικευμένο «φόρο κατοχής περιουσίας», ο οποίος θα επιβάλλεται στο σύνολο των ακινήτων και των κινητών περιουσιακών στοιχείων των Ελλήνων πολιτών, ακόμη κι εκείνων που βρίσκονται στο εξωτερικό.
Έτσι λοιπόν σύμφωνα με το σχέδιο, ο νέος φόρος περιουσίας θα επιβαρύνει όχι μόνο τα κτίσματα, τα οικόπεδα και τα αγροτεμάχια που κατέχουν οι φορολογούμενοι, αλλά και τα Ι.Χ. αυτοκίνητα, τις μοτοσικλέτες, τα σκάφη αναψυχής και τα λοιπά κινητά περιουσιακά στοιχεία μεγάλης αξίας που έχετε στην ιδιοκτησία σας.
Η εφαρμογή του σχεδίου θα υποστηριχθεί μάλιστα από ηλεκτρονικό περιουσιολόγιο, τη βάση δεδομένων που θα δημιουργηθεί τη διετία 2017-2018 και θα περιλαμβάνει πληροφοριακά στοιχεία για όλη την ακίνητη και την κινητή περιουσία που κατέχουν οι Έλληνες φορολογούμενοι. Μελαγχολήσατε; Είναι που έρχεται ο Σεπτέμβρης….
www.o-klooun.com

Περί αμφιθυμίας


Η αμφιθυμία, κατά την άποψη μου, αποτελεί το σημαντικότερο ορόσημο της ψυχολογικής ανάπτυξης ενός ανθρώπου. Στην ψυχαναλυτική θεωρία, η διαχείριση της αμφιθυμίας αποτελεί συνώνυμο ψυχικής ωρίμανσης. Αμφιθυμία λοιπόν, είναι η ικανότητα να διατηρούμε αντίθετα συναισθήματα προς ένα πρόσωπο.

Επί παραδείγματι, ο σύντροφος που τόσο αγαπάω είναι παράλληλα ο ίδιος ο οποίος μου προξενεί τρομερή οργή και θυμό. Και αυτό είναι απολύτως φυσιολογικό καθώς πηγάζει από πολύ πρώιμες εμπειρίες που είχαμε στο παρελθόν. 
Στους πρώτους μήνες της ζωής λοιπόν – και αυτό το γνωρίζει εμπειρικά κάθε μητέρα και εμείς μέσα από παρατηρήσεις βρεφών – το βρέφος μπορεί να βιώσει αποκλειστικά δύο είδη συναισθηματικής εμπειρίας: πολύ ευχάριστα και πολύ δυσάρεστα συναισθήματα. Πάνω σε αυτά τα δύο είδη συναισθηματικής εμπειρίας δομείται ολόκληρη η ψυχική του ανάπτυξη. Όταν η μητέρα καλύπτει τις ανάγκες του γίνεται ιδανική. Όταν τις ματαιώνει γίνεται κακή. Σε αυτό το στάδιο το ψυχικό σύστημα του βρέφους είναι πολύ ανώριμο και δε μπορεί να συλλάβει ότι η μητέρα που ικανοποιεί και η μητέρα που ματαιώνει τις ανάγκες του είναι το ίδιο πρόσωπο και έτσι τη σχίζει σε καλή και κακή. Στην ψυχανάλυση αυτή η σχάση ορίζεται συμβολικά ως «καλός και κακός μαστός». Αργότερα, περίπου μετά τον έκτο μήνα, το βρέφος αρχίζει να συνειδητοποιεί ότι η μητέρα που το φροντίζει και η μητέρα που το ματαιώνει είναι στην πραγματικότητα το ίδιο πρόσωπο. Στο στάδιο αυτό παθαίνει μιας μορφής κατάθλιψη γιατί πιστεύει ότι έβλαψε τη μητέρα και προσπαθεί να επανορθώσει (χαμογελάει πολύ στη μητέρα, παίζει μαζί της, της προσφέρει πράγματα κτλ).
Εάν τώρα σε αυτό το ευαίσθητο αναπτυξιακά στάδιο οι θετικές εμπειρίες τους βρέφους υπερκερνούν τις αρνητικές θα μπορέσει αργότερα στη ζωή του να σχετιστεί σε βάθος με κάποιον άνθρωπο έχοντας “χώρο” μέσα του και για τις δύο. Δημιουργείται λοιπόν χώρος μέσα του όπου μπορούν να υπάρχουν τα αρνητικά συναισθήματα χωρίς να απειλούν τη σχέση. Μπορώ για παράδειγμα να οργίζομαι με έναν αγαπημένο φίλο χωρίς όμως αυτό να απειλεί τη σχέση μας και τα θετικά συναισθήματα προς αυτόν/ην.
Και αυτό ακριβώς είναι η ουσία της ωριμότητας: η ικανότητα να διαχειριστεί κανείς την αμφιθυμία. Η ικανότητα να μπορούμε να συνενώνουμε μέσα μας αυτές τις δύο διαφορετικές συναισθηματικές εμπειρίες. Και η αμφιθυμία αποτελεί τον προθάλαμο της πραγματικής αγάπης. Όταν δε μπορούμε να τα διαχειριστούμε την αμιφυμία, είτε εξιδανικεύουμε τον άλλον (δεν υπάρχει χώρος δηλαδή για τα αρνητικά συναισθήματα) είτε μισούμε έντονα. Αυτά τα βλέπουμε σε φασιστικές προσωπικότητες, σε οριακές δομές προσωπικότητας και ούτω καθεξής.
Όπως είχε γράψει ο Όσκαρ Ουάιλντ «Μπορούμε όλοι να είμαστε ευγενικοί με ανθρώπους που μας είναι αδιάφοροι». Είναι τέτοια η φύση των ανθρώπινων σχέσεων που οργιζόμαστε περισσότερο με αυτούς που αγαπάμε πιο πολύ. Και όπως αναφέρθηκε και παραπάνω αυτό είναι απολύτως φυσιολογικό, υπό την προϋπόθεση ότι τα συναισθήματα αυτά «κρατιούνται μαζί» και δε χάνεται ή διαστρεβλώνεται η εικόνα του αποδέκτη των συναισθημάτων αυτών. Αυτό, άλλωστε, αντανακλά την αδιαχώριστη φύση της αγάπης και της επιθετικότητας....

/www.o-klooun.com

Πολεμώντας την άγνοια για τις παγκόσμιες εξελίξεις


Μ​​πορείτε να απαντήσετε σε μερικές απλές ερωτήσεις για την τρέχουσα κατάσταση του κόσμου μας; Ας πούμε:
  • Τι ποσοστό των κοριτσιών αποφοιτά από το Δημοτικό στις φτωχές χώρες του πλανήτη: α) 20%, β) 40% ή γ) 60%;
  • Ποιο είναι το παγκόσμιο προσδόκιμο ζωής σήμερα: Τα α) 50, β) 60 ή γ) 70 χρόνια;
  • Τι ποσοστό ανθρώπων παγκοσμίως έχει πρόσβαση σε ηλεκτρικό ρεύμα: α) 20%, β) 50% ή γ) 80%;
  • Τα τελευταία 20 χρόνια, ο αριθμός των ατόμων που ζουν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας: α) Διπλασιάστηκε, β) παρέμεινε ίδιος ή γ) μειώθηκε κατά το ήμισυ;
Εάν επιλέξατε σε όλες το (γ) συγχαρητήρια! Εάν όχι, μη στεναχωριέστε, δεν είστε η εξαίρεση. Σύμφωνα με τον Σουηδό γιατρό Χανς Ρόσλιγκ, ο οποίος έγραψε το σπουδαίο βιβλίο «Factfulness», στοχεύοντας στην καταπολέμηση της άγνοιας για τις παγκόσμιες τάσεις, μόνο μια μικρή μειοψηφία ανθρώπων στον δυτικό κόσμο απαντά σωστά στις παραπάνω, και σε άλλες παρόμοιες, ερωτήσεις. Οι άνθρωποι (ακόμη και οι πιο μορφωμένοι και ενημερωμένοι) έχουν μια περισσότερο αρνητική και απαισιόδοξη εικόνα για τον κόσμο συγκριτικά με το τι συμβαίνει.
Γενικότερα, είναι εμπεδωμένη σε πολλούς η πεποίθηση πως η ανθρωπότητα είναι σε κακή κατάσταση και βαδίζει προς το χειρότερο.
Η αλήθεια είναι ακριβώς η αντίθετη. Τα τελευταία εκατό χρόνια έχουν συμβεί σημαντικές αλλαγές και η πρόοδος που έχει συντελεστεί σε όλους τους τομείς είναι εντυπωσιακή. Οπως γράφει ο νομπελίστας οικονομολόγος Αγκους Ντίτον, στις μέρες μας, οι άνθρωποι ζουν περισσότερο, είναι πλουσιότεροι και τα σώματά τους είναι ψηλότερα και δυνατότερα σε σύγκριση με το παρελθόν.
Μόλις πριν από έναν αιώνα, το 1900, το προσδόκιμο ζωής στις ΗΠΑ ήταν τα 47 χρόνια, χαμηλότερο και από τις τελευταίες σήμερα χώρες στη σχετική λίστα, τη Σιέρα Λεόνε (50 έτη) και την Ανγκόλα (52 έτη). Στα μέσα του 20ού αιώνα, σε Ευρώπη και Βόρεια Αμερική, η οικονομική ανάπτυξη απάλλαξε από τη φτώχεια εκατομμύρια ανθρώπους και η επιστήμη συνέβαλε να γιατρευτούν ασθένειες επεκτείνοντας το προσδόκιμο ζωής.
Μετά το 1990, η ταχεία ανάπτυξη μεταφέρθηκε στην Ασία. Η Κίνα, η Ινδία, η Ινδονησία, η Ταϊλάνδη, το Βιετνάμ, που διαθέτουν σχεδόν το 50% του παγκόσμιου πληθυσμού, τρέχουν με σπουδαίους αναπτυξιακούς ρυθμούς. Η Αφρική, που έχει μείνει πίσω, θα είναι το επόμενο στοίχημα της παγκόσμιας ανάπτυξης.
Η ακραία φτώχεια περιορίστηκε. Ο αριθμός όσων ζουν με λιγότερο από 1,90 δολάριο ημερησίως μειώθηκε από 1,8 δισ. το 1990, σε 760 εκατομμύρια το 2013 (οι μισοί εκ των οποίων ζουν στην Υποσαχάρια Αφρική) και αυτό παρά την αύξηση του παγκόσμιου πληθυσμού κατά 2 δισεκατομμύρια.
Οι φόβοι πως ο υπερπληθυσμός θα οδηγούσε σε μεγάλες δυστυχίες διαψεύστηκαν. Η αύξηση του παγκόσμιου πληθυσμού, που οφείλεται κυρίως στη μείωση της παιδικής θνησιμότητας και στην αντιμετώπιση των ασθενειών, είναι αντιμετωπίσιμη. Επιπλέον, παρά την αύξηση του παγκόσμιου πληθυσμού, ο αριθμός παιδιών ανά οικογένεια μειώθηκε. Οι γυναίκες του αναπτυσσόμενου κόσμου κάνουν λιγότερα παιδιά κερδίζοντας έτσι χρόνο για τον εαυτό τους.
Οι φτωχές εισοδηματικά χώρες είναι περισσότερο ανεπτυγμένες από όσο νομίζουμε. Οπως υπογραμμίζει ο Ρόσλιγκ, η εικόνα ενός κόσμου χωρισμένου στα δύο με τη μεγάλη πλειοψηφία να ζει στη μιζέρια, τη στέρηση και τη βαρβαρότητα είναι ψευδαίσθηση. Δυστυχώς, αυτή η ψευδαίσθηση μαζί με ένα κάρο άλλες ανυπόστατες φοβίες οδηγεί τους πολίτες των δυτικών κοινωνιών σε προβληματικές πολιτικές επιλογές και συμπεριφορές.
Από ιδεολογικής πλευράς, οι παγκόσμιες εξελίξεις των τελευταίων 25 χρόνων αντιμετωπίστηκαν και αντιμετωπίζονται με δυσπιστία και εχθρότητα από δύο εκ διαμέτρου αντίθετα ρεύματα: την αντικαπιταλιστική αριστερά και τη λαϊκιστική άκρα και νέα δεξιά. Οι πρώτοι βλέπουν την παγκοσμιοποίηση ως τη βασιλεία των πολυεθνικών, που γεννάει μόνο εκμετάλλευση, ανισότητες και περιβαλλοντικές καταστροφές. Οι δεύτεροι, πιο απειλητικοί στις μέρες μας, ζητούν επιστροφή στην εποχή των κλειστών συνόρων και των εθνικισμών. Και οι μεν και οι δε δομούν τη ρητορική τους πάνω σε εσφαλμένα δεδομένα και εκμεταλλεύονται την άγνοια προκειμένου να μεταλαμπαδεύσουν φόβο. Και οι μεν και οι δε θυμίζουν τους ψευδοπροφήτες, που σε κάθε ευκαιρία προειδοποιούν: «Μετανοείτε έρχεται το τέλος του κόσμου»!
Ο κόσμος μας είναι ο καλύτερος που έχει γνωρίσει μέχρι σήμερα η ανθρωπότητα. Η παραδοχή της προόδου που συντελέστηκε όλα αυτά τα χρόνια, δεν υπονοεί βέβαια πως τα προβλήματα εξαφανίστηκαν και δεν χρειάζεται εγρήγορση σε ζητήματα όπως είναι οι πόλεμοι, η ακραία φτώχεια, οι κοινωνικές ανισότητες, οι διακρίσεις μεταξύ των δύο φύλων ή η κλιματική αλλαγή. Κάθε άλλο! Ούτε βεβαίως πως η μετατόπιση πλούτου και κατ’ επέκταση ισχύος από τη Δύση στην Ανατολή θα είναι χωρίς συνέπειες. Απλώς, για να μπορέσουμε να μιλήσουμε σοβαρά για τα προβλήματα, πρέπει να έχουμε γνώση της πραγματικότητας και να μην είμαστε έρμαια φοβιών, στερεοτύπων και μύθων.
***
Νίκος Μαραντζίδης - καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας και επισκέπτης καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Καρόλου στην Πράγα.
Πηγήkathimerini

Ταξίδι στον κόσμο μέσα από πόρτες!

Ταξίδι στον κόσμο μέσα από πόρτες!

Μια εκπληκτική συλλογή από διάφορα μέρη του πλανήτη!

Ο Βέλγος φωτογράφος Pascal Mannaerts έχει εντυπωσιάσει με τις φωτογραφίες του, στη διάρκεια του ταξιδιού του σε όλο τον κόσμο, που κράτησε μια δεκαετία.

Σε αυτή τη φωτογραφική του σειρά «αφηγείται» ιστορίες μέσα από τις πόρτες, σε απόμακρες περιοχές.
Όπως περιγράφει ο ίδιος, κατά τη διάρκεια των ταξιδιών του, πάντα τον συνάρπαζαν τα διάφορα είδη αρχιτεκτονικής των τοποθεσιών που επισκέφτηκε. Ειδικότερα, τον προσέλκυσαν οι πόρτες.
«Ως πρωταρχικά και ουσιαστικά αρχιτεκτονικά στοιχεία, οι πόρτες είναι σύμβολα του άγνωστου, της ανακάλυψης, της φιλοξενίας και της μετάβασης.
»Εμπνέουν, εκπλήσσουν και ενθαρρύνουν την αμφισβήτηση. Από την Κούβα μέχρι το Βιετνάμ, μέσω της Αιθιοπίας και της Ινδίας, είναι μια συλλογή φωτογραφιών από τις πόρτες σε όλο τον κόσμο».
Chinguetti, Μαυριτανία
mauritania.jpg
Το Chinguetti είναι μία από τις ιστορικές πόλεις της ερήμου στη Μαυριτανία. Φημίζεται για την αρχιτεκτονική, την εμπορική και πολιτισμική επιρροή του. Η πόλη είναι Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO.
Mardin, ανατολική Τουρκία
turkey.jpg
Shiqiao, Guizhou Province, Κίνα
china6.jpg
Saritag, Τατζικιστάν
saritag.jpg
Το χωριό είναι προσβάσιμο με το ποδήλατο ή το αυτοκίνητο μετά από πολλές ώρες μέσα από βουνά και ένα συναρπαστικό τοπίο. Ένα ένα απομακρυσμένο μέρος, όπου ο χρόνος παραμένει ακίνητος.
Καλκούτα, Ινδία
kolkata.jpg

Ένας άνθρωπος ελέγχει το κινητό του τηλέφωνο σε ένα δρόμο κοντά στο σταθμό Howrah. Μια στιγμή ηρεμίας σε μια θορυβώδη γειτονιά.
Βαρανάσι, Ινδία
varanasi.jpg
Μοτίβα, χρώματα και πίνακες ζωγραφικής στο παλιό τμήμα της Ιερής Πόλης του Βαρανάσι
Τζοντπούρ, Ρατζαστάν, Ινδία
jodhpur.jpg
Η Τζοντπούρ, συχνά ονομάζεται «μπλε πόλη». Είναι ένα από τα αρχιτεκτονικά κοσμήματα της Ινδίας
Nyalam, Θιβέτ
 nyalam.jpg
Είσοδος σε ένα σπίτι στο χωριό που βρίσκεται πάνω από 3.500 μέτρα πάνω από τη επιφάνεια της θάλασσας, κοντά στα σύνορα με το Νεπάλ. Το φως είναι εκτυφλωτικό κάτω από τον ήλιο και η αναπνοή είναι σύντομη σε αυτό το υψόμετρο.
Panaji, Γκόα, Ινδία
 panaji.jpg
Με τις πορτογαλικές επιρροές της, η πανέμορφη αυτή πόλη είναι ένας θαυμάσιος τόπος λίγα χιλιόμετρα μακριά από τις διάσημες παραλίες Ινδικού ωκεανού.
Bayamo, Κούβα
cuba.jpg
Η κουβανική σημαία και μια εικόνα από την επανάσταση στην πόρτα ενός σπιτιού στην πόλη του Bayamo, στην Κούβα.
Mafate, Ρεϊνιόν
mafate.jpg

Το χωριό Mafate, βρίσκεται στην καρδιά του νησιού της Ρεϊνιόν, είναι ένα μέρος κρυμμένο από τον κόσμο. Είναι περιτριγυρισμένο από τεράστια βουνά και μπορεί να φτάσει κανείς μόνο με τα πόδια. Τα εμπορεύματα μεταφέρονται με ελικόπτερο δύο φορές την εβδομάδα, όπως και το ταχυδρομείο.
Abyaneh, Ιράν
abyaneh.jpg
Βρίσκεται στα ιρανικά βουνά, και χαρακτηρίζεται από το χρώμα των σπιτιών του, τους κατοίκους του, το κλίμα του και την εικόνα της καλής ζωής που αντανακλά. Το Abyaneh χτίστηκε στο βουνό Karkas για προστασία από τις εισβολές των εχθρών. Τώρα, ένας χώρος παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO.
Jaisalmer, Ινδία
jaisalmer.jpg
Παραδοσιακό σπίτι στο φρούριο Jaisalmer, το οποίο είναι ένας πραγματικός λαβύρινθος. Η είσοδος σε κάθε σπίτι είναι διακοσμημένη με εικόνα του θεού Γκανές.
Κοιλάδα Kök-Jayik, Κιργιστάν
kyrgyzstan.jpg
khiva.jpg

Παραδοσιακό σπίτι στη θρυλική πόλη που βρίσκεται κατά μήκος του αρχαίου δρόμου του μεταξιού. 

Sanliurfa, Τουρκία
sanliurfa.jpg
Η είσοδος σε ένα σπίτι στη Σανλιούρφα, βάθη της Ανατολίας, στην Τουρκία.
 
Πηγή: Bored Panda / Επιμέλεια Snoopit24

www.o-klooun.com

Νονοι και δωρα (ιδεες)

  Ένα από τα πιο σημαντικά  δώρα  που πρέπει να κάνετε στα βαφτιστήρια σας είναι η πασχαλινή λαμπάδα. Συμβολίζει την Ανάσταση του Κυρίου, τη...